[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:59

Ik vind dit een erg fijne :j
Ik rij western.. (en in dit geval zonder zadel.. maar dat hoef ik er niet bij te zeggen..) :')
(actief klaarmaken voor draf)
Afbeelding

Over het algemeen stappen we meer zo:
Afbeelding

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:07

Meliszy schreef:
Afbeelding

Wat vinden jullie van deze foto? Het is natuurlijk maar een momentopname maar imo vind ik het wel prettig om te zien, of zit ik er helemaal naast?

Foto van opzij zou duidelijker zijn, maar ook op deze foto zie ik duidelijk een buiging waarbij het hoogste punt 20 cm te ver naar achteren ligt.

Niet persoonlik voor jou alleen bedoelt hoor Meliszy;
Wat me opvalt is dat veel mensen tegenwoordig bezig zijn met "naar beneden rijden", en daardoor ook zo gaan zitten, kijk waar je naatoe gaat, en laat je paard ook kijken waar ie naartoe gaat, ze kunnen pas indrukwekkend door de baan gaan, als ze weten waar ze naartoe gaan, handen naar voren,neus van het paard eruit, en niet bang zijn dat ie ontploft omdat ie ziet waar ie heen gaat....sorry, ik moest dat echt even kwijt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:11

R_ali_R schreef:
graag hoor ik jullie mening over de aanleuning van dit paard en e.d.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(de laatste foto was een rustig gallopje tot de hond de bak in kwam vandaar mijn armen hij schoot ineens vooruit :') )

Paard loopt te diep en te rond van voor, zou graag zien dat je je handen een stuk naar voor brengt, zonder te teugels evenveel in te korten, neus eruit rijden,laat die "controle" los, is ook goed te zien aan de laatste foto, je probeert helaas om hem direct terug te nemen, waarvoor, hij galloppeerd enkel wat harder, blijf toch een beetje meer van de mond af, en je krijgt je handen niet verder achteruit omdat je tegen je lijf komt ermee...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:11

nicky_rilana schreef:
ik wil ok wel weten wat jullie van deze vinden. dit was in een eereronde dus iets heter dan normaal. moet ook wel zeggen dat ik de pony niet meer rijd, ze liep op z nivo.
Afbeelding

Ik doe hier niet aan mee. Want het is een getruukte foto.
ik heb de foto even recht gezet. (de vertikaal)
Afbeelding
Een ander beeld.
Een superpony, in showmoment. In de dressuurring zou ik het niet graag zien, daar gelden andere normen. :)

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:13

en wat vinden jullie dan hier van ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door paardje2013 op 16-01-12 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:16

freeride schreef:
Wat me opvalt is dat veel mensen tegenwoordig bezig zijn met "naar beneden rijden", en daardoor ook zo gaan zitten, kijk waar je naatoe gaat, en laat je paard ook kijken waar ie naartoe gaat, ze kunnen pas indrukwekkend door de baan gaan, als ze weten waar ze naartoe gaan, handen naar voren,neus van het paard eruit, en niet bang zijn dat ie ontploft omdat ie ziet waar ie heen gaat....sorry, ik moest dat echt even kwijt

*\o/* *\o/* *\o/*

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:21

nicky_rilana schreef:
nicky_rilana schreef:

mijn pony was op dat moment ook heel sterk ze wilde naar de rest toe. ze kan wel mooi los laten. mijn paard is daar pas net 3 dus dat klopt ook allemaal. ik was toen al blij dat hij zijn rondjes liep.
http://www.youtube.com/watch?v=bndNiEInAT0 dit was mijn proef. hij was hier alleen echt niet aan mijn been

Bedankt voor het plaatsen van dit filmpje, nu weet ik het weer, de 3jarige die al op wedstrijd ging en zo braaf was, denk dat je in dat topic HAW al veel tips hebt gekregen van veel mensen, wil dat een beetje lukken?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:40

bertie schreef:
nicky_rilana schreef:
ik wil ok wel weten wat jullie van deze vinden. dit was in een eereronde dus iets heter dan normaal. moet ook wel zeggen dat ik de pony niet meer rijd, ze liep op z nivo.
Afbeelding

Ik doe hier niet aan mee. Want het is een getruukte foto.
ik heb de foto even recht gezet. (de vertikaal)
Afbeelding
Een ander beeld.
Een superpony, in showmoment. In de dressuurring zou ik het niet graag zien, daar gelden andere normen. :)

ja in de ring is zou het niet goed zijn, maar in mijn profiel staat nog een foto die is van het nk, dat is dan weer anders

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:41

nicky_rilana schreef:
nicky_rilana schreef:

mijn pony was op dat moment ook heel sterk ze wilde naar de rest toe. ze kan wel mooi los laten. mijn paard is daar pas net 3 dus dat klopt ook allemaal. ik was toen al blij dat hij zijn rondjes liep.
http://www.youtube.com/watch?v=bndNiEInAT0 dit was mijn proef. hij was hier alleen echt niet aan mijn been

Bedankt voor het plaatsen van dit filmpje, nu weet ik het weer, de 3jarige die al op wedstrijd ging en zo braaf was, denk dat je in dat topic HAW al veel tips hebt gekregen van veel mensen, wil dat een beetje lukken?[/quote]
ja hoor, hij is nog steeds braaf, ik heb 1x selectie gestart en toen was ik 3 met 185 pn ( volgensmij) we trainen rustig door en hopen van de zomer mee te doen op de brabantse

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:50

Zowat alle foto's die hier geplaatst worden zijn zo anders als hoe ik rijd. Dus ben benieuwd. :)

Dit was tijdens mijn laatste les (herfst, in de winter heeft mijn meisje vakantie omdat ik liever wil blijven leven ;) ).

Afbeelding
Afbeelding

We zijn nog heel erg bezig met constante aanleuning, en dat was op deze foto's aardig goed. Het zijn stills uit een filmpje, want ik dacht dat jullie misschien niet zaten te wachten op een filmpje, maar als er mensen zijn die die graag willen zien, kan dat natuurlijk. En let op: het is echt de basis van de basis.

Mijn eigen commentaar: op de eerste foto te veel spanning, en mijn houding is echt niet goed, en tweede foto mag haar hoofd net iets hoger en mijn houding wederom beter.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:54

Mehorsrex wat reed je voor klasse op die foto's.. Was dat de B toevallig?

(dan heb ik een beetje een idee wat voor reactie ik kan geven

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:56

S_en_Z schreef:
Mehorsrex wat reed je voor klasse op die foto's.. Was dat de B toevallig?

(dan heb ik een beetje een idee wat voor reactie ik kan geven

ik denk L2 te zien aan haar os

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:00

Kunnen oudere rijfoto's zijn :)

sodeletuut op de 1e still zie ik het paard niet nageven in de kaak

en op de 2e still zie ik een ruiter die het op de voorhand lopen van haar paard compenseert door zichzelf
overdreven op te drukken om "recht" te zitten.. als jouw paard horizontaal of bergop zou gaan zou je met deze zit achterover hangen...
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-01-12 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:01

S_en_Z schreef:

volgens mij niet als je op die link klikt in haar os zijn de zelfde foto's

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:05

nicky_rilana schreef:
nicky_rilana schreef:

Bedankt voor het plaatsen van dit filmpje, nu weet ik het weer, de 3jarige die al op wedstrijd ging en zo braaf was, denk dat je in dat topic HAW al veel tips hebt gekregen van veel mensen, wil dat een beetje lukken?[/quote]
ja hoor, hij is nog steeds braaf, ik heb 1x selectie gestart en toen was ik 3 met 185 pn ( volgensmij) we trainen rustig door en hopen van de zomer mee te doen op de brabantse[/quote]

En is die brave 3 bijna 4 jarige dezelfde als waarover je deze middag om 16.29 in een ander topic zei dat hij misbruik maakt van te laat ontspannen door de ruiter, ging over de slof en de martingaal??????

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:08

nee ik heb daar ook op gereageerd dat dat niet over mij gaat maar iemand anders

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:09

nicky_rilana schreef:
S_en_Z schreef:

En als je op de link klikt in haar OS staat er in de OP

Citaat:
we starten hier in de B en heb nu 14 winstpunten.
in deze 2 proeven had ik 184 en 191 punten en een 2de prijs.

;)

@mehorsrex. Loopt je pony nu nog steeds in dezelfde houding in het L2? Want voor het L2 vind ik hem wel erg "laag" lopen.. zo niet.. dan zie ik graag foto's van nu :D

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:14

nicky_rilana schreef:
S_en_Z schreef:

En als je op de link klikt in haar OS staat er in de OP

Citaat:
we starten hier in de B en heb nu 14 winstpunten.
in deze 2 proeven had ik 184 en 191 punten en een 2de prijs.

;)

@mehorsrex. Loopt je pony nu nog steeds in dezelfde houding in het L2? Want voor het L2 vind ik hem wel erg "laag" lopen.. zo niet.. dan zie ik graag foto's van nu :D[/quote]
sorry heb er gewoon over heen gelezen, maar laten we het maar op dislexy houden

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:16

:= mij best hoor

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:17

@mehorsrex
Wat vind je er zelf van?

@Sodeletuut
Durf te rijden! Voorwaarts!
Nog beginnersniveau. Niets mis mee!
Voorwaarts! Lef! Durf maar! *\o/*

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:17

bertie schreef:
@Nefertarie
Je kaart een heel interessante kwestie aan als je zegt dat je paard aan Cushing lijdt en daarmee vraagt om haar vriendelijk te behandelen. Voor een jurylid is het totaal niet interessant wat er met een paard aan de hand is (het is daarentegen wél van belang voor een instructeur om rekening mee te houden), en speelt ook geen rol in een overweging. Want een jurylid weet in principe niets over een paard, en oordeelt alleen maar dat, wat op dat moment getoond wordt.

Foto 1. Paard is strak in de bovenlijn. En ook strak over de benen. Paard heeft de oortjes erop, maar of het ook oplettend is naar de ruiter?? Er is daarom geen sprake van 'aan de teugel', hoewel ik dit beeld als uitgangspunt om dressuurmatig iets te verbeteren liever zie dan die paarden die zo nodig veel te diep worden gereden. :)

Foto 2. Het paard is hier georiënteerd op de ruiter, het wordt al iets beter.
Paard treedt achter ook meer toe en het lijkt dat het voorbeen ook losser vanuit de schouder naar voren treedt. De bovenlijn zou iets meer aangespannen mogen zijn, maar er is een begin. De verbinding is wat los-vast. Hoewel het achterbeen al beter toetreedt dan in de eerste foto lijkt het alsof je wat voorzichtig rijdt. Een beetje bravig, zeg maar. Iets meer voorwaarts misschien? Iets meer impuls? Het zou je paard kunnen helpen.
De amazone heeft wel een erg lange beugel, waardoor de zit wat weinig bevestigd lijkt. Het zal er misschien mee te maken hebben dat je net op een wat ongelukkig moment in het lichtrijden gefotografeerd bent.

[TIP] Over fotograferen gesproken: een naar voren tredend binnenbeen geeft altijd een mooier en duidelijker plaatje. Vraag je fotograaf eens mee te kijken naar de beweging, zodat de foto op het beste moment kan worden genomen.

foto 3. Hier zie je al wat meer ronding. Maar wat wordt het paard enorm lang! Het achterbeen staat ook wel ver achter de massa. Een teken van wat weinig impuls. Als je dit plaatje ziet zou je haast denken dat dit paard erom vráágt om wat meer gesloten te worden. (Vanuit impuls, niet ergeten!).
Zelf lijk je iets 'geknepen' te zitten. Wat meer rechtop, wat meer spiertonus, wat deftiger, wat meer lef. De ohoek tussen je romp en je bovenbeen wat groter maken (de lies, bedoel ik). Daarmee komt je knie wat meer naar beneden, en komt je onderbeen vanzelf in een mooiere positie.[b]

@Bertie: Heel erg bedankt voor de uitleg, echt super!
Ik beaam alles wat je zegt (logisch, je legt uit wat je ziet) Er is natuurlijk een lange weg te gaan en objectief commentaar is altijd erg handig voor zelfreflectie.
Ik plaatste deze foto's nogmaals aan de hand van wat je zei over: laag (hals) en op de voorhand of hoog, maar wel de achterhand erbij.

Eerder werden mijn foto's vrij negatief bestempeld, omdat het paard het hoofd omhoog draagt.
Als ruiter word je zelf dan ook nogal gefocust op het hoofd en de hals. Als die neus maar omlaag gaat.
Al doende leert men en ik begin langzaam minder op de voorkant te letten, maar de achterkant meer aan te sturen.
Dan krijg je wel eens van die gekke foto's zoals foto 1 hier. We rijden de laatste weken ook idd meer voorwaarts op het been.
Uit jou bewoording heb ik meer het idee dat ik op de goede weg zit. Die nageeflijkheid van voren komt van vanzelf

Omdat mijn paard Cushing heeft heb ik sowieso besloten om geen wedstrijden te gaan rijden, ook al zou ze het in verdere training misschien best kunnen,
vooral om de reden die jij geeft. Mensen weten nooit wat er achter het paard zit, waarom zij er vaak zo "slecht" uit ziet.

We trainen lekker thuis om haar leven zo aangenaam en lang mogelijk te laten worden en pakken zo wat leuke dingen en clinic mee.
Nogmaals bedankt, ik ga er mee aan de gang.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:26

freeride schreef:
R_ali_R schreef:
graag hoor ik jullie mening over de aanleuning van dit paard en e.d.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(de laatste foto was een rustig gallopje tot de hond de bak in kwam vandaar mijn armen hij schoot ineens vooruit :') )

Paard loopt te diep en te rond van voor, zou graag zien dat je je handen een stuk naar voor brengt, zonder te teugels evenveel in te korten, neus eruit rijden,laat die "controle" los, is ook goed te zien aan de laatste foto, je probeert helaas om hem direct terug te nemen, waarvoor, hij galloppeerd enkel wat harder, blijf toch een beetje meer van de mond af, en je krijgt je handen niet verder achteruit omdat je tegen je lijf komt ermee...

ik vindt het moeilijk om bij dit paard 'los te laten' het paard en ik hebben een moeilijk verleden waardoor ik inderdaad de neiging heb om hem bij me tehouden. de laatste foto schrok ik en dat is een natuurlijke reactie van mij om hem meteen terug te nemen dat mijn handen niet verder kunnen snap ik ook wel ik was hem aan het uischuiven in gallop toen dit gebeurde.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:27

Nefertarie.. niet door mij toch? Had geen hele uitgebreide post.. maar ook geen hele negatieve..? (dacht ik)

anyway.. wat ik nog even wou zeggen.

https://lh3.googleusercontent.com/--Msbd3hnI-U/TtJWsWwP5EI/AAAAAAAACKc/58q6ycsfL34/s800/Mooney%25252027-11-2011%252520018.JPG

Probeer van elleboog tot bit 1 rechte lijn te hebben met je poown. Omdat ze hier de onderhals wat op zet en druk jij je handen omlaag. Ik zou geen kracht zetten op je binnenteugel als zij naar buiten kijkt.. ik zou mijn binnenhand luchtig houden en haar met mijn binnenbeen naar buiten doordrukken.. als ze reageert hou je je been weer ontspannen.. ze laat de kaak dan sneller los en dan kun jij haar weer fijn gaan begrenzen.

Als zij naar buiten kijkt en jij gaat je sterker maken op de teugel omdat je stelling wil dan verlies je het "gevecht".. je wil dat ze lekker gaat ontspannen om je binnenbeen..

Komt vast wel goed :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:29

S_en_Z schreef:
sodeletuut op de 1e still zie ik het paard niet nageven in de kaak

en op de 2e still zie ik een ruiter die het op de voorhand lopen van haar paard compenseert door zichzelf overdreven op te drukken om "recht" te zitten.. als jouw paard horizontaal of bergop zou gaan zou je met deze zit achterover hangen...

Ik ben het natuurlijk met je eens. :j
Maar .. ehm .. het lijkt een beginnende combinatie. Mét instructie.
Ik ben wel een beetje bang voor teveel slome braafheid. Het is de natuur van paarden om te LOPEN. Dat moet gefaciliteerd worden. Ruiters zijn teveel geneigd om het paard zich te laten aanpassen aan de (on)mogelijkheden van de ruiter. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn.

Ik hoop dat er aan voorwaarts en op eigen benen gewerkt wordt.
In dit geval (ik ken ze niet hoor) geef ik de moed nog niet direct op! :(:)

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:30

S_en_Z: zou je over mijn fotos ook wat willen zeggen? Ze staan op blz 27.