Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 10:44

Daks schreef:
Starbreeze jij is lichaamelijk helemaal goed.
Ook zijn tanden zijn goed. Het schudden is bij hem een uiting van zijn scheefheid onbalans en onzekerheid.

Ik herken dit ook als stijfheid en onbalans.
Ook volkomen onwennigheid om dit te doen!

Begin met stelling en buiging in stap.
Achten, gebroken lijnen, voltes, slangenvoltes.
Linksom>rechtsom, continue wisselen van hand.
Aan de longe met stootteugel of Chambon, maar zonder ruiter, vooral niet te lang achter elkaar.

Geduld, het is moeilijk voor dit soort paarden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:48

Ik zou jouw paard dan veel aan de longe laten lopen, op eigen benen, zodat hij eerst wat vertrouwen en balans krijgt. Hoe loopt hij dan?

Daks

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:57

Aan de longe loopt hij stukken beter.
Schud af en toe als ik mijn binnen hand vast zet. wat dus niet moet.

Oke dit is dan wel met bodywrap maar voor het idee
http://www.youtube.com/v/QYG2P3cqDeI

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:59

Simpelman schreef:

Aan de longe met stootteugel of Chambon, maar zonder ruiter, vooral niet te lang achter elkaar.

Een vraagje wat betreft die figuren rijden... Als een paard flink scheef is kan dat juist meer onwennigheid geven toch? Zeker als je hem wat losser laat van voren. Ik weet niet hoe het inmiddels met Daks gaat, maar merk bij mijn paard dat ze - zeker als we net beginnen - te veel over haar schouders valt om zulke figuren te rijden. Ik moet eerst echt bewust met het rechtrichten bezig gaan, dan gaat ze mijn handen volgen en kunnen we pas rijden.
Soms wel frustrerend dat we altijd zo moeten beginnen. We gaan gelukkig nog altijd stapjes vooruit, maar het is best lastig dat paardrijden ;)

Wiet doet ook aan hoofdschudden maar dan wat heftiger. Dat is gelukkig voor 99% weg met het rijden. Ook bij haar een uiting van onbelans en stress.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:01

Bedankt voor de kritiek op mijn video!! Ik ga me zeker focussen op het loslaten en meer teugel geven :D

Tancreda: Ik denk dat wijken voor het been vooral bevestigd moet zijn. Dan kun je het paard terug duwen als het naar binnen valt. Dan wordt het vanzelf rechter en loopt het in hetzelfde spoor met het voor en achterbeen, ook op de volte. :j

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:02

Stelling hoef ik echt niet te vragen als ik er net op zit.
Mag ook zeker de 1e paar minuten geen contact maar enkel op zit.
Dat maakt het wel iets lastiger om stelling te vragen en te krijgen.

Hulp teugels heb ik in en aan de wilgen gehangen en ga ik ook niet meer gebruiken.
Ik zoek liever zelf de druk op

Trancreda Daks is denk net als wiet keer op keer weer opnieuw over de schouder en vallen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:03

Tancreda4 schreef:
Simpelman schreef:

Een vraagje wat betreft die figuren rijden... Als een paard flink scheef is kan dat juist meer onwennigheid geven toch? Zeker als je hem wat losser laat van voren. Ik weet niet hoe het inmiddels met Daks gaat, maar merk bij mijn paard dat ze - zeker als we net beginnen - te veel over haar schouders valt om zulke figuren te rijden. Ik moet eerst echt bewust met het rechtrichten bezig gaan, dan gaat ze mijn handen volgen en kunnen we pas rijden.
Soms wel frustrerend dat we altijd zo moeten beginnen. We gaan gelukkig nog altijd stapjes vooruit, maar het is best lastig dat paardrijden ;)

Wiet doet ook aan hoofdschudden maar dan wat heftiger. Dat is gelukkig voor 99% weg met het rijden. Ook bij haar een uiting van onbelans en stress.

Wanneer hij over de schouder valt dan is de buiging en stelling niet correct.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:47

Daks schreef:
Stelling hoef ik echt niet te vragen als ik er net op zit.
Mag ook zeker de 1e paar minuten geen contact maar enkel op zit.
Dat maakt het wel iets lastiger om stelling te vragen en te krijgen.

Hulp teugels heb ik in en aan de wilgen gehangen en ga ik ook niet meer gebruiken.
Ik zoek liever zelf de druk op

Trancreda Daks is denk net als wiet keer op keer weer opnieuw over de schouder en vallen.

Vergeet alle rijkunst.
Je binnenhand net zoveel naar binnen en omhoog als nodig.
Neem het hoofd mee naar binnen en ga op de volte in stap.
Houdt hem voorwaarts, maar alleen op de momenten dat hij binnen nageeft.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:56

Zeer interessant topic! Momenteel ben ik ook meer aan het focussen op het rechtrichten. Nam dit altijd mee, maar merk nu vooral in het M2 dat ze toch nog teveel ongelijk is links/rechts. Ze is linksgebogen, valt het liefst op de rechterschouder en neemt meer druk aan op de rechterteugel. Zijn nu veel bezig met buigingen op de volte: travers, renvers, schouderbinnenwaarts (en dan zorgen dat ze goed ondertreedt met het binnenachterbeen) en zorgen dat ze beide kanten op goed haar rechterschouder erbij houdt en meer gelijke druk op 2 teugels aanneemt.

Betekent dat we de oefeningen linksom en rechtsom net iets anders uitvoeren en meer/minder. Afhankelijk van wat de oefening kan verbeteren en wat van toepassing is om haar rechter te krijgen.

Op de rechte stukken zijn we vooral bezig met op 2 teugels, goed de hoeken in rijden en rechterschouder erbij houden. Linksom houden we nog licht stelling buiten, om haar te helpen haar schouder erbij te houden.

Dit alles vindt ze nog erg moeilijk en knikt daarom nog wat af vanaf de 3e halswervel. Dit willen we absoluut niet, dus zijn ook erg bezig met neus eruit (neus op/voor loodlijn). Als ik filmpjes heb zal ik ze eens plaatsen!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:28

Na een hele periode van meelezen (ook in het andere topic) heb ik toch een vraag.
Ik ben sinds een aantal maanden rustig bezig met het trainen op mijn jonkie (max. 2 dagen per week).
Eerst ging alles precies zoals het zou moeten, fijne ontspannen gangen, nog wat wiebelig maar ze volgde netjes mijn handen naar beneden.
Maar nu heeft ze een dikke 20 minuten nodig om maar een beetje te ontspannen, ze loopt namelijk heel gespannen en hard door de bak heen.
Tot nu toe probeer ik het op te lossen door buiten contact niet aan de mond te zitten, en vooral heel ontspannen en langzaam licht te rijden. Heel veel figuren rijden probeer ik ook, maar dit wil nog wel eens tricky zijn omdat ze in zo'n gespannen bui niet goed inbuigt, en dus een beetje uit balans raakt.
Iemand een paar tips voor me om sneller bij de ontspanning te komen?
(lichaam wordt regelmatig gecontroleerd, en ik doe al veel rechtricht oefeningen op te grond :) )

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 17:56

Dit is natuurlijk wel heel weinig info....

Gespannen en hard door de bak gaan wil zeggen ze gaat weg van iets dat ze niet aangenaam vindt.
Je paard heeft je hulp nodig om te gaan begrijpen wat er van haar verwacht wordt en daar haar eigen stukje werk levert.
Leg alles in heel kleine brokjes uit, denk niet dat ze alles al gesnapt heeft, doorgaans zijn wij namelijk tevreden wanneer het paard wijkt voor druk, maar dat is niet hetzelfde als begrepen hebben.
Denk hier over na :)

Voor jonge paarden is het essentieël om telkens precies hetzelfde ritueel te volgen, simpel, kort, net zolang tot ze aan het gevraagde zonder ongerustheid kunnen voldoen.
Pas dan ga je verder.
De eerste "oefening" kost veel tijd en herhaling, de tweede minder, tot op een gegevn moment een paard zoveel vertrouwen heeft gekregen dat één uitleg van 20 seconden al voldoende is.
Dat wat je veel hoort is dat mensen heel veel variëren, dat heeft op zijn gunstigst op den duur alleen maar het murw worden van een paard als resultaat.

Wordt de "moeder" van je paard en help hem verder in het leven dat je hem aanbiedt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:28

Vandaag weer heer-lijk gereden! Wel nog met de chambon eraan maar wát een aardigheid is het zo en wat is het ineens makkelijk, alles valt op z'n plek :) voorzichtig ook wat gevarieerd in hoofdhouding en steeds afgesloten of terug naar lang en laag.

Hij begint het ritme ook te begrijpen (alleen wijken en Sb in alle 3 de gangen en op die volgorde) en ik kan hem echt al naar de stretch toe rijden in alle gangen. Zelfs met halthouden blijft hij in de stretch, halthouden op zich zonder gedribbel was eerder haast niet mogelijk maar nu is het ineens geen enkel probleem meer. Ik vind het zo apart. En ik sla mezelf voor mn hoofd dat ik het zo niet eerder aangepakt heb met hem. Maar zoals met alle dingen moet je er blijkbaar eerst aan toe zijn.

Toevallig zag ik dat ik vorig jaar maart een berichtje van Simpelman kreeg, ik had een vraag gesteld over mijn drukke paard het antwoord was dat ik moest fluisteren naar mijn paard, hem traag laten worden.

Simpelman schreef:
Ik bedoel:
STOP, Wordt stil, doe niets, ontspan je, zoek je eigen evenwicht, laat je meenemen, dit is bijna meditatief....
Vanuit die stilte geef je fluisterend zachte hulpen, rustig je kuit aanspannen, rustig je kruis aantrekken.
Wacht nu tot je antwoord krijgt, vraag eventueel weer, zacht, wacht, beloon de minste geringste beweging, je paard begrijpt nu dat je communiceert.
Bouw die in die "stilte" jullie fluistercommunicatie.
Verenig je met je paard, zak in hem, laat je door hem meenemen, dans.
Laat je paard zijn eigen houding vinden, zijn eigen evenwicht, zijn eigen tempo.
Wanneer hij daarin ontspant ga je héééél voorzichtig aan het werk maar zonder dat gevoel van ontspanning en rust te verliezen.

"Voorwaartse" paarden zijn altijd paarden die wegvluchten, voor de hulp uit.
"Ik doe het al".
Bij hen moet je naar minimaal, maak hem eerst lui.
Als hij lui wordt ben je op de goede weg.

Ale rijkunstige hulpen zijn biomechanisch anders worden het kunstjes.

Je kuithulpen (sporen) werken op de schuine buikspieren, deze worden aangespannen, je kruis/knie drijft voorwaarts.
Voorwaarts zonder eerst de buikspieren aan te spannen is voorwaarts gaan met holle rug.

Lopen met een holle rug maakt een paard angstig, het is zijn vluchthouding.

Met de kuiten voorwaarts stampen is fout.
Met het kruis voorwaarts gaan is fout.
Voorwaarts gaan is één geheel, kuit/kruis/knie, zacht.

Zoek in die ontspanning, zachtheid, rust, er gaat een nieuwe wereld voor je open.

Ik vond dat toen heel moeilijk te begrijpen en kon het me niet voorstellen dat mijn hete donder ooit traag zou worden. Nou, het is eindelijk zo ver, nouja het begin is er :) er is zo'n rust over mijn paard heen gekomen terwijl hij eerder altijd gespannen, drammerig en loperig was. Hij gaat niet eens meer 'te hard' in galop en ik hoef NIKS met mijn handen te doen.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de bijdragen in dit topic waardoor ik nieuwe inspiratie en inzichten gekregen heb!!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:19

Super grappig om dit te lezen. Want mijn bijrijder van paar maanden terug, vond Zorro traag en lui over komen. En ik zei altijd als hij lui aanvoelt dat ze het goed doet. Echter geloofde ze mij niet, terwijl hij echt veel beter liep wanneer hij "lui" werd maar ja dat zag zij niet. Nu inmiddels een andere verzorger die over een tijdje zou mogen rijden (onder begeleiding), want ik wil niet iemand die hem maar in de krul trekt voor het plaatje.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:24

Ik maakte laatst nog wel de fout om er een zweepje bij te nemen omdat ik hem te lui vond :D dat had ie mij binnen een minuut al weer afgeleerd, weg ontspanning en ik had het weer verprutst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:33

Stille meelezer meldt zich ook, ik longeer met een longeerhulp,maar is er een voordeel met chambon t.o.v. de longeerhulp? Ik ben niet van plan om er mee te gaan rijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:45

Het grootste voordeel is dat je de neus niet naar de borst vraagt, hij werkt dus anders in (achter de oren). Met een chambon kan je paard zijn neus beter voor de loodlijn houden. Voordeel van de longeerhulp is dat je deze aan het halster vast kan maken.

Ik heb nu ervaring met beide en ik prefereer de chambon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:54

Je kan een chambon toch ook wel aan het halster vast maken?
Ik heb het gevoel zoveel 'werk' te hebben aan die longeerhulp, eerst zonder laten lopen, dan omdoen.. Om hem nu direct met dat ding te laten starten, neuh, haha :-)
Een chambon leek mij,imo, direct al oké te zitten.

Maar, uiteraard proef je hier de toon van een luie-paardenbezitter(of eentje met een drukke baan waarmee ze haar wereldpony kan betalen :D ) dus de vraag is meer voor mij dan voor hem. Geen concessies,hoor, wat goed is goed!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:58

Haha ja ik vind longeren ook altijd meer werk dan rijden ;)

Maar geen idee of de chambon ook goed werkt aan het halster.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:26

Ik vind het allemaal nog niet zo gemakkelijk.... : :(
Vandaag weer gelongeerd met chambon. Ze probeert zich eerst helemaal op te krullen aan de voorkant en weg te rennen. Heb haar een paar keer belettend aangesproken en toen was het klaar. Toen werd ze traag. Ze strekt haar hals dan vooral naar voren en niet zozeer naar beneden. Neus is er uit en de rug wordt ook wat ronder. De overgangen terug deed ze goed en bleef daarin ook redelijk rond. Het werkte heel goed als ik tegelijkertijd mijn adem uitblaas.

Onder het zadel hetzelfde. Hals en neus naar voren en een klein beetje naar beneden. Ik zou niet weten hoe ik haar ik vragen meer naar beneden te strekken. Wel voel ik meer rug onder me.
Bij overgangen vooruit verbreekt ze altijd het contact en dan ben ik geneigd om mijn handen naar me toe te halen om het contact te herstellen. Niet goed, maar ik weet niet hoe ik anders het contact kan behouden.
Verder ook weer momenten van flink versnellen en slingerende achterbenen.

Kortom een beetje een klaagzang.... -O-

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:57

Kan het zijn dat jouw paard gewoon wat meer tijd nodig heeft om de spieren op te rekken?

Ik weet dat mijn paard altijd al vrij lenig, soepel en recht was, dat hij opkrulde lag ook niet aan hem maar aan mij. Wat ik ook weet is dat toen hij absoluut níet wilde zakken (onder het zadel), hij last had van het zadel. Maar jij geeft eigenlijk aan dat hij met longeren hetzelfde doet. Ik denk dat je het wat tijd moet geven. Ik heb mijn paard wel een paar keer laten masseren toen met de zadelproblemen, dat heeft hem wel van wat ongerief afgeholpen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:26

Ankem... is het toevallig een fries..

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:38

Ankem, think small steps. Het is een begin. Morgen is er weer een dag

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:51

Het is geen fries maralyn, maar een kwpn'er.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:12

Simpel man zou zijn verhaaltje weer bovenhalen met als laatste zinnetje:
"Always quit at the right moment" het advies dat het minst word opgevolgd.

Probeer er wat eens mij ;) zakt hij in stap, belonen! Ik haal mijn paard naar mij toe, knuffel hem een beetje en verander van hand. Ook het eventjes niets doen is een beloning.
Wees blij met de beweging naar waar je hem wilt, dat is je begin!
Omdat je paard het in stap al moeilijk vindt zou ik starten met enkel stap, elke dag 5-10 minuten en elke dag krijg je een beetje meer. ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 08:20

Inzicht:
Vouw je armer over elkaar.

Afbeelding

Doe het nu andersom, dus de "verkeerde" bovenop.
Dat voelt niet goed.

Iedereen heeft een voorkeurszijde, "zo doe je het".
Schrijven doe je met één hand niet met twee verschillende.
Een bal gooien doe je met je beste hand.

Zo ook paarden.
Zij hebben een aangeboren en daarna bevestigd systeem van bewegen.

Ga je daar uit vandaan dan stuit je op weerstand, voor je paard voelt het niet goed.
Het is dus geen kwestie van stijheid of kracht, het voelt niet goed en dat doe je dus niet.

Wil je je paard dus uit zijn comfortzone halen dan moet je dat rustig uitleggen en het een zin geven voor hem.
Pas als hij het heeft gesnapt én er een klein beetje handig in is geworden kun je gaan beginnen met het versterken van de spieren.

Bij dat uitleggen werk je het meest optimaal volgens bovengenoemd "Allways quit at the right moment".
Een klein stukje de goede richting in, STOP, morgen verder.