mang schreef:Maar dat wil dus zeggen dat een paard wat nog niet aan die ultieme verzameling toe is (dus ieder paard lager dan M niveau) niet in takt loopt? Een paard op B-niveau zal nooit in die verzameling en oprichting kunnen lopen, dus ieder B-paard loopt niet in takt?
Misschien als je het echt over perfectie hebt niet. Maar het moet zonder ultieme verzameling wel kunnen.
Vaak zie je dat paard of met de achterhand, of met de voorhand meer doet. Om voor en achter echt PRECIES even actief, krachtig en soepel te krijgen, zal je je paard al op hoog niveau kunnen lopen (voordat je dat voor elkaar krijgt).
Daarnaast heeft bouw natuurlijk wel invloed op in hoeverre die parallelle lijntjes mogelijk zijn in de basisafrichting of pas bij een hogere graad van africhting. Het ene paard moet je meer corrigeren dan het ander, bij de een kost het meer moeite dan bij de ander..
Een lang paard zal bijvoorbeeld veel meer verzameld moeten worden om niet op de voorhand te vallen. Terwijl een paard in vierkantmodel veel makkelijker zijn gewicht kan verdelen over voor- en achterhand.
Een paard dat lui in het achterbeen is, zal meer verzameling nodig hebben voor parallelle lijntjes, omdat het geneigd is activiteit om te zetten in stuwen ipv dragen.
Een paard met een schouder dat meer neigt naar | dan naar \ (als we naar paard zijn rechterkant kijken), heeft minder ruimte om het voorbeen goed naar voren te zetten. Zo'n paard zal eerder geneigd zijn om dat te compenseren door de achterhand er meer onder te zetten, dan een paard dat veel ruimte heeft om zijn voorbeen naar voren te zetten. Een paard dat veel ruimte heeft om voorbeen ver naar voren te zetten, zal die neiging ook meer hebben, waardoor achterhand er moeilijker onder wordt gezet.
Elke taktfout is niet even erg en kan je je afvragen in hoeverre je het echt een "fout" moet noemen of "wijkt af van perfectie".
Edit:
"Ultieme verzameling" wekt de indruk dat het op de achterhand komen het belangrijkste is. Maar de belangrijkste voorwaarde om perfecte takt te krijgen, is dat het gewicht over ALLE 4 benen wordt verdeeld. Dus niet méér op de achterhand dan op de voorhand. Als daarbij alle benen even actief, krachtig en soepel zijn, kan je zonder al te veel verzameling je paard met takt rondsturen.
Enne: Ik wil wel wat over anatomie schrijven

Maar het lijkt me wel handig om elkaars stukken te reviewen, zodat we het "allemaal" met elkaar eens zijn én elkaar kunnen aanvullen.
Edit 2:
Als ik nog weer even terugdenk aan de oorspronkelijke vraag met de foto van mang:
De parallelle lijntjes zijn vooral nuttig om te kijken of alle benen in dezelfde fase van beweging zijn. Ze zijn goed te zien tijdens het zweefmoment, vlak voor en vlak na het zweefmoment. Maar als je naar jouw foto kijkt (fase = diagonaal op de grond), zou ik lijntjes vergelijken door lijntje te trekken bij LA-onderbeen en RV-bovenbeen ook te verdedigen vinden. Maar je kan je bij jouw foto wellicht wel inbeelden dat paard weinig zweefmoment heeft?