Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:45

Jasmijn, ik geloof dat ik uit eigen ervaring al eerder dingen heb geschreven, welke door jou als 'fabeltje' enz aan de kant werden geveegd. Dat ik dan nu een ouder iemand even heb geciteerd om beter uit te leggen wat ik bedoel, lijkt me dan niet verkeerd.

Ik heb geen mening over Patrick Kittel en Anja Beran, ik voel me ook niet geroepen om vergelijken te gaan maken. Ik heb tot nu toe alleen mijn eigen ervaringen en observaties hier te berde gebracht. Ik heb Anja Beran en Patrick Kittel nooit zien rijden of een clinic zien geven. Ik heb wel het boek van Anja Beran en ik vind het erg mooi om naar de plaatjes te kijken van die prachtige barokke paarden. Rijtechnisch gezien heb ik er echter, helaas, weinig aan.

Daarbij vind ik nog steeds, dat het streven van de mens 'kennis vergaren' moet zijn. Een mening kan iedereen wel hebben. Plato maakt al het verschil tussen kennis en mening - ach weer zo iemand uit de oude doos. Ik hou me liever bezig met kennis vergaren, dan met een mening te hebben.

En ik bedoelde nederigheid, verwondering en ontzag ten opzichte van het paard, niet andere ruiters.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:47

kennis en praktijkervaring dat lijkt me de beste combi , vind het trouwens wel bereinterresant die boekenwijsheid
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 04-02-11 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:53

Nog een combi die mijn waardering en bewondering heeft:

http://www.youtube.com/watch?v=jy2P7FX_SBs

liberty22 schreef:
echter als je het gaat ontleden en goed bekijken kom je tot dezelfde conclusie als mijn bovenstaande post , dat word in kr niet als correct beschouwd die gebroken diagonalen.

Ik weet niet precies wat je ermee bedoelt? Alles wordt beoordeeld aan de hand van het skala. Als je naar deze combi's kijkt zie je dat de aspecten van het skala heel erg aanwezig zijn en niet of nauwelijks verloren gaan tijdens de verschillende verrichtingen. En dat is ook de bedoeling voor zover ik weet.

Dat het ene paard een andere bewegingsafloop heeft dan het andere: dat is meer een kwestie van smaak...

quadripes schreef:
Daarbij vind ik nog steeds, dat het streven van de mens 'kennis vergaren' moet zijn.

Daar is niks mis mee. Maar naast kennis vergaren moet je vooral ook veel ervaring opdoen. Dan pas kun je goed een eigen mening gaan vormen. Anders blijf je vooral andermans ervaringen citeren ;)

liberty22 schreef:
kennis en praktijkervaring dat lijkt me de beste combi

Precies :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:56

quadripes schreef:
Ik heb geen mening over Patrick Kittel en Anja Beran, ik voel me ook niet geroepen om vergelijken te gaan maken.

Je kunt toch de filmpjes vergelijken? Zij zijn represenatief voor de verschillende dressuurstromingen die hier tegenover elkaar worden gezet.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:00

hier een correcte diagonaal voor en achter zijn evenredig
Afbeelding

onderbroken diagonaal voor doet meer als achter
Afbeelding

ik heb zo wat via google afbeeldingen van internet afgegrepen daar ik niet zo handig ben met de pc , hoop dat dit wat bevestigd?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:00

U haald niet alleen AR en KR door elkaar maar ook nog eens KR en KD, knap

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:02

Wie ik??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:02

nee de dame voor u

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:03

sorry ik is blond wat is KD?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:04

Klassieke dressuur geen rijkunst, toch.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:12

liberty22 schreef:
ik heb zo wat via google afbeeldingen van internet afgegrepen daar ik niet zo handig ben met de pc , hoop dat dit wat bevestigd?

Mooie plaatjes, maar ik probeer altijd alles vanuit het skala te bekijken en dat lukt niet zo goed met een momentopname als een foto. Bij bewegende beelden vind ik dat je pas echt kan zien of takt, impuls, aanleuning etc behouden blijven Zo te zien doet de schimmel voor ook een fractie meer dan achter.. Ik denk dat Totilas een prima piaffe laat zien. Neus had er op dat moment misschien iets meer uit gemogen, maar goed... Bewegende beelden zeggen meer. Als ik het filmpje van de proef van Totilas bekijk en weet dat hij daat 10 -en voor scoort. Dan denk ik echt: wat zou er dan nog aan verbeterd moeten worden?

Het voorbeengebruik van totilas is nu eenmaal iets wat stof heeft doen opwaaien. Hij heeft nu eenmaal een heel grijpend voorbeen. Dat is zijn natuurlijke aanleg.

Moll schreef:
U haald niet alleen AR en KR door elkaar maar ook nog eens KR en KD, knap

Dank voor het compliment ;) Heb je verder nog een mening over beide filmpjes?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:24

Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=-aShEPghl9g

Patrick Kittel, JA 2011, kur op muziek. Hij scoorde 9 en 10 voor passage en piaffe. Ik heb het live gezien, vond het een prachtige kur, prachtige muziek en zo mooi op de maat gereden. Hij scoorde 79% in totaal (100% is nog nooit gescoord he, dus niemand doet alles perfect ) Maar mooi was het zeker. Ik heb toen echt genoten van mooie dressuur.

U smaak en de smaak van een KR ruiter verschillen aanzienlijk, 1 belangrijk onderdeel teugelgewicht
de piaffe is na mijn inziens niet mooi het paard gaat niet voldoende zitten, ook zo in de passage

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 08:24

Denk dat Totilas voor deze Piaffe die hij hier toont een 6 moet krijgen.
Waarom, het voorbeen is onderstandig, het achterbeen is niet richting massa van het paard.
De foto van de schimmel is ook geen mooie Piaffe zoals de Klassiek Rijkunst hem voorschrijft.
Afbeelding
Dit is onderstandig dito bij Totilas. Al is hier het totaal beeld al beter qua achterbenen onder de massa.

AfbeeldingAfbeelding
Dit is een perfekte Piaffe.

Dit vergelijk is eerlijk, men kan een Barok paard en een Warmbloed niet vergelijken in de Piaffe en Passage dat loopt altijd mank qua uitstaling.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:26

ik begrijp niet waarom we hier een piaffe moeten gaan zitten vergelijken, als de basisprincipes waaruit uiteindelijk een goede piaffe wordt verkregen al niet over te brengen zijn. dan kun je wel een mening over die piaffe hebben, maar als je niet weet hoe je een paard op de juiste manier rijdt, dan zul je nooit een goede piaffe kunnen laten zien.

Ik vind dat persoonlijk dus tot niets leiden. Je kunt beter op je paard gaan zitten, goed les gaan nemen en jezelf verrijken met kennis.

En dan kun je wel vinden dat mijn citaat 'boekenwijsheid' is, maar dat boek is wel geschreven door een professional met praktijkervaring.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:34

het ging in eerste instantie niet over de piaffes maar de gebroken diagonalen die bij kr ongewenst zijn en in de GP niet al te negatief beoordeelt worden.
zoiets was het de piaffe dient alleen maar als voorbeeldfunctie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:36

quadripes schreef:
ik begrijp niet waarom we hier een piaffe moeten gaan zitten vergelijken, als de basisprincipes waaruit uiteindelijk een goede piaffe wordt verkregen al niet over te brengen zijn. dan kun je wel een mening over die piaffe hebben, maar als je niet weet hoe je een paard op de juiste manier rijdt, dan zul je nooit een goede piaffe kunnen laten zien.

Ik vind dat persoonlijk dus tot niets leiden. Je kunt beter op je paard gaan zitten, goed les gaan nemen en jezelf verrijken met kennis.

En dan kun je wel vinden dat mijn citaat 'boekenwijsheid' is, maar dat boek is wel geschreven door een professional met praktijkervaring.

Heb de foto´s alleen eruitgehaald om te laten zien waaraan vele piaffe geen piaffe zijn.
Wanneer men zelf op een paard zit, voelt het vaak beter aan dan het in werkelijkheid is, gevoel is goed alleen moet iemand de spiegel voorhouden die de ruiter laat zien of zijn gevoel op dat moment juist of niet juist is, dat gevoel wanneer het goed is moet men kunnen onderscheiden van het gevoel bijna goed, of het is het niet.
Men dient het ideaal beeld van een Piaffe in zijn hoofd hebben, maar ieder paard kan deze nog lang niet verwezenlijken, dat heeft ook met de bouw te maken, daarom ziet een Piaffe bij een Barok paard er iets anders uit dan bij een warmbloed.
Dat is met de uitgestrekte gangen dito. En het gevoel is op elk paard ietjes anders.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:49

quadripes schreef:

.

ik snap heel dit stuk niet eens, moet ik eerlijk zij, zal wel de vroege ochtend zijn, en me berijpend lezen doet het nog niet

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:55

@Professor: ik begrijp het doel van de plaatjes.

Het blijft mij echter storen, dat men (niet iedereen) kennelijk niet in de gaten heeft, dat een piaffe op de voorhand en met een gebroken diagonaal voortkomt uit het onder andere met de handen een paard in de nageeflijkheid willen rijden. En daar ging het een paar blz geleden over. als je je paard met de hand rijdt, dan krijg je gebroken diagonalen, niet alleen in de piaffe, maar al veel eerder.

Dus dan vind ik dat de discussie niet op dit niveau, maar op een ander niveau gevoerd moet worden. Het begint namelijk al in die eerste paar passen waarin het paard met de hand gedwongen wordt om na te geven.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:03

nu dan hebt u niet goed terug gelezen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:07

quadripes schreef:

Het blijft mij echter storen, dat men (niet iedereen) kennelijk niet in de gaten heeft, dat een piaffe op de voorhand en met een gebroken diagonaal voortkomt uit het onder andere met de handen een paard in de nageeflijkheid willen rijden. En daar ging het een paar blz geleden over. als je je paard met de hand rijdt, dan krijg je gebroken diagonalen, niet alleen in de piaffe, maar al veel eerder.

Dus dan vind ik dat de discussie niet op dit niveau, maar op een ander niveau gevoerd moet worden. Het begint namelijk al in die eerste paar passen waarin het paard met de hand gedwongen wordt om na te geven.

Juist, zelf formuleer ik het anders maar begrijp u goed. Men zou eens moeten weten waarom een paard Nageeft in Nek en kaak. En vooral dat het van achter naar voren en dan pas van voren naar achteren plaats vind.
Alleen ziet men in de Piaffe het resultaat makkelijker dan in alle andere oefeningen.
Iedere oefening die niet vanuit de acherhand bereikt word is niet in orde, dat kan iedereen leren zien door op bepaalde punten te achten.
De gebroken diogonaal ziet men ook bij de uitgestrekte gangen, voor niet geoefende ogen is dat duidelijk te zien op foto´s waarop 1 voorbeen op de grond staat en de achterbenen in de lucht hangen.
Bovendien kunt u het zich voorstellen en hoeft het niet altijd op afbeeldingen te zien, helaas in deze tijd door tv computer enz.... hebben velen plaatjes of filmpjes nodig en dat is juist het probleem van de tijd waarin wij nu leven het voorstellingsvermogen raakt op de achtergrond en dat is juist zo moeilijk voor de instructie waar men de instructie daarbij volledig moet vertrouwen en geloven wat hij of zij corrigeert.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:11

quadripes schreef:

how even Maar is dat niet de rode draad waar het al deze tijd al over gaat?
dat correcte teugel voering en rijkunstig gevoel het belangrijkste is of je nou VWNW rijd of een piaffe

welk niveau had u zelf in gedachte?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:41

ja, dat is waar de discussie al de hele tijd over gaat. Maar dit soort topics gaan altijd heel snel over het hoogste niveau, terwijl er in de basis veel meer te leren valt, denk ik. Als de basis goed zit, komt de rest vanzelf.

En de basis is het paard nooit te dwingen, nooit met kracht te rijden. Begrijpen dat nageeflijkheid vanuit achter moet komen en hoe je dat een paard moet leren. Dat dat niet met het bit gebeurt en ook niet met de hand, maar vanuit de zit en de achterhand en daarbij de oefeningen inzetten op de juiste manier. En dat is de basis waaruit je dan de rest vanzelf kunt laten gebeuren.

Maar als dat door mensen als een fabeltje wordt weggewuifd, heeft ook de discussie over de piaffe geen zin, omdat de beginselen niet worden begrepen. En als men de beginselen niet begrijpt, kan men al helemaal niet praten over wat daaruit moet voortvloeien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:44

Wat vind men dan van deze stelling:
Wanneer het paard achter los is, is het dat voor ook?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:46

Of deze:
Niet elk paard heeft van natuur uit een lichte aanleuning?
Of deze:
Een lichte aanleuning is niet te verwisselen met dat men niets in de hand heeft?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:51

Professor schreef:
Wat vind men dan van deze stelling:
Wanneer het paard achter los is, is het dat voor ook?

bedoeld u met achter een energieke achterhand? nee het is van zoveel factoren afhankelijk dat deze stelling te weinig omvat.