Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:07

nombrado schreef:
tjoppie schreef:
Impuls, of verlies van impuls, voorwaardse drang.

Als u in het profiel van Qaudripes kijkt professor, dan ziet u twee filmpjes van training. Wat valt u dan op mbt impuls? En zouden deze oefeningen zo uitgevoerd moeten worden?

ik wil je wel proberen antwoord te geven op je vraag.
wat ik zie op het filmpje , is een paard, wat de kracht vanachter nog mist om een passage of piaffe te kunnen uitvoeren. Er is geen impuls, vanwege het nog missen van de kracht in de achterhand. (en meteen een antwoord op de andere vraag :D )
Het feit dat dit paard het vanuit stap moet gaan uitvoeren, maakt het in dit geval nog lastiger, omdat hij in de overgang naar de draf, meteen die draagkracht moet uitvoeren die hij nog mist.
Hij wil naar voren, maar wordt tegengehouden in de hand...., hierdoor ontstaat een beweging zonder impuls en drang naar voren , meer een soort krabbelen. Paar blijft daardoor achter de beweging (is niet voorwaarts ) , dit heeft dus nog steeds te maken met de kracht vanachter in de draag spieren van het paard.
Hij drukt hierdoor iets zijn rug weg, om hetgeen wat de ruiter verlangt toch nog voor elkaar te krijgen.
Als ik dit paard zou rijden, zou ik hem eerst krachtiger laten worden in de achterhandspieren, om de draagkracht te kunnen ontwikkelen, vanzelf, zonder enig extreem handgebruik.
dit kan nog zeker een half jaar training kosten voordat ik aan deze oefening zou beginnen en daarbij zou ik hem uitvoeren vanuit de draf, niet vanuit de stap.
en ja, ik heb wel ervaring met én barokke rassen én de lippizaner. :P
overigens wel een mooi muziekje erbij... *D

Klopt helemaal wat je schrijft.
Dit was mij nl ook opgevallen.
Jij noemt het "krabbelen". Ik schreef "korte passen en te snel"

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:14

Professor schreef:
tjoppie schreef:
een paard dat niet wil lopen zal nooit impuls hebben.

Een paard dient te gaan niet te lopen tjoppie, dat heeft u nog niet geheel begrepen.

naja, waar gaat dit nou weer over?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:15

Professor schreef:
tjoppie schreef:
Met dat in je achterhoofd, zou je dan kunnen begrijpen dat het topsportwarmbloedwedstrijdpaard, anders getraind word dan jouw Lippizaner? Dat dingen die voor warmbloedsportpaardenruiters heel normaal zijn voor jou vreemd zijn en andersom? Zou dat kunnen, zou het kunnen dat je gewoon wat last heb van een referentiekader verschil?

Denk dat u niet weet wat Klassieke dressuur voor inhoud heeft, en dat men niet anders traint met warmbloed paarden ook niet in de topsport, men heeft alleen verschillen in uitdruk van de beweging.
In wezen traint men een warmbloed hetzelfde, helaas is men daarvan afgestapt en daardoor zijn de verzamelde gangen bij warmbloeds in de zg topsport geen werkelijk verzamdelde gangen.
De warmbloed heeft van natuur uit meer moeilijkheden met de verzameling, de Lipizzaner meer met de uitgestrekte gangen, beide zijn vanuit de verzamelde gangen te leren.

Wat is het nou, is het wel of is het niet hetzelfde?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:18

tjoppie schreef:
naja, waar gaat dit nou weer over?

De basis van het denken, een paard loopt op de wei, het gaat onder de ruiter.
Loopt het onder de ruiter dan is er iets niet in orde, wanneer u deze Klassieke uitdrukking niet begrijpt, die internationaal gebruikt word dan heeft u het verschil nog niet begrepen, daar gaat het nl hier op het topic over Klassieke Rijkunst.
En de Rijkunst is meer als GP.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:19

Whinnylando schreef:
@ tjoppie. Heeft denk ik niks met een referentiekader te maken. Maar meer met het referentiekader van de kijker.

Ook ik heb mn bedenking over de filmpjes maar bedenkt me dan ook: ik sta er life niet bij, voel het niet en hoor niet wat de trainer zegt.

@cherie, dat was ik die zei dat het paard impuls in zich heeft en niet iets is waar je een knopje voor hebt :D

Zag het net ook ;)
Ik was "achter" met mijn antwoorden omdat ik nog niet alles gelezen had.

Ben nu weer helemaal bij :D

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:40

Professor schreef:
tjoppie schreef:
Ach hou toch op klein kind! Als een paard niet wil lopen heb je nooit impuls. Of dat nou onder de man is of aan de hand. Een paard dat niet voorwaards wil heeft nooit impuls.
Mierenkusser!!

Meer kunt u niet beschrijven? Jammer dat u het niet kunt of wilt begrijpen dat het om Rijkunst gaat verder dan de Campagneschool.

Sommige mensen zijn zo autistisch dat als je het beestje niet bij zijn absolute naampje noemt tot in detail, dat ze dan niet meer begrjipen waar je het over hebt. Het is ook niet makkelijk om voor jezelf te denken.

quadripes

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:24

Nombrado en Cherie:

wat jullie aanzien voor piaffe is de diagonaalstap, er wordt nog geen piaffe getoond. er staat ook duidelijk bij: diagonaalstap als voorbereiding op de piaffe.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:36

quadripes schreef:
Nombrado en Cherie:

wat jullie aanzien voor piaffe is de diagonaalstap, er wordt nog geen piaffe getoond. er staat ook duidelijk bij: diagonaalstap als voorbereiding op de piaffe.

Ach zo, ik dacht al. Ik had geen schoolstap gezien. Maar dat is het dus. Bij ons noemen ze dat altijd een dribbel. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:39

quadripes schreef:
Nombrado en Cherie:

op jou eerste filmpje staat als commentaar in het begin
de passage
hoe of wat er nu getoond wordt in andere filmpjes of bewegingen, dan nog is de achterhandspier van je paard nog niet goed genoeg ontwikkeld dit te vragen.
hij doet het vanuit zijn hals en onderhals om zich te liften.
daar zitten ook heel wat spieren bij hem vast (rond de schouder en hals) waardoor hij dat krabbelige in draf vertoont. Hij kan nl veel meer vanuit zijn schouder bewegen, gezien zijn bouw.
Hoe graag je het ook zou willen, het paard is er nog niet aan toe in zijn spier ontwikkeling op je filmpje.
Het 2 e filmpje heb ik even bekeken, daarin beweegt je paard vaak scheef , en links achter niet zuiver.
er zijn daarin heel af en toe momentjes dat je paard het goed uitvoert, echter dat wordt vaak weer verstoord door jou scheef zitten of het achter de beweging met je lijf zitten (aan) duwen.
(ook weer, 2e filmpje mooie muziek, precies op de pas van je paard 8-) )

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:39

@vur: zit je wel bij het goede filmpje? een dribbel?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:41

nombrado schreef:
er zijn daarin heel af en toe momentjes dat je paard het goed uitvoert

kijk en daar doen we het nou voor en die momenten worden straks steeds langer en dan is het bevestigd. zoiets heet training en oefenen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:43

quadripes schreef:
nombrado schreef:
er zijn daarin heel af en toe momentjes dat je paard het goed uitvoert

kijk en daar doen we het nou voor en die momenten worden straks steeds langer en dan is het bevestigd. zoiets heet training en oefenen.

tuurlijk, maar ik vind nog steeds, dat gezien de ontwikkeling in de bespiering van je paard, je teveel van hem verlangt en vraagt
misschien eerst eens focussen op je eigen zit? met heel simpel rechtuit en voltes in een hoek in een rustige arbeidsdraf over 4 benen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:46

quadripes schreef:
@vur: zit je wel bij het goede filmpje? een dribbel?

Ik heb nog eens gekeken. Een hele trage dribbel dan, maar het lijkt mij op een aanzet tot wat wij een dribbel noemen, alleen gaat ie bij ons sneller. Dus een kleine draf of een heel voorwaartse piaffe.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:49

oh ok, nou dat is dus schoolstap of diagonaalstap volgens de klassieke leer. waarbij het paard vanuit een verkorte stap (wat je eerst ziet) op een gegeven moment diagonaal gaat stappen, dan lijkt de beenzetting op die van de draf maar zonder zweefmoment. dat was de eerste keer dat ik die reed dus vandaar, paard en ik zijn echt nog zoekende.

dus in feite zit je dan al dicht bij de piaffe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:55

kheb nu ff wat verder gekeken naar het filmpje , en idd de schoolstap gezien.
toch vraag ik me sterk af, of er absoluut niet op jou zit en beengebruik (vooral het extreem spoorgebruik) wordt gelet, en het in elkaar gedrongen zitten als ruiter.
dit is nl erg belastend voor het paard.
kheb het filmpje niet helemaal af kunnen zien.....

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:59

les heb je om verder te komen, dus overal wordt aan gewerkt.

ik zeg al: hou de training maar in de gaten en bekijk de progressie vanaf nu tot een half jaar verder.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:04

ohja en mijn paard kan op dit moment nog niet verder uit de schouder bewegen, dat zijn we dat nou juist aan het trainen. over een half jaar zal dat zeker beter zijn. paard is altijd veel op de voorhand gereden vandaar dat ie maar moeilijk vanuit de schouder kan bewegen op dit moment.

ook hebben ze hem zweefdraf geleerd (een van zijn vorige eigenaren), waardoor hij tijdens de passage heel vaak zich aan de voorkant wil opdrukken en daarbij is hij ook overijverig dus hij wil dan ook weer graag te veel doen en komt dan uit in een soort galopachtig aanspringen enz. daarom is de takt ook nog niet wat het kan zijn. en daarbij moet ik dan ook weer zorgen zelf op tijd te zijn en mee te zitten enz.

dus de passage ziet er nu nog traag uit en slepend, maar dat komt echt goed.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:53

quadripes schreef:
ohja en mijn paard kan op dit moment nog niet verder uit de schouder bewegen, dat zijn we dat nou juist aan het trainen. over een half jaar zal dat zeker beter zijn. paard is altijd veel op de voorhand gereden vandaar dat ie maar moeilijk vanuit de schouder kan bewegen op dit moment.

ook hebben ze hem zweefdraf geleerd (een van zijn vorige eigenaren), waardoor hij tijdens de passage heel vaak zich aan de voorkant wil opdrukken en daarbij is hij ook overijverig dus hij wil dan ook weer graag te veel doen en komt dan uit in een soort galopachtig aanspringen enz. daarom is de takt ook nog niet wat het kan zijn. en daarbij moet ik dan ook weer zorgen zelf op tijd te zijn en mee te zitten enz.

dus de passage ziet er nu nog traag uit en slepend, maar dat komt echt goed.

ik vind dit nogal een heftige uitspraak naar de vorige eigenaar van het paard.
ik denk zelf, dat er een heel groot deel te wijten is aan jou manier van rijden, en niet de manier van trainen van de vorige eigenaar. Ik neem aan dat je hem nu 2 jaar hebt ongeveer?
misschien het feit dat je eerder teveel bezig geweest bent met de academische rijkunst, dat dit wellicht ook een oorzaak zou kunnen zijn van vastzittende schouders .

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:58

ja dat zeg ik, teveel op de voorhand en aan een lange losse teugel gereden. daar krijg je vastzittende spieren van. gelukkig weet ik nu beter

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:49

quadripes schreef:
oh ok, nou dat is dus schoolstap of diagonaalstap volgens de klassieke leer. waarbij het paard vanuit een verkorte stap (wat je eerst ziet) op een gegeven moment diagonaal gaat stappen, dan lijkt de beenzetting op die van de draf maar zonder zweefmoment. dat was de eerste keer dat ik die reed dus vandaar, paard en ik zijn echt nog zoekende.

dus in feite zit je dan al dicht bij de piaffe.

Nou, ik ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld. Ik vind het vervelend dat je je steeds zo moet verdedigen, want ik snap best dat je niet alles tegelijk kunt oefenen en niet meteen iets perfect kunt laten zien als je het je paard nog moet aanleren (of afleren). Ik heb er wel vertrouwen in. Er wordt in ieder geval rustig gewerkt en als ie het een beetje gaat doen, krijg je ook wel weer de tijd om verder te werken aan je houding. ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:50

Quadripes, ik heb enorm veel bewondering voor je. Iedereen zeurt hier om beeldmateriaal, dan stelt iemand zich zeer kwetsbaar op en plaatst beeldmateriaal en wat gebeurt er: de "deskundigen" hebben allemaal een "goed gefundeerde" mening... en hoé!
Één van de eerste dingen die ik leerde van mijn leermeesters bij het leskrijgen in het lesgeven was:
benoem altijd eerst 3 positieve zaken bij de eerste les van een nieuweling...!
Chapeau Quadripes, ik zie duidelijk progressie tov de vorige training... en dan m.n. in het verzamelende vermogen, de stukken dat je de takt al weer beter weet te bewaren. Je gaat duidelijk meer gevoel ontwikkelen bij de uitvoering van de diagonaal stap, waardoor de momenten al langer "voor elkaar" blijven...!
Ga zo door...!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:06

murphy102 schreef:
Dat zal helemaal geen uitwerking hebben, want jij werkt zónder hand, de KR níet...

ik werk gewoon met mijn handen , anders wordt het stallen uitmesten en paarden binnen buiten zetten lastig :+
paardrijden doe ik veelal met zit en beenhulp

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:07

Gaat het nu nóg over dat filmpje? Nou geef Quadripes nog even een trap na en ze weet het wel hoor. Moet zeggen dat ik respect heb voor haar nette reactie's op de aanvallen. Ook al is er hier en daar wat aan te merken vind ik dat wel van karakter getuigen. Een karakter wat je goed kan gebruiken in de KR. Opvliegendheid hebben we niks aan ;)

Kunnen we dan nu op een gewone manier verder? Ik dank u wel :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:09

Whinnylando schreef:
Gaat het nu nóg over dat filmpje? Nou geef Quadripes nog even een trap na en ze weet het wel hoor. Moet zeggen dat ik respect heb voor haar nette reactie's op de aanvallen. Ook al is er hier en daar wat aan te merken vind ik dat wel van karakter getuigen. Een karakter wat je goed kan gebruiken in de KR. Opvliegendheid hebben we niks aan ;)

Kunnen we dan nu op een gewone manier verder? Ik dank u wel :D

+:)+

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:10

Dat filmpje is een heel goed iets om vragen over te stellen, wat ik dan ook doe. Alleen blijven de antwoorden uit.
Vervolgens word er iets onzinnigs gezegd over zitlessen die een basisvoorwaarden zijn voor KR. Ik vind de ruiter niet bijster goed zitten, jij wel Whinnylando?