Ik rij western.. (en in dit geval zonder zadel.. maar dat hoef ik er niet bij te zeggen..)

(actief klaarmaken voor draf)

Over het algemeen stappen we meer zo:

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Meliszy schreef:
Wat vinden jullie van deze foto? Het is natuurlijk maar een momentopname maar imo vind ik het wel prettig om te zien, of zit ik er helemaal naast?
R_ali_R schreef:graag hoor ik jullie mening over de aanleuning van dit paard en e.d.
(de laatste foto was een rustig gallopje tot de hond de bak in kwam vandaar mijn armen hij schoot ineens vooruit)
nicky_rilana schreef:ik wil ok wel weten wat jullie van deze vinden. dit was in een eereronde dus iets heter dan normaal. moet ook wel zeggen dat ik de pony niet meer rijd, ze liep op z nivo.
freeride schreef:Wat me opvalt is dat veel mensen tegenwoordig bezig zijn met "naar beneden rijden", en daardoor ook zo gaan zitten, kijk waar je naatoe gaat, en laat je paard ook kijken waar ie naartoe gaat, ze kunnen pas indrukwekkend door de baan gaan, als ze weten waar ze naartoe gaan, handen naar voren,neus van het paard eruit, en niet bang zijn dat ie ontploft omdat ie ziet waar ie heen gaat....sorry, ik moest dat echt even kwijt
nicky_rilana schreef:nicky_rilana schreef:
mijn pony was op dat moment ook heel sterk ze wilde naar de rest toe. ze kan wel mooi los laten. mijn paard is daar pas net 3 dus dat klopt ook allemaal. ik was toen al blij dat hij zijn rondjes liep.
http://www.youtube.com/watch?v=bndNiEInAT0 dit was mijn proef. hij was hier alleen echt niet aan mijn been
bertie schreef:nicky_rilana schreef:ik wil ok wel weten wat jullie van deze vinden. dit was in een eereronde dus iets heter dan normaal. moet ook wel zeggen dat ik de pony niet meer rijd, ze liep op z nivo.
Ik doe hier niet aan mee. Want het is een getruukte foto.
ik heb de foto even recht gezet. (de vertikaal)
Een ander beeld.
Een superpony, in showmoment. In de dressuurring zou ik het niet graag zien, daar gelden andere normen.
mijn pony was op dat moment ook heel sterk ze wilde naar de rest toe. ze kan wel mooi los laten. mijn paard is daar pas net 3 dus dat klopt ook allemaal. ik was toen al blij dat hij zijn rondjes liep.
http://www.youtube.com/watch?v=bndNiEInAT0 dit was mijn proef. hij was hier alleen echt niet aan mijn been
nicky_rilana schreef:S_en_Z schreef:Kunnen oudere rijfoto's zijn
volgens mij niet als je op die link klikt in haar os zijn de zelfde foto's
Citaat:we starten hier in de B en heb nu 14 winstpunten.
in deze 2 proeven had ik 184 en 191 punten en een 2de prijs.
nicky_rilana schreef:S_en_Z schreef:Kunnen oudere rijfoto's zijn
volgens mij niet als je op die link klikt in haar os zijn de zelfde foto's
Citaat:we starten hier in de B en heb nu 14 winstpunten.
in deze 2 proeven had ik 184 en 191 punten en een 2de prijs.
bertie schreef:@Nefertarie
Je kaart een heel interessante kwestie aan als je zegt dat je paard aan Cushing lijdt en daarmee vraagt om haar vriendelijk te behandelen. Voor een jurylid is het totaal niet interessant wat er met een paard aan de hand is (het is daarentegen wél van belang voor een instructeur om rekening mee te houden), en speelt ook geen rol in een overweging. Want een jurylid weet in principe niets over een paard, en oordeelt alleen maar dat, wat op dat moment getoond wordt.
Foto 1. Paard is strak in de bovenlijn. En ook strak over de benen. Paard heeft de oortjes erop, maar of het ook oplettend is naar de ruiter?? Er is daarom geen sprake van 'aan de teugel', hoewel ik dit beeld als uitgangspunt om dressuurmatig iets te verbeteren liever zie dan die paarden die zo nodig veel te diep worden gereden.![]()
Foto 2. Het paard is hier georiënteerd op de ruiter, het wordt al iets beter.
Paard treedt achter ook meer toe en het lijkt dat het voorbeen ook losser vanuit de schouder naar voren treedt. De bovenlijn zou iets meer aangespannen mogen zijn, maar er is een begin. De verbinding is wat los-vast. Hoewel het achterbeen al beter toetreedt dan in de eerste foto lijkt het alsof je wat voorzichtig rijdt. Een beetje bravig, zeg maar. Iets meer voorwaarts misschien? Iets meer impuls? Het zou je paard kunnen helpen.
De amazone heeft wel een erg lange beugel, waardoor de zit wat weinig bevestigd lijkt. Het zal er misschien mee te maken hebben dat je net op een wat ongelukkig moment in het lichtrijden gefotografeerd bent.
[TIP] Over fotograferen gesproken: een naar voren tredend binnenbeen geeft altijd een mooier en duidelijker plaatje. Vraag je fotograaf eens mee te kijken naar de beweging, zodat de foto op het beste moment kan worden genomen.
foto 3. Hier zie je al wat meer ronding. Maar wat wordt het paard enorm lang! Het achterbeen staat ook wel ver achter de massa. Een teken van wat weinig impuls. Als je dit plaatje ziet zou je haast denken dat dit paard erom vráágt om wat meer gesloten te worden. (Vanuit impuls, niet ergeten!).
Zelf lijk je iets 'geknepen' te zitten. Wat meer rechtop, wat meer spiertonus, wat deftiger, wat meer lef. De ohoek tussen je romp en je bovenbeen wat groter maken (de lies, bedoel ik). Daarmee komt je knie wat meer naar beneden, en komt je onderbeen vanzelf in een mooiere positie.[b]
freeride schreef:R_ali_R schreef:graag hoor ik jullie mening over de aanleuning van dit paard en e.d.
(de laatste foto was een rustig gallopje tot de hond de bak in kwam vandaar mijn armen hij schoot ineens vooruit)
Paard loopt te diep en te rond van voor, zou graag zien dat je je handen een stuk naar voor brengt, zonder te teugels evenveel in te korten, neus eruit rijden,laat die "controle" los, is ook goed te zien aan de laatste foto, je probeert helaas om hem direct terug te nemen, waarvoor, hij galloppeerd enkel wat harder, blijf toch een beetje meer van de mond af, en je krijgt je handen niet verder achteruit omdat je tegen je lijf komt ermee...
S_en_Z schreef:sodeletuut op de 1e still zie ik het paard niet nageven in de kaak
en op de 2e still zie ik een ruiter die het op de voorhand lopen van haar paard compenseert door zichzelf overdreven op te drukken om "recht" te zitten.. als jouw paard horizontaal of bergop zou gaan zou je met deze zit achterover hangen...