Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:32

Cer schreef:
Maar wat ik hoopte te lezen hier, iets meer info en meningen over verticale lijn, dat is voor mij (dressuurkneus) iets teveel de dressuurkant op aan het gaan.. dat is niet erg overigens, maar ik kijk nog wat verder rond dan :j

Voor of achter de verticale lijn heeft alles met dressuur te maken. Dus ja, dan gaat het idd die kant op.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:00

ART_UMA schreef:
manie schreef:
Voor de 'golden' oldies :D : [RT-D] Dressuur in de jaren 60

alle tuigpaarden verzamelen }:0 Fokkerij heeft wel wat verschil gemaakt.

Ik denk eerder de techniek. Het beeld is namelijk in dit filmpje enorm vervormd. Dit filmpje is er ook in een versie met een "normaal paard"

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 08:45

Peppertree schreef:
Ik lees al een tijdje mee. Ik vind de filmpjes van de zwarte stofzuiger, de arabier en de piaffe-les eigenlijk ook niet bepaald een voorbeeld van 'hoe het zou moeten'. Ook al is het dan misschien ongedwongen, ontspannen en voor de loodlijn. De andere filmpjes, die van Anky en Danielle en die van de buik en rugspiertraining vind ik ook niet erg aansprekend...Wel qua activiteit maar ik zie het nut niet van het constante achter de loodlijn rijden. Dan ben ik het weer met Simpelman eens voor wat betreft het afdwingen van gehoorzaamheid. Bij de 'voor de loodlijn' filmpjes van Art2ride moet ik bijna alweer denken aan het academisch rijden. Heel ontspannen en netjes om te zien allemaal, maar er gebeurt niks.

De filmpjes die ik heel graag zie en graag precies zo na zou kunnen rijden, de rijderij waar ik naar streef en waar ik ontzettend van kan genieten, zijn de filmpjes van Ingrid Klimke. Zij heeft het hele opleidingsproces op haar FB gezet van een jong (getalenteerd, dat wel) paard, Fine Fellow van net zadelmak tot de eerste proef en ze verteld daarbij wat ze doet en waarom ze dit doet.

Deel 15 https://www.facebook.com/video.php?v=72 ... =3&theater

Deel 26 https://www.facebook.com/video.php?v=79 ... =2&theater

Wat vinden jullie hiervan?

Dit zijn twee lukraak gezochte filmpjes, er zijn er dus nog veel meer van.

Afgezien dat het er heel fijn uitziet maakt ze lijkt mij één kapitale fout:
Ze denk helemaal niet aan het soepel maken van de rug en het bijbrengen en versterken van de achterhand, duidelijk doordat ze haar paard niet in de krul en achter de loodlijn perst.
Ze heeft kennelijk nog niet goed begrepen hoe het moet, we moeten maar zien hoe dit afloopt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 09:14

Babootje schreef:
Simpelman schreef:
Zo maar een mailtje dat ik ontving vandaag, (het gaat niet meer):

Te veel vraag denk ik, het ging heel lekker en dan iedere dag iets meer vragen, woensdag reed een ruiter van X er op, die vraagt nog meer, daarna begon het. ze is in stap nog steeds mak en lief maar zodra er wat gedaan moet worden begint het.

Ik wist dat dit zou gaan komen, welk paard ook…

Ik keek om me heen 7, 8 mensen met hun paarden, allemaal aan het klooien, slof teugels, hoofden in de lucht, lijf vast, scheef lopen, het is een drama…...

Wat wil je hier precies mee zeggen dan Simpelman? Ik denk dat we dit soort dingen allemaal regelmatig wel zien.

Dit heeft alles met het onderwerp te maken Babootje.
Het achter de loodlijn persen van een paard en dan maar doorvragen tot het stuk is.
Het enige nut van het rijden achter de loodlijn lijkt namelijk te zijn het wegnemen van de verdediging van het paard tegen het overnemen, het geeft de ruiter macht.
Verder hebben we nog geen zinnig ander argument gehoord.
Wél dat het rijden achter de loodlijn op zich al duidelijk schadelijk voor het paard is, moet je dus niet doen.

In een doorsnee rijschool ziet het gemiddelde beeld er na verloop van tijd namelijk uit zoals de betrokken vader hierboven mij mailde.

Ik heb de afgelopen maand omstreeks 20 video's ontvangen om eens te bekijken, uit alle uithoeken van NL, 20 verschillende locaties.
Meest opvallend was dat wat er om de gefilmde ruiter heen gebeurde, "de andere ruiters in de rijbaan".
Gewoon een willekeurige greep dus van wat er in de paardenwereld aan het gebeuren is, ruiters die zich niet geobserveerd voelden.

Dat wat ik zag was precies wat in de mail hierboven omschreven staat.
Iedereen loopt aan de kop te trekken, iedereen wringt zijn paard achter de loodlijn, rijden met hulpteugels, bitten met scharen, enz..
Aan de kop hangen en naar voren stampen "om het paard te leren dragen".
Hier moet écht wat aan gebeuren, we gaan anders binnen kort een wet op de dierenbescherming krijgen om dit te verbieden.
Mishandeling.

Het Arabiertjes videootje is een voorbeeld van een simpele ruiter en een simpel paardje dat op een voor het paard begrijpelijke en eerlijke manier met het begin van de opleiding zijn begonnen.
Dit gaat goed aflopen.
Het telkens opvoeren van sportcracks met paarden van tonnen tot vele miljoenen als vergelijkingsmateriaal hiermee is volstrekt zinloos, je wordt hier verblind door de kwaliteiten van het paard en de routine van de daar bijbehorende ruiter en gaat dan al te gemakkelijk voorbij aan het absoluut foute uitgangspunt van het rijden.
Er zijn mensen die iets fouts héél goed kunnen, het blijft fout.
Het telkens aankomen met vergelijkingen hoeveel cm het achtervoetje wel of niet onder de massa zou zijn heeft geen enkele waarde, het is van geen belang.

Waar het om gaat is dat een jong paard op een ethische, eerlijke manier geholpen wordt te leren functioneren binnen onze kaders.
Hoe dat het allerbeste met het minste risico op excessen en blessures verwezenlijkt kan worden weten we al heel lang, namelijk altijd met de neus voor de loodlijn.
Staat zo dus ook omschreven in de FEI reglementen, en in alle rijvoorschriften en in alle serieuze opleidingsmethodes.
IK heb nog geen chiropractor, geen osteopaat, geen fysiotherapeut (behalve de Bartels) en geen paardenarts ontmoet die vond dat het achter de loodlijn rijden gezond was.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:34

Volgens mij denkt Simpelman dat mensen die het nut er niet van inzien om paarden continue met de neus over de grond te laten lopen, mensen zijn die thuis de hele dag aan de teugel/slof lopen trekken om het paard in de krul te krijgen. Het grote grijze gebied daartussen ziet hij niet. Dit maakt hij wel duidelijk na het filmpje van Ingrid Klimke waarbij hij een nogal denigrerend antwoord geeft. En ik denk dat iedereen dit een voorbeeld vinden van een jong paard dat netjes opgeleid word. Er worden tempo overgangen gereden dus er word gewerkt aan het versterken van de achterhand. Paard krijgt lengte in de hals met de neus enigszins naar voren maar niet over de grond. In mijn ogen de manier om het paard zichzelf al iets te laten dragen en niet op de voorhand te laten lopen. Paard mag halsstrekken wat voor een jong paard het maximaal haalbare is zonder mega op de voorhand te duiken.
Ik denk dat iedereen vind dat dit een filmpje is zoals we het met z'n allen graag zien. Klein vraagteken bij de sporen, ik ben van mening dat dit voor een jong paard nog niet nodig is, maar ze gebruikt m.n haar been en geen spoor voor zover ik kan zien.

Simpelman

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 09:44

Heb je wel eens van sarcasme gehoord?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:44

Ik heb het idee dat Simpelman wel het grijze gebied ziet, ook voor de niet dressuurcracks. Hij is de enige die het over paarden heeft die beperkt zijn in hun talent en ook die het gunt om goed gereden te worden. (althans, zo komt het op mij over).

Over het spoorgebruik ben ik echt verbaast.. lijkt me duidelijk zichtbaar dat ze met spoor rijdt, en soms pittig ook. Voor een paard zo kort in de opleiding vind ik dat persoonlijk wat overdone..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:47

Simpelman schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:12

Simpelman schreef:

Gehoord wel, maar op bokt wordt dit vooral duidelijk gemaakt dmv smiley's.
Aangezien ik die niet zie bij jou, vind ik deze post nogal denigrerend zoals wel merdere keren het geval is. Jammer vind ik dat. Het leidt nogal af.

Ik vind het filmpje van ingrid ook fijn om naar te kijken. Puntjes zijn idd de sporen, die je naar mijn idee beter af kunt laten bij een jong paard en ook het stukje "groots zagen" aan het begin wat onnodig.
Maar stukken fijner dan de Arabier en de stofzuiger.

Het paard bij Anky loopt imo ook lekker, maar naar mijn idee te lang met dezelfde hoofdhouding en van de filmpjes over de buik en rugspieren zie ik zowel goede als minder goede dingen. Het achterwaarts gaan is imo echt niet fijn uitgevoerd en slaat dan totaal de plank mis.

Vind de filmpjes wel leuk om te bekijken, want zoals een andere bokker al schreef zeggen filmpjes veel meer dan woorden en ga je imo daardoor beter begrijpen wat een andere bokker bedoeld.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:19

Simpelman schreef:
Peppertree schreef:
Ik lees al een tijdje mee. Ik vind de filmpjes van de zwarte stofzuiger, de arabier en de piaffe-les eigenlijk ook niet bepaald een voorbeeld van 'hoe het zou moeten'. Ook al is het dan misschien ongedwongen, ontspannen en voor de loodlijn. De andere filmpjes, die van Anky en Danielle en die van de buik en rugspiertraining vind ik ook niet erg aansprekend...Wel qua activiteit maar ik zie het nut niet van het constante achter de loodlijn rijden. Dan ben ik het weer met Simpelman eens voor wat betreft het afdwingen van gehoorzaamheid. Bij de 'voor de loodlijn' filmpjes van Art2ride moet ik bijna alweer denken aan het academisch rijden. Heel ontspannen en netjes om te zien allemaal, maar er gebeurt niks.

De filmpjes die ik heel graag zie en graag precies zo na zou kunnen rijden, de rijderij waar ik naar streef en waar ik ontzettend van kan genieten, zijn de filmpjes van Ingrid Klimke. Zij heeft het hele opleidingsproces op haar FB gezet van een jong (getalenteerd, dat wel) paard, Fine Fellow van net zadelmak tot de eerste proef en ze verteld daarbij wat ze doet en waarom ze dit doet.

Deel 15 https://www.facebook.com/video.php?v=72 ... =3&theater

Deel 26 https://www.facebook.com/video.php?v=79 ... =2&theater

Wat vinden jullie hiervan?

Dit zijn twee lukraak gezochte filmpjes, er zijn er dus nog veel meer van.

Ze denk helemaal niet aan het soepel maken van de rug en het bijbrengen en versterken van de achterhand, duidelijk doordat ze haar paard niet in de krul en achter de loodlijn perst.
Ze heeft kennelijk nog niet goed begrepen hoe het moet, we moeten maar zien hoe dit afloopt.

:') :')

Ingrid Klimke zou ik als een voorbeeld willen noemen (en natuurlijk zullen er ook bij haar weer dingen te vinden zijn..), hele fijne filmpjes. Uta Graf vind ik ook heel fijn.

Er is natuurlijk wel een duidelijk verschil tussen een jong kwaliteitspaard opleiden als topruiter en paarden corrigeren/heropleiden. Van beide soorten filmpjes kan je wat leren :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:22

Simpelman schreef:
IK heb nog geen chiropractor, geen osteopaat, geen fysiotherapeut (behalve de Bartels) en geen paardenarts ontmoet die vond dat het achter de loodlijn rijden gezond was.

Ik gelukkig wel.

Ik denk dat de manier van rijden alleen zal gaan veranderen als er meer bewustwording gaat komen. Ik was onbewust onbekwaam, maar ik sta open voor een andere manier van rijden. Het was voor mij een kwestie van de juiste mensen op het juiste moment ontmoeten (dierenarts, instructeur, vriendin die een klassieke KD opleding doet). Daardoor stond ik open voor een andere manier van rijden en ben ik bewust onbekwaam. Je gaat je er meer in verdiepen en je herkent ook meer dingen. Sta je er niet voor open, dan kan je nog wel tig filmpjes gaan kijken maar de boodschap komt niet aan.

Mijn eerste les heb ik alleen maar gestapt (intelligent blondje en grijze instructeur). Helemaal terug naar de basis. (Loslaten, loslaten en loslaten, paard en ik).Daar haken sommige mensen dus al af. Ik zie veel dingen nog steeds niet, maar ik doe mijn best om te leren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:40

Simpelman schreef:

Hahaha die had ik in ieder geval wel door. :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:49

Simpelman schreef:
Wat wil je hier precies mee zeggen dan Simpelman? Ik denk dat we dit soort dingen allemaal regelmatig wel zien.

Dit heeft alles met het onderwerp te maken Babootje.
Het achter de loodlijn persen van een paard en dan maar doorvragen tot het stuk is.
Het enige nut van het rijden achter de loodlijn lijkt namelijk te zijn het wegnemen van de verdediging van het paard tegen het overnemen, het geeft de ruiter macht.
Verder hebben we nog geen zinnig ander argument gehoord.
Wél dat het rijden achter de loodlijn op zich al duidelijk schadelijk voor het paard is, moet je dus niet doen.

In een doorsnee rijschool ziet het gemiddelde beeld er na verloop van tijd namelijk uit zoals de betrokken vader hierboven mij mailde.

Ik heb de afgelopen maand omstreeks 20 video's ontvangen om eens te bekijken, uit alle uithoeken van NL, 20 verschillende locaties.
Meest opvallend was dat wat er om de gefilmde ruiter heen gebeurde, "de andere ruiters in de rijbaan".
Gewoon een willekeurige greep dus van wat er in de paardenwereld aan het gebeuren is, ruiters die zich niet geobserveerd voelden.

Dat wat ik zag was precies wat in de mail hierboven omschreven staat.
Iedereen loopt aan de kop te trekken, iedereen wringt zijn paard achter de loodlijn, rijden met hulpteugels, bitten met scharen, enz..
Aan de kop hangen en naar voren stampen "om het paard te leren dragen".
Hier moet écht wat aan gebeuren, we gaan anders binnen kort een wet op de dierenbescherming krijgen om dit te verbieden.
Mishandeling.

Het Arabiertjes videootje is een voorbeeld van een simpele ruiter en een simpel paardje dat op een voor het paard begrijpelijke en eerlijke manier met het begin van de opleiding zijn begonnen.
Dit gaat goed aflopen.
Het telkens opvoeren van sportcracks met paarden van tonnen tot vele miljoenen als vergelijkingsmateriaal hiermee is volstrekt zinloos, je wordt hier verblind door de kwaliteiten van het paard en de routine van de daar bijbehorende ruiter en gaat dan al te gemakkelijk voorbij aan het absoluut foute uitgangspunt van het rijden.
Er zijn mensen die iets fouts héél goed kunnen, het blijft fout.
Het telkens aankomen met vergelijkingen hoeveel cm het achtervoetje wel of niet onder de massa zou zijn heeft geen enkele waarde, het is van geen belang.

Waar het om gaat is dat een jong paard op een ethische, eerlijke manier geholpen wordt te leren functioneren binnen onze kaders.
Hoe dat het allerbeste met het minste risico op excessen en blessures verwezenlijkt kan worden weten we al heel lang, namelijk altijd met de neus voor de loodlijn.
Staat zo dus ook omschreven in de FEI reglementen, en in alle rijvoorschriften en in alle serieuze opleidingsmethodes.

Zo met de context erbij ben ik het voor een groot deel wel met je eens. Wat ik al zei, we zien dat allemaal wel om ons heen gebeuren. Wat ik zie op het gemiddelde wedstrijdterrein is echt betreurenswaardig.
Zoals je zegt, de meesten van ons hebben geen talentvol paard en moeten het doen met matige paarden waarin je het beste naar boven wil halen. En dan zul je genoegen moeten nemen met "minder".
Maar toch vind ik niet dat je alles over 1 kam moet scheren. Ik zie er ook ruiters/amazones bij die hun paard fijn en zonder enige dwang hebben lopen, waarbij het paard (soms) iets achter de loodlijn is. Als ik daarbij een vriendelijke ruiterhand zie en een soepel paard dat naar voren mag dan kan ik daar niets slechts in zien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 11:34

"Het paard iets achter de loodlijn is"
We gaan de goede kant op.

Vraag nu, wat is daar de waarde van?

Kijk naar Ingrid Klimke.
Kijk naar Will Faerber.
Kijk naar Philippe Karl.
En vele anderen.

Het voegt niets toe, niets én je mag het niet tonen tijdens de wedstrijd. (......)
Het is zoals ik al eerder schreef net als met stelen, mag niet, niet doen, ook niet een ietsje, het geeft een korte termijn succes maar dat leidt al snel tot grootschalige diefstal.

Ingrid Klimke is heel goed in staat om haar paard voor de loodlijn naar een vallende hals in losgelatenheid te brengen, zij heeft een uitzondelijk goed ontwikkeld ruitergevoel en zeer ver bovengemiddelde paarden.
Voor haar is het niet nodig om te beginnen met stofzuigen, dat doet ze je zo voor als je wilt.
Ze brengt haar paarden op klassieke wijze in deze geestelijke en lichamelijke staat.
Voor de gewone ruiters is de instap van de Arabier de juiste.
ZO vind je losgelatenheid, leer eerst jezelf je paard te laten stofzuigen, als je dat op ieder gewenst moment kunt tonen, dan kun je dit deel van de africhting beginnen waar I K begint.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:58

Simpelman, ik blijf het zeggen: ik vind je te zwart/wit. Daartussenin zit echt een hoop grijs.

Geen idee wat je bedoelt met "de goede kant op" maar ik vind (net als met een aantal hier) weinig tot geen meerwaarde aan het stofzuigen als dat betekent dat het paard op de voorhand gaat. Naar voren lang en naar de boeg of naar de knieen is voor loslaten genoeg, daar hoeft ie niet voor met zn neus naar de grond.
Willen we er v.w.b. het kweken van spieren wat mee, dan zul je naar aanspanning moeten gaan. Vanuit een dragend achterbeen naar stukjes laag en (ojee) misschien ook wel wat ronder. Wat niet wil zeggen dat dat op een gedwongen manier moet. Het kin op de borst getrokken zul je bij mij dan ook niet tegenkomen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:18

Simpelman schreef:

Kijk naar Ingrid Klimke.
Kijk naar Will Faerber.
Kijk naar Philippe Karl.
En vele anderen.
.

In feit geen, alleen het leert mij wel om te leren kijken en dingen te herkennen. De echte waard ligt in het naar je eigen paard kijken. Dat is de beste leraar! Als open staat voor zijn "lessen".

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:34

Simpelman schreef:

Kijk naar Ingrid Klimke.
Kijk naar Will Faerber.
Kijk naar Philippe Karl.
En vele anderen.
.
De constatering dat Will blijkbaar de enige is die zo lang zo laag rijd.
Dat anderen ook overgangen en het meer complete plaatje bekijken en trainen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:51

Als ik de filmpjes van Will Faerber kijk zie ik bij de paarden die wat verder zijn in training wel verschil in het strekken en het wat meer hoger ingesteld gaan.
Dat dit nog niet is wat je in de ring wilt zien is een tweede, hier zit nog meer werk in maar vind het wel een manier om mee te starten.
(AdB manier is ook zo laag rijden)

"het paard iets achter de loodlijn hebben" is iets wat je juist ook heel veel ziet in de basis sport.
En vele die dat doen rijden altijd in de top 5.
Dus zou je zeggen dat het niet alleen een bewust making is de ruiters maar zeker mee genomen zou moeten worden in de training van de jury's.
Even achter de loodlijn komen kan gebeuren (zijn geen robotten) maar het constant achter de loodlijn gereden worden vind ik niet wp waardig en deze mensen zouden dus ook niet in de top 10 moeten eindigen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:02

Als vele die dat doen, altijd in de top 5 eindigen, waarom zou het dan zo vreselijk slecht zijn dat jij wil dat het wordt gestraft?

Ik zie het iets achter de ll niet als slecht hoor. Tenminste het hangt samen met vele andere aspecten, zoals Hoe lang het gebeurd en de bouw van het paard en over het algemeen de ruiter het paard rijdt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:42

Simpelman schreef:

Sarcasme of niet, maar is het nu ZO moeilijk om te zeggen dat dit wel het beeld is dat we willen zien?!?
Ipv alleen maar te roepen dat Klimke buitengewoon kapitale paarden heeft??
En dan dat rare gehark op die stijve arabier blijven verdedigen, sorry hoor, maar ik hoor hier alleen een oude gefrustreerde (niet geslaagde) zeur....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 15:08

Babootje schreef:
Simpelman, ik blijf het zeggen: ik vind je te zwart/wit. Daartussenin zit echt een hoop grijs.

Geen idee wat je bedoelt met "de goede kant op" maar ik vind (net als met een aantal hier) weinig tot geen meerwaarde aan het stofzuigen als dat betekent dat het paard op de voorhand gaat. Naar voren lang en naar de boeg of naar de knieen is voor loslaten genoeg, daar hoeft ie niet voor met zn neus naar de grond.
Willen we er v.w.b. het kweken van spieren wat mee, dan zul je naar aanspanning moeten gaan. Vanuit een dragend achterbeen naar stukjes laag en (ojee) misschien ook wel wat ronder. Wat niet wil zeggen dat dat op een gedwongen manier moet. Het kin op de borst getrokken zul je bij mij dan ook niet tegenkomen.

In het grijze gebied zit geen meerwaarde, we hebben er dus niets te zoeken.
Wanneer je je paard wilt laten dragen dan moet je vooral niet met de handen op lossen.
Dragen komt voort uit aanspanning opgebouwd van uit de achterhand, daar heb je alleen maar een weerstand biedende hand voor nodig.
Dit kun je heel mooi zien gebeuren in de video van Ingrid Klimke.
Zij is voortdurend bezig haar paard voor de loodlijn te houden, ze heeft namelijk wel heel goed begrepen dat wanneer hij er achter gaat hij probeert te ontkomen aan het dragen.

Het stofzuigen OP ZICH heeft geen meerwaarde.
Het gaat er om dat een erg groot deel van de ruiters/trainers niet in staat zijn hun paard op ELK GEWENST MOMENT de hals te laten strekken, dit toont aan dat ze niet in staat zijn hun paard in de juiste houding te laten bewegen.
Een paard datr zich in de juiste houding beweegt wil voortdurend en op elk moment de hals strekken, dit is één geheel.

Ruiters moeten eerst leren hun paard te leren de hals te strekken, kunnen ze dit dan mogen ze rijden zoals I Kl.
Om te leren hoe je een paard moet leren de hals te strekken moet je het eerst leren stofzuigen, dat is je eigen bewijs dat je het begrepen hebt.
Strekken op ieder gewenst moment, passage > strekken, verzamelde draf > strekken, arbeids galop > strekken, halt houden > strekken, achteruit stappen > strekken, naar de grond.

Wanner je dit begrepen hebt en kunt hoef je je paard nooit meer achter de loodlijn te houden, je hebt het niet meer nodig.
Kijk naar Ingrid Klimke.
Dit is namelijk HET principe van GOED paardrijden.

Het z.g. "ronder" komen moet uit de achterhand komen.
Het is de boogspanning die van achteren naar voren naar een begeleidende weerstandbiedende hand komt.
Dat is aanspanning, het andere is alleen maar spanning.
Een paard met een juiste aanspanning is ontspannen en kalm het werkt met de in de jaren ontwikkelde kracht, wanner we halt houden ontspant het zich en kan gaan grazen.
Een paard met spanning is geestelijk gespannen, reactief, vaak over actief, het zal zich gemakkelijk overnemen, het werkt vanuit zijn vluchtinstinct.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:10

Woestein schreef:
Ik zie nog wel wat verschillen zoals een veel te hoog tempo en buitenstelling. Er zijn ook overeenkomsten, ze horen zichzelf bv graag praten en elk paard dat ze 'verbeteren' was daarvoor in de kreukels gereden of anderszins 'kapot'. Ze zijn dan echt aan het preken (maar dit kan ook aan mij liggen, dat ik daar allergie voor heb).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 15:10

manie schreef:
Simpelman schreef:

Sarcasme of niet, maar is het nu ZO moeilijk om te zeggen dat dit wel het beeld is dat we willen zien?!?
Ipv alleen maar te roepen dat Klimke buitengewoon kapitale paarden heeft??
En dan dat rare gehark op die stijve arabier blijven verdedigen, sorry hoor, maar ik hoor hier alleen een oude gefrustreerde (niet geslaagde) zeur....

Lezen en begrijpen.
Dat is dus precies dat wat ik zeg, ik geef een sarcastisch veeg naar mensen die denken anders bezig te moeten zijn.
Excuses voor de onduidelijkheid die door mijn sarcasme is veroorzaakt, is niet de eerste keer dat dit gebeurt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:15

Simpelman schreef:
Lezen en begrijpen.
Dat is dus precies dat wat ik zeg, ik geef een sarcastisch veeg naar mensen die denken anders bezig te moeten zijn.
Excuses voor de onduidelijkheid die door mijn sarcasme is veroorzaakt, is niet de eerste keer dat dit gebeurt.

Helder!
Dank voor de voorgaande reactie +:)+
Verder sarcasme = prima, maar in 'platte tekst' moeilijk in te schatten.
Vandaar die handige smilies :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:28

ART_UMA schreef:
Woestein schreef:
Ik zie nog wel wat verschillen zoals een veel te hoog tempo en buitenstelling. Er zijn ook overeenkomsten, ze horen zichzelf bv graag praten en elk paard dat ze 'verbeteren' was daarvoor in de kreukels gereden of anderszins 'kapot'. Ze zijn dan echt aan het preken (maar dit kan ook aan mij liggen, dat ik daar allergie voor heb).

Ik luister er graag naar. Ook dat ik om me heen zie dat er gewoon heel veel paarden zijn verreden, pijn hebben, zuur doen tijdens het rijden. Wat is er nu mooier om een paard wat verreden is, allerlei medische en geestelijke problemen heeft, weer opnieuw op te leiden en daar een zilveren medaille mee te winnen? Klassiek trainer Bastiaan de Recht heeft ook van die opknapprojectjes (paard conamore). Dus ik begrijp niet zo goed waardoor jij dan een allergische reactie hebt.

Voor mij zijn die verschillen niet zo interessant meer, ik denk dat ik de boodschap van alle trainers wel een beetje begrepen heb. De basis is de bovenlijn van je paard ontwikkelen en sterker maken zodat hij in staat is om de ruiter te dragen. Dit door de hals te verlengen met een contactteugel. Afwisselen tussen aan- en ontspanning, tempowisselingen en stelling. Hierdoor spant het paard de buikspieren aan en brengt de rug en de schoft omhoog en maakt hij zijn rug bol. Daardoor kan hij de achterbenen goed onderbrengen. Pas als de bovenlijn sterk genoeg is kan je het paard vragen meer te verzamelen.