Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:30

Popstra schreef:
Als je wat jaren ervaring met verschillende paarden hebt dan ga je dat vanzelf voelen. Paarden die idd moeite hebben met tempo e.d
Je ziet veel paarden fysiek stuk gaan omdat ze ,overvraagd, worden. Ofwel er word te veel van verwacht.

Of het wordt te vroeg of met de verkeerde opleiding verwacht? Is dit niet precies waar dit topic over gaat? Het zou zomaar kunnen dat Totilas ook al op jonge leeftijd kapot was gegaan wanneer hij niet geluk had gehad dat zijn fokker als een havik over hem waakte de eerste paar jaar van zijn leven en hij daarna niet bij Edward maar bij een andere GP ruiter was gekomen?

Kijk eens naar Nip Tuck van Carl Hester. Een Nederlands gefokt paard die, wanneer hij hier was gebleven, zeer waarschijnlijk een boshobbelknol was geworden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 22:46

996981 schreef:
Kendra schreef:
Dit wordt echt een fijn topic, waarin iedereen het geweldig doet en er eigenlijk nooit iets mis gaat.
Natuurlijk wel bij anderen - maar gelukkig kunnen jullie het meestal weer recht breien *\o/* *\o/* .

Ik haak af, want behoor tot die andere categorie: 'doet goed haar best', schreef de juf altijd op mijn rapport. Dat blijf ik doen. Maar het blijft soms ploeteren. Meestal gaat het goed, maar ik heb toch ook wel eens voor de stal gezeten en één van mijn eigen fokproducten diep in de ogen gekeken:
'We hebben je goed opgefokt, netjes zadelmak gemaakt, alle tijd gegeven, je laten keuren, röntgenen, fysio/osteo/tandarts/zadelmaker op tijd laten komen, een goede ruiter en goed instructie voor je gezocht ..... en toch doe je het niet. Wat kan ik nog meer doen???'

Ik vond het oprecht fijn om te lezen dat dit bij een aantal mensen nooit voorkomt. Wat zou ik graag een tijdje bij jullie op stal rondkijken om te zien hoe jullie dit voor elkaar krijgen.

Je eerste alinea heb je volgens mij niet goed geïnterpreteerd. De strekking van de huidige discussie is niet dat het bij ons altijd goed gaat. Het gaat er echter wel over dat als je het goed doet, je in 99% van de gevallen ook het gewenste antwoord krijgt. Het is aan de ruiter zich zo te blijven ontwikkelen dat ze zoveel mogelijk het goede doen.

Het is echter mens eigen te denken dat jij een uitzondering bent. “In theorie klopt het, maar mijn paard is écht een uitzondering” Bokt staat er vól mee.

In de praktijk zie ik zelf heel weinig uitzonderingen, terwijl wij écht veel paarden zien in het jaar. Dit is alles, van recreatiepaard tot 1,60m paarden. Hoe kan het dat wij slechts heel zelden zo’n uitzondering hebben die het écht niet wil, maar dat zo ongeveer iedere bokker precies zo’n uitzondering op stal heeft?

Ik vind dat verwonderlijk. Het zegt in mijn ogen in de meeste gevallen meer over (gebrek aan) capaciteit van de ruiter, dan aan het paard. En dat is helemaal niet erg!

Iedereen doet zijn best op zijn eigen manier. Maar om jezelf als ruiter te ontwikkelen zul je moeten gaan afvragen waarom iets niet gaat. Het buiten jezelf, bij je paard leggen, is dan de meest makkelijke en minst pijnlijke optie. Het gaat je echter niet helpen de problemen op te lossen.

Toch maar even een reactie ;) .
Ik ga niks zeggen over 'heel Bokt' en ik weet ook niet of ik een uitzondering ben.
Ik weet wel dat veel Bokkers anoniem zijn, dus hoe het allemaal echt zit weten we ook niet altijd hè...

Ik ben geen ruiter. Dwz, ik heb een boscrosser waar ik veel plezier aan beleef, onze sportpaarden worden door anderen gereden. Ik fok ze, fok ze op, verzorg ze, regel, organiseer, enz., de ruiter is het (zeer belangrijke) sluitstuk. En als dat beter is brengen we ze weg. Bijvoorbeeld (denk ik?) naar een stal zoals de jouwe. Meestal (zoals ik eerder zei) gaat dat goed, maar ik constateer ook:
1/ dat er soms selectie is aan de poort.
2/ dat paarden die het niet doen, vaak tijdelijk goed gaan presteren maar op termijn toch weer problemen geven. Het advies dat soms wordt gegeven is 'snel verkopen'. Dat wil ik dan net weer niet...
3/ dat de marketingmachines goed draaien; dat snap ik, maar het mag af en toe ook wel een tandje minder.

Maar ik ken maar een klein stukje van die wereld, dus ik laat me graag verleiden tot een nadere kennismaking (mag via pb) met jouw stal. Wie weet wat daar uit voortkomt.

Ergens verderop (van iemand anders) zie ik ook nog de opmerking staan dat paarden die het niet doen beter door een minder getalenteerde ruiter gekocht kunnen - nou, dat vergroot meestal de problemen alleen maar....
Want ik heb het niet over paarden die wat minder talent hebben, daar heb ik echt helemaal geen moeite mee. Als een leuk paard bij een leuke ruiter terecht komt die B/L rijdt en af en toe een veulentje fokt vind ik dat dikke prima.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:49

Elisa2 schreef:
MarjanB schreef:
Ik heb zo’n verpest paard... op 7e klaar voor zzl en Z2 geklasseerd. Die wilde niet meer, mensen hebben het 3 jaar geprobeerd en ik heb haar uiteindelijk voor weinig gekocht om te proberen of ik haar weer paard krijg.

Paard heeft 2 keer ontsteking in de hals gehad
Had zeer slechte hoeven (zo erg dat er botkneuzingen waren ten tijde van staken)
Niet passend zadel
En toen de tandarts kwam was te zien dat de eerste rechter kies volledig is afgesleten (door bitgebruik)

En dat paard is zo makkelijk qua karakter en doet alle oefeningen met 2 vingers in de neus. Alleen heeft totaal geen basis en geen vertrouwen in haarzelf en laat staan degene die er op zit. Dan denk ik echt bij mezelf waar zijn we met z’n allen mee bezig!? Kan er echt kwaad om worden als ik zie hoeveel druk er op die paarden gelegd wordt, lichamelijk maar ook mentaal. En daar staan ook nog instructeurs en juryleden bij aan de zijlijn die niks zeggen. Paard won alles! Maar als ik filmpjes zie hoe ze als 4 jarige liep en hoe ze in het z liep dan snap ik gewoon niet dat mensen niet zien waar het mis gaat.

Dat is helaas hoe het gaat met "op druk" rijden, forceren is de norm. Daarom keur ik die rijstijl af omdat het niet gezond is voor het paard.

En ik heb het idee dat het toch in 50% van de gevallen zo gaat. Op de grote stallen zeker wel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 02:21

Kendra schreef:
Toch maar even een reactie ;) .
Ik ga niks zeggen over 'heel Bokt' en ik weet ook niet of ik een uitzondering ben.
Ik weet wel dat veel Bokkers anoniem zijn, dus hoe het allemaal echt zit weten we ook niet altijd hè...

Ik ben geen ruiter. Dwz, ik heb een boscrosser waar ik veel plezier aan beleef, onze sportpaarden worden door anderen gereden. Ik fok ze, fok ze op, verzorg ze, regel, organiseer, enz., de ruiter is het (zeer belangrijke) sluitstuk. En als dat beter is brengen we ze weg. Bijvoorbeeld (denk ik?) naar een stal zoals de jouwe. Meestal (zoals ik eerder zei) gaat dat goed, maar ik constateer ook:
1/ dat er soms selectie is aan de poort.
2/ dat paarden die het niet doen, vaak tijdelijk goed gaan presteren maar op termijn toch weer problemen geven. Het advies dat soms wordt gegeven is 'snel verkopen'. Dat wil ik dan net weer niet...
3/ dat de marketingmachines goed draaien; dat snap ik, maar het mag af en toe ook wel een tandje minder.

Maar ik ken maar een klein stukje van die wereld, dus ik laat me graag verleiden tot een nadere kennismaking (mag via pb) met jouw stal. Wie weet wat daar uit voortkomt.

Ergens verderop (van iemand anders) zie ik ook nog de opmerking staan dat paarden die het niet doen beter door een minder getalenteerde ruiter gekocht kunnen - nou, dat vergroot meestal de problemen alleen maar....
Want ik heb het niet over paarden die wat minder talent hebben, daar heb ik echt helemaal geen moeite mee. Als een leuk paard bij een leuke ruiter terecht komt die B/L rijdt en af en toe een veulentje fokt vind ik dat dikke prima.

Wij hebben enkel eigen paarden :) paarden rijden voor anderen is vaak weinig rendabel. Daarnaast vinden wij het fijn de tijd te kunnen nemen die nodig is, zonder dat een eigenaar in de nek hijgt en vraagt om prestaties. Wij verdienen aan handel. Soms van zelf opgeleide paarden, meestal staan ze echter korter bij ons. In beide groepen gelukkig zelden een die het absoluut niet wil doen. Wel eens gehad dat een ander er meer of minder uit kan halen, omdat een andere ruiter beter of minder paste bij het paard.

Daarbij is het altijd goed om in het oog te houden wat eerlijk is te vragen van een paard en waar de grens van overvragen ligt. Een paard dat het vermogen heeft 1,30 te springen zul je met goed management en een goede ruiter best af en toe een 1,40m kunnen laten springen. Vraag je dit echter structureel van het paard, maak je hem kapot.

Zo is het met een dressuurpaard ook. Ze hebben niet allemaal de capaciteit Grand Prix te lopen. Je daarbij neerleggen en het beste proberen te halen uit wat het dier wél kan is vaak veel eerlijker.

Wat ik als groot verschil zie tussen dressuur- en springsport is dat springruiters vaker meerdere paarden hebben. Hierdoor worden de paarden over het algemeen minder belast (fysiek en mentaal). Als het springpaard een mindere dag heeft is dat niet zo erg, want erna rijdt de ruiter nog een ander paard die de ruiter wel die fijne rit kan bezorgen.

Bij dressuurruiters, vooral op amateur niveau, komt alles neer op dat ene paard. Dat ene paard moet vaak 5 keer in de week volle bak aan de gang, want dat wat in de les gedaan is moet thuis ook geoefend worden. Het ontwikkelen van ruitergevoel komt daarbij neer op 1 paard, wat het fysiek en mentaal vaak zwaarder maakt voor het paard.

Daarbij zijn veel springruiters vanaf het begin veel meer “hands on” met jonge paarden. Doordat ze meerdere paarden hebben is er geen tijd eeuwig te fröbelen en gaan de paarden snel met de andere paarden mee in “het systeem”. Ik denk dat dit de paarden veel duidelijkheid geeft. Iedere dag is ongeveer hetzelfde en ook dat wat er van ze gevraagd wordt veranderd niet van dag tot dag. Veel paarden hebben behoefte aan structuur en stabiliteit. vanuit eigen onzekerheid zijn veranderen veel particulieren te vaak van “systeem”. Ergens wordt iets opgepikt en dat moet het worden. Voor het paard goed en wel vertrouwd is met het systeem of de methode (zowel in het management als het rijden) wordt er weer iets anders opgepikt en moet dat het worden.

Paarden zijn in mijn optiek pleasers, die behoefte hebben aan structuur en duidelijkheid. Als je ze dat kan bieden ben je al een heel eind om dingen gedaan te krijgen van ze.

Gaat bij ons altijd alles goed? Absoluut niet. Het enige wat ik hier denk ik probeer te bereiken is dat meer ruiters zelfbewust worden. Dat ze misschien gaan inzien dat ze onbewust onbekwaam zijn. En dat is niet erg, maar pas wanneer je bewust onbekwaam bent kun je gaan proberen zaken te verbeteren.

Dat vind ik mooi aan het rijden en het instructeurschap. Analyseren wat goed gaat, wat minder gaat, waaraan dat ligt en hoe dat verbeterd of behouden kan worden. Zo kun je ook met weinig talent een prima ruiter worden :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 09:29

irmaz schreef:
Popstra schreef:
Als je wat jaren ervaring met verschillende paarden hebt dan ga je dat vanzelf voelen. Paarden die idd moeite hebben met tempo e.d
Je ziet veel paarden fysiek stuk gaan omdat ze ,overvraagd, worden. Ofwel er word te veel van verwacht.

Of het wordt te vroeg of met de verkeerde opleiding verwacht? Is dit niet precies waar dit topic over gaat? Het zou zomaar kunnen dat Totilas ook al op jonge leeftijd kapot was gegaan wanneer hij niet geluk had gehad dat zijn fokker als een havik over hem waakte de eerste paar jaar van zijn leven en hij daarna niet bij Edward maar bij een andere GP ruiter was gekomen?

Kijk eens naar Nip Tuck van Carl Hester. Een Nederlands gefokt paard die, wanneer hij hier was gebleven, zeer waarschijnlijk een boshobbelknol was geworden.

Zo zagen ze bij van Olst ook niets in Valegro die hebben ze voor weinig geld kunnen kopen! En ook Carl had het in eerste instantie niet gezien in hem Combinatie en karakter zegt zoveel meer als geweldig bewegen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 09:42

@99681, Dank voor je toelichting.
Ter aanvulling: wij hebben springpaarden en ik herken veel van wat je schrijft. Ook ik ben een voorstander van reinheid, rust en regelmaat. Dat vraag ik ook van een stal als we een paard uitbesteden.
En zoals je kunt lezen vragen wij juist niet om ‘quick wins’. Dat wordt nogal eens vreemd gevonden, maar dat terzijde.

Dus laten we hier ophouden. Mijn punt is duidelijk en ik ben niet op zoek naar adviezen. Ik word wel bevestigd in hoe we het doen en dat is wel fijn.
Ondertussen word ik wel nieuwsgierig naar een stal met 160 eigen paarden - maar Bokt blijft meestal anoniem, dus dat zal wel in nevelen gehuld blijven ...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:03

Earth schreef:
MarjanB schreef:
Ik heb zo’n verpest paard... op 7e klaar voor zzl en Z2 geklasseerd. Die wilde niet meer, mensen hebben het 3 jaar geprobeerd en ik heb haar uiteindelijk voor weinig gekocht om te proberen of ik haar weer paard krijg.

Paard heeft 2 keer ontsteking in de hals gehad
Had zeer slechte hoeven (zo erg dat er botkneuzingen waren ten tijde van staken)
Niet passend zadel
En toen de tandarts kwam was te zien dat de eerste rechter kies volledig is afgesleten (door bitgebruik)

En dat paard is zo makkelijk qua karakter en doet alle oefeningen met 2 vingers in de neus. Alleen heeft totaal geen basis en geen vertrouwen in haarzelf en laat staan degene die er op zit. Dan denk ik echt bij mezelf waar zijn we met z’n allen mee bezig!? Kan er echt kwaad om worden als ik zie hoeveel druk er op die paarden gelegd wordt, lichamelijk maar ook mentaal. En daar staan ook nog instructeurs en juryleden bij aan de zijlijn die niks zeggen. Paard won alles! Maar als ik filmpjes zie hoe ze als 4 jarige liep en hoe ze in het z liep dan snap ik gewoon niet dat mensen niet zien waar het mis gaat.

Dat is helaas hoe het gaat met "op druk" rijden, forceren is de norm. Daarom keur ik die rijstijl af omdat het niet gezond is voor het paard.

En ik heb het idee dat het toch in 50% van de gevallen zo gaat. Op de grote stallen zeker wel.

Helaas, overal waar geld mee gemoeid is kost tijd geld..terwijl een paard netjes opleiden juist veel tijd vraagt. :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:11

irmaz schreef:
Popstra schreef:

Of als Totilas op jonge leeftijd was verkocht aan een recreant die geen paard kan verzamelen dan was zijn extreme talent er wellicht helemaal niet uit gekomen.

Mooi vind ik het als GP ruiters bij simpele paarden zoals Nip Tuck er het beste uit weten te halen.

denisesilver

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:17

Of een recreant die daar geen heil uit haalt ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:25

Ik rijd op een niveau waar sommige van mijn paarden niet in mee kunnen komen. Heb er bijv 1 die mega getalenteerd is maar de druk van een finale en alles daar omheen niet kan handelen. Ook niet goed tegen het verre reizen kan. Dat is erg jammer en ook daar doe je na een paar keer het geprobeerd te hebben dan overwogen de keuze mee maken naar welke shows je hem wel mee neemt en welke niet.
Wil je in de top mee draaien in Europa dan heb je gewoon de beste getalenteerde en zowel fysiek als mentaal sterke paarden nodig die er zijn en gelukkig heb ik er een aantal die zich wel goed waar maken en waar gemaakt hebben. Maar heb er ook al 3 verkocht sinds ik op dat niveau rijd die daar dus niet in mee kwamen. Daar doen jeugd ruiters in de Reining en een dame op leeftijd die trail wedstrijden pakt het erg leuk mee. Dat zijn dus op zeker geen verpeste paarden want hebben een hele goede basis gehad en zijn gezond. Het wil dus niet zeggen dat alle paarden verpest worden en dan maar weg gescheten.

Ik rijd overigens Reining. Ik praat dus over Reining gefokte Quarterhorses. Niet dat dit wat uit maakt want het komt uiteindelijk op hetzelfde neer als het om competitie gaat.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:31

Waar we een paar pagina’s geleden over hadden... zou er animo zijn om verder door te praten waarbij men filmpjes en foto’s kan plaatsen? Ik ben zelf wel een ervaren paardenvrouw qua recreatie, grondwerk, verzorging, tutten, hobbelen etc maar een absolute beginner in de dressuur. Na dertig jaar plus rijervaring ben ik pas sinds dit voorjaar begonnen met dressuurles. Ik zou t echt heel leuk vinden als er een topic zou bestaan waarin de dressuurkracks en de mindere goden (like me) kunnen praten en leren. Ik weet vaak niet waar ik naar moet kijken en jullie commentaar op foto’s en filmpjes is zo leerzaam.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:32

Jessie2020 schreef:
Waar we een paar pagina’s geleden over hadden... zou er animo zijn om verder door te praten waarbij men filmpjes en foto’s kan plaatsen? Ik ben zelf wel een ervaren paardenvrouw qua recreatie, grondwerk, verzorging, tutten, hobbelen etc maar een absolute beginner in de dressuur. Na dertig jaar plus rijervaring ben ik pas sinds dit voorjaar begonnen met dressuurles. Ik zou t echt heel leuk vinden als er een topic zou bestaan waarin de dressuurkracks en de mindere goden (like me) kunnen praten en leren. Ik weet vaak niet waar ik naar moet kijken en jullie commentaar op foto’s en filmpjes is zo leerzaam.

Ik ben daar zeker in geïnteresseerd!

Overigens hulde voor de manier waarop in dit topic wordt gecommuniceerd, heel netjes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:22

Elisa2 schreef:
Of als Totilas op jonge leeftijd was verkocht aan een recreant die geen paard kan verzamelen dan was zijn extreme talent er wellicht helemaal niet uit gekomen.

Mooi vind ik het als GP ruiters bij simpele paarden zoals Nip Tuck er het beste uit weten te halen.

Wat Totilas betreft zou dat nooit gebeurd zijn. Zijn fokker wist te goed wat hij in handen had. En dat weten de meeste fokkers wel hoor. De meeste talentvolle paarden komen ook pas in handen van een GP ruiter als ze zo'n beetje 5 of 6 jaar zijn en de basis hebben geleerd. Dan gaan ze naar de universiteit zoals de fokker van Totilas zo beeldend zei.

Maar daarnaast vind je zat paarden die pas later 'rijpen' om het zo te zeggen. Die ook ontzettend veel talent hebben maar je dat niet meteen ziet omdat ze de draf niet zo van nature laten zien. Dat is dan niet zozeer een simpel paard maar komt het talent later pas naar boven, vaak onder een ruiter die dat eruit kan halen.
Een vriendin van mij heeft er zo-een. Van de fokker gekocht. Paard, goed gebouwd, maar liet zich niet zien. Nu een aantal jaren verder loopt ie voor een 10. Echt heel apart. Maar genoeg van dat soort paarden die je nooit meer "ziet", natuurlijk. Niet dat die dan slecht terechtkomen of zo.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:51

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Wat Totilas betreft zou dat nooit gebeurd zijn. Zijn fokker wist te goed wat hij in handen had. En dat weten de meeste fokkers wel hoor. De meeste talentvolle paarden komen ook pas in handen van een GP ruiter als ze zo'n beetje 5 of 6 jaar zijn en de basis hebben geleerd. Dan gaan ze naar de universiteit zoals de fokker van Totilas zo beeldend zei.

Maar daarnaast vind je zat paarden die pas later 'rijpen' om het zo te zeggen. Die ook ontzettend veel talent hebben maar je dat niet meteen ziet omdat ze de draf niet zo van nature laten zien. Dat is dan niet zozeer een simpel paard maar komt het talent later pas naar boven, vaak onder een ruiter die dat eruit kan halen.
Een vriendin van mij heeft er zo-een. Van de fokker gekocht. Paard, goed gebouwd, maar liet zich niet zien. Nu een aantal jaren verder loopt ie voor een 10. Echt heel apart. Maar genoeg van dat soort paarden die je nooit meer "ziet", natuurlijk. Niet dat die dan slecht terechtkomen of zo.

Leuk dat die vriendin dat er zo uit heeft weten te rijden! Heeft dat wellicht ook niet te maken met een goede/gunstige bouw en het talent van de ruiter? Ik kan mij voorstellen dat je als een matig gebouwd paard hebt met een super karakter en een talentvolle ruiter dat je er ook veel uit kunt halen en dat het wellicht minder te maken heeft met het fysieke talent van het paard? Je noemt specifiek een goede bouw dus kan me voorstellen dat het dan al helemaal lekker kan gaan.
Is trouwens een talentvol paard niet alleen “goede gangen” maar ook (bovenal?) een goede bouw?

Ik ga een beetje van hak op de tak maar wil zeker weten dat we niet langs elkaar heen praten }:0

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 17:44

Elisa2 schreef:

Babootje schreef:

Danique_G schreef:
Leuk dat die vriendin dat er zo uit heeft weten te rijden! Heeft dat wellicht ook niet te maken met een goede/gunstige bouw en het talent van de ruiter? Ik kan mij voorstellen dat je als een matig gebouwd paard hebt met een super karakter en een talentvolle ruiter dat je er ook veel uit kunt halen en dat het wellicht minder te maken heeft met het fysieke talent van het paard? Je noemt specifiek een goede bouw dus kan me voorstellen dat het dan al helemaal lekker kan gaan.
Is trouwens een talentvol paard niet alleen “goede gangen” maar ook (bovenal?) een goede bouw?

Ik ga een beetje van hak op de tak maar wil zeker weten dat we niet langs elkaar heen praten }:0

Ja natuurlijk heeft de bouw er alles mee te maken. Een paard met een voldoende schuine schouder heeft meer schoudervrijheid en dus een mooier voorbeen dan een paard met een steile schouder. Zelfde geldt voor het achterbeen. Een paard met een steil achterbeen dat vooral gemaakt is om te stuwen (zoals bijvoorbeeld tuigers) zal niet zo mooi kunnen zakken in een pirouette. Paarden die voor dressuur goed gebouwd zijn doen die oefeningen ook gemakkelijker en zul je ze ook niet zo snel overbelasten. De bouw moet zeker voldoende zijn. Niet alles hoeft perfect, maar het moet ook niet tegen zitten. Sommige paarden laten zich - ook als ze voldoende goed gebouwd zijn - nog niet direct zo zien als apart. Dat kun je er dan wel aan rijden en soms zodanig dat ze ineens wel opvallend goed zijn.
Maar daarnaast speelt het karakter van het paard ook echt een grote rol. Het paard moet een ijverig en werklustig karakter hebben. Voor ons geen flegmatieke.
Ik kijk ook altijd of het achterbeen vlug is en of het paard het economisch gebruikt (dus ook goed onder plaatst). Sommige paarden lopen enorm groot maar hebben dan een achterbeen dat eerst naar buiten uit slaat. (in de volksmond hakkentrekkers). Dat lijkt dan heel spectaculair maar je hebt er niks aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:13

Achterbeen/rug/ bouw achterhand is imo het allebelangrijkste voor een dressuurpaard. Toch kun je ook een minder getalenteerd paard apart maken, als je een echt goede trainer bent. Vooral de draf is veel aan te sleutelen. Veel paarden kunnen verbazen onder een goede trainer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:15

Jessie2020 schreef:

Laatst was een soortgelijk topic: [RT-D] Paarden van Isabell Werth weke rug

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 20:13

En juist een minder voordelig gebouwd paard is gebaad bij goede dressuur, want dit is uiteindelijk
toch waar de dressuur voor bedoeld is?
Een paard van zijn natuurlijke evenwicht brengen
naar een Rijkunstig evenwicht en daarmee zoveel mogelijk duurzaamheid bewerkstelligen?
En niet een soort van vleeskeuring wie nou die meest hoogdravende poedel heeft die dan misschien wel interessant is voor de fokkerij want dan komen er misschien wel meer hoogdravende poedels voor mensen die daar wel hun portemonnee voor willen opentrekken.
Een paard moet naar mijn mening in de meeste disciplines wel enigszins geschikt zijn voor het gebruiksdoel maar ik vind dressuur dan ook geen gebruiksdoel opzich maar een middel tot een beter gebruik

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:22

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.

Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.

De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.

Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.

Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:06

Clasical schreef:
En juist een minder voordelig gebouwd paard is gebaad bij goede dressuur, want dit is uiteindelijk
naar een Rijkunstig evenwicht en daarmee zoveel mogelijk duurzaamheid bewerkstelligen?
En niet een soort van vleeskeuring wie nou die meest hoogdravende poedel heeft die dan misschien wel interessant is voor de fokkerij want dan komen er misschien wel meer hoogdravende poedels voor mensen die daar wel hun portemonnee voor willen opentrekken.
Een paard moet naar mijn mening in de meeste disciplines wel enigszins geschikt zijn voor het gebruiksdoel maar ik vind dressuur dan ook geen gebruiksdoel opzich maar een middel tot een beter gebruik

Ja zo zie ik het ook, valt me dan ook op dat de mensen die het minste kunnen rijden/ trainen het meest spectaculair bewegende paard willen zodat ze het ea kunnen verbloemen. :D (even generaliserend gezegd)

Alleen als je wedstrijden rijdt en je hebt twee even goede ruiters dan wint wel degene met het kwaliteitsvollere paard omdat er gewoon hogere cijfers gegeven kunnen worden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:45

Clasical schreef:
En juist een minder voordelig gebouwd paard is gebaat bij goede dressuur, want dit is uiteindelijk toch waar de dressuur voor bedoeld is?
Een paard van zijn natuurlijke evenwicht brengen naar een Rijkunstig evenwicht en daarmee zoveel mogelijk duurzaamheid bewerkstelligen?

Ik vrees dat je een deel van de (hobby) dressuurfokkers overschat, het gaat er niet altijd om wie de hoogst dravende poedel heeft, maar ook wie er bovenop zit....
Dressuur is in mijn beleving wel een gebruiksdoel; het verdienmodel van een professionele dressuurfokker/ruiter is zo hoog mogelijk scoren, omdat dat sponsorgeld/prijzengeld/dekkingen oplevert. Dus als je iets wilt veranderen, moeten (ook) de eisen die worden gesteld veranderen. De laatste jaren zie je dat er meer aandacht is voor de 'happy athlete'. Zo hoop je langzamerhand dichter bij de door jou omschreven bedoeling te komen.
'Vroeger' zag je Nicole Uphoff met Rembrandt soms niet voorbij X komen. Er was vrijwel niemand die vond dat het paard geestelijk schade werd toegebracht door hem uit te brengen op wedstrijd. Er werd alleen gekeken naar de keren dat het wel goed ging. Dat vertaalde zich door naar de basissport, ook daar zag je toen veel hete, bange paarden - en ook daar was vrijwel géén aandacht voor het welbevinden van het paard.
Nu draait het wat bij en vinden we het fijn als er ontspanning is en harmonie. En worden er hogere punten gegeven. Dus er worden wel wat stapjes gezet. Maar het gaat langzaam.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 28-12-20 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:45

Elisa2 schreef:
Alleen als je wedstrijden rijdt en je hebt twee even goede ruiters dan wint wel degene met het kwaliteitsvollere paard omdat er gewoon hogere cijfers gegeven kunnen worden.

En dat komt omdat een paard dat voor dresuur goed gebouwd is zn oefeningen met meer gemak doet, net even harmonieuzer en vloeiender dan een dier met een mindere ideale bouw.
Het heeft niet altijd te maken met spectaculair.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:54

Clasical schreef:

Ben dat ten dele met je eens. Een minder voordelig paard is weliswaar gebaat bij goede dressuur alleen in die mate waar het dan ook echt toe in staat is. Ik zeg altijd, koop een paard dat enigszins bij je ambitie past want dat is voor beide een stuk fijner. Een dat hoeft dan echt geen hoogdravend paard te zijn.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:37

Wanneer je fijn samen wilt dansen dan hoeft dat niet met de NL kampioen te zijn, dat kan ook met zomaar iemand. Fijn dansen is een kwestie van elkaar aanvoelen, vertrouwen hebben en je kunnen overgeven.
Zo werkt dat ook in de met dressuur met paarden.

Het idee dat het dansen dan punten op zou moeten leveren voor een jury is het gevolg van indoctrinatie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:41

lichtheid schreef:
Wanneer je fijn samen wilt dansen dan hoeft dat niet met de NL kampioen te zijn, dat kan ook met zomaar iemand. Fijn dansen is een kwestie van elkaar aanvoelen, vertrouwen hebben en je kunnen overgeven.
Zo werkt dat ook in de met dressuur met paarden.

Het idee dat het dansen dan punten op zou moeten leveren voor een jury is het gevolg van indoctrinatie.

Je kan wel lekker dansen naar je gevoel, maar misschien is het vreselijk uit de maat omdat je geen ritmegevoel hebt of de verkeerde danspassen maakt of sta je iedere keer op de voeten van je danspartner :D