is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:15

@Jenna, dus als ik het goed begrijp ben je al 6 maanden bezig om je paard te rijden zoals jij wilt, zonder succes, en nu hangt er een slof aan en loopt ze geweldig?
het zou natuurlijk ook kunnen dat je rijtechnisch niet geschikt bent voor dit paard, en je trainer(als je die hebt) dus ook niet...geen man overboord hoor, je kunt alles leren uiteindelijk, maar dan moet je dat willen, en accepteren dat het probleem niet bij je paard ligt.
een osteopaat die 2x behandeld en dan zegt dat het verzet is, klinkt voor mij ook niet echt betrouwbaar, maar dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk.
Ik geloof gewoon domweg niet dat een paard aan "kwade opzet" doet, dat zit niet in hun natuur, en geeft ze ook geen extra overlevingsmogelijkheden, dus waarom zouden ze?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:29

freeride schreef:
@nicky_rilana:
kun je iets duidelijker zijn in je situatieschets? even uitleggen bedoel ik wat je doet en wanneer hij "de staak ingaat"?

stoppen achteruit lopen, gewoon niet naar voren willen

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:31

freeride schreef:
JARS schreef:
net wat de meesten zeggen, hij moet goed gebruikt worden..

maar wanneer gebruik je de slof dan om verkeerde reden?
is het verkeerd om eens slof te gebruiken, wanneer een paard 'misbruik' maakt van een ruiter die net te laat ontspant en het paard vervolgens vastpakt en het tempo overneemt, om een ruiter te helpen om te voelen wat er gebeurt..?

Zucht, een paard is geen mens en maakt geen misbruik van situaties, ze redeneren niet, ze reageren enkel op actie.

Of op te weinig actie reageren ze dus niet en in ogen van mensen kan dat negatief zijn.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:50

nicky_rilana schreef:
freeride schreef:
@nicky_rilana:
kun je iets duidelijker zijn in je situatieschets? even uitleggen bedoel ik wat je doet en wanneer hij "de staak ingaat"?

Beetje sleuren en trekken om info he:
Wat ben je aan het doen voordat ie begint "te staken", in welke gang, wat doe je met je handen in welke houding wil je hem hebben, wat doe je met je benen en je hele houding? foto's, filmpje?

Lastig discussie voeren met weinig uitleg :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:52

nicky_rilana schreef:
freeride schreef:

Zucht, een paard is geen mens en maakt geen misbruik van situaties, ze redeneren niet, ze reageren enkel op actie.

dat zeg jij, maar ik ken een paard en als dat het stukje verbinding wil maken gewoon de staak in gaat. want dat wil hij niet. als die er dan door is is het ook over

Maar wat bedoel jij met 'dat stukje verbinding' Nicky_rilana? Dat ie in dezelfde houding moet als het paard op jouw filmpje? Want dat was precies wat ik met mijn eerdere berichten bedoelde over het veel te diep rijden. Paard kan niet meer uit de schouder en zakt ook niet meer van voor de schoft naar beneden, maar loopt in een valse knik. En in de lengtebuiging is hij niet eens door de kaak. Dus als een beest staakt omdat ie die houding niet wil aannemen, dan snap ik dat volkomen... Maar misschien bedoelde je dat niet.
Het filmpje bevestigde overigens wel mijn vermoedens over de manier waarop jij je paarden rijdt :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:43

nicky_rilana schreef:
freeride schreef:
@nicky_rilana:

Beetje sleuren en trekken om info he:
Wat ben je aan het doen voordat ie begint "te staken", in welke gang, wat doe je met je handen in welke houding wil je hem hebben, wat doe je met je benen en je hele houding? foto's, filmpje?

Lastig discussie voeren met weinig uitleg :)[/quote]
hoo, ik ben het niet het is een paard van iemand anders is ga daar geen filmpjes van plaatsen

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:18

Okee, dan ben jij het niet, maar misschien dan iemand die ook op de wedstrijd-manier van nu rijdt?
paarden staken niet, ze worden geblokkeerd, lichamelijk of psychisch, en misschien nog wel vaker dat laatste...als ie niet ziet waar ie naartoe wordt geschopt, kan ie er niet naatoe zonder psychologische en fysieke rem erop, druk zelf je kin maar op je borst en laat iemand die je niet vertrouwd maar roepen harder, harder, links links, nee ik bedoel rechts!!! en dan krijg je een ruk aan je schouder, maar niet opkijken he, anders krijg je weer een schop in je zij....leer paarden gewoon loslaten, die teugels zijn maar hulpjes, je moet met een paardenlijf leren rijden, niet zijn mond.die 20 kilo hoofd,daar zit iedereen aan te plukken, laat dat eens los en richt je op de overige 500 kilo.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:22

freeride schreef:
Okee, dan ben jij het niet, maar misschien dan iemand die ook op de wedstrijd-manier van nu rijdt?
paarden staken niet, ze worden geblokkeerd, lichamelijk of psychisch, en misschien nog wel vaker dat laatste...als ie niet ziet waar ie naartoe wordt geschopt, kan ie er niet naatoe zonder psychologische en fysieke rem erop, druk zelf je kin maar op je borst en laat iemand die je niet vertrouwd maar roepen harder, harder, links links, nee ik bedoel rechts!!! en dan krijg je een ruk aan je schouder, maar niet opkijken he, anders krijg je weer een schop in je zij....leer paarden gewoon loslaten, die teugels zijn maar hulpjes, je moet met een paardenlijf leren rijden, niet zijn mond.die 20 kilo hoofd,daar zit iedereen aan te plukken, laat dat eens los en richt je op de overige 500 kilo.

ja ik snap wat je bedoeld, maar het zit meer zo.
als je op stapt en je rijd weg is er niks aan de hand, wil je dat hij achter een meer aantrekt dan blokeerd hij in zijn lijf, hij heeft ook niet een iedeaal lijf, maar is hij er dan door heen is het over, hij doet het ook niet altijd vaak alleen in het losrijden en dan mischien 1 of 2 x

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:58

Nou, dus de ruiter/amazone vraagt meer activiteit van de achterhand en daarop gaat ie in de staak? begrijp ik goed denk ik he?
Oplossing, zachtjes met been aangeven"naar voren", zonder spoor, geen zweep, geen hulpteugels en op het moment dat er meer activiteit wordt gevraagt, de handen goed openen, naar voren brengen, gaat ie harder? mooi, belonen met stem en kriebeltje op de hals en schoft. doet ie het niet, gewoon de handen naar voren blijven houden en nog eens vragen met een lang been zonder spoor,zweep, of boze energie, kan heel remmend werken op een paard. uiteindelijk zal op deze manier het paard durven vertrouwen op de meegevende ruiterhand en ook echt actiever worden, vertrouwen en zachte hulpen zijn hier essentieel.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 07:52

freeride schreef:
Nou, dus de ruiter/amazone vraagt meer activiteit van de achterhand en daarop gaat ie in de staak? begrijp ik goed denk ik he?
Oplossing, zachtjes met been aangeven"naar voren", zonder spoor, geen zweep, geen hulpteugels en op het moment dat er meer activiteit wordt gevraagt, de handen goed openen, naar voren brengen, gaat ie harder? mooi, belonen met stem en kriebeltje op de hals en schoft. doet ie het niet, gewoon de handen naar voren blijven houden en nog eens vragen met een lang been zonder spoor,zweep, of boze energie, kan heel remmend werken op een paard. uiteindelijk zal op deze manier het paard durven vertrouwen op de meegevende ruiterhand en ook echt actiever worden, vertrouwen en zachte hulpen zijn hier essentieel.

maar dat is dus het probleem hij moet vlug onder je en niet harder. want rij je naae voren en rem je dan vaak weer af dan gaat de actieviteit weg/ minder, wil ze hem dan weer vlug maker onder haar dan gaat hij in de staak ( gewoon niet willen doen) is ze er door heen dan is het over .

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:27

Ik had het over verzet wat de osteopaat zei, maar bedoel meer rijden betekent ongemak en daar gaat ze tegen in protest.
In het kort even onze Jente. Waarschijnlijk is ze bij de vorige eigenaar lange tijd met pijn gereden, of door het zadel of door het bit, dus de osteopaat zegt dat ze het rijden weer als leuk en prettig moet gaan ervaren, maar het gooien met haar hoofd hebben wij er niet helemaal uit gekregen, dus vandaar het advies van iemand om met losse slof te gaan rijden. Als ze werkelijk nu nog pijn zou hebben, dan zou ze dat wel op een andere manier duidelijk maken, of door te gaan bokken of weg te rennen etc, dit alles doet zij niet en loopt echt heel lekker soepel. Ik wil dit ook niet eeuwig gaan gebruiken, maar om even iets te doorbreken, we eindigen het rijden ook altijd zonder.
Het is een hele dominante merrie, die echt weet wat ze doet om ergens onder vandaan te kunnen komen en ik ben nu heel veel grondwerk met haar aan het doen en dit alles gaat heel erg goed.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:42

nicky_rilana schreef:
freeride schreef:

maar dat is dus het probleem hij moet vlug onder je en niet harder. want rij je naae voren en rem je dan vaak weer af dan gaat de actieviteit weg/ minder, wil ze hem dan weer vlug maker onder haar dan gaat hij in de staak ( gewoon niet willen doen) is ze er door heen dan is het over .

Jawel, om actief te leren zijn moet ie in eerste plaats ook wat harder, als de activiteit na een tijd beter is, dan weer terug proberen te verzamelen, je zegt het zelf nu al; ze vraagt actief, dus vooruit, maar remt 'm af, dus vertrouwd ie er niet meer op om actiever dus harder te gaan en staakt ie, terug naar de basis, neus eruit en naar voren rijden, dan als er balans en kracht is weer gaan verzamelen, niet alles tegelijk willen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:48

jenna schreef:
Ik had het over verzet wat de osteopaat zei, maar bedoel meer rijden betekent ongemak en daar gaat ze tegen in protest.
In het kort even onze Jente. Waarschijnlijk is ze bij de vorige eigenaar lange tijd met pijn gereden, of door het zadel of door het bit, dus de osteopaat zegt dat ze het rijden weer als leuk en prettig moet gaan ervaren, maar het gooien met haar hoofd hebben wij er niet helemaal uit gekregen, dus vandaar het advies van iemand om met losse slof te gaan rijden. Als ze werkelijk nu nog pijn zou hebben, dan zou ze dat wel op een andere manier duidelijk maken, of door te gaan bokken of weg te rennen etc, dit alles doet zij niet en loopt echt heel lekker soepel. Ik wil dit ook niet eeuwig gaan gebruiken, maar om even iets te doorbreken, we eindigen het rijden ook altijd zonder.
Het is een hele dominante merrie, die echt weet wat ze doet om ergens onder vandaan te kunnen komen en ik ben nu heel veel grondwerk met haar aan het doen en dit alles gaat heel erg goed.

Probeer haar eventueel met een dun ongebroken bit te rijden met tongvrijheid, en bewegende ringen, zodat ze ervaart dat er niks zeer zal doen, de slof kan ik echt alleen maar afraden, ik heb er zelf 1,merrie,dominant nerveus type, die echt als een giraf, hoofd helemaal bovenin draaft soms, ik doe dan gewoon even niks, behalve verder draven, die zakt vanzelf weer, ik sta haar deze rariteit gewoon toe....en daardoor doet ze het steeds minder, het is nl voor een paard niet makkelijk en fijn om zo te lopen, maar ze weet dat ik niet aan haar mond kom als ze het doet, en als ze het tegenwoordig nog een keer doet, is dat 10 meter maximaal, en daarna is het volledig weg, een trauma zoals jij omschrijft zit er in 5 minuten in, maar kan jaren duren vorodat ze zoiets uit hun systeem krijgen, veel begrip en respect hebben voor je merrie zou ik zeggen, en grondwerken vooraf is altijd een mooi begin van een training, geef haar de kans te leren dat dingen mogen, maar ook om haar zelf in te laten zien dat het niet nodig is, en nutteloos....ze zal uiteindelijk wel volledig op je durven vertrouwen, geef haar nog wat tijd....

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:47

Freeride@ we hebben al heel veel verschillende bitten geprobeerd, maar het lijkt of ze op een enkel gebroken watertrens het lekkerste loopt,al pakt ze het bit ook wel vast, wel heb ik er rubbers omheen gedaan dat haar lip er niet tussen komt. Het is zo moeilijk om de juiste manier te vinden om het voor beide leuk te maken, zowel voor ruiter als paard.Grondwerk vindt ze geweldig en loopt als een mak lammetje achter mij aan, maar het is mijn dochter van 15 jaar die haar rijdt en dat is niet makkelijk, ze gooit haar hoofd soms zo hoog dat het bijna tegen mijn dochter haar hoofd aan komt. Laatst zei ik al tegen mijn dochter laat die teugels eens lekker hangen en ga haar alleen op je zit en benen rijden, maar dochter heeft dan het idee dat Jente gewonnen heeft en pakt dan toch weer de teugels op.

__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:52

Ik ben ook een voorstander van de slof, en zoals iedereen zegt; mits hij goed gebruikt wordt. Ik rij er zelf soms mee, en vaak wordt mij ook verteld hoe of wat, dus waarom niet?
Laatst bijgewerkt door __Danielle op 17-01-12 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:54

Misschien is en bitloze optoming iets? Het paard heeft waarschijnlijk ook trauma's aan het bit.. Een bitloze optoming is weer iets totaal nieuws en mits ze hier goede ervaringen mee krijgt zal ze hiermee veel meer plezier hebben. Het hoofd omhoog gooien is blijkbaar toch echt een trauma, probeer deze te accepteren anders zal het paard alleen maar meer gaan protesteren.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:00

Ik ben ook absoluut niet anti, mits correct gebruikt inderdaad. Gebruik het af en toe in de training.

Maar het heet niet voor niets een hulpteugel. Ik vind dus ook niet dat het structureel gebruikt moet worden.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:06

MaartPaard@ we hebben haar al met kaptoom en halster gereden en dan doet ze het net zo erg.
We willen er ook echt alles aan doen om haar te helpen dat het rijden plezierig wordt, alleen is dat wel heel erg moeilijk. En omdat ze helemaal geen protest op de losse slof geeft, ga ik er een beetje van uit dat het haar ook geen pijn doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:45

@ Jenna; Jammer dat jouw dochter zo denkt, zo kom je ook niet van het probleem af. Het moet imo niet zo zijn dat je alleen maar met een slof fatsoenlijk kunt rijden, wat als ze wedstrijden wilt gaan rijden? Dan zal ze zonder hulpteugel moeten. Ik denk dat ze toch echt haar manier van rijden moet gaan veranderen ipv er maar een slof aan te hangen, dat is natuurlijk een makkelijke oplossing voor de ruiter maar niet de oplossing voor het paard, ook al lijkt het zo beter.

Freeride ik ben het helemaal met jou eens, helaas zijn er maar weinig die dezelfde gedachtegang hebben.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:34

@Jenna, sorry alvast, mocht dit verkeerd vallen, maar als je dochter van 15 denkt dat het een kwestie is van winnen of verliezen, zit er iets in haar basisgedachte over paarden en paardrijden mis...probeer haar uit te leggen dat het paard haar vertrouwen nodig heeft en verdient, dat ze de trouwste vriendin kan worden van je dochter, maar dat je dochter dat dan ook zelf moet willen, als het mijn dochter was stuurde ik haar zonder teugels met een beugelriem om de hals de bak in, op je zit en benen rijden, en durf niet boos op je paard te worden omdat het jouw niet direct allemaal lukt!!!!en maak potverdorie eens gewoon plezier.( zo ging het bij ons in de rijles wel, ik was doodsbang om zonder teugels te rijden, dus ik bleef braaf van de mond af, haha).

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:21

Nou wil ik eerst even zeggen dat mijn dochter absoluut het beste met haar voor heeft en het komt misschien een beetje zo over van trek aan de teugels en rijden ,maar dat is echt niet zo. Maar omdat we iemand langs hebben gehad(die echt een goede paarden trainer is) die zegt dat het puur Jente haar dominante gedrag is en op deze manier onder teugel druk wil komen en we toch wat strenger voor haar moeten zijn,dus vandaar dat ik zeg dat ze de teugels oppakt, maar dan wel op normale druk en echt niet strak. Menig meiden van 15 hadden allang niet meer willen rijden op zo'n paard, maar Marleen denkt en werkt echt mee om het voor Jente allemaal zo goed en leuk mogelijk te laten verlopen allemaal.Jullie kennen het paard allemaal niet en neem van mij aan dat we er alles aan doen om het voor haar ook allemaal leuk te laten verlopen en vergeleken bij 6 maanden terug hebben we ook al veel bij haar bereikt, maar voor een 15 jarige is het een moeilijk paard, maar ze leert er ook weer heel van, maar dat neemt niet weg dat ik voor haar ook liever een paardje had gehad waar ze lekker mee naar de rijvereniging kan en mee kan doen aan de lessen.Maar ik heb toch nog steeds een vraag, we hebben echt de slof heel los hangen, ze wordt zeg maar gewoon op de teugel gereden, dus ze voelt hem alleen maar als ze echt heel hoog met haar hoofd komt, ze hoeft niet aan de teugel, maar gewoon lekker rijden, ze gooit dan niet met haar hoofd, dus dan zou je zeggen dat ze weet dat het hoofd gooien geen zin heeft omdat ze op het hoogste punt begrenst wordt door de slof, dan zou je toch zeggen dat ze donders goed weet dat het niet mag.Ik snap jullie kritiek gerust allemaal wel, maar we zoeken gewoon naar een oplossing.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:11

het is wel lekker warm aan je voeten in de winter, dus nee ben eerder pro slof. :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:44

@Jenna, ik begrijp dat je vraag is of het paard zal leren begrijpen dat gooien met haar hoofd niet mag omdat ze geblokkeerd wordt door de slof als ze heel hoog gooit met haar hoofd?
Lastig:
Het gooien met het hoofd is een gevolg van...spanning,angst,ongemak etc, zoiets doet een paard niet omdat het fijn is om te doen, of omdat ze er iets uithaald, tenzij ze het doet om volledig van de teugeldruk af te komen, voor veel paarden is een beetje druk al teveel, die willen nog minder.
Je kunt een tijd de sperriem van het hoofdstel halen, en daarmee controleren of ze haar mond vrijwillig gesloten houdt.Als ze steeds haar mond opent, al is het maar in een soort glimlach, dan is er iets mis, teveel druk op het bit, een pijnlijk rooster, pijnlijke tanden,kiezen of lagen, of een zere nek,rug.
om je vraag toch een beetje te beantwoorden, van een slofteugel leert een paard niets, er wordt nl. niets 'gevraagt' aan het paard, er wordt eerder iets onmogelijk gemaakt, paardrijden is een kwestie van de juiste vraag op de juiste manier te stellen aan een paard, reactie niet als gewenst? dan stel je de vraag nogmaals en geef je het paard de kans het juiste antwoord te geven, zodra het erop lijkt dat het goede antwoord door het paard gevonden is, laat je alles los, als beloning en bevestiging.Ze belemmeren of verhinderen dat ze iets nog doen is nooit leerzaam:
Het kind en de warme kookplaat, een kind vastbinen buiten bereik van de warme kookplaat voorkomt dat ze eraan komt, maar het kind leert niet dat het ook effectief fijner is om er niet aan te komen ;)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:51

Goed verwoord freeride ik ben het volledig met jou eens!

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:24

@freeride, sperriem hebben we er al heel lang af en de neusriem zit heel ruim en ze heeft nooit haar mond geopend.Ik denk dat ze bij de vorige eigenaar zich een keer heeft losgerukt en die pijn heeft zij aan het hoofdstel gekoppeld. Kan de vorige eigenaar ook niet meer bereiken en op mail en sms reageren ze niet.
Mijn plan is nu om haar met kaptoom te gaan rijden en dan wel de teugels eraan, maar moet mijn dochter haar dan alleen maar met lange teugel rijden? en dit tot ze ontspannen loopt en niet meer met haar hoofd gooit? en mag ze dan wel meer de teugels opnemen? of moeten we haar eerst een tijdje alleen maar met lange teugel rijden. Ik wil het echt goed doen voor haar en haar echt geen pijn doen, dus alle tips zijn welkom.Moeten we ook helemaal geen reactie geven op het hoofd gooien? het zeg maar negeren?
Wat kunnen mensen een paardje toch verkloten(als ik het zo even mag zeggen)
Heel veel mensen zeggen tegen mij"waarom heb je haar dan gekocht"goeie vraag, ik denk omdat ik haar zielig vond en dacht, dat komt wel weer goed, maar dan moet je daar wel weg!

Nog een vraagje, mag ik haar met longeren nog wel bijzetten met elastiek? met longeren gooit ze nooit met haar hoofd.