[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:38

OK hier gaat ie dan:
(Het kan zijn dat het in delen gaat want ik heb wat moeite met foto's plaatsen)
Dochter (14) M1 dressuurproef enkele maanden geleden.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar. Zien jullie hetzelfde als ik?
Brand los:

Voorbereiding SB:
Afbeelding

SB rechterhand:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-08-12 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:39

SB Linkerhand:
Afbeelding

En weer rechtuit:
Afbeelding

MyWishMax

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:43

Ik zie alleen maar hele kleine foto's :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:47

Bij mij staan ze er heel groot op. Ze mogen maar 800 pix zijn en ik wordt er nogal es uitgegooid. Word er gek van!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:56

Ik denk al dat ik weet waar het aan ligt. Zo beter?

Voorbereiding galop:
Afbeelding

Galop
Afbeelding

Gebr. lijn galop (= stukje contra)
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:03

Middendraf
Afbeelding

En middendraf
Afbeelding

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:18

@ Babootje Ik vind het er heel netjes en ontspannen uitzien! :) Een nette verbinding en lekker actief beengebruik. Ik ben hier niet heel goed in, maar lijkt voor mij of het paardje heel fijn door zijn hele lichaam ontspannen loopt. Alleen bij de sb linkerhand is het vooral het hoofdje wat naar binnengaat en dat zou denk ik iets meer met de schouder kunnen (dus meer buitenbeen).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:04

Goed gezien SB linkerhand is hij over de schouder weg en niet los van de binnenteugel

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:12

De voorbereiding voor SBW rechts was niet optimaal, zie is afgeleid en geeft daarmee een verkeerde gewichtshulp. :D

In de middendraf komt het paard teveel op de voorhand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:22

KarinvdM schreef:
De voorbereiding voor SBW rechts was niet optimaal, zie is afgeleid en geeft daarmee een verkeerde gewichtshulp. :D

In de middendraf komt het paard teveel op de voorhand.

Heeel goed!!
In de middendraf maakt ie zich heel sterk en loopt van het achterbeen af. Hoe zou jij dat oplossen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:02

Beter voorbereiden aan de korte zijde en in de hoek, meer op het achterbeen zetten.
Thuis kortere stukjes trainen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:42

Change3x schreef:
DaisyDarling, Vind het er inderdaad ontzettend voorwaarts uit zien. Je pony loopt iets over de loodlijn, ik zie graag dat de pony met het neusje op de loodlijn loopt. Het neusje mag er dus wel iets meer uit, dat kun je doen door middel van het uitschuiven, maar ook door iets meer te geven. De galop foto ziet er naar mijn idee wat terughoudend en gespannen uit. Ik denk dat het komt doordat je hem heel erg vasthoudt aan de voorkant. Ontspan jezelf en werk aan de verzameling. Leuke pony is het hoor! :)

Bedankt voor de tips, ook de aan de andere bokker :)

Het is een aanspringmoment in de galop, dat stond er ook bij ;) Hierdoor lijkt(en is het een beetje) terughoudend en gespannen.
Voor de rest is haar galop fijn voorwaarts en laat ik haar vaak haar halshouding wisselen en haar nek uitschuiven .
De oren naar achter komen omdat ik haar niet geef wat ze wil > met een knalharde rotgang vooruit schieten.
Van achter naar voren rijden doe ik al heel erg, uitschuiven en de hand volgen zijn dingen de ze graag, makkelijk én actief doet :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:50

@ nombrado; maar wat doe jij dan als een paard gaat sloffen? (puur nieuwschierigheid he... )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:51

MyWishMax schreef:
nombrado schreef:
ow, maar dat moet ook zeker in een laag tempo (want ik neem aan dat je met voorwaarts het tempo bedoeld?)

Ja, dat zei ik in vorige berichtje ;) Met lang/laag houd ik altijd een laag tempo aan, hoewel hij nu langzaam aan sterker wordt en ik erin kán schakelen. Maar we beginnen in een langzaam maar actief tempo. Voorwaarts bedoelde ik idd te hard tempo. Sowieso rijd ik los in een vrij rustig tempo, omdat hij geneigd is te gaan rennen als je iets vraagt.
Hoewel ik galop eerst begin met een pittig tempo, omdat hij na het aangaloperen teveel terug wil blijven. Dan rijd ik een paar keer de overgang draf/galop, stap/galop en daarna een midden galop, tot hij weer voorwaarts blijft denken.

EDIT: Om het toch 'aan de teugel te houden'. Hij reageert in principe goed genoeg op mijn been en zit hulpen, maar met aangaloperen wil hij graag te diep gaan. Door te blijven controleren dat hij voorwaarts blijft denken, blijft hij ook naar mijn hand toe. Een veel gemaakte fout is dat een paard dat een flink tempo heeft, ook goed aan het been is en netjes actief/voorwaarts. Die van mij was een voorbeeld van: 'mooi plaatje, niet aan de hulpen'. Hij vloog door de bak op zijn tempo, deed zijn hoofd in de krul en het leek heel wat.

Lijkt mij een heel goede handelwijze. Als het kan terugrijden (bedoel ik mee als ze niet voorwaarts genoeg zijn, kan dat dus niet) Maar met in een hoog tempo rijden verlies je ze vaak aan de voorkant. Dus liever terug (maar wel impuls) zodat je het achterbeen sterker kunt maken. Steeds controleren of ze nog voorwaarts zijn. Volgens mij ben je op de goede weg Mywishmax.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:00

Ik heb een keer dit gelezen.

De impuls is de drang naar voren.

Deze leer je te beheersen wanneer het paard uiterst licht aan het been is, hij moet reageren op alle kleine aanspanningen die jij geeft, en die moet jij toestaan. Jonge, beginner ruiters, hebben vaak ongecontroleerde beenhouding waardoor ze het paard contineu onbedoeld aanspoort en van voren vaak weer inhoud.
Als het paard licht aan het been is, en aanleuning geeft vanuit onstpanning, kun je beginnen met schakelen. Dit doe je van achteren naar voren te rijden. Je geeft druk met je onderbenen, en met bovenbenen van je deze op. Zodat het paard dus niet sneller gaat maar de cadans verhoogt.
Wanneer hij dit goed doet, kun je gaan verzamelen.
Je houd niet, of minimaal in vanuit de hand, maar doet dit met je zit.
Met je kuiten spoor je het paard aan, met je bovenbenen houd je lichte druk zodat het paard weet dat hij niet harder gaat maar zijn cadans verhoogt. Doordat je steeds wat inhoud met je bovenbeen, zal het paard, wanneer het met zijn achterhand actief loopt en zijn achterhand er bij onder zet gaan verzamelen.

Nu weet ikniet of dit klopt. En zou graag bevestiging willen van jullie gedachtengangen....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:00

DaisyDarling schreef:
Change3x schreef:
DaisyDarling, Vind het er inderdaad ontzettend voorwaarts uit zien. Je pony loopt iets over de loodlijn, ik zie graag dat de pony met het neusje op de loodlijn loopt. Het neusje mag er dus wel iets meer uit, dat kun je doen door middel van het uitschuiven, maar ook door iets meer te geven. De galop foto ziet er naar mijn idee wat terughoudend en gespannen uit. Ik denk dat het komt doordat je hem heel erg vasthoudt aan de voorkant. Ontspan jezelf en werk aan de verzameling. Leuke pony is het hoor! :)

Bedankt voor de tips, ook de aan de andere bokker :)

Het is een aanspringmoment in de galop, dat stond er ook bij ;) Hierdoor lijkt(en is het een beetje) terughoudend en gespannen.
Voor de rest is haar galop fijn voorwaarts en laat ik haar vaak haar halshouding wisselen en haar nek uitschuiven .
De oren naar achter komen omdat ik haar niet geef wat ze wil > met een knalharde rotgang vooruit schieten.
Van achter naar voren rijden doe ik al heel erg, uitschuiven en de hand volgen zijn dingen de ze graag, makkelijk én actief doet :)

Deze foto is ook het aanspringmoment in galop:

Afbeelding

Jouw pony gooit al haar gewicht in jouw hand. Moet leren vanuit het achterbeen aan te springen.
Probeer eens: stappen, steeds langzamer stappen (tot je voelt tot ze op het achterbeen komt) en van daaruit aan te springen.
Gaat het mss een kort stukje maar dat is niet erg. Gewoon steeds langer maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:08

maralyn schreef:
Ik heb een keer dit gelezen.

De impuls is de drang naar voren.

Deze leer je te beheersen wanneer het paard uiterst licht aan het been is, hij moet reageren op alle kleine aanspanningen die jij geeft, en die moet jij toestaan. Jonge, beginner ruiters, hebben vaak ongecontroleerde beenhouding waardoor ze het paard contineu onbedoeld aanspoort en van voren vaak weer inhoud.
Als het paard licht aan het been is, en aanleuning geeft vanuit onstpanning, kun je beginnen met schakelen. Dit doe je van achteren naar voren te rijden. Je geeft druk met je onderbenen, en met bovenbenen van je deze op. Zodat het paard dus niet sneller gaat maar de cadans verhoogt.
Wanneer hij dit goed doet, kun je gaan verzamelen.
Je houd niet, of minimaal in vanuit de hand, maar doet dit met je zit.
Met je kuiten spoor je het paard aan, met je bovenbenen houd je lichte druk zodat het paard weet dat hij niet harder gaat maar zijn cadans verhoogt. Doordat je steeds wat inhoud met je bovenbeen, zal het paard, wanneer het met zijn achterhand actief loopt en zijn achterhand er bij onder zet gaan verzamelen.

Nu weet ikniet of dit klopt. En zou graag bevestiging willen van jullie gedachtengangen....

Nou dat klinkt goed. Maar in de praktijk zal je je paard dat moeten leren. Het is het ideaalplaatje zogezegd. Als je een heel jong paard hebt, zal die eerder reageren op zithulpen. Maar ook bij jonge paarden zul je duidelijk moeten zijn als ze niet zo reageren als dat jij wilt. Met een paard dat "verreden" is (als je dat zo moet noemen) zul je je hulpen van groter naar klein moeten verfijnen. Mijn paard/pony reageert al heel fijn op hulpen, maar is nog niet helemaal zoals ik het zou willen. Ik rij natuurlijk samen met mijn dochter, dus is dat wel een handicap, maar het kan wel. Kwestie van consequent zijn. Maar in feite kan je je paard beleren zoals je zelf wil. Als jij je paard leert om met twee benen naar voren, achterwaarts te gaan, dan kan dat. Maar in principe liggen de hulpen zoals we die in (klassieke) dressuur leren dichtbij het bewegingsmechanisme van het paard. Het is logisch.
Het is logisch om bijvoorbeeld bij een zijgang het binnenachterbeen te ontlasten, om verder onder te treden en met je gewicht het paard aan te geven waar je naartoe wilt.
Ben het ermee eens dat "impuls" en "tact" heel wat anders is dan tempo.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-08-12 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:15

KarinvdM schreef:
Beter voorbereiden aan de korte zijde en in de hoek, meer op het achterbeen zetten.
Thuis kortere stukjes trainen.

Ben ik het mee eens. In de hoek op het achterbeen zetten. Ben het niet mee eens in de training korte stukjes trainen. Hij moet de hele lijn, dus doen we anderhalve lijn in middendraf, zodat ie niet denkt dat ie op de helft al mag terugkomen.
In de hoek dus meer verzamelen, op het achterbeen en dan "opbouwend" middendraf doen, van klein naar groot en hand op zijn plaats houden (voelt als hand naar je toehalen).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:18

Maralyn. Grotendeels ben ik het er wel mee eens, alleen ik knijp niet met mijn bovenbenen. Die moet ik juist loslaten en ik houd hem onder me met mijn zit en hand. Mijn paard blokkeert als ik mijn bovenbenen gaat spannen. Zo heb ik hem dat, onbewust, geleerd, juist omdat ik bij enge dingen ga knijpen met bovenbenen. Daarnaast heeft hij een hekel aan druk op zijn schouders, dus is het voor ons niet logisch om met bovenbeenspanning te werken, dan verkort hij namelijk zijn passen aan de voorkant.

Ik rijd mijn paard ook samen met mijn moeder. :) Het grappige is dat onze rijstijlen overeenkomen en we dus dezelfde fouten maken.

@ Babootje, ik snap wel wat KarinvdM bedoeld. Korte stukjes om hem sterker te maken en te oefenen op het vertrekken, maar daarnaast kan je idd de anderhalve lijn trainen. Ik begin altijd met korte stukjes, om de reactie goed te krijgen en het wegrijden te oefenen, als dat goed gaat, ga ik de diagonaal/lange zijde rijden, maar ik probeer hem op tijd terug te rijden, voordat ik hem kwijtraak. Als het goed gaat, stop ik niet aan het einde van de lijn, maar een stukje later idd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:26

MyWishMax schreef:
Ik rijd mijn paard ook samen met mijn moeder. :) Het grappige is dat onze rijstijlen overeenkomen en we dus dezelfde fouten maken.

Haha, ik rijd die van mij samen met mijn dochter (die van ons dus). Ik heb hem vanaf 4 jaar en in L1 gestopt omdat mijn dochter het leuk vond om wedstrijden te rijden.
Nu rijd ik 1 a 2 x per jaar een wedstrijd :D :D :D (Schiet niet op zo...)

Overigens is dit de reden, waarom wij willen dat ie met B een changement kan lopen :D :D :D :D . Dit houdt hem ook wel "los in het lijf".
Afbeelding

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:27

Ik zou niet weten waarom niet Babootje. Je kan de hele bak rond steeds een paar passen verruimen en weer terug, ook in de hoeken en op de korte zijde en dit natuurlijk afwisselen. Maar anderhalve lijn in middendraf rijden terwijl hij steeds meer voorover kukelt vind ik zinloos. Beter steeds een klein stukje goed dan 60 meter waarvan 40 meter op de kop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:30

KarinvdM schreef:
Ik zou niet weten waarom niet Babootje. Je kan de hele bak rond steeds een paar passen verruimen en weer terug, ook in de hoeken en op de korte zijde en dit natuurlijk afwisselen. Maar anderhalve lijn in middendraf rijden terwijl hij steeds meer voorover kukelt vind ik zinloos. Beter steeds een klein stukje goed dan 60 meter waarvan 40 meter op de kop.

Je hebt gelijk hoor. Zo gaat het ook niet altijd. Maar hij moet ook niet leren dat ie halverwege al moet stoppen snap je? Dus ja we oefenen kleine stukjes, vooral op stukken waar hij het niet verwacht. Maar op de schuine lijn rijden we hem door (ook al gaat het niet altijd helemaal goed)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:01

Citaat:
Jouw pony gooit al haar gewicht in jouw hand. Moet leren vanuit het achterbeen aan te springen.
Probeer eens: stappen, steeds langzamer stappen (tot je voelt tot ze op het achterbeen komt) en van daaruit aan te springen.
Gaat het mss een kort stukje maar dat is niet erg. Gewoon steeds langer maken.

Zo voelt het voor mij helemaal niet(haar hele gewicht zou ik ook niet kunnen tillen toch?) aangezien ze wel actief en met een grote sprong vertrekt. Maar ik zal het dan wel mis hebben.
Iig bedankt voor de tips, hier kan ik mee werken :)
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 21-08-12 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:34

@ Nessah Ik vind de eerste foto zonder bit het fijnste beeld geven. Ook al zeg je zelf dat je haar hier minder actief vindt achter, ik vind haar actief genoeg en hier is net wat meer ontspanning, vooral bij het kaakgedeelte. De foto's met bit lijkt het alsof ze zich op dat deel soms wat vastzet (kan ook door de spanning komen). Ook vind ik het juist goed dat je ook lang en laag doet, hier leert ze goed op haar eigen benen te blijven lopen en ze volgt wel je hand naar beneden, dus een teken dat ze ook met teugels op maat een goede ontspanning heeft en niet in een houding loopt (anders zou ze daar blijven met haar hoofd en niet zakken/volgen).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:36

Nessah schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie bij mijn paard het fijnste beeld vinden. Of juist niet fijn, dat kan natuurlijk ook.

Is een 10 jarige merrie, ontzettend sensibel en je kan haar met 2 pinken rijden. Wel een enorm lang lichaam en een rank bespierde achterhand. Ze is 1.75 en ik 1.64

Los rijden ( in de winter vandaar deken)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DHXWW7Z6.jpg

Tijdens een proef op wedstrijd
http://img293.imageshack.us/img293/9602/dsc0041r.jpg

Proberen haar toch "aan de teugel" te laten lopen wanneer er spanning is ( was een groot weiland, vond ze erg spannend)
http://94.100.125.17/1021150001-1021200 ... _XPHK.jpeg

Zonder bit ( waar van ik zelf vind dat ze een minder actief achterbeen heeft)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F4NLUNVO.jpg

Zonder bit lang en laag
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XA6XVBJE.jpg

met bit lang en laag ( helaas geen betere foto)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZPWCTSLL.jpg

En wanneer weer springen stel ik haar wat lager en dieper zodat ik haar bij me hou voor de sprong en haar goed kan "uittellen"
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UFTZFKKG.jpg

Expres foto's van vele verschillende keren en niet altijd de beste momenten. Ben benieuwd :) Zelf moet ik natuurlijk wat rechter gaan zitten :)

Wat een leuk paard heb je daar zeg Nessah. Apart kleurtje.
Ik vind de eerste foto's hoofd en halshouding mooi, maar de rug lijkt wat weggedrukt. Hoewel ze we actief lijkt op het achterbeen lijkt deze minder goed te dragen.
Is ze misschien iets overbouwd? (Kan ik niet goed zien op deze foto's). Bij de lang en laag foto's komt ook de achterhand iets omhoog. Lang en laag is goed mits je het achterbeen er goed bijhoudt. Is je paard iets overbouwd zul je - zoals Nombrado al zegt - iets moeten terugrijden alvorens je weer kunt uitschuiven.