[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:36

De bouw van het paard heeft ook onvloed op de staartdracht he? Dit paard heeft een hoge staartaanzet

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:42

Yes, ook ik heb vandaag weer heerlijk gereden, wat had ik de laatste 20 min een ontspannen paard onder mn kont! Nagevelijkheid was al een stuk constanter in de draf, af en toe vloog het koppie nog omhoog of ging ze juist heel diep.. We vinden het beide ook zo moeilijk, ontspannen.. Maar het was weer een stapje vooruit! :D

Nu heb ik ook nog even een vraagje, niet over mezelf eigenlijk. In mijn les reed ook een vrouw op een (manege)paard met bijzetteugels. Deze vrouw is echt nog een beginner, rijdt 8 maand, is druk bezig om bijvoorbeeld uit te vinden of ze op het goede been rijdt en of ze goed aangallopeerd. Paard loopt echt in een sukkelgangetje, wat an sich niet erg is, iedereen moet ergens beginnen. Maar ik vraag mij dan af, hebben die bijzetteugels dan wel zin als de achterhand helemaal niet geactiveerd word? Of werkt het misschien zelf wel averechts?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:48

Ik hou niet zo van de bijzet :+
Maargoed; te strak is het nooit goed, zeker niet als de achterhand ook niet gestimuleerd wordt en de nageeflijkheid alleen bij de voorkant weg komt.
Zijn ze zo ingesteld dat het er voor zorgt dat het paard niet kan 'sterrenkijken' heb ik er iets minder moeite mee.
Het geeft die vrouw de kans rustig alleen op haar eigen houding te letten en dat ze makkelijker kan zitten omdat het paard de rug niet geheel weg kan drukken.
Hoewel, ook met bijzet kunnen ze de rug wegdrukken.

Eum, conclusie; ik vind het geen fijne teugels...
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 28-02-12 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:49

Mmm...een doordenkertje...je zit op handen en knieën beeld je in dat je een staart hebt en draag hem hoog....dan ben je toch verplicht om je buikspieren te ontspannen en je rug hol te maken...nu zijn wij geen paarden natuurlijk... Maar toch :)

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:51

@pion: Nou, het koppie kon met geen mogelijkheid omhoog.. Dus, helaas, zat hij aardig strak..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:51

Maar zie de tuiger... Die draagt de staart hoog maar kan ook zeker over de rug lopen.
Staartimplant is hoog.
Bij lopen draagt ieder paard de staart iets, alleen bij paarden met een hoge staartimplant lijkt het al snel alsof dit komt door een 'holle' rug. Hoeft niet zo te zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:54

Volgens mij niet hoor. Volgens mij staan de rugwervels niet in zo verre in verbinding met de staart wervels
Afbeelding
Moet er wel heel eerlijk bij zeggen dat ik anatomisch niet heel sterk ben :n

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:59

themuisje schreef:
Volgens mij niet hoor. Volgens mij staan de rugwervels niet in zo verre in verbinding met de staart wervels
Afbeelding
Moet er wel heel eerlijk bij zeggen dat ik anatomisch niet heel sterk ben :n

Nochtans heel duidlijk op dit plaatje hoor, staart 'is' het verlengde van de ruggewervel!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:00

In het velengde ja :j maar ik kan ook op m'n stuitje vallen zonder dat ik dat in m'n rug voel
geen idee of dit een eerlijke vergelijking is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:04

Lizzii schreef:
Mmm...een doordenkertje...je zit op handen en knieën beeld je in dat je een staart hebt en draag hem hoog....dan ben je toch verplicht om je buikspieren te ontspannen en je rug hol te maken...nu zijn wij geen paarden natuurlijk... Maar toch :)

De anatomie van een mens en een paard verschilt nogal....... een mens heeft alleen nog de staartaanzet, een rudimentair iets, waar geen enkele beweging in zit. Een paard heeft een staart, en die bestaat uit meer dan alleen haar. Een paard is in staat de staart hoog te dragen en toch een bolle rug te hebben.
Is met LDR net andersom: de nek is opgekruld en de rug is toch hol. Je krijgt in beide gevallen een soort S. Laten we stellen dat een menselijke wervelkolom nogal stijf is vergeleken bij die van een paard. Dus je kunt die 2 niet vergelijken.

Maar ik begrijp nu wel waar het idee bij.sommigen vandaan komt dat als je die kop omlaag rukt, dat de rug dan bol wordt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:04

ik adviseer jullie om even naar afbeeldingen van de spaanse rijschool of andere hoger geschoolde paarden te bekijken die in verzameling gereden worden. jullie zullen daar ook hoger gedragen staarten zien -die staan in verbinding met de hogere opwaartse bovenlijnboog-

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:05

Vraag is nu dus; zitten de staartwervels echt 'vast' aan de ruggenwervels als in 'directe' verbinding.
Of zit er een schakel tussen waardoor er een 'indirecte' verbinding staat.
Aan de staart zie je vaak wel spanning/scheefheid, wat weer in combi staat met de rug...
Maar een hoge staart, is dat altijd een 'holle' rug? Dat lijkt me kort door de bocht.

knollentuin

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:07

precies pion.. dan staat een paard in levade dus met een holle rug? nee hij gebruikt de hele staart voor evenwicht\balans en die bovenlijn opwaarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:10

Schakels, uiteraard, elke wervelkolom is een.schakel in een lange ketting. En de ene verbinding is flexibeler dan de andere. In de nek super flexibel, maar alleen één kant op. In de staart ook heel flexibel, bij de ribben vrij stijf weer.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:14

Nu ik zo ff terugdenk, mijn pony kan tijdens een schakeling van spanning (sjezend door de bak met holle rug en staart erop) naar een ontspannen moment (lekker briezend met ontspannen rug en neusje over de grond) ook de staart er nog op hebben maar wel bol worden in de rug.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:14

Agossie schreef:
_Esther_87_ schreef:

Leuk, welkom. Heb je ook gezien dat dit deel 2 is, je hebt dus nog wat leesvoer hihi, deel 1 is ook heel interessant!

Affin, na een maand is alles doorgelezen en kan Stephanie eindelijk reageren... :=

Mooie fjord heb je trouwens! (ze heeft wel een zwaar hoofd... ;) )

Thnx en ze heeft inderdaad een zwaar hoofd soms ook in mijn handen :s ben er al mee aant werk maar toch blijft het lastig. Als ik over een maand alles heb door gelezen plaats ik ook een foto, kan wel wat tips gebruiken :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:15

Ja uiteraard is ieder wervelkolom een schakel. Wat ik me meer afvraag is hoe we de verbinding tussen rug en staartwortel moeten zien.
Is dat een scharnier/schakel? En in hoeverre staan ze 'vast' aan elkaar?
Bij een indirecte verbinding is de staart niet altijd representatief voor de wervelkolom maar er wel aanwijzingen te vinden zijn.
Bij een directe verbinding zou dat nl wel nauw verband met elkaar hebben (representatief).
Echter denk ik niet dat het ene altijd duidt op het andere en er dus een indirecte schakel is.

Edit: aanpassing en idd wat themuisje beschrijft. Met hoge staart ook gebolde rug.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 08:16

knollentuin schreef:
ik zit al een poosje lekker mee te lezen en te kijken , ik ga hier ook een paar fotos zetten, leuk!
Afbeelding
Afbeelding

Heey.. Knollentuin! Best gemeen, ik ken je uit een ander topic en weet dat jij niet "blanco" bent.
Eerste foto is je voorbereiding naar pirouette ofniet? (Dat denk ik te zien aan de manier van terugverzamelen.) Hij lijkt ietswat te weinig "door te springen" (lijkt aan fotomoment iets vlak te blijven?)

Zijn manen vallen hier een beetje gek waardoor hij een valse knik lijkt te hebben maar volgens mij is dat niet zo, alleen de nek is net niet het hoogste punt. Hij lijkt wel fijn naar je hand te zijn, als hij iets meer sprong had zou zijn neus wss meer voor de ll zijn :j

Wat een lastige fotomomente geef je ons KT! Ook foto 2 is qua "pose" niet echt mooi :=

Hij oogt een beetje "terug" in de beweging (ook omdat zijn neusje net achter de ll komt), zette je hem hier terug in tempo?

Hij ziet er wel fijn te rijden uit, op de 2e foto zie ik een lichte verbinding (lijk een klein boogje in de teugel te zien) Wel een leuk paard zeg!

Heb je geen "mooi" fotomoment voor ons of een bewegingsfilm? := (ik wil eigenlijk wel meer zien!)

Edit: nu ff rest vd opmerkingen lezen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 08:21

Lizzii schreef:

Denk dat paarden hun staart iets anders werkt. Ken genoeg paarden die hun staart hoger dragen en hun rug opbollen. Is een beetje bouwafhankelijk denk ik.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:36

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat paarden hun staart los van hun rug kunnen bewegen, denk maar aan het straat-zwiepen als ze vliegen wegslaan, dan staat hun rug toch quasi stil. Anderzijds ben ik er ook van overtuigd dat er een verbinding is tussen staart er rug. Zou het eerder vergelijken (beetje gek maar ja...) met onze voet en been: je kan je voet afzonderlijk draaien en bewegen, maar als je bv. platvoeten hebt, dan zal je waarschijnlijk ook zere benen hebben en een zere rug en... Alles staat in verbinding, maar alles kan los van elkaar bewegen.

Iets eerder in dit topic, ik dacht op euh pagina 19 of zo konden jullie zien hoe ik mijn handen NIET stil kan houden, nu heb ik er al een paar keer op proberen letten en inderdaad, ik merk het zelfs als ik erop zit dat ze bewegen en dat paard haar hoofd beweegt. Al weet ik wel niet wie nu wie stoort :o allesinds: heeft er iemand enig idee hoe ik mezelf kan leren m'n handen stil te houden? Want leek dus enkel erger te worden door erop te letten! |o
Ik ben ook nog steeds op zoek naar goede lesgever die de manier van denken van dit topic wat volgt en geduldig is in de omgang met een beginnende sukkelaar als mij, maar in deze streek is dat dus niet makkelijk te vinden, hier wordt nog gereden op brute kracht...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:55

Ympi, een paard kan dit overnemen. Denk bijv. aan paarden die dmv zagen dagelijks "aan de teugel" worden gereden.

Zet er een ruiter op met stille handen... paard zal door "gewenning" gewoon van links naar rechts blijven bewegen met het hoofd. (aangeleerd gedrag)

Dus als jouw hand "stoort", kan het zo zijn dat het paard daar naar gewend te lopen is. Dus als jij verandering aanbrengt zal zij door de gewoonte jou uit balans brengen door te "hinderen".

Het hoeft natuurlijk niet.. maar paarden zijn gewoontedieren... normaal geef jij misschien wat veel lucht, waar zij gewend aan is geraakt gebruik van te maken.

Zodra jij verbeterd en dmv je paard bezighouden (pasje voorwaartser, pasje terug en weer vooruit) zal ze vanzelf stiller worden met het hoofd :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 28-02-12 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:22

S_en_Z: volgens mij heeft zij dit inderdaad aangeleerd en ik hoop dan niet van mij! Maar 't zou natuurlijk wel kunnen, ik hou mijn handen inderdaad niet erg stil op het filmpje! Maar hoe kan ik ze wel stil houden? Dat is een beetje mijn probleem...

Wat bedoel je met wat veel lucht geven?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 10:27

Heb je een pb gestuurd :j

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:02

bertie schreef:
Calimero_ schreef:
Ik ben helaas iemand die als het niet goed gaat snel boos word.
Hierdoor begint Belarus echt te staken en krijgen we vreselijk ruzie. Deze week ben ik bezig geweest met rustig blijven, wel corrigeren maar niet boos worden. En je raad het al, we hebben super fijn gereden!
Ik merkte dat Belarus zelf nu ook beter zijn best wou doen!

Dit had als resultaat dat we gister op wedstrijd 183 en een tweede prijs en 191 en een eerste prijs hadden op wedstrijd gister!

Wat bijzonder, Calimero, dat je zo open bent dat je kunt vertellen dat je snel boos wordt. +:)+
En nog véél bijzonderder dat je er mee leert omgaan, en dat je het zo fijn in je wedstrijdresultaten terugziet. *\o/*

Jij wilt natuurlijk ook niet dat Belarus staakt. Kan me ook wel voorstellen dat je je zelf wel voor de kop kunt slaan dat het door jouw gedrag kan ontstaan zijn.

Dit is het begin van leren hoe je met je eigen gedrag om kunt gaan.
Echt, fantastisch! <3

Hoezo, paardrijden is 'vormend'? _/-\o_

Wat dat betreft leert Belarus mij ontzettend veel. Op het moment dat ik onredelijk word begint hij te staken.
Ik had het in het begin alleen niet door en zag het als een dwars paard en werd alleen bozer en zette meer druk zodat hij het wel ging doen.
Maar je raad het al, dat deed hij natuurlijk echt niet. Ik vind het alleen erg moeilijk om af te leren dat ik niet meteen boos word en aan ga pakken maar rustig blijf en gewoon moet verder rijden en dezelfde oefening later nog eens vragen. Als het dan ook goed gaat dan ben ik zelf heel zacht in mijn had, hij loopt heerlijk en we kunnen (figuurlijk dan) alles samen wel aan. Heel apart hoe zo'n gevoel kan veranderen alleen door mij.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 11:16

KT:

Zit net toevallig door je berichten te scrollen en kom meerdere foto's tegen waar ik toch veel zie wat ik niet fijn vind om te zien.. (van dezelfde fotoserie als je geplaatste foto's hierboven)

Je wilt hier laten lijken alsof jouw paard zijn staart mooi draagt en deze gedragen positie van de staart hoort.. maar als ik de foto's zie van je pirouettes zie ik een paard dat verstijft in zijn lijf en met zijn staart er flink op los aan het zwiepen is, niet alleen opzij.. maar ook op en neer. Hij kan ook prima zijn staart netjes afhangen dus dat er gewezen wordt met "kijk maar naar de spaanse manier van rijden" vind ik een beetje apart.

Een keer een zwiep oke, maar je paard laat duidelijk merken dat hij niet genoeg door zijn lijf is om de pirouette door te springen.

Ook dacht ik net geen valse knik te zien.. maar op andere foto's buigt hij duidelijk in een valse knik af. Ik was iets te enthousiast....

Als wij dan toch gaan verwijzen naar de spaanse manier.. is het daar niet zo dat zo min mogelijk de hand gebruikt wordt en de teugels veelal weinig in contact staan en het paard rond op de kap wordt en nageeft door te zakken vanuit het achterbeen (gevolgd door rijzen gehele voorkant door draagkracht achterhand) ipv door de ruiterhand?

Dit mis ik op jouw foto's en het valt me stiekem een beetje tegen hoe vaak je je handen omlaag duwt of je elleboog achter je rug uitkomt als hij blijkbaar even sterk wordt in het front.. Hij wordt heel klein en vlak en dat is jammer... :(

Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik n.a.v. je posts in meerdere topics naar je op kijk en dat het commentaar dat je levert heel erg nuttig is alleen zie ik je "rijstijl" in je eigen foto's niet zo terug.. en persoonlijk vind ik dat erg jammer.. ik zit hier niet om te bekritiseren maar om er iets van te leren.

Dus als er een goede en fijne discussie van komt dan graag. Want ik leer graag.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 28-02-12 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt