Bandida schreef:Citaat:Het voorkomen dat mijn paard op hol slaat omdat 1 of andere mongool keihard toeterend met z'n scootertje langs me sjeest?
Ja, dat kan prima door dat te trainen, voor je er op stapt. Op die manier hoef je je leven en dat van de andere weggebruikers niet te riskeren door met een niet-verkeersmak paard de straat op te gaan. Want dat is het gewoon, een paard dat op hol slaat van een toeterende scooter.
De onzekere voorvallen inde wijde wereld zijn een zekerheid. Je wéét dat er schrikwekkende situatie zúllen zijn. Doorgaans de meest schrikwekkende op de messt onhandige plaats.
Poep gebeurt.
Je weet alleen niet wat wanneer.
Bereid je dus samen voor op die zekerheid van poep.
Leer je paard dat jullie samen veilig zijn omdat jíj altijd weet wat te doen en het daardoor een veilig gevoel krijgt.
Dat vraagt kwali-tijd.
Dat vraagt investering in een betekenisvolle relatie.
Dat zijn twee van de randvoorwaardes voor de dressuurvorm welke een basisvoorwaarde is voor dwangloos buiten rijden.
Onvoorwaardelijk vertrouwen moet je verdienen.
Daar is geen verkort kiezen alternatief voor.
Heb je die tijd niet, wil je zo´n relatie niet, of wat voor reden ook voor niet, dan zit je met het paard in een andere dimensie.

Werk je met gedrag wat niet compatibel is? (zoals ik bv in mijn voorbeeld aanhaalde)
) en ik kan daar alleen maar van zeggen dat het eigenlijk niet te vergelijken
Dus ik heb met al mijn kracht het dier binnen no time kunnen omtrekken en keren.