Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:27

knollentuin schreef:
Ik vind het ook zo heel verkeerd niet, sluit me aan bij Marilyn, wil er zelf aan toevoegen dat de rust er in moet komen, in het paard en in je eigen rijden.
Pak idd meer de slangevoktes en het wijken mee dan t appuyement en de travers. Overgangen tot je scheel ziet en neem er de tijd voor, nu schud je een appuyement eenmalig uit je mouw, maar het heeft zo geen waarde, Het voegt niets toe en er veranderd niks. Doe je de oefening een paar keer ga je aan het stabiel blijven van je tempo werken, aan je lengte buiging, aan je Aanleuning aan je gehoorzaamheid. Nu lijkt t ( vind ik) of je even alle oefeningen doorloopt.

Dat vind ik er juist t mooie aan het "even" Door de oefeningen heen lopen..Het lijkt ogenschijnlijk vanzelf te gaan..Ziet er ongedwongen uit..En lijkt het paard geen moeite te kosten!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:30

Maar het paard is niet in balans in de oefeningen, loopt vluchterig van t achterbeen af, te diep in de hals de travers is op te veel sporen en de lengtebuiging in appuyement en schouderbinnenwaarts is miet correct, paard loopt over buitenschouder weg in schouderbinnen, dus t ziet er moeiteloos uit, maar technisch is t nog niet goed

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:16

Maralyn:
Ik heb inderdaad pianohandjes.. krijg ook redelijk vaak de opmerking "vuistjes maken" maar ik vind het gewoon zo lekker ongedwongen rijden zo := (duimen omhoog draaien en houden doet links bij mij erg veel pijn door een gebroken pols/hand vroeger)

Piano spelen wordt lastig.. mag ik ook DJen?

Bedankt voor je tips, kan ik zeker iets mee!

Kadankovitch en Pol1:
Wauw, bedankt voor de mooie complimenten!

knollentuin schreef:
Maar het paard is niet in balans in de oefeningen, loopt vluchterig van t achterbeen af, te diep in de hals de travers is op te veel sporen en de lengtebuiging in appuyement en schouderbinnenwaarts is miet correct, paard loopt over buitenschouder weg in schouderbinnen, dus t ziet er moeiteloos uit, maar technisch is t nog niet goed

Knollentuin ben het helemaal met je eens.

Appuyement hebben we nog niet veel meegenomen in de training (ik denk tot nu toe max 4x gevraagd) maar omdat ze de hulpen van travers nu zo goed snapt wou ik kijken of ze dan de appuyement net zo "makkelijk" aan zou nemen (aangezien de hulpen grotendeels hetzelfde zijn). Het antwoord is ja, dat doet ze/probeert ze maar nee.. ze heeft te weinig lengtebuiging, moet meer voorwaarts zijwaarts en ipv bovenin haar voorkeurshouding opzoeken moet ze wat meer lengte id hals. Dus technisch correct is het absoluut niet :)

Travers is idd op teveel sporen. Vaak de schouderbinnenwaarts en renvers ook. Ben continu bezig haar wat meer en minder te buigen en proberen haar daarin ook nog eens de kunnen schakelen qua tempo zodat de oefeningen de ontwikkeling van het lichaam bevorderen. Momenteel zit ze een weekje (ik rijd 3x per week) in de "meer been is meer zijwaarts" fase waardoor we dus een paar stappen terug hebben gedaan en eerst weer "been is naar voren" en straks weer verder met zijwaarts.

Vind je haar echt weg lopen over de schouder in de schouderbinnenwaarts?

Ik weet dat het voor mij (op dit moment vd film) totaal niet zo voelde. Dan hoef ik maar een beetje recht te stellen en dan is ze gelijk recht. Of met een beetje buitenbeen wend ze direct in met van hand veranderen of volte.. (maar ze loopt idd heus wel vaker ook wat teveel over de schouder waardoor ik haar corrigeer/begrens en weer "los laat".

Normaal doen we veel meer oefeningen/lijntjea rijden :j
Slangenvoltes 4-5-6 bogen + sommige met 1-2 overgangen op AC lijn. Door S van hand veranderen met en zonder overgang (met vind ze nog lastig). Slalommen op voltes links en rechts 10-15m, gebroken lijnen 5-10-15m en we rijden veel op de binnenhoefslag.

Wijken op de volte gevolgd door stukjes "travers" op de volte en weer "normaal" op de volte. Afwenden en paar passen wijken-rechtuit-wijken etc. Maar ook van de hoefslag af wijken richting AC lijn. Vierkante voltetjes pakken we ook zo nu en dan waarbij ik haar binnenachterbeen er netjes onder probeer te drukken door haar licht schoudervoor te zetten.

Ik zal het overgangen-kort blijven schakelen er in blijven houden :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:08

Zal ik volgende keer vragen of ze een stukje van ons "normale" rijden wil filmen? Niet dat ik gewoonlijk ineens heel anders rijd ofzo. Wel wat minder galop en meer draf, meer lijntjes enz :P

Edit: KT heb even goed gekeken naar mn filmpje, zie idd ook dat ze wat wegloopt over de schouder :j de eerste passen lijken me wel netjes. Had haar daar er eigenlijk al uit moeten rijden dmv volte en evt opnieuw inzetten na de volte denk ik.

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:13

Precies, het grootste gedeelte is plat gezegd pootje over opzij.
Nogmaals je bent lekker bezig en het is een heel verschil met voorgaande filmpje hoor!!!
Probeer zelf iets gestructureerder te gaan rijden,- zoals je zegt anders te rijden en niet voor de film. En krijg meer rust, enerzijds door minder verschillende oefeningen achterelkaar te plakken en langer maar vaker met t zelfde bezig te zijn maar dan gevarieerder. Snap je t nog? :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:21

Ik sluit me bij voorgaande feedback aan. Ik zie een paard dat in een gehaast tempo loopt. Het komt heel slordig over.

Doe veel oefeningen in stap en breng de rust erin. Ze loopt behoorlijk op de voorhand. Ze moet dan ook meer aan het been zonder sneller te gaan lopen.

Je bent in iedergeval al een stuk vooruit gegaan. Het is een prachtig paard met heel veel potentie. Veel plezier toegewenst met haar opleiding.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:41

knollentuin schreef:
Precies, het grootste gedeelte is plat gezegd pootje over opzij.
Nogmaals je bent lekker bezig en het is een heel verschil met voorgaande filmpje hoor!!!
Probeer zelf iets gestructureerder te gaan rijden,- zoals je zegt anders te rijden en niet voor de film. En krijg meer rust, enerzijds door minder verschillende oefeningen achterelkaar te plakken en langer maar vaker met t zelfde bezig te zijn maar dan gevarieerder. Snap je t nog? :D

Even checken of ik het snap.
Voorbeeld doelstelling: focus op correcte schouderbinnenwaarts.

Bij ontspanning inzetten, het pootje over voor blijven (over schouder weglopen direct "corrigeren") dmv voltes en weer opnieuw inzetten en dit meerdere malen achter elkaar korte stukjes en herhalen zodat ze meer balans kweekt en beter door het lijf komt. Bij teveel terug in de voltes voorwaarts rijden bij teveel voorwaarts dmv volte(s) ontspanning er in en weer verder gaan. Daarin ook varieren in halshouding/lengte en als de sbw vloeiender wordt meer schakelen in de oefening zodat de oefening haar gymnastisch verbeterd ipv alleen "volgens het knhs boekje" uitgevoerd.

Minder verschillende oefening, check
Langer en vaker bezig zijn in dezelfde oefening, check
Gevarieerder, check

Snap ik je?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:44

DarkoFoitzik schreef:
Ik sluit me bij voorgaande feedback aan. Ik zie een paard dat in een gehaast tempo loopt. Het komt heel slordig over.

Doe veel oefeningen in stap en breng de rust erin. Ze loopt behoorlijk op de voorhand. Ze moet dan ook meer aan het been zonder sneller te gaan lopen.

Je bent in iedergeval al een stuk vooruit gegaan. Het is een prachtig paard met heel veel potentie. Veel plezier toegewenst met haar opleiding.

We stappen gemiddeld door het hele rijden heen 20 minuten excl in en uitstappen. In totaal rijd ik meestal niet langer dan 45 minuten.

Ben met jullie eens hoor dat er nog meer rust in moet :j

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:06

Bereinteressant om te volgen deze analyse over S_en_Z haar filmpje/haar rijden en hoe oefeningen in te zetten en te rijden. Hier kan ik ook heel veel uithalen voor mijn eigen training!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:31

S_en_Z schreef:
Maralyn:
Ik heb inderdaad pianohandjes.. krijg ook redelijk vaak de opmerking "vuistjes maken" maar ik vind het gewoon zo lekker ongedwongen rijden zo := (duimen omhoog draaien en houden doet links bij mij erg veel pijn door een gebroken pols/hand vroeger)

Handen rechtop (duimen omhoog) is zo belangrijk, omdat je geen halve ophouding kan geven met je handen plat (dan wordt het al gauw een hele ophouding of meer).
Mijn dochter doet het ook (en nog erger met 1 pianohand en de andere rechtop). Vreselijk moeilijk om af te leren maar het moet wel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:35

Precies s-z, zo denken geld voor mij bij elke lijn, elke gang

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:44

Duidelijk :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:33

@S_en_Z: het filmpje: vind het er prima uitzien, het paard ziet er super uit en jouw zit vind ik ook mooi rustig. Alleen (ja hoor, daar komt het) het lijkt idd, een beetje alsof je het ene na het andere wil doen, waardoor er niets echt doorgewerkt of bewegingsmatig herhaald dan wel gedegen afgemaakt wordt.
Het is bij een jong snel afgeleid paard een goed idee om snel achtereen diverse zaken te oefenen, maar ik krijg van dit paard niet de indruk dat het snel afgeleid is. Door het snel achtereen zoveel verschillende dingen heel eventjes aan te pakken, bezinkt er eigenlijk niets echt goed bij het paard.
Op zich oogt het rustig en redelijk in tact, naar mijn smaak echter als een achtermekaaroefenenvanzetten (hijg) waardoor paad ipv ruimer te bewegen, haastiger gaat bewegen, iets wat jij krabbelen noemt.
Zoiets zie je natuurlijk aan de inzet (buiging en ondertreden) van het achterbeen, het achterbeen buigt niet voldoende in het gewricht, en krijgt door de anticipering van het paard op "het volgende" eigenlijk niet voldoende de kans om écht onder te zwaaien.
Zo krijg je een wat gehaast beeld, en ook krijg je dat oefeningen "slordig" worden doorgevoerd, omdat zij de kans niet krijgt een bewegingsoefening écht voluit af te maken.

Zelf zou ik je handen juist graag wat hóger willen zien, en de teugelvoering wat ruimer, maar dat kan iets persoonlijks zijn. Denk er aan dat hoe meer de neus er uit kan, hoe meer (en ruimer) het achterbeen kan onderkomen.

Vind het overigens een práchtig paard met enorm fraaie uitstraling en gangwerk, een tandje terug in wat je allemaal in je training doet, en iets verder doorborduren op énkele gangen en overgangen zou wat meer moeten opleveren qua haar natuurlijke vermogen.

Tenslotte: zoveel paarden zie ik niet die zo prettig gereden worden als deze, nu niet te veel tegelijk willen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:06

:j bedankt voor je feedback Terpentijn

Ik moet me ook minder uitsloven (tegenover de eigenaresse én de camera) en bij mijn "programma" blijven :=

Zal volgende keer vragen of ze een stukje normale training wil filmen. Dat ziet er wel ietsje anders uit dan het filmpje.

Op het filmpje reed ik idd ook achter elkaar door om terug te kunnen kijken hoe het er een beetje uit ziet. Het "want nu heb ik iemand om te filmen, volgende keer niet" idee.

Eigenaresse zal het wel erg leuk vinden te lezen dat jullie het zon knap paard met potentie vinden.

Die staat namelijk te popelen om zelf ook weer eens te kunnen gaan rijden := zag al een schema voorbij komen met selectiewedstrijden (klasse B).

Bedankt allemaal! Niet alleen voor de mooie complimenten <3 maar ook voor de positieve feedback!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:33

Afbeelding

Supersnelle service zeg!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:34

Dat is een mooie aanwinst voor in de boekenkast

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:35

knollentuin schreef:
Dat is een mooie aanwinst voor in de boekenkast

Absoluut, ik zet hem naast mijn Ruiters' en rechters En mijn andere 200 paarden boeken

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:40

Dat is al een hele bibliotheek, ik blijf ook maar verzamelen..

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:13

Heb em ook binnen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:27

Mijn beste aanwinst dit jaar was:
Fredy Knie Die sanfte Art mit Pferden umzugehen (1994).

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:43

Ach zou u mij daarvan het ISBN nummer van kunnen doorgeven? Ik bewonder Freddy Knie zeer. U zou mij er een groot plezier mee doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 23:01

No problemo, als het goed is is dat: 9783440066720

Alleen in het Duits en bijna niet meer nieuw te krijgen. Laatste druk was 1994 geloof ik.
Maar hij is de moeite waard :j

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 00:30

Mijn dank is ontzettend. Ik ga het proberen, ofschoon ik over de limiet zit wat ik aan boeken kopen mag. Ik koop namelijk niet alleen boeken over africhting. Ik heb teveel hobby's

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:52

@S_en_Z: ik ben ook eigenlijk altijd in m'n uppie, dus áls ik dan eens een keer gefilmd word, dan ga ik ook overdreven "laten zien" wat ik allemaal "kan", wat onveranderlijk een spastisch vertrokken ruiter op een krabbelpaard oplevert. Dus dat ken ik maar al te goed.
Zelfs tijdens les had ik daar al een handje van.
Toen ik een keer eens onverhoeds een filmpje zag van mij op Bonte Jaopie waarbij ik helemaal niet in de gaten had dat er iemand stond te filmen, zag het er veel beter, ruimer en ontspannener uit.

Dus daar kijk ik wel doorheen in "een filmpje".

Jij en je paard kunnen "normaal gesproken" ook veel beter dan in het filmpje, dat weet ik zeker, en kan ik wel zien aan de manier waarop jij rijdt.

Dat paard vind ik ook wel echt een zeer aansprekend voorkomen hebben, écht een beauty, met een zeer fijne bouw en bewegingsaanleg. Jij bent ook geen hotsebotseklots ruiter die aan de teugel het evenwicht zoekt, maar een fijne stilzitter, dus met wat meer geduld en ontspanning moet je al een heel ander beeld krijgen!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 22-09-16 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:04

Hier moet ik duidelijk tegensreken: S_en_Z heeft volgens mij de hele video geduld getoond. Aangezien niemand dit paard kende uit de tijd voor dat zij het dier ging rijden, is het onmogelijk te stellen dat zij meer of minder geduldig had moeten zijn. eens iets te zien van driftige of ongeduldige hulpen. Ook de ontspanning was meer dan voldoende.