[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:04

gummie schreef:
Ik vind dat toch wel interessant om over te discussieren :) Want we hebben het allereerst over de stap en ten tweede op beginnersniveau zo te zien... Welke eisen worden daar aan gesteld? Is ie daadwerkelijk op de voorhand? Of is ie horizontaal? En als we het over het ondertredend achterbeen en dragend achterbeen hebben, zitten we dan niet enkele niveaus te hoog? Vandaar dat ik al eerder vroeg: wat is de maatstaf van waaruit jullie beoordelen? Is dat wel realistisch? ;)

Op zich vind ik het plaatje voor wat er gevraagd wordt heel mooi, al zou ik dan iets meer ontspanning in de hals en zo ook in de rug willen zien. Wat is idd het niveau, waar streef je naar? Ervanuitgaande dat we met het perfecte plaatje een piaffe willen zien of een verzamelde draf, wat is je uitgangspunt...
Idd lastig, wat is een basis? Zelf vind ik dit een basis:

Afbeelding
(sorry bokker van wie ik dit gepikt heb :') )
Toevoeging: een paard die helemaal los in de rug is, met een lichte aanleuning en een gekanteld bekken.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:06

Ja daar ben ik ook benieuwd naar.. gummie :)

Verder heb ik zelf ook niet de ambities om echt in de wedstrijdsport te rijden. Ik vind het vooral belangrijk dat mijn paard buigzaam en flexibel is en hij mij goed kan dragen.
Dus vandaar dat ik de houding belangrijker vind om te snappen als de regels van de dressuursport.

Zelf zie ik lichte kanteling van de bekken.. maar het kan meer. ( dit gaat nog over mijn foto trouwens zie dat er een nieuwe is geplaats )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:06

Volgens mij is het toch echt een draf op die foto :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:08

MyWishMax schreef:

Welke foto bedoel je?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:09

Joolien schreef:
MyWishMax schreef:

Welke foto bedoel je?

Van die fries?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:10

gummie schreef:
Ik vind dat toch wel interessant om over te discussieren :) Want we hebben het allereerst over de stap en ten tweede op beginnersniveau zo te zien... Welke eisen worden daar aan gesteld? Is ie daadwerkelijk op de voorhand? Of is ie horizontaal? En als we het over het ondertredend achterbeen en dragend achterbeen hebben, zitten we dan niet enkele niveaus te hoog? Vandaar dat ik al eerder vroeg: wat is de maatstaf van waaruit jullie beoordelen? Is dat wel realistisch? ;)

Ik reageerde hier dus op. Volgens mij hebben we het over draf en niet over de stap?

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:10

Op het moment van de foto vroeg ik een verzamelde draf.

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:11

Oh ik dacht al, waar lees jij stap :=

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:14

over de foto van MandyL zal ik niet veel meer kunnen zeggen, deze is al uitgeplozen, maar aan de hand van wat er gezegt is denk ik dat het bekken niet gekanteld is al valt dat natuurlijk niet vast te stellen ahv de foto,

ik denk dat we in dit topic uit moeten gaan van het ideale plaatje en ahv dat plaatje kijken we naar de foto's okee nee logisch een b ruiter kan dat nooit voor elkaar krijgen, maar dat is toch wel waar je uiteindelijk naar streefd? dat dat misschien nog 20 jaar duurt voor je dat bereikt of uiteindelijk nooit bereikt is daarbij toch niet van belang? wanneer je niet de ambitie hebt om dat te bereiken is dat ook niet erg maar ik denk als we van iedereens ideeen uit moeten gaan we de foto's niet echt meer goed kunnen bekijken, mijn idee is bekijken vanuit het ideale plaatje en daarbij kijken wat er beter zou kunnen of wat en wat we zien, voor mijn gevoel is dat de intentie van dit topic.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:18

MandyL schreef:

Ik zou meer activiteit van achter willen zien. Voor een verzamelde draf vind ik het achterbeen niet actief genoeg en zakt hij van voor teveel en knikt in. Als je meer activiteit kan behouden in je verzameling, zal hij ook wat minder zakken van voor en wat meer van achter.

Kan je hem vanuit het beeld op de foto ook uitschuiven aan de voorkant? Want dan kan je dan proberen, dat hij zijn neus er meer uit gaan drukken en hopelijk minder inknikt.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:22

Gaat het er niet over wat er in het paard gebeurd? En de manier waarop dat gebeurd maakt niet uit. Naar mijn idee moet élke ruiter zijn paard leren dragen. Dat is mijn streven. Geen punten halen.
Mijn manier van dingen bereiken zijn anders maar omdat dat niet in het ideale plaatje past is het daarom niet te beoordelen ? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:25

MandyL schreef:
Gaat het er niet over wat er in het paard gebeurd? En de manier waarop dat gebeurd maakt niet uit. Naar mijn idee moet élke ruiter zijn paard leren dragen. Dat is mijn streven. Geen punten halen.
Mijn manier van dingen bereiken zijn anders maar omdat dat niet in het ideale plaatje past is het daarom niet te beoordelen ? :)

Nouja, mijn doel is hetzelfde hoor, alleen als bijkomstigheid rijd ik wedstrijden :j Mijn doel is geen punten halen, mijn doel is een correct gaand en fijn te rijden paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:25

MyWishMax schreef:
MandyL schreef:

Nouja, mijn doel is hetzelfde hoor, alleen als bijkomstigheid rijd ik wedstrijden :j Mijn doel is geen punten halen, mijn doel is een correct gaand en fijn te rijden paard

Zo zouden meer mensen moeten denken en rijden... :)

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:26

MyWishMax schreef:
MandyL schreef:

Ik zou meer activiteit van achter willen zien. Voor een verzamelde draf vind ik het achterbeen niet actief genoeg en zakt hij van voor teveel en knikt in. Als je meer activiteit kan behouden in je verzameling, zal hij ook wat minder zakken van voor en wat meer van achter.

Kan je hem vanuit het beeld op de foto ook uitschuiven aan de voorkant? Want dan kan je dan proberen, dat hij zijn neus er meer uit gaan drukken en hopelijk minder inknikt.

Ja dat vind ik zelf ook ! meer zijn benen optillen en ondertreden.

Wat bedoel je precies met het uitschuiven aan de voorkant?

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:27

MyWishMax schreef:
MandyL schreef:

Dat was trouwens een reactie op celine14 :)

Maar idd het goed rijden van je paard kan ik zien als een doel.. punten halen helaas niet.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:31

En behalve dat je zelf je eigen foto eerst moet beoordelen is het ook de bedoeling dat je eerst meehelpt anderen te beoordelen, dus mandyL sla ik nog even over;) en ze is ondertussen al goed geholpen door mede bokkers

Moet zeggen Malenka dat je wel degelijk verbetering zie en dat ik eigenlijk de strand/ buitenrij foto nog het minste spanning vind hebben van de 4 (?) foto's die ik van haar heb gezien. Ze is nog steeds wel gespannen daar, pakt iets linkerstelling volgens mij en heeft haar buikspieren niet aangespannen, maar vind haar minder opgekropt eruit zien.

Hoe zit het met deze pony?
Afbeelding
Volgens mij zijn de buikspieren aangespannen ( zie een soort richel onder bij de buik) en is de rug gedragen. Het gewicht is nog wel op de voorhand, maar bekken beginnen al wel iets te kantelen. Paard is niet los in de kaak (zie bolling aan het begin van de hals en loopt nog net niet op het hoogtste punt (atlas) met haar hoofd, maar nog iets te ver naar achteren. Iets achter de loodlijn als je naar het bakstuk kijkt, maar niet te diep.
Gok ik..
Laatst bijgewerkt door LuffB op 07-05-12 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:33

Dan moet ik bij deze toegeven dat ik de grootste blunder allertijden op bokt heb gemaakt, namelijk stap schrijven terwijl het draf is!!! Ik schrijf het maar even toe aan mijn even niet meer goed functionerende hersenen. Vlaag van verstandsverbijstering!!!! :x := _O-

Maar goed dat ik daarna even ben gaan wandelen: frisse lucht doet goed!! ;)

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:51

Ik zie een pony redelijk op de voorhand en weinig rug gebruik. Ook mag de pony zijn benen actiever optillen. Verder sluit ik me aan bij luffb.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:58

MandyL Zo bedoel ik het absoluut niet, (ik bedoelde dat ik alles er al over gezegd is en dat het dus geen nut heeft als ik het nogmaals herhaal)

door te kijken naar het paard en simpelweg vertellen wat je ziet, of dit nu klopt met de werkelijkheid of niet, dat is hetgene wat er op dat moment (moment opname) op de foto te zien is. Dus dan zijn alle paarden te beoordelen op welke manier er dan ook gereden wordt.
het is meer het leren vertalen van wat je ziet en dat is vanaf een foto dus een moment opname.
en ik bekijk dit dus vanaf het ideale plaatje van hoe een paard naar mijn idee zou moeten lopen en alles wat daar vanaf wijkt of anders is wordt daarbij dan benoemd

Mijn streven is ook zeker niet punten halen maar het rijden van mijn paard naar het ideale plaatje toe

wat ik er mee bedoel dat niet iedereen dit behaalt, is omdat simpelweg niet iedereen dit wil behalen, er zijn genoeg mensen die gewoon lekker het bos in willen en lekker willen rijden, daarnaast zijn er dus ook weer mensen die het bos in willen en bijvoorbeeld dit wel willen behalen, ook zijn er wedstrijdruiters die dit niet zullen behalen omdat ze niet op deze manier rijden en niet de instructie krijgen om dit te behalen
Laatst bijgewerkt door celine14 op 07-05-12 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:02

MandyL schreef:
Ik zie een pony redelijk op de voorhand en weinig rug gebruik. Ook mag de pony zijn benen actiever optillen. Verder sluit ik me aan bij luffb.

Ik zie een pony die waarschijnlijk gewoon een korte en vlakke draf heeft. Vandaaruit valt niet te verwachten dat die foto op welke manier dan ook anders gaat worden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:04

Sluit me aan bij MandyL en LuffB;

Ik heb al menig tijd naar deze foto's zitten kijken, ben benieuwd wat jullie vinden (was de 2e keer met dit hoofdstel overigens)

Afbeelding

Eigen mening:

Mocht hier de hals nog wat meer laten vallen. Ze is wat voorzichtig met zoeken naar de hand. Ze kan in het dalen mooier "rond" blijven.. dan drukt ze net haar neusje iets meer naar voren zoals hier:
http://1.media.hyves-static.net/1461599424/6/gj-1/0/img1461599424.jpeg

Afbeelding

Deze kan ik niets van bakken.. Ik vraag haar geen verzameling oid. Gewoon fijne arbeidsdraf. Wat dat betreft geslaagd, vind haar mooi ruim over de benen. Zet de onderhals er niet op en lijkt voor het zadel bij de hals netjes op te bollen, maar helemaal "over de bovenlijn" is ze nog niet.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-05-12 18:10, in het totaal 4 keer bewerkt

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:06

ik sluit me aan bij MandyL en gummie, ook zie ik een nog iets opgekropte hals, dit zal waarschijnlijk vanzelf oplossen als de pony actiever wordt en de kaakregio losser laat.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:12

S_en_Z ik vind dit al een best fijn beeld geven, eerste foto loopt het paard mooi over de rug, hij mag naar mijn idee wel nog iets meer aantreden vanuit het achterbeen, waarschijnlijk bij wat meer oprichting en verzameling zal het bekken meer gaan kantelen, want deze is nu naar mijn idee weinig gekanteld.

Bij foto twee heb ik het idee dat hij iets strak wordt, maar niet heel aanwezig, buikspieren zijn mooi aangespannen het achterbeen treed mooi onder, ik kan echter niet goed waarnemen of het bekken nou wel of niet gekanteld is (al zou ik zeggen in iedergeval wel een beetje), hoe denken jullie daarover?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:14

imo als het bekken niet genoeg gekanteld wordt kan het paard het achterbeen niet onder de massa brengen.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:15

S_en_Z schreef:
imo als het bekken niet genoeg gekanteld wordt kan het paard het achterbeen niet onder de massa brengen.

nee daarom klopt, alleen ik kan niet waarnemen dat het bekken gekanteld is dus vandaar dat ik het er even zo neer heb gezet ;)
leuk paardje trouwens ;)