nombrado schreef:tjoppie schreef:Impuls, of verlies van impuls, voorwaardse drang.
Als u in het profiel van Qaudripes kijkt professor, dan ziet u twee filmpjes van training. Wat valt u dan op mbt impuls? En zouden deze oefeningen zo uitgevoerd moeten worden?
ik wil je wel proberen antwoord te geven op je vraag.
wat ik zie op het filmpje , is een paard, wat de kracht vanachter nog mist om een passage of piaffe te kunnen uitvoeren. Er is geen impuls, vanwege het nog missen van de kracht in de achterhand. (en meteen een antwoord op de andere vraag)
Het feit dat dit paard het vanuit stap moet gaan uitvoeren, maakt het in dit geval nog lastiger, omdat hij in de overgang naar de draf, meteen die draagkracht moet uitvoeren die hij nog mist.
Hij wil naar voren, maar wordt tegengehouden in de hand...., hierdoor ontstaat een beweging zonder impuls en drang naar voren , meer een soort krabbelen. Paar blijft daardoor achter de beweging (is niet voorwaarts ) , dit heeft dus nog steeds te maken met de kracht vanachter in de draag spieren van het paard.
Hij drukt hierdoor iets zijn rug weg, om hetgeen wat de ruiter verlangt toch nog voor elkaar te krijgen.
Als ik dit paard zou rijden, zou ik hem eerst krachtiger laten worden in de achterhandspieren, om de draagkracht te kunnen ontwikkelen, vanzelf, zonder enig extreem handgebruik.
dit kan nog zeker een half jaar training kosten voordat ik aan deze oefening zou beginnen en daarbij zou ik hem uitvoeren vanuit de draf, niet vanuit de stap.
en ja, ik heb wel ervaring met én barokke rassen én de lippizaner.![]()
overigens wel een mooi muziekje erbij...
Klopt helemaal wat je schrijft.
Dit was mij nl ook opgevallen.
Jij noemt het "krabbelen". Ik schreef "korte passen en te snel"