Simpelman schreef:Wat wil je hier precies mee zeggen dan Simpelman? Ik denk dat we dit soort dingen allemaal regelmatig wel zien.
Dit heeft alles met het onderwerp te maken Babootje.
Het achter de loodlijn persen van een paard en dan maar doorvragen tot het stuk is.
Het enige nut van het rijden achter de loodlijn lijkt namelijk te zijn het wegnemen van de verdediging van het paard tegen het overnemen, het geeft de ruiter macht.
Verder hebben we nog geen zinnig ander argument gehoord.
Wél dat het rijden achter de loodlijn op zich al duidelijk schadelijk voor het paard is, moet je dus niet doen.
In een doorsnee rijschool ziet het gemiddelde beeld er na verloop van tijd namelijk uit zoals de betrokken vader hierboven mij mailde.
Ik heb de afgelopen maand omstreeks 20 video's ontvangen om eens te bekijken, uit alle uithoeken van NL, 20 verschillende locaties.
Meest opvallend was dat wat er om de gefilmde ruiter heen gebeurde, "de andere ruiters in de rijbaan".
Gewoon een willekeurige greep dus van wat er in de paardenwereld aan het gebeuren is, ruiters die zich niet geobserveerd voelden.
Dat wat ik zag was precies wat in de mail hierboven omschreven staat.
Iedereen loopt aan de kop te trekken, iedereen wringt zijn paard achter de loodlijn, rijden met hulpteugels, bitten met scharen, enz..
Aan de kop hangen en naar voren stampen "om het paard te leren dragen".
Hier moet écht wat aan gebeuren, we gaan anders binnen kort een wet op de dierenbescherming krijgen om dit te verbieden.
Mishandeling.
Het Arabiertjes videootje is een voorbeeld van een simpele ruiter en een simpel paardje dat op een voor het paard begrijpelijke en eerlijke manier met het begin van de opleiding zijn begonnen.
Dit gaat goed aflopen.
Het telkens opvoeren van sportcracks met paarden van tonnen tot vele miljoenen als vergelijkingsmateriaal hiermee is volstrekt zinloos, je wordt hier verblind door de kwaliteiten van het paard en de routine van de daar bijbehorende ruiter en gaat dan al te gemakkelijk voorbij aan het absoluut foute uitgangspunt van het rijden.
Er zijn mensen die iets fouts héél goed kunnen, het blijft fout.
Het telkens aankomen met vergelijkingen hoeveel cm het achtervoetje wel of niet onder de massa zou zijn heeft geen enkele waarde, het is van geen belang.
Waar het om gaat is dat een jong paard op een ethische, eerlijke manier geholpen wordt te leren functioneren binnen onze kaders.
Hoe dat het allerbeste met het minste risico op excessen en blessures verwezenlijkt kan worden weten we al heel lang, namelijk altijd met de neus voor de loodlijn.
Staat zo dus ook omschreven in de FEI reglementen, en in alle rijvoorschriften en in alle serieuze opleidingsmethodes.
IK heb nog geen chiropractor, geen osteopaat, geen fysiotherapeut (behalve de Bartels) en geen paardenarts ontmoet die vond dat het achter de loodlijn rijden gezond was.
Zo met de context erbij ben ik het voor een groot deel wel met je eens. Wat ik al zei, we zien dat allemaal wel om ons heen gebeuren. Wat ik zie op het gemiddelde wedstrijdterrein is echt betreurenswaardig.
Zoals je zegt, de meesten van ons hebben geen talentvol paard en moeten het doen met matige paarden waarin je het beste naar boven wil halen. En dan zul je genoegen moeten nemen met "minder".
Maar toch vind ik niet dat je alles over 1 kam moet scheren. Ik zie er ook ruiters/amazones bij die hun paard fijn en zonder enige dwang hebben lopen, waarbij het paard (soms) iets achter de loodlijn is. Als ik daarbij een vriendelijke ruiterhand zie en een soepel paard dat naar voren mag dan kan ik daar niets slechts in zien.