[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:08

Anne_mieke88 schreef:
Agossie schreef:
Dames, letten jullie wel op de copyright van de foto's die jullie hier plaatsen?

Overigens lees ik nog steeds mee! Niet alles, maar wel veel.

Sam, doe voorzichtig op de weg! Het kan spekglad zijn!

Daarom is het niet handig om een site te maken... maar ik denk dan gewoon "ons" boekje zegmaar en diegene die hem willen kan ik naar doormailen ofzo?

Ook dàn zit er copyright op zowel foto's als tekst en dus niet zomaar gebruiken.
Vraag even toestemming aan de auteur/fotograaf en vermeld hoe dan ook de © naam.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:15

Misschien moeten we het toch eerst houden bij quotes?
Gewoon een word-document/quotes in openingspost oid waar interessante quotes per onderwerp gebundeld worden?

Marocje: dat "telgangen" in stap is inderdaad een taktfout.
Je hebt tactFOUTEN en tactfoutjes :P

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:17

Citaat:
Ook dàn zit er copyright op zowel foto's als tekst en dus niet zomaar gebruiken.
Vraag even toestemming aan de auteur/fotograaf en vermeld hoe dan ook de © naam.

ok dat wist ik niet...

meiden die de stukken schrijven.... letten jullie daarop?

Joelien. doet dus ontspanning en nageefelijkheid...

IDJ...wil jij anatomie doen...? of een aantal goede quotes sturen?

Iedereen die zelf niets wilt schrijven kan ook goede en leerzame qutoes opzoeken!!! en doorsturen.... ik zorg voor een aparte sector met quotes

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:20

Agossie schreef:
Dames, letten jullie wel op de copyright van de foto's die jullie hier plaatsen?

Overigens lees ik nog steeds mee! Niet alles, maar wel veel.

Sam, doe voorzichtig op de weg! Het kan spekglad zijn!

Fijn dat je er gezellig bij blijft! Zal er sowieso op letten dat de fotograaf haar tekens er op staan maar zal voornamelijk tekenen denk ik (als t lukt hihi)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:21

_iDj_ schreef:
Gewoon een word-document/quotes in openingspost oid waar interessante quotes per onderwerp gebundeld worden?

Uhm, taKt toch? En je laatste stukje begrijp ik niet: is taktfout niet goed, en moeten het taktfouten/tjes zijn? (dus mv?)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:23

wat je ook kan doen is...

de quoto van Fry van de woorden van S_en_Z heb ik er zo neergezet:

"
http://www.horses-healthy-balance.be/1_ ... paard.html
Als ik de auteur was geweest had ik de foto van de ruiter die "lang laag" rijd (1e voorbeeld) niet gebruikt. Hij loopt wat achter de ll, de ruiterhand leunt op zijn mond.. ze geeft hem te weinig lucht om de lengte ook echt op te zoeken en laat naar mijn idee wat spanning zien daardoor ook in de rug. Ook is zijn gewicht niet helemaal over 4 benen verdeeld...
Ook die van het "opgerichte" paard is niet helemaal 100% De 1e halswervel is hier niet het hoogste punt. Ze laat hem iets (te) lang worden in haar uitgestrekte draf. Wat hij ook in zijn passen laat zien. Wel vind ik hem ontspannen ogen, een vriendelijke amazone er op en ik vind het moment wel mooi genomen, VLAK voor het zweefmoment (en die heeft dit paard wel)
Zonde eigenlijk dat ze hem net een fractie teveel uitschuift! "

Dan blijft de info en de foto's op de site waar het hoort maar kan je het wel bekijken en lezen :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:24

Fry schreef:
mang schreef:
Is het niet zo dat die 'perfecte' takt waar jullie het over hebben, resultaat is van een (te) groot gereden voorbeen?

[ Afbeelding ]

Zoals de tekening hierboven van Fry, zo zal een normaal paard zonder luxe dressuurgangen(aanleg) nooit uit zichzelf lopen, tenzij je hem doelbewust traint op het omhooggooien van het voorbeen, en dus bezig bent met een groot voorbeen terwijl dat niet belangrijk is?
Ik pak hiervoor even een plaatje van mijn eigen paard:

[ Afbeelding ]

Het gaat mij hier even puur om het beenwerk. Dit is ruim, vrij en naar mijn mening goed in ritme. Paard stuwt iets teveel en draagt te weinig, maar takt is in orde.
Dit paard heeft geen ruim voorbeen, maar wel een sterk achterbeen.
Zolang ik niet doelgericht ga 'trainen' op het voorbeen omhoog gooien zal ze haar voorbenen nooit hoger op gaan gooien dan normaal (trainen tussen '' omdat het naar mijn mening een kunstje aanleren is.)
Dat betekend, afgaand op niet alleen deze foto, maar ook alle foto's en filmpjes in vrijheid, dat ze nooit haar voorbeen in dezelfde lijn zal houden als haar achterbeen, betekend dit dan dat ze taktmatig niet goed loopt?

Of, als het zo belangrijk is dat die lijnen bij de voor en achterbenen gelijk zijn, zou zij dus meer met haar achterbenen moeten 'slepen', maar dat is vast ook niet de bedoeling of wel? Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Ik heb hier totaal geen ervaring in, ik noteer alleen wat ik lees in het topic.
Dus hier kan ik zelf (helaas) geen goed antwoord op geven :)
Ik ben namelijk nog een groene ruiter dus sws heb ik niet al de ervaring wat hier allemaal zit.
Ik hoop dat iemand anders hierop antwoord kan geven :)

Ik ben ook een groene ruiter maar dat betekend niet dat ik klakkeloos geloof wat er op internet beweerd wordt.

_iDj_ schreef:
mang schreef:
Is het niet zo dat die 'perfecte' takt waar jullie het over hebben, resultaat is van een (te) groot gereden voorbeen?

[ Afbeelding ]

Zoals de tekening hierboven van Fry, zo zal een normaal paard zonder luxe dressuurgangen(aanleg) nooit uit zichzelf lopen, tenzij je hem doelbewust traint op het omhooggooien van het voorbeen, en dus bezig bent met een groot voorbeen terwijl dat niet belangrijk is?
Ik pak hiervoor even een plaatje van mijn eigen paard:

[ Afbeelding ]

Het gaat mij hier even puur om het beenwerk. Dit is ruim, vrij en naar mijn mening goed in ritme. Paard stuwt iets teveel en draagt te weinig, maar takt is in orde.
Dit paard heeft geen ruim voorbeen, maar wel een sterk achterbeen.
Zolang ik niet doelgericht ga 'trainen' op het voorbeen omhoog gooien zal ze haar voorbenen nooit hoger op gaan gooien dan normaal (trainen tussen '' omdat het naar mijn mening een kunstje aanleren is.)
Dat betekend, afgaand op niet alleen deze foto, maar ook alle foto's en filmpjes in vrijheid, dat ze nooit haar voorbeen in dezelfde lijn zal houden als haar achterbeen, betekend dit dan dat ze taktmatig niet goed loopt?

Of, als het zo belangrijk is dat die lijnen bij de voor en achterbenen gelijk zijn, zou zij dus meer met haar achterbenen moeten 'slepen', maar dat is vast ook niet de bedoeling of wel? Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Het paard dat Fry heeft getekend, is een paard dat behoorlijk verzameld loopt. Hoe meer je paard zijn bekken kantelt, hoe meer de voorhand van de grond komt en hoe meer het voorbeen de ruimte heeft om naar voren te grijpen.
Verder is het paard van Fry in een heel ander moment natuurlijk.

Zoals op Wikipedia zo leuk wordt gezegd: "Takt: elke pas wordt met dezelfde kracht, regelmaat en afdruk gemaakt (simpel gezegd: alle passen zijn gelijk in hetzelfde ritme)"
Wat jij zelf zegt: dit paard heeft een sterk achterbeen. Je ziet op deze foto ook in de achterbenen meer kracht, juist ook omdat je ziet dat hij stuwt. Door dat stuwen wordt het voorbeen gedwongen om "snel" op de grond te komen (die voorkomt dat paard voorover valt) en kan het paard het voorbeen minder naar voren gooien.
Je zegt zelf ook al "zou zij dus meer met haar achterbenen moeten 'slepen' ": tsja... OF meer actief in de VOORBENEN..

Dus ja, je zou kunnen zeggen dat jou paard niet taktmatig loopt, al is het maar heel minimaal.
Als je paard even actief (voor evenveel kracht en afdruk) en even soepel (voor regelmaat) zou zijn in al zijn benen, zou je theoretisch gezien de perfecte tact krijgen. Praktisch gezien: elk paard heeft sterkere en minder sterkere benen en elk paard kan vanwege zijn bouw beter of moeilijker in evenwicht lopen. Waardoor de "perfecte tact" niet zo makkelijk voor elkaar te krijgen is.

[/quote]

Maar dat wil dus zeggen dat een paard wat nog niet aan die ultieme verzameling toe is (dus ieder paard lager dan M niveau) niet in takt loopt? Een paard op B-niveau zal nooit in die verzameling en oprichting kunnen lopen, dus ieder B-paard loopt niet in takt?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:26

Marocje schreef:
_iDj_ schreef:

Uhm, taKt toch? En je laatste stukje begrijp ik niet: is taktfout niet goed, en moeten het taktfouten/tjes zijn? (dus mv?)

Je hebt helemaal gelijk taKt. Ik bedoel dat je een taktfout hebt die overduidelijk is en slecht zijn voor je paard (één been draagt overduidelijk veel meer gewicht/staat veel langer aan de grond) en je hebt een taktfout die maar heel minimaal is en niet direct schadelijk is voor je paard (bijvoorbeeld omdat je paard íets sterker is in het achterbeen dan in het voorbeen, waardoor je parallelle lijntjes nét niet perfect parallel zijn).

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:36

mang schreef:
Maar dat wil dus zeggen dat een paard wat nog niet aan die ultieme verzameling toe is (dus ieder paard lager dan M niveau) niet in takt loopt? Een paard op B-niveau zal nooit in die verzameling en oprichting kunnen lopen, dus ieder B-paard loopt niet in takt?

Misschien als je het echt over perfectie hebt niet. Maar het moet zonder ultieme verzameling wel kunnen.
Vaak zie je dat paard of met de achterhand, of met de voorhand meer doet. Om voor en achter echt PRECIES even actief, krachtig en soepel te krijgen, zal je je paard al op hoog niveau kunnen lopen (voordat je dat voor elkaar krijgt).

Daarnaast heeft bouw natuurlijk wel invloed op in hoeverre die parallelle lijntjes mogelijk zijn in de basisafrichting of pas bij een hogere graad van africhting. Het ene paard moet je meer corrigeren dan het ander, bij de een kost het meer moeite dan bij de ander..

Een lang paard zal bijvoorbeeld veel meer verzameld moeten worden om niet op de voorhand te vallen. Terwijl een paard in vierkantmodel veel makkelijker zijn gewicht kan verdelen over voor- en achterhand.
Een paard dat lui in het achterbeen is, zal meer verzameling nodig hebben voor parallelle lijntjes, omdat het geneigd is activiteit om te zetten in stuwen ipv dragen.
Een paard met een schouder dat meer neigt naar | dan naar \ (als we naar paard zijn rechterkant kijken), heeft minder ruimte om het voorbeen goed naar voren te zetten. Zo'n paard zal eerder geneigd zijn om dat te compenseren door de achterhand er meer onder te zetten, dan een paard dat veel ruimte heeft om zijn voorbeen naar voren te zetten. Een paard dat veel ruimte heeft om voorbeen ver naar voren te zetten, zal die neiging ook meer hebben, waardoor achterhand er moeilijker onder wordt gezet.

Elke taktfout is niet even erg en kan je je afvragen in hoeverre je het echt een "fout" moet noemen of "wijkt af van perfectie".

Edit:
"Ultieme verzameling" wekt de indruk dat het op de achterhand komen het belangrijkste is. Maar de belangrijkste voorwaarde om perfecte takt te krijgen, is dat het gewicht over ALLE 4 benen wordt verdeeld. Dus niet méér op de achterhand dan op de voorhand. Als daarbij alle benen even actief, krachtig en soepel zijn, kan je zonder al te veel verzameling je paard met takt rondsturen.

Enne: Ik wil wel wat over anatomie schrijven :) Maar het lijkt me wel handig om elkaars stukken te reviewen, zodat we het "allemaal" met elkaar eens zijn én elkaar kunnen aanvullen.

Edit 2:
Als ik nog weer even terugdenk aan de oorspronkelijke vraag met de foto van mang:
De parallelle lijntjes zijn vooral nuttig om te kijken of alle benen in dezelfde fase van beweging zijn. Ze zijn goed te zien tijdens het zweefmoment, vlak voor en vlak na het zweefmoment. Maar als je naar jouw foto kijkt (fase = diagonaal op de grond), zou ik lijntjes vergelijken door lijntje te trekken bij LA-onderbeen en RV-bovenbeen ook te verdedigen vinden. Maar je kan je bij jouw foto wellicht wel inbeelden dat paard weinig zweefmoment heeft?
Laatst bijgewerkt door _iDj_ op 14-02-13 17:05, in het totaal 2 keer bewerkt

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:44

Ik wil ook graag tips!
Ik rijd op een manege en dus niet op een vast paard.
Ik ben ongeveer een jaar bezig met aan de teugel rijden.
Op sommige paarden gaat het wel goed en op sommige weer niet.
Laatste lessen gaat het al veel beter!

http://i47.tinypic.com/aypmiv.jpg

Goed: hij loopt mooi ontspannen
Slecht: moet actiever, de lijn elleboog bit moet beter, tenen naar binnen en ik mag mijn teugels iets korter.

Ander paard:

http://tinypic.com/view.php?pic=15zf9c2&s=6

Goed: loopt mooi in takt en mooi actief
Slecht: mijn elleboog bit lijn moet weer beter, ik moet rechter gaan zitten

http://tinypic.com/view.php?pic=2wf3fon&s=6

Sorry voor mijn geweldige gezicht xD en het sta moment haha

Goed: paard loopt achter ook mooi actief, ze let goed op de hulpen, ze ziet er blij uit.
Slecht: achter moet ze volgensmij haar been verder naar voren (takt?), ik moet naar voren kijken en mijn armen zijn weer verkeerd haha

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen :D

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:09

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:10

@mang ik neem juist niet klakkeloos alles aan, als er in mijn ogen logica in zit neem ik het pas aan.
Ik lees nu ook een boek over de klassieke dressuur etc ik bepaal zelf wat ik logisch vind en wat niet.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:23

kristie14 schreef:
In je schriftje, zie ik iets staan ''Waarom hangt een paard?''
Maar ik kan het niet lezen :(:)
Zou je misschien een rechtere foto willen maken of het willen over typen?
Want ik ben zooo benieuwd! :o

Naar iDj op pagina 4 van dit topic

Wat fijn dat je dit met ons deelt! <3
Een paard denkt heel simpel en denk écht niet aan uitproberen! Een paard ZOEKT naar mogelijkheden en welke van de mogelijkheden JIJ zou kunnen bedoelen, het paard zoek naar hoe jij WIL dat HET PAARD loopt.

Waarom hangt een paard? Omdat het zijn hals langer wil maken, maar dat niet kan omdat hij met de teugels tegengehouden wordt. Waarom wil hij zijn hals langer maken? Omdat hij zijn evenwicht zoekt. Zijn evenwicht, richt zich nu naar voren, ofwel: je paard duwt met zijn gewicht naar voren. Omdat hij niet op zijn neus wil vallen, moet hij met zijn voorbenen grote passen maken. Je paard maakt zich dus lang in het lijf. (Zo komt de achterhand er dus niet onder en wordt de rug ook niet ontspannen.)
Wat dus van belang is, is dat het gewicht niet te veel naar voren wordt geduwd. Dat kan door niet te veel tempo te vragen. Vervolgens moet het paard zijn bekken gaan kantelen, zodat hij meer richting dragen (in plaats van stuwen) gaat en dus zijn achterhand er onder gaat zetten. Voorwaarde daarvoor is dat je paard actief is én zijn rug kan ontspannen. Op het moment dat paard gaat hangen, is het niet actief genoeg met zijn achterbenen en/of krijgt het te weinig ruimte aan de voorkant om zijn hals lang genoeg te maken (passend bij de rest van het lijf dat zich ook al lang gemaakt heeft (met achterbeen dat te weinig ondertreedt)).

Je bent al een heel eind als ik ook naar de rest van de foto's kijk. Nu er alleen dus nog op letten dat je je paard niet in de hals verder verzamelt dan hij in de rest van zijn lichaam doet. Het verder verzamelen (meer onderbrengen achterhand, meer bekken kantelen, meer dragen) is hij niet klaar voor op het moment dat hij zijn bekken niet kan kantelen (als rug/kaak strak is).

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:27

_iDj_ schreef:
mang schreef:

Misschien als je het echt over perfectie hebt niet. Maar het moet zonder ultieme verzameling wel kunnen.
Vaak zie je dat paard of met de achterhand, of met de voorhand meer doet. Om voor en achter echt PRECIES even actief, krachtig en soepel te krijgen, zal je je paard al op hoog niveau kunnen lopen (voordat je dat voor elkaar krijgt).

Daarnaast heeft bouw natuurlijk wel invloed op in hoeverre die parallelle lijntjes mogelijk zijn in de basisafrichting of pas bij een hogere graad van africhting. Het ene paard moet je meer corrigeren dan het ander, bij de een kost het meer moeite dan bij de ander..

Een lang paard zal bijvoorbeeld veel meer verzameld moeten worden om niet op de voorhand te vallen. Terwijl een paard in vierkantmodel veel makkelijker zijn gewicht kan verdelen over voor- en achterhand.
Een paard dat lui in het achterbeen is, zal meer verzameling nodig hebben voor parallelle lijntjes, omdat het geneigd is activiteit om te zetten in stuwen ipv dragen.
Een paard met een schouder dat meer neigt naar | dan naar \ (als we naar paard zijn rechterkant kijken), heeft minder ruimte om het voorbeen goed naar voren te zetten. Zo'n paard zal eerder geneigd zijn om dat te compenseren door de achterhand er meer onder te zetten, dan een paard dat veel ruimte heeft om zijn voorbeen naar voren te zetten. Een paard dat veel ruimte heeft om voorbeen ver naar voren te zetten, zal die neiging ook meer hebben, waardoor achterhand er moeilijker onder wordt gezet.

Elke taktfout is niet even erg en kan je je afvragen in hoeverre je het echt een "fout" moet noemen of "wijkt af van perfectie".

Edit:
"Ultieme verzameling" wekt de indruk dat het op de achterhand komen het belangrijkste is. Maar de belangrijkste voorwaarde om perfecte takt te krijgen, is dat het gewicht over ALLE 4 benen wordt verdeeld. Dus niet méér op de achterhand dan op de voorhand. Als daarbij alle benen even actief, krachtig en soepel zijn, kan je zonder al te veel verzameling je paard met takt rondsturen.

Enne: Ik wil wel wat over anatomie schrijven :) Maar het lijkt me wel handig om elkaars stukken te reviewen, zodat we het "allemaal" met elkaar eens zijn én elkaar kunnen aanvullen.

Edit 2:
Als ik nog weer even terugdenk aan de oorspronkelijke vraag met de foto van mang:
De parallelle lijntjes zijn vooral nuttig om te kijken of alle benen in dezelfde fase van beweging zijn. Ze zijn goed te zien tijdens het zweefmoment, vlak voor en vlak na het zweefmoment. Maar als je naar jouw foto kijkt (fase = diagonaal op de grond), zou ik lijntjes vergelijken door lijntje te trekken bij LA-onderbeen en RV-bovenbeen ook te verdedigen vinden. Maar je kan je bij jouw foto wellicht wel inbeelden dat paard weinig zweefmoment heeft?

Kijk nu komen we een beetje waar ik heen wilde :j Je neemt nu ook de bouw, de eigen manier van lopen, niveau van africhting en fase van de beweging mee. Dat heb ik nog in geen enkele uitleg hier gezien en ik vind het erg dat dit wordt overgeslagen.
Het is de bedoeling dat je zelf kritisch kijkt en nadenkt over wat er wordt laten zien en gezegd, maar lang niet iedereen doet dat. Ik weet dat er genoeg jongere meelezers zijn die klakkeloos geloven wat hier geschreven wordt, en dus vervolgens bij iedere foto waar de benen niet volledig parallel zijn denken dat er iets verkeerd gaat.

Ik vind het ook niet realistisch om naar deze lijntjes te kijken bij een B-paard+amazone. Dit is ook helemaal niet iets waar een B-combinatie naar moet streven. Dan krijg je meisjes die zich gaan forceren op een groot voorbeen, en daarbij dus de achterkant vergeten.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:31

Als er trouwens een boekje of webpagina of zo komt, wil ik ook wel lezen. Maar ik blijf toch mijn schriftje maken, daar zet ik in wat ik belangrijk vind :)

Heb trouwens net goed nieuws gehad! Smid is speciaal nog langs geweest omdat pony ijzer kwijt was, dus nu moet ik de les morgen niet afzeggen! Ik hoop enkel dat hij niet regent en dat de ondergrond niet bevroren ligt morgen namiddag :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:06

Trouwens, over een groot voorbeen zonder achterhandgebruik gesproken :')

Afbeelding
[Afbeelding

:))

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:13

Joolien schreef:
Ik ben bijna klaar maar heb enkele foto´s gebruikt van anderen. Oa van Samantha, mag dat?
En deze foto, van wie is deze? http://img27.imageshack.us/img27/2783/halsstrekken.jpg

Welke foto's heb je t over Jolien?

Kun je me pben? Als ik dezelfde fout heb gemaakt bij andere fotos van mij als bij die Agossie gemaakt heeft dan wil ik even degene met copyright uploaden en kan ik even vragen aan de fotografes of ze het okay vinden plus naamvermelding doen (dan weet ik zeker dat t goed gaat en er geen gedoe van komt.)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:15

Mang? Dat is niet zo hoor. Ik kijk wel degelijk naar graad van africhting. Ik denk zelfs in stapjes om een combi van de juiste kritiek te voorzien......

Anders hadden we bij iedere combi wel gezegd "ik wil een verzameld gedragen achterbeen en veel meer oprichting."

Dat is absoluut niet zo.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-02-13 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:18

S_en_Z schreef:
Mang? Dat is niet zo hoor. Ik kijk wel degelijk naar graad van africhting. Ik denk zelfs in stapjes om een combi van de juiste kritiek te voorzien......

In dat gevoel doel ik niet op jou. Ik zie hier gewoon plaatjes voorbij komen van (nauwelijks) B-combinaties waar wordt gesproken over de lijntjes van de benen, of die lijntjes zelfs worden getekend. Terwijl het nog helemaal niet realistisch is om bij zo'n combinatie naar die lijntjes te kijken, omdat die graag van africhting veel te hoog is gegrepen voor een net B-combinatie.

Overigens ben ik gewoon een recreatieruiter en rijdt alleen thuis een beetje dressuur om haar recht en los te houden, maar ik vind het wel reteinteressant om kritisch naar dressuur te kijken.

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:22

elise21 schreef:
Ik wil ook graag tips!
Ik rijd op een manege en dus niet op een vast paard.
Ik ben ongeveer een jaar bezig met aan de teugel rijden.
Op sommige paarden gaat het wel goed en op sommige weer niet.
Laatste lessen gaat het al veel beter!

http://i47.tinypic.com/aypmiv.jpg

Goed: hij loopt mooi ontspannen
Slecht: moet actiever, de lijn elleboog bit moet beter, tenen naar binnen en ik mag mijn teugels iets korter.

Ander paard:

http://tinypic.com/view.php?pic=15zf9c2&s=6

Goed: loopt mooi in takt en mooi actief
Slecht: mijn elleboog bit lijn moet weer beter, ik moet rechter gaan zitten

http://tinypic.com/view.php?pic=2wf3fon&s=6

Sorry voor mijn geweldige gezicht xD en het sta moment haha

Goed: paard loopt achter ook mooi actief, ze let goed op de hulpen, ze ziet er blij uit.
Slecht: achter moet ze volgensmij haar been verder naar voren (takt?), ik moet naar voren kijken en mijn armen zijn weer verkeerd haha

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen :D

Willen jullie mij doen :o
En zit er bij de een taktfoutje in of niet?
Ik bekeek hem net goed en volgensmij is het achterbeen sneller als het voorbeen?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:25

ik volg :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:26

Wat ik zie op die laatste foto (correct me if i'm wrong), is een paard dat op de voorhand valt en achter eigenlijk niets doet. Hij is achter niet actief genoeg. Nu is dat met een manege paard enorm lastig op te lossen, dat doe je namelijk niet zomaar eventjes.

Ik zie geen taktfouten overigens, de benen zijn wel in het zelfde stadium. Kijk eens naar die op de grond staan, ze staan gelijk aan de grond en de benen die opgetild zijn zijn allebei ook ongeveer even ver opgetild. Waarom denk jij dat je een taktfout ziet??

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:28

LA staat nog niet op de grond of kan dat wel gewoon?
Ik ben hier nog niet goed in sorry xD
Maar dit paard wilde niet zakken met haar hoofd, waar kan dit aan liggen want ik zie geen echte fouten ofzo.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:29

als jekiritisch rijkt naar de foto's van elise, zie ik op elke foto taktfouten.

Draven is een 2 takt, waarbij linksachter en rechtsvoor tegelijk op de grond zijn, als rechtsachter en linksvoor in de lucht zijn.
op alle drie de foto's zie ik een taktfout.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:29

Ik trek de meeste lijntjes vandaar dat ik me aangesproken voel. :P

Wat ik probeer te laten zien is wat er mis is. Bijv. Paard op de voorhand, te diep en van achterbeen af.

Kun je wel zeggen ja maar ze rijd pas B.. Maar als je niet gaat streven en trainen naar balansverdeling over 4 benen.. (en dan heb ik het niet over het gaan "zitten") dan ja... eerlijk is eerlijk. Het teveel gewicht op de voorbenen onder het zadel lijd nu eenmaal vaak tot problemen met banden en pezen denk aan overbelasting en Kan zelfs meedragen in ontwikkeling van artrose.

Ben zelf ook "maar" een M combi met mijn huidige paardje en die moet toch echt over 4 benen blijven. Dat is t belangrijkste van mijn hele rijden. Daarbij ga ik eens wat meer vragen (vrij lang paard)

Een compact paard die op t oog fijn lijkt te lopen kan best de kritiek krijgen iets meer aan t werk te gaan. Zijn die paarden veel makkelijker in. Zie ik een compact paard veel te kort worden zou ik zeggen dat ze eerst uit moet schuiven.

Ik verwacht bij een haflinger geen gangen van een GP kwpner. Maar toch zijn er hafjes die geweldig over de benen kunnen zowel grove als ranke. Van dat "ideaalbeeld" ga ik dan uit. Waarom een ideaal? Als je geen streven hebt hoef je nieteens aan het opnemen van je teugels te beginnen.

Ook zijn de puntjes die de meesten aangeven geen kwestie van "effe" trainen. Het versterken van een traag linkerachterbeentje kan wel tot een jaar duren.. of zelfs ALTIJD een aandachtpunt blijven. Net als de rest van het recht en los trainen overigens.

Het is je basis.. zonder goede basis kun je ook geen fijn wijkend paard hebben bijv..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-02-13 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt