Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
232 (53%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 437

Tendance

Re: Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:17

Dat vrouwen vaak iets nuttigs doen!! Dat is zeker een vrouwenkwaal!!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:19

raket schreef:
Ik vind Gert ook wel prima, van mij hoeft het allemaal niet in 1oo stappen te gaan.
Ik vind: dit is de bedoeling en zo gaan we het doen misschien wel eerlijker dan elke dag wat meer/ anders.

Alle boerenwijsheden ten spijt, het is allang bewezen dat dit NIET beter is, voor meer stress zorgt en dat het paard dan uiteindelijk minder snel leert.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:24

sanne83 schreef:
raket schreef:
Ik vind Gert ook wel prima, van mij hoeft het allemaal niet in 1oo stappen te gaan.
Ik vind: dit is de bedoeling en zo gaan we het doen misschien wel eerlijker dan elke dag wat meer/ anders.

Alle boerenwijsheden ten spijt, het is allang bewezen dat dit NIET beter is, voor meer stress zorgt en dat het paard dan uiteindelijk minder snel leert.

En hoe is dit bewezen? Onderzoeken, onderbouwing? Nu is het gewoon een losse opmerking zonder enkele waarde wat je hier plaatst...

Ik lees al een tijdje mee, vind Gert erg goed en ik vind het helemaal niet kwalijk om een paard (zeker bepaald type paard) enigzins te overvallen.
Anderzijds doe ik het zelf dus niet op deze manier, kan ik niet. Wel probeer ik stappen zo snel mogelijk op elkaar te laten volgen, dus paard rustig--> volgende stapje. Niet meer soebatten dan nodig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:37

Dat heb ik al eerder in dit topic beschreven. Het is erg makkelijk om allerlei beweringen te doen over boerenwijsheden, maar er wordt vergeten dat er ontzettend veel onderzoek gedaan is naar gedrag.
De wetenschappelijke naam voor wat deze meneer hier doet, is flooding. Onethisch om dit zonder goede reden te gebruiken door de hoeveelheid stress die erbij komt kijken. Step-by-step desensitation is een bewezen minder stressvolle methode om een dier iets aan te leren. Is echt basis gedragleer.
De meeste mensen weten alleen niet hoe ze het laatste succesvol moeten toepassen en geven dus de voorkeur aan goed uitgevoerde flooding, boven een slecht uitgevoerde step-by-step-desensitation. Dat is natuurlijk geen vergelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:46

Sanne83,
Laat me raden: natural horsemanship?

Maar jij kan het wel allemaal beschrijven, maar ik wil een wetenschappelijk onderzoek/rapport zien.
En mijn voorkeur gaat altijd uit naar iets goed uitvoeren. :D

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:48

Onderzoek vind ik interessant om te lezen.

Vraag van mijn kant: als een paard tegen schrikdraad gaat staan, dan schrikt hij zich wezenloos, maar dan leert hij toch ook, dat hij dat niet nog eens moet doen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:49

sanne83 schreef:
Dat heb ik al eerder in dit topic beschreven. Het is erg makkelijk om allerlei beweringen te doen over boerenwijsheden, maar er wordt vergeten dat er ontzettend veel onderzoek gedaan is naar gedrag.
De wetenschappelijke naam voor wat deze meneer hier doet, is flooding. Onethisch om dit zonder goede reden te gebruiken door de hoeveelheid stress die erbij komt kijken. Step-by-step desensitation is een bewezen minder stressvolle methode om een dier iets aan te leren. Is echt basis gedragleer.
De meeste mensen weten alleen niet hoe ze het laatste succesvol moeten toepassen en geven dus de voorkeur aan goed uitgevoerde flooding, boven een slecht uitgevoerde step-by-step-desensitation. Dat is natuurlijk geen vergelijk.

Ok, dankje, ik ga er eens verder naar zoeken! Nu je de termen weer noemt komt het me ineens ook bekender voor, sorry!

Wat betreft je laatste zin, ik denk dat het er vooral om gaat dat men daarvoor kiest bij paarden waar het mis bij lijkt te gaan of is gegaan. Omdat de kans op succes dan groter is bij flooding...en omdat een paard nog altijd groot en sterk is, snap ik dat wel. Maar dat is vooral mijn gevoel naar aanleiding van de reacties dus misschien heb ik dat wel mis hoor.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:57

Electra63 schreef:
Sanne83,

Maar jij kan het wel allemaal beschrijven, maar ik wil een wetenschappelijk onderzoek/rapport zien.

Nee hoor, gewoon wetenschappelijk onderbouwde gedragsleer ;) Sommige natural horsemanship methodes liggen inderdaad wel veel dichter tegen correcte gedragsleer aan.
Dit hoort echt bij de basis van de gedragsleer, ik denk dat je beter naar een goed boek kan zoeken dan naar een artikel, maar als je flooding op pubmed intypt, dan kom je misschien ook wel een eind.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:03

sanne83 schreef:
Electra63 schreef:
Sanne83,

Nee hoor, gewoon wetenschappelijk onderbouwde gedragsleer ;) Sommige natural horsemanship methodes liggen inderdaad wel veel dichter tegen correcte gedragsleer aan.
Dit hoort echt bij de basis van de gedragsleer, ik denk dat je beter naar een goed boek kan zoeken dan naar een artikel, maar als je flooding op pubmed intypt, dan kom je misschien ook wel een eind.

Haha,
Flooding wordt ook in de psychiatrie gebruikt en laat ik daar nu net werken. :D
Maar goed onderbouwde mening _/-\o_ .

Maar, heb je Gert wel eens IRL aan het werk gezien? Of ken je paarden die door Gert zadelmak zijn gemaakt?
Ik vind nl. sommige filmpjes ook niet geweldig, maar er is natuurlijk wel een voortraject geweest.
Ik ben ook geen voorstander van om een paard met 3 jaar uit de opfok te halen en rechtstreeks bij Gert te droppen.
Maar er zijn nu éénmaal paarden, die om één of andere reden niet (zonder gevaar) zadelmak zijn te maken. En als dat dan kan op de manier van Gert vind ik dat prima.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:16

Hahaha Tendance! Nee hoor ik blijf hier nog wel rondhangen, veel te gezellig!

@Sanne83
Er is niet over boerenwijsheid gesproken, we hadden t over boerenuchterheid, das wa anders!

@Sporter,
Gezellig een man erbij!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:29

raket schreef:
Onderzoek vind ik interessant om te lezen.

Vraag van mijn kant: als een paard tegen schrikdraad gaat staan, dan schrikt hij zich wezenloos, maar dan leert hij toch ook, dat hij dat niet nog eens moet doen?

Dat kan je ook niet in kleinere stapjes opbreken. Verstandig is wel het paard kennis te laten maken met schrikdraad als het niet al gestrest is door iets anders (nieuwe groep bijv.).
Daarnaast is het iets anders als jij als trainer (met je eigen postieve en negatieve eigenschappen, inconsequenties en emoties ;) ) je paard gaat proberen iets aan te leren, of dat je paard uit zichzelf tegen schrikdraad aan loopt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:06

sanne83 schreef:
Electra63 schreef:
Sanne83,

Ik heb niks op met gedrags leer. Ieder paard is verschillend. Ik vind het nogal neerbuigend er arrogant van de mens dieren zo in hokjes proberen te duwen.
Daar komt nog bij dat Gert vaak paarden krijgt waar al die NH maniertjes al op geprobeert zijn. Helaas is de praktijk niet zo simpel als gedragsleer ons wil laten geloven :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:35

sanne83 schreef:

Mijn paard is bij hem geweest zoals ik al gezegd heb en hij heeft het stap voor stap gedaan!
Hij doet het op deze manier??? Welke die van de filmpjes die jij hebt gezien... Niet met mijn paard en die van vele anderen dus!!

Door zijn manier van doen en bewegen etc. kan hij alleen sneller, maar wat is daar mis mee...

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:31

Tendance schreef:
_Heleen schreef:
Ik ben ook wel benieuwd welk topic dat is.
Discussie winnen? Hoe kan er hier nu een verliezer of winnaar zijn. Jullie blijven erbij dat hij goed is en wij blijven erbij dat hij niet zo goed is. Wat valt daar nu nog verder over te discussiëren?
Zolang mij het tegendeel niet bewezen is blijf ik nu bij mijn standpunt en daarover mogen jullie zeggen wat je wilt, je kan het niet veranderen.

Ik heb je het tegendeel toch bewezen door mijn verhaal te doen en ik heb iedereen, die het bewijs wil zien uitgenodigd om bij mijn paard langs te komen om te zien, dat hij (Gert) wel goed werk levert en het paard helemaal happy is.

Ik vind het zo jammer, dat er nog steeds mensen zijn, die wel alles van een filmpje aan willen nemen, waarvan ze geen flauw idee hebben van wie het komt en hoe het paard was etc.... Dus zonder kennis over de situatie en het paard....
Maar dat ze niets willen aannemen van iemand, die de kennis en de ervaring uit eerste hand hebben!!!

Euh, ik vind het logischer om iets aan te nemen van een filmpje dan van wat iemand zegt. Op de filmpjes ziet het er allesinds niet goed uit, hoe je het ook draait of keert, wat hij doet op sommige van die filmpjes, nee sorry daar ben ik niet mee akkoord.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:45

heleen: wat vind je dan zo erg op de filmpjes?

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:57

missje schreef:

Het halster hangt veel te laag op de neus, hij heeft meteen sporen aan, zijn houding trekt op niets, ze vragen voorwaarts met de zweep maar tergelijke tijd zit hij aan zijn teugels te trekken, die zweep vind ik trouwens iets te actief ik ben voor voorwaarts maar dit kan anders dan wat ik zie in de filmpjes.
In een filmpje zie ik ook een paard die nog niet eens het zadel gewoon is waar hij dan direct opkruipt.
En in vele filmpjes is alles gewoon gericht op Sensatie, ok gemakkelijk hé dat je goed kan blijven zitten op een paard, maar een paard zadelmak maken is toch meer dan dat?? Of heb ik het nu weer helemaal verkeerd?
Ik zeg eerlijk ik heb nog NOOIt een paard zadelmak gemaakt, maar ik weet uit ervaring dat het wel anders kan.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:08

dat paarden niet voorbereid worden op het zadel vind ik ook niet fijn.
onze zico was wel voorbereid en was bekend met het zadel. alleen niet met iemand op zn rug

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:15

_Heleen schreef:
missje schreef:

Het halster hangt veel te laag op de neus, hij heeft meteen sporen aan, zijn houding trekt op niets, ze vragen voorwaarts met de zweep maar tergelijke tijd zit hij aan zijn teugels te trekken, die zweep vind ik trouwens iets te actief ik ben voor voorwaarts maar dit kan anders dan wat ik zie in de filmpjes.
In een filmpje zie ik ook een paard die nog niet eens het zadel gewoon is waar hij dan direct opkruipt.
En in vele filmpjes is alles gewoon gericht op Sensatie, ok gemakkelijk hé dat je goed kan blijven zitten op een paard, maar een paard zadelmak maken is toch meer dan dat?? Of heb ik het nu weer helemaal verkeerd?
Ik zeg eerlijk ik heb nog NOOIt een paard zadelmak gemaakt, maar ik weet uit ervaring dat het wel anders kan.

Ervaring of boekenwijsheid?
Niet ieder paard heeft bij het zadelmak maken hetzelfde boek gelezen als jij.
Dus dat in theorie, en in een boek dingen anders gedaan worden dan in de praktijk, geloof ik meteen.
En dat het negen van de tien keer uit dat boekje gaat, dito.
Maar even afgezien van het zadelmak maken van paarden.
Hoeveel paarden heb je gecorrigeerd zien worden?

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:22

_Heleen schreef:
missje schreef:

Ervaring of boekenwijsheid?
Niet ieder paard heeft bij het zadelmak maken hetzelfde boek gelezen als jij.
Dus dat in theorie, en in een boek dingen anders gedaan worden dan in de praktijk, geloof ik meteen.
En dat het negen van de tien keer uit dat boekje gaat, dito.
Maar even afgezien van het zadelmak maken van paarden.
Hoeveel paarden heb je gecorrigeerd zien worden?[/quote]

Voor wie hou jij mij wel uit een boekje, dat noem ik geen ervaring.
Het waren een vijftal paarden met verschillende karakters en van verschillende rassen , maar waarom kunnen die mensen dat wel op een andere manier?
Of ben jij dan van mening dat enkel goed op een paard kunnen blijven zitten de enige vereiste is om een paard zadelmak te maken??

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:28

sporter schreef:
Ik heb niks op met gedrags leer. Ieder paard is verschillend. Ik vind het nogal neerbuigend er arrogant van de mens dieren zo in hokjes proberen te duwen.

:? waar gaat dit over? Als je het gedrag van je paard niet kan interpreteren, kan je hem ook niet trainen.
Ik begrijp niet helemaal hoe je daar tegen kan zijn :=

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:28

Heleen, baseer je mening over Gert niet alleen op een filmpje want dan kom je bedrogen uit. Gert kan veeeel meer dan alleen maar heel goed boven blijven.

Als dat nl. het geval was zou hij niet voor hij opstapt al precies kunnen vertellen hoe het paard gaat reageren.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:29

_Heleen schreef:
Voor wie hou jij mij wel uit een boekje, dat noem ik geen ervaring.
Het waren een vijftal paarden met verschillende karakters en van verschillende rassen , maar waarom kunnen die mensen dat wel op een andere manier?
Of ben jij dan van mening dat enkel goed op een paard kunnen blijven zitten de enige vereiste is om een paard zadelmak te maken??

Het is wel een vrij belangrijke vereiste :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:30

_Heleen schreef:

Ja. Uiteindelijk wel. Maar ik maak ook een verschil in zadelmak maken en doorrijden. Zadelmak maken is zo gepiept. Doorrijden vraagt wat meer voorbereiding. En dan heb je er alleen maar profijt van als je voorbereidend grondwerk hebt gedaan, om dingen vanaf de grond uit te leggen waar je later in het zadel op voort kunt borduren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:31

Er zijn gelukkig meerdere wegen die naar Rome leiden!!! Dus ook meerdere manieren om een paard zadelmak te maken.
Wij hebben met die van mij op meerdere manieren geprobeerd de singel vast te krijgen, maar uiteindelijk moest het gewoon een paar keer gebeuren, dan maar wat sneller. Mijn paard is heel erg van: Als het me 1 keer lukt om er onderuit te komen, dan lukt het een tweede keer ook en dit patroon moest gewoon een keer doorbroken worden.
Gert heeft dit op een hele rustige manier maar toch kordaat gedaan!

Het is net als bij bungyjumpen (wel heel heftig voorbeeld, dat weet ik): De 1 moet zich lang geestelijk voorbereiden en de ander moet je gewoon overvallen en een "duw" geven. En velen zitten daar tussenin.

Een ieder is verschillend, maar ik heb bij alle paarden de manier gebruikt, die raakt aan die van Gert, alleen nam ik voor mezelf iets langer de tijd, omdat ik niet zo goed blijf zitten als Gert.
En dan niet op de manier die jullie in filmpjes zien, maar de manier die Gert bij mijn paard heeft toegepast.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 09-05-11 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:32

sanne83 schreef:
sporter schreef:

:? waar gaat dit over? Als je het gedrag van je paard niet kan interpreteren, kan je hem ook niet trainen.
Ik begrijp niet helemaal hoe je daar tegen kan zijn :=

Dat kan ik wel van 1 paard maar niet van een groep.