Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:56

WOW wat een gewicht zeg!! (van het witte paard dan wel te verstaan :D )

Leorah, ik vind je niet zozeer te zwaar als wel te groot icm je gewicht en formaat van je paard. Het is meer het totale plaatje wat ik niet helemaal lekker vindt. Sorry, het is niet kwetsend bedoeld.

Ik weet hoe lastig het is na de bevalling weer slank te worden dus ik wil geen betweter zijn omdat het bij mij verre van perfect is :=

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:57

Muronia

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:04

Dimple ik ben het met je eens dat mijn lengte en haar formaat niet echt optimaal zijn, maar ze is een eigen fokproduct en werd nu eenmaal niet groter en qua karakter zijn we wel echt 100% een setje, dus dan neem ik de optiek maar voor lief :).

Iets minder ligt ook zeker wel in de planning, maar pieppp wat is dat lastig zeg!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:16

Praat me er niet van. Ik doe mijn best lekkere dingen te laten staan, meer te bewegen maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt.

Ons fokproduct liep tegen de 1.80mtr.........was ook niet de planning voor mij met mijn 1.60 mtr :Y)

De strijd tegen de kilo's gaat door! :') :j

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:01

Ja die kilo's.............................het is inderdaad niet makkelijk

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:52

Voor de mensen die graag willen afvallen/gezonder eten...er loopt een topic 'gezond(er)' eten....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:42

Leorah schreef:
Oh ik kan je wel begrijpen hoor.. ik was altijd rond de 80 kg (zie foto's van misto in mijn profiel, die waren van voor de zwangerschap), dat past bij mijn bouw en lengte, maar mn zwangerschap was ik 25 kg aangekomen en de laatste 10 willen maar niet weg, dus het is even niet anders. We doen ons best ermee.

Idd, op de foto van met Misto is echt een heel prima plaatje, ik weet dat je qua gevoel enzo perfect bij de kleine merrie past, en je lengte is voor mij geen probleem op haar, je kunt erg netjes rijden en meezitten, ze heeft ook echt geen last van jouw lengte, dat is goed te zien op je filmpjes :) Die laatste 10 kg zal altijd het moeilijkste stukje zijn vrees ik, dat zegt toch ook echt iedereen, komt vast goed!!!

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:55

freeride schreef:
XxKayleigh schreef:
Ik ben zelf erg groot en ben grof gebouwd. (1.80m 90kg)
Daarom heb ik gekozen voor een grote friese merrie. (1.68m)
Wij zijn het team met de dikke billen. haha

Afbeelding

Ik vind jou ook helemaal niet misstaan op je zwarte pareltje, maar ze is nog wel erg jong he? wat doe je zoal al met haar qua werk?
Denk nl. dat als ze ouder en gespierder is het wel kan hoor, maar nu nog niet te intensief, daarvoor is ze nog niet sterk genoeg.

Ik snap niet goed wat je bedoeld? Is ze niet sterk genoeg om mij te dragen ofzo?
Ze is nu 5 jaar...bijna 6 en we rijden nu L1 dressuur.

JJenniferxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:58

Kayleigh, ik vind je gewoon goed op je paard passen, ze is echt wel sterk genoeg om je te dragen hoor!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:54

Hoi, kom even binnen vallen..
Wat zijn jullie meningen over iemand van +/- 130 kg op een Shire, 6 jaar oud, ca 1.85m, recreatief bereden ?
Het is dan niet om echt zelf te rijden, meer om een keertje op een paard te zitten en een paar rondjes te stappen...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:10

Om eerlijk te zijn vind ik 130 kilo zelfs op een Shire wel heel erg veel... maar voor één keertje een paar rondjes stappen zal het wel kunnen, gok ik zo.

Ach, ik heb vroeger wel eens met vriendinnetjes op mijn pony gezeten, we kwamen samen ook wel aan de 90 kilo... dat was dan ook twee meter stappen (toen lagen we eraf, pony kon het niet waarderen, gelijk had ze 8)7 )

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:38

Echt rijden vind ik ook niet kunnnen, keer erop zitten en rondje stappen.................tja..............maar zou er geen gewoonte van maken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:48

freeride schreef:
XxKayleigh schreef:
Ik ben zelf erg groot en ben grof gebouwd. (1.80m 90kg)
Daarom heb ik gekozen voor een grote friese merrie. (1.68m)
Wij zijn het team met de dikke billen. haha

Afbeelding

Ik vind jou ook helemaal niet misstaan op je zwarte pareltje, maar ze is nog wel erg jong he? wat doe je zoal al met haar qua werk?
Denk nl. dat als ze ouder en gespierder is het wel kan hoor, maar nu nog niet te intensief, daarvoor is ze nog niet sterk genoeg.

Ik snap niet goed wat je bedoeld? Is ze niet sterk genoeg om mij te dragen ofzo?
Ze is nu 5 jaar...bijna 6 en we rijden nu L1 dressuur.[/quote]

Nou, ik vind dat je er prima mee kunt rijden, maar niet te intensief, de botten etc harden uit tot 8 jaar en friezen staan nu eenmaal echt niet bekend om de sterke rug en knietjes...dus met beleid kan het perfect, maar niet als je 6x per week steeds een uur intensief bakwerk doet.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:51

jenn0dv schreef:
Wat zijn jullie meningen over iemand van +/- 130 kg op een Shire, 6 jaar oud, ca 1.85m, recreatief bereden ?
Het is dan niet om echt zelf te rijden, meer om een keertje op een paard te zitten en een paar rondjes te stappen...

Ik vind het echt niet kunnen, ook niet voor 1 keer, of die shire moet heel goed dressuurmatig getraind zijn, maar dat kan ik me niet voorstellen, het is van oorsprong een trekpaard, dus de rug is er zeker niet op voorzien om 130 kg te dragen.
Zelfs 1 keer kan al genoeg schade toebrengen hoor.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:54

Hoe moet diegene van 130kg erop komen dan? Alleen dat al is belastend voor de paardenrug, neem aan dat die zich vanaf een krukje er niet elegant op de paardenrug drapeert?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:07

Wij hadden toevallig op de manege laatst twee mensen die niet zonder hulp (trappetje dus) op een klein paard konden komen. Ze waren niet extreem dik maar wel duidelijk niet in shape..Mijn instructeur vond het geen goed idee als ze met veel hulp erop zouden worden gezet want ze zouden het paard zo dwarszitten dat het niet meer te doen zou zijn voor het paard. Dus toen zijn ze weer naar huis gestuurd....Niet echt op basis van gewicht maar meer op basis van fitheid. Deze mensen kregen hun voet niet eens in de stijgbeugel...Ik vond het wel een goede beslissing.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:55

dat is inderdaad een goede beslissing, voor paardrijden moet je gewoon een (enigszins) goede conditie hebben

Een vriendin van me (1.66 51 kg) kwam ook niet op mijn paard (1.67) zelfs niet met een voetje (wilde gewoon rondje stappen aan de hand) nou dan houdt het op, ga niet sjorren, duwen en trekken, jammer dan

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:25

bethje31 schreef:
Wij hadden toevallig op de manege laatst twee mensen die niet zonder hulp (trappetje dus) op een klein paard konden komen. Ze waren niet extreem dik maar wel duidelijk niet in shape..Mijn instructeur vond het geen goed idee als ze met veel hulp erop zouden worden gezet want ze zouden het paard zo dwarszitten dat het niet meer te doen zou zijn voor het paard. Dus toen zijn ze weer naar huis gestuurd....Niet echt op basis van gewicht maar meer op basis van fitheid. Deze mensen kregen hun voet niet eens in de stijgbeugel...Ik vond het wel een goede beslissing.

vind dit niet echt een reden om mensen weg te sturen :n
ik kan ook niet zo opstappen,ik heb erg slechte knieen
met veel pijn en moeite zal het heus wel lukken in nood,maar ik stap altijd met krukje op
of onderweg zet ik mijn paard lager of naast een bankje of iets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:40

XxKayleigh schreef:
Ze is nu 5 jaar...bijna 6 en we rijden nu L1 dressuur.

Friezen staan juist niet bekend om hun sterke rug, hebben vaker last van het tegenovergestelde. Het is dan ook altijd jammer dat een fries in het lijstje van paarden geschikt voor zwaardere ruiters voorkomt, dat is ie juist helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:41

jenn0dv schreef:

Vind ik niet kunnen, alleen het opstappen inderdaad is al een enorme belasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:44

Colway schreef:
dat is inderdaad een goede beslissing, voor paardrijden moet je gewoon een (enigszins) goede conditie hebben

Een vriendin van me (1.66 51 kg) kwam ook niet op mijn paard (1.67) zelfs niet met een voetje (wilde gewoon rondje stappen aan de hand) nou dan houdt het op, ga niet sjorren, duwen en trekken, jammer dan

Voor gewoon een rondje stappen aan de hand had ik dan een kruk neer gezet hoor. Maar wil zo iemand fanatiek trinen, nee, dan vind ik fitheid van de ruiter toch wel een vereiste.
Verder ben ik sowieso wel voor stander van het opstappen met een kruk of iets dergelijk, ook 65 kilo aan een kant zal uiteindelijk belastend zijn.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:03

mirgino schreef:
bethje31 schreef:

vind dit niet echt een reden om mensen weg te sturen :n
ik kan ook niet zo opstappen,ik heb erg slechte knieen
met veel pijn en moeite zal het heus wel lukken in nood,maar ik stap altijd met krukje op
of onderweg zet ik mijn paard lager of naast een bankje of iets

Tuurlijk en er zijn genoeg mensen ook bij ons op de manege die met een krukje opstappen, maar dit zijn wel eigen paarden. Opstappen met een krukje is ook goed. Maar in principe mag natuurlijk een manege eigenaar zelf beslissen wat hij verantwoord vindt, het zijn zijn paarden, ik begrijp dat wel. Deze mensen kwamen een proefles doen en kregen zichzelf niet eens opgetrokken aan het zadel. Dat ontbreekt er wel een heel stuk fitheid , kracht en niet te vergeten handigheid. Dan kun je iemand wel met veel moeite op een paard hijsen..de kans dat dat goed afloopt met een erg fit en slim manegepaard, is niet zo groot. Blijkbaar vond de instructeur de de combinatie van slechte conditie en onervarenheid geen verantwoorde combinatie. Zeker als ze mee willen rijden in een les, misschien was het anders geweest als ze een priveles hadden aangevraagd en vantervoren hadden gemeld dat ze moeite hadden met opstappen..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:14

bethje31

nu geef je wat meer info.
maar dan nog vind ik dat de manege betere info van te voren had kunnen geven over wat er verwacht word als je mee wilt lessen, met een proefles
lijkt mij dat ze toch van te voren al willen weten of iemand ervaring heeft?

maar goed het is zijn goed recht, maar ik vind het niet netjes om het zo aan het begin van de les te doen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:49

Colway schreef:
Hoe moet diegene van 130kg erop komen dan? Alleen dat al is belastend voor de paardenrug, neem aan dat die zich vanaf een krukje er niet elegant op de paardenrug drapeert?

Met de trap, paard is gewend :)

Het zou eigenlijk puur alleen gaan om een paar rondjes stappen in de bak. Juist omdat diegene zo zwaar is dus nog nooit gereden, en nu zag ik dus een mogelijkheid met de Shire. Ook als stimulering voor het afvallen natuurlijk, als het bevalt. Maar de meningen zijn nogal verdeeld zie ik al.

Ik vind als je een compacte bespierde Fries hebt, dat je daar prima op kan met 90 kg. Het moet natuurlijk niet te gek worden hier, want ik lees dat mensen hier 90 kg al de max vinden voor een KWPN.
Wat moet ik dan wel niet gaan denken, ik zit zo tussen de 70-72kg, en ik rijd ook op mn new forester van 1.49m. Zo krijg ik nog het idee dat ik zelfs te zwaar ben voor mn pony. Je moet het niet overdrijven, de meeste zwaardere mensen merken echt wel aan hun paard of hij het wel of niet aankan. Zeker als je van je beestje houdt, houd je daar echt wel rekening mee.
Maar idd, met 130 kg moet je wel weten dat het voor paarden vaak toch echt te zwaar wordt om echt te gaan rijden!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:59

Zo, ik ben ook weer terug van een tripje, moet nog even bijlezen maar reageer alvast in stukjes:

Citaat:
Ik zie niet alleen een hooibuik hoor, vind de onderste foto sowieso te zwaar? :o die eerste vind ik absoluut niet te mager, hooguit wat onbespierd op de billen?

Op die onderste foto heeft ze een dikke wintervacht, dat vertekent een beetje waarschijnlijk, want echt vet zit er nog steeds niet op, maar daar zit ze dus op een gezonder gewicht. Wat je daar ziet is echt hooibuik, niets anders.
Op die eerste foto lijkt ze inderdaad dus mooi op gewicht, maar daar was ze dus al aan het vermageren, zo blijkt dus maar weer dat op het moment dat het voor het plaatje mooi is, zij dus helemaal niet goed op gewicht is, maar te licht is. Toen waren de ribben wel heel duidelijk voelbaar (en irl licht zichtbaar). Wat betreft de bespiering op de billen, daar is ze juist wel flink bespierd, maar ze heeft godzijdank tenminste niet zo'n vette dressuurreet, mooi klein springkontje :j.

Citaat:
Brendaa, voor slanke mensen die willen afvallen is het net zo moeilijk/makkelijk, toch? Waarom zou dat alleen gelden voor mensen met overgewicht :o ?

Hyppolyte, de foto's zijn wat lastig te vergelijken omdat ze op eentje onbelast is en op de ander niet ;). Zo op het oog vind ik de 1e foto ook de beste zij het weinig bespierd maar dat zal ook aan de leeftijd (en wellicht bouw) liggen misschien?

En wat betreft jouw gewicht, als een diëtiste het zegt, zal het wel zo zijn maar ik kan me, op basis van de weinige foto's dat dan weer wel, niet voorstellen dat dit met jouw lengte je ideale gewicht is?

Foto 1 is dus niet weinig bespierd, maar anders gespierd ;), is verschil in training en in bouw ook ja. Leeftijd heeft daar echt niets mee te maken. Ik heb ook niet gezegd dat 90 mijn ideale gewicht is, maar dat het voor mij een gezond gewicht is (en ook bovenal haalbaar). Toen ik een jaar of 18 (en als ik de foto's nu zie, superslank) was, woog ik zo rond de 85 kilo, 90 kilo is dus voor mij reëler dan 75 kilo bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 16-03-12 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt