TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:58

Twiggy2008 schreef:
Zucht..... 'kaken breken' en 'het bit is de basis'. Wat een bullshit lees ik hier allemaal weer. :roll:
Na al die jaren lezen mensen nog steeds niet echt hier op bokt. En ze verdiepen zich ook niet echt in iets. Maar wel van alles roepen, ook al zitten ze er een beetje :+ naast. :\

Als je een manege ruiter bent leer je altijd rijden met bit. en op een manege leer je toch de basis van het rijden?
Dan hoort het bit toch bij de basis of zie ik dat dan fout?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:01

annnneeee schreef:
Twiggy2008 schreef:
Zucht..... 'kaken breken' en 'het bit is de basis'. Wat een bullshit lees ik hier allemaal weer. :roll:
Na al die jaren lezen mensen nog steeds niet echt hier op bokt. En ze verdiepen zich ook niet echt in iets. Maar wel van alles roepen, ook al zitten ze er een beetje :+ naast. :\

Als je een manege ruiter bent leer je altijd rijden met bit. en op een manege leer je toch de basis van het rijden?

Vreemde conclusie vind ik dit. Dus wat je leert op een manege is de basis. Dan begrijp ik echt niet waarom sommige mensen bezig zijn met grondwerk, proberen een band met hun paard op te bouwen en privelessen nemen.....maar shoot me....

Chaos

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:04

Laten we vooropstellen dat een manege meestal niet eens een goede basis meegeeft, dus dat als uitgangspunt nemen van de basis kan niet.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:05

annnneeee schreef:
Twiggy2008 schreef:

Omdat je op een manege met bit rijd is hoort het nog niet bij de basis...
Zo gaat het gewoon op de manege.
Er zijn ook mensen die hun paard bitloos inrijden dus nooit een bit er in hangen. Dan zouden
hun dus de basis missen?

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:10

jessicajoan

die mensen hebben toch ook ooit leren rijden met bit?

dat het paard het bit niet kent oke maar de ruiter kent het wel en heeft er vast weleens mee gereden.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:13

Hier ook iemand die deze discussie wel interssant vind! Ik rijd mijn draver al een aantal jaren met bit! Het gaat redelijk en hangt veel op het bit. Tot een tijd geleden wou ik wel eens overstappen op bitloos heb hem een sidepul omgedaan om te kijken of het goed ging! De eerst 2 dagen ging het super ik pakte hem heel licht op en reageerde goed was erg licht en liep super tot na een week ongeveer de omslang kwam hij wou niet meer nageven op de sidepull en kwam vreselijk in protest. HIj werd er super gevoelig op en bij het minste geriingste kwam hij omhoog door de pijn van de sidepul! Voor mij verlopig dus niet meer...

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:15

annnneeee schreef:
jessicajoan

dat het paard het bit niet kent oke maar de ruiter kent het wel en heeft er vast weleens mee gereden.

Dus om te leren rijden moet je dat geleerd hebben met bit.
Het zijn er niet veel maar er zijn mensen die misschien maar een heel enkele keer met bit hebben gereden.

De bit is niet de basis. Je rijd hopelijk niet op een bit want dan is er juist iets mis met je basis...

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:18

Jessicajoann schreef:
annnneeee schreef:
jessicajoan

Dus om te leren rijden moet je dat geleerd hebben met bit.
Het zijn er niet veel maar er zijn mensen die misschien maar een heel enkele keer met bit hebben gereden.

De bit is niet de basis. Je rijd hopelijk niet op een bit want dan is er juist iets mis met je basis...

ik rijd met bit en met mijn pony Z1+7 dus wat is er dan mis met mijn basis?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:19

Je moet niet kiezen voor bit of bitloos, maar voor een optoming die past bij de combinatie van het paard met de ruiter. Dat is namelijk de enige juiste optoming. Voor de ene combinatie zal dit een sidepull zijn, voor de andere een hack, en weer een ander met bit (en de 1000 variaties die daarin zijn). Je kunt ook niet zeggen dat je paard alleen met een bepaalde optoming wilt lopen, want met een andere ruiter komt het paard misschien beter tot zijn recht met iets anders in zijn mond of om zijn neus (danwel nek).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:21

annnneeee schreef:
op een manege leer je toch de basis van het rijden?

Ik ken nul maneges waar ze je de basis van rijden bijbrengen :+ Maar ja, de definitie van 'basis van het rijden' zal allicht verschillen.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:22

Bandida schreef:
annnneeee schreef:
op een manege leer je toch de basis van het rijden?

Ik ken nul maneges waar ze je de basis van rijden bijbrengen :+ Maar ja, de definitie van 'basis van het rijden' zal allicht verschillen.

Bij de manege waar ik rijd word de basis heel best bij gebracht. ik rijd er al sinds me 4e en ben nu 14.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:24

Angela schreef:
Je moet niet kiezen voor bit of bitloos, maar voor een optoming die past bij de combinatie van het paard met de ruiter.

Voor mezelf als bitloze extremist is dit een dooddoener van de bovenste plank hoor. Ik ken geen enkel paard dat niet bitloos gereden kan worden, en geen enkele ruiter die dat niet kan leren. Bitten zijn passé, ouderwets en hopelijk snel verboden.
Het vraagt alleen wat meer tijd en inspanning (van de ruiter) om een paard en ruiter bitloos tot een good team te maken, maar eens je er bent heb je echt wel voorsprong op een combinatie met bit.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:26

@anne ik schrijf niet dat als je rijd met bit er iets mis. Maar als je op bit rijd er iets mis is. Dus als je alles in z'n mond doet. Dan rijd je dus amper tot niet op je benen en geef je vooral hulpen op hè tbit. Bijvoorbeeld 'nageeflijk' door te zagen. Dan is er iets mis imo

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:26

Bandida schreef:
Angela schreef:
Je moet niet kiezen voor bit of bitloos, maar voor een optoming die past bij de combinatie van het paard met de ruiter.

Voor mezelf als bitloze extremist is dit een dooddoener van de bovenste plank hoor. Ik ken geen enkel paard dat niet bitloos gereden kan worden, en geen enkele ruiter die dat niet kan leren. Bitten zijn passé, ouderwets en hopelijk snel verboden.
Het vraagt alleen wat meer tijd en inspanning (van de ruiter) om een paard en ruiter bitloos tot een good team te maken, maar eens je er bent heb je echt wel voorsprong op een combinatie met bit.

Inderdaad!
'Mijn paard rent alleen maar weg zonder bit, er zit geen rem op' kan je simpel oplossen met grondwerken en oefenen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:27

Ik heb een leuk verschil voor jullie..

Mijn paard zonder bit met kaakgekruisd bitloos leren hoofdstelletje (geleend van bokker):(film)
http://www.youtube.com/watch?v=MfS4i-zalxI

Mijn paard met bit (enkelgebroken bustrensje):(film)
http://www.youtube.com/watch?v=5TI0FD290tw

Zoek de verschillen. ;) Ik vind bitloos fijn rijden om goed te leren werken op je zit en ondanks
ze wat lang in het lijf wordt afentoe vind ik haar verschrikkelijk ontspannen lopen op bitloos.
Ik ben een fanatieke dressuuramazone en werd op stal een beetje vreemd aangekeken maar
ze vonden het toch wel erg leuk om te zien hoe geweldig mijn paard reageert.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-06-11 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:29

Jessicajoann schreef:
@anne ik schrijf niet dat als je rijd met bit er iets mis. Maar als je op bit rijd er iets mis is. Dus als je alles in z'n mond doet. Dan rijd je dus amper tot niet op je benen en geef je vooral hulpen op hè tbit. Bijvoorbeeld 'nageeflijk' door te zagen. Dan is er iets mis imo

ik heb een godgloeiende hekel aan zagen. je paard wordt er toch niet beter van.
en mijn pony kan ik op een slap teugeltje aan de lange lijnen in passage laten lopen.
ik rijd hartstikke veel op me zit. hoe moet ik anders zijwaartse oefeningen rijden?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:31

Bandida schreef:
Angela schreef:

Waarom heb je dan een voorpsrong op een combinatie met bit?
Die van mij loopt zonder bit exact hetzelfde als met bit, ik hou dan dezelfde aandachtspunten in mijn training.

Ik rij overigens maar heel zelden zonder bit, omdat het verder voor mij en mijn paard geen nut heeft. Alleen buitenritjes of als ik de pet op heb een training.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:33

Bandida schreef:
Angela schreef:

Er zijn paarden die echt helemaal kriegel worden van druk om hun neus, of achter de oren. En die paarden zijn meestal niet veilig genoeg om met een halsring of iets dergelijks aan de slag te gaan. Soms loopt een paard gewoon wel fijner op een bit, en waarom zou je een paard ik-weet-niet-hoelang gaan laten wennen aan bitloos, als het met een bit heerlijk loopt? Dat heeft echt niet direct iets met de kunde van de ruiter te maken (al is dat uiteraard niet uitgesloten).

En een voorspong zonder bit??? ik zou niet weten waarom. Je hebt een voorsprong als je als ruiter met een onafhankelijke zit, en een onafhankelijke hand met de paard kunt werken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:35

annnneeee schreef:
Twiggy2008 schreef:

Dat zie je fout, want ik ken maar weinig leerlingen die de echte basis van het rijden op een gemiddelde manege hebben geleerd. :+
Maar goed, dat is mijn kritiek op een gemiddelde manegeles. Ik vind het niks, mij te standaard en te vaak gewoon huis-tuin-en-keuken rijkunst.

Bit bij de basis? Ik heb mijn eigen paard bitloos ingereden. Dus hij heeft volgens jou geen basis nu? Dan doe je het bitloos rijden wel erg te kort, hoor. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:38

Helemaal mee eens Twiggy, zoiets schreef ik idd ook! :j

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:40

twiggy2008

het paard kent nu de basis alleen dan zonder bit, maar jijzelf heb vastweleens met bit op andere paarden gereden.

en ik rijd meer met bit dan zonder bit. ik doe alleen wel vreselijk veel met mijn pony. hij kan echt alles!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:41

Angela schreef:
Er zijn paarden die echt helemaal kriegel worden van druk om hun neus, of achter de oren. En die paarden zijn meestal niet veilig genoeg om met een halsring of iets dergelijks aan de slag te gaan.

Dat is niet mijn ervaring. Mogelijkheden genoeg op vlak van bitloze optomingen, en als een paard toch slecht reageert ligt meestal de fout bij de handen van de ruiter en de rijstijl die niet bij de optoming past.
Dat is met een bit overigens ook zo, je ziet hier eindeloos 'ander bit gezocht' topics, maar dat is gewoonlijk in bochten om je eigen probleem heen gaan als ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:42

NienkeNiels schreef:
hij wou niet meer nageven op de sidepull en kwam vreselijk in protest. HIj werd er super gevoelig op en bij het minste geriingste kwam hij omhoog door de pijn van de sidepul! Voor mij verlopig dus niet meer...

Een sidepull die pijn doet?
Wat voor sidepull mag dat dan wel zijn? :?

Misschien ben je ruw bezig geweest om je paard in de krul te rijden. Een paard geeft namelijk niet na op de optoming (sidepull of bit), maar 'geeft' in z'n hele lijf. En dat kan een paard 't beste wanneer je z'n hoofd (of mond) met rust laat. Dat heb jij wellicht niet gedaan, want anders zou je paard niet zo supergevoelig op een vriendelijke neusriem reageren.
Kun je ook niet met je paard aan de hand lopen met halster?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:45

Angela schreef:
Er zijn paarden die echt helemaal kriegel worden van druk om hun neus, of achter de oren.

Dat betekent dat je dan ook niet met die paarden aan de hand kunt lopen. En dat lijkt me eerlijk gezegd heel sterk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:47

Dat vind ik ook bewonderenswaardig..... Een sidepull die pijn doet. Had je er zo eentje met ijzer in de neusriem dan? Ik heb gereden met diverse normale sidepulls (zonder ijzer in de neusriem) op diverse paarden (waaronder ook die van mezelf) en die doen echt geen pijn, hoor. Onmogelijk!