Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

freeride schreef:JARS schreef:net wat de meesten zeggen, hij moet goed gebruikt worden..
maar wanneer gebruik je de slof dan om verkeerde reden?
is het verkeerd om eens slof te gebruiken, wanneer een paard 'misbruik' maakt van een ruiter die net te laat ontspant en het paard vervolgens vastpakt en het tempo overneemt, om een ruiter te helpen om te voelen wat er gebeurt..?
Zucht, een paard is geen mens en maakt geen misbruik van situaties, ze redeneren niet, ze reageren enkel op actie.
nicky_rilana schreef:freeride schreef:@nicky_rilana:
kun je iets duidelijker zijn in je situatieschets? even uitleggen bedoel ik wat je doet en wanneer hij "de staak ingaat"?
stoppen achteruit lopen, gewoon niet naar voren willen
nicky_rilana schreef:freeride schreef:
Zucht, een paard is geen mens en maakt geen misbruik van situaties, ze redeneren niet, ze reageren enkel op actie.
dat zeg jij, maar ik ken een paard en als dat het stukje verbinding wil maken gewoon de staak in gaat. want dat wil hij niet. als die er dan door is is het ook over

nicky_rilana schreef:freeride schreef:@nicky_rilana:
kun je iets duidelijker zijn in je situatieschets? even uitleggen bedoel ik wat je doet en wanneer hij "de staak ingaat"?
stoppen achteruit lopen, gewoon niet naar voren willen
[/quote]
freeride schreef:Okee, dan ben jij het niet, maar misschien dan iemand die ook op de wedstrijd-manier van nu rijdt?
paarden staken niet, ze worden geblokkeerd, lichamelijk of psychisch, en misschien nog wel vaker dat laatste...als ie niet ziet waar ie naartoe wordt geschopt, kan ie er niet naatoe zonder psychologische en fysieke rem erop, druk zelf je kin maar op je borst en laat iemand die je niet vertrouwd maar roepen harder, harder, links links, nee ik bedoel rechts!!! en dan krijg je een ruk aan je schouder, maar niet opkijken he, anders krijg je weer een schop in je zij....leer paarden gewoon loslaten, die teugels zijn maar hulpjes, je moet met een paardenlijf leren rijden, niet zijn mond.die 20 kilo hoofd,daar zit iedereen aan te plukken, laat dat eens los en richt je op de overige 500 kilo.

freeride schreef:Nou, dus de ruiter/amazone vraagt meer activiteit van de achterhand en daarop gaat ie in de staak? begrijp ik goed denk ik he?
Oplossing, zachtjes met been aangeven"naar voren", zonder spoor, geen zweep, geen hulpteugels en op het moment dat er meer activiteit wordt gevraagt, de handen goed openen, naar voren brengen, gaat ie harder? mooi, belonen met stem en kriebeltje op de hals en schoft. doet ie het niet, gewoon de handen naar voren blijven houden en nog eens vragen met een lang been zonder spoor,zweep, of boze energie, kan heel remmend werken op een paard. uiteindelijk zal op deze manier het paard durven vertrouwen op de meegevende ruiterhand en ook echt actiever worden, vertrouwen en zachte hulpen zijn hier essentieel.
nicky_rilana schreef:freeride schreef:Nou, dus de ruiter/amazone vraagt meer activiteit van de achterhand en daarop gaat ie in de staak? begrijp ik goed denk ik he?
Oplossing, zachtjes met been aangeven"naar voren", zonder spoor, geen zweep, geen hulpteugels en op het moment dat er meer activiteit wordt gevraagt, de handen goed openen, naar voren brengen, gaat ie harder? mooi, belonen met stem en kriebeltje op de hals en schoft. doet ie het niet, gewoon de handen naar voren blijven houden en nog eens vragen met een lang been zonder spoor,zweep, of boze energie, kan heel remmend werken op een paard. uiteindelijk zal op deze manier het paard durven vertrouwen op de meegevende ruiterhand en ook echt actiever worden, vertrouwen en zachte hulpen zijn hier essentieel.
maar dat is dus het probleem hij moet vlug onder je en niet harder. want rij je naae voren en rem je dan vaak weer af dan gaat de actieviteit weg/ minder, wil ze hem dan weer vlug maker onder haar dan gaat hij in de staak ( gewoon niet willen doen) is ze er door heen dan is het over .
jenna schreef:Ik had het over verzet wat de osteopaat zei, maar bedoel meer rijden betekent ongemak en daar gaat ze tegen in protest.
In het kort even onze Jente. Waarschijnlijk is ze bij de vorige eigenaar lange tijd met pijn gereden, of door het zadel of door het bit, dus de osteopaat zegt dat ze het rijden weer als leuk en prettig moet gaan ervaren, maar het gooien met haar hoofd hebben wij er niet helemaal uit gekregen, dus vandaar het advies van iemand om met losse slof te gaan rijden. Als ze werkelijk nu nog pijn zou hebben, dan zou ze dat wel op een andere manier duidelijk maken, of door te gaan bokken of weg te rennen etc, dit alles doet zij niet en loopt echt heel lekker soepel. Ik wil dit ook niet eeuwig gaan gebruiken, maar om even iets te doorbreken, we eindigen het rijden ook altijd zonder.
Het is een hele dominante merrie, die echt weet wat ze doet om ergens onder vandaan te kunnen komen en ik ben nu heel veel grondwerk met haar aan het doen en dit alles gaat heel erg goed.