Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fotografie91

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:35

owh sorry dan keek ik niet goed O:)
nou ik had in een topic van nakomlingen een foto geplaatst van mij zus met haar paard zonder cap en toen kreeg ik een PB bericht waarom doet ze geen cap op en levens gevaarlijk O:) daar kan ik pas boos om worden O:)

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:37

dieketje schreef:
ongeveer maar dan met een cap op en geen sporen in de buik O:)

Je vergeet de zweep die hij in zijn handen heeft.. of zie ik dat niet goed.. die staat gewoon recht naar boven.. dat kan echt niet hoor.... ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:38

Wel grappig om te lezen hoe veel hier denken te weten wat de juiste methode is.
Ja, ik geef dus wel eens een ruk in de mond, niet dat ik zijn bit door zijn mond trek, maar even een stevige ophouding.
Verder nooit want mijn instructrice moet me er juist altijd op wijzen de teugekls wat meer op maat te maken.
Maar geklooi en niet op willen letten, maar alleen maar geloer naar van alles wat om hem heen gebeurt,ja...dan krijgt hij echt een keer een ophouding en raraaa....meneer weet meteen weet dat hij dan effe dat uurtje op mij moet letten en daarna weer 23 uur lang per dag om zich heen mag loeren wat hij maar wil.
Misschien ook het voordeel dat ik hem van veulen af aan al heb en zelf ingereden heb, we weten precies wat we aan elkaar hebben.
En verder kan ik dus ook lezen en schrijven met hem en hebben we het voor 99,90 % hartstikke leuk en fijn samen en zijn echt twee handen op een buik :+

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:39

haha nou idd :P
sorry hoor maar ieder rijd toch op zijn eigen manier en ik vind dat iedereen respect moet hebben voor de manier van rijden van elkaar
ik vind de drafsport bijvoorbeeld niet dier vriendelijk tonen dat zegt nog niet dat ze dat niet zijn maar dat vind ik terwijl hun mij misschien niet dier vriendelijk vinden ;)

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:43

Tja ik rij ook niet altijd volgens de regeltjes, gelukkig doet mijn paardje dat ook niet. Probeer altijd wel eerlijk te zijn en als ik echt een slechte bui heb ga ik niet eens rijden..
Paarden in het wild krijgen ook wel eens een corrigerende tik, dus waarom zouden wij dat als mens niet mogen doen om zo ons leiderschap te behouden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:27

Onassa schreef:

Pfff hier word ik echt moe van. Nergens heb ik beweerd dat wat ik in dit topic zeg de absolute waarheid is en dat iedereen die het anders doet verkeerd bezig is. Vind het dan ook echt niet netjes van je dat je mij daarvan beschuldigd.

@Vulina: straffen en tikken doe ik ook hoor. Ik ben geen zachte heelmeester, die maken immers stinkende wonden. Ik heb respect en begrip voor iedere opvoedingsmethode die eerlijk en duidelijk voor het paard is. Ik heb ook uit jouw posts nergens opgemaakt dat je oneerlijk te werk zou gaan en ik wil dan ook niets negatiefs daarover zeggen.

Waar ik op doel is het: 'ik ruk even in de mond als die klooit', 'ik heb al eens een zweep stukgeslaan op mijn paard', 'als die niet meteen doet wat ik vraag kom ik toch wel wat harder door',... dat zijn dingen waar ik kippenvel van krijg. Waar zijn we dan mee bezig?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:17

Maar dat zou ik ook zeker nooit doen. In de mond trekken doe ik nooit. Mijn lessers moeten afstappen en rondje lopen als ze dat doen. Zweep stuk slaan etc ook echt niet. Corrigerend tikje zeker wel. Dankje voor je reactie... Je hebt mijn posts goed gelezen :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:24

Waar leert in jullie optiek een paard meer van- van straf middels fysieke aanpak of verbale?
Wat begrijpt een paard beter?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:12

Mijn paard leert toch echt meer van een verbale aanpak/straf. Zachtjes 'Eh eh' heeft hij meer ontzag voor dan een tik bijvoorbeeld. Ik ben ook zo iemand die tegen hem l*lt onder het rijden :=

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:00

detour schreef:
Waar leert in jullie optiek een paard meer van- van straf middels fysieke aanpak of verbale?

Ik denk de verbale. Lichaamstaal is ook een goeie. Maar als ze na bv 10 keer uh!! zeggen niet ophoud, dan wil een tikje echt wel helpen. Bij mijn paarden tenminste.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:23

Vulina schreef:
detour schreef:

Ik denk de verbale. Lichaamstaal is ook een goeie. Maar als ze na bv 10 keer uh!! zeggen niet ophoud, dan wil een tikje echt wel helpen. Bij mijn paarden tenminste.

nou sorry maar ik ga echt geen 10 keer uh tegen mijn paard zeggen als die niet luisterd ik wil het 1 keer zeggen en luisterd die niet dan een tik!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:24

Bij wijze van spreken dan hé...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:55

Gini schreef:
Onassa schreef:

Pfff hier word ik echt moe van. Nergens heb ik beweerd dat wat ik in dit topic zeg de absolute waarheid is en dat iedereen die het anders doet verkeerd bezig is. Vind het dan ook echt niet netjes van je dat je mij daarvan beschuldigd.

Huh????
Jou daarvan beschuldigen????
Hoe kom je daar nu bij???
waarom voel je je aangesproken dan???
Ik noem geen enkele naam en heb niet eens een naam in gedachte, maar is gewoon een algemeen beeld van ruiters.
Ik denk dat ik het op mijn manier goed doe, een ander denkt dat een totaal andere methode de juiste is.
Het is ook absoluut niet als een beschuldiging bedoelt, meer een constatering.
Ik vind dat iedereen moet doen wat hij/zij denkt dat goed is, meer niet hoor.
Dus eigenlijk vind ik het niet zo netjes dat jij mij beticht om ook maar iemand te beschuldigen wat dat is absoluut niet het geval en dat kan je zelf ook lezen als je ten minste goed leest ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:09

Onassa schreef:
Gini schreef:

Huh????
Jou daarvan beschuldigen????
Hoe kom je daar nu bij???
waarom voel je je aangesproken dan???
Ik noem geen enkele naam en heb niet eens een naam in gedachte, maar is gewoon een algemeen beeld van ruiters.

Omdat ik toch één van de enige ben die in dit topic mijn methode wat uitgebreider uit de doeken doe. Natuurlijk noem je geen namen, dan wordt het namelijk persoonlijk en komt er een mod-opmerking.
Waarom ik mij aangesproken voel:
- bokkers leggen in dit topic verschillende situaties voor en vragen hoe andere bokkers dit zouden oplossen.
- als 1 van de enigen doe ik mijn methode uitgebreid uit de doeken en dit meermaals op iedere vraag.
- een bokker zegt: Wel grappig om te lezen hoe veel hier denken te weten wat de juiste methode is.

Nu mag jij mij uitleggen hoe ik me niet aangesproken kan voelen? ;)

Als je idd niet op mij doelde, zou je me dan willen excuseren, dan heb ik jouw bericht heel verkeerd begrepen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:28

Dat blijft het vervelende van posts zonder naam. Daarom probeer ik ook, wanneer ik mijn post aan iemand richt, een naam ervoor te zetten.

Bijvoorbeeld zoals ik heb gedaan met mijn posts tegen Vulina.
Dan zei ik:

Vulina, blablablabla.

En als ik het aan niemand in het bijzonder richt probeer ik dat er ook bij te zetten, en als iemand zich dan toch aangesproken voelt ligt dat bij diegene zelf. (En dan is daar 9 van de 10 keer ook een reden voor)

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:35

Ik heb een vraagje voor jullie allemaal,, Gisteren was ik lekker aan het rijden samen met mijn moeder en een vriendin,, mijn ma en mijn vriendin waren samen aan het oefenen met ons paardje Wouter en ik was zelf lekker naar de ontspanning aan het rijden,, Opeens schrok mijn pony van Wouter omdat die gek liep te doen en daarna was mijn pony de hele tijd druk en opgefokt bezig! Zou ik hem daarvoor moeten straffen of hem gewoon nog voorwaartser moeten rijden en kunnen wachten of die misschien een loopje met mij gaat nemen??

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:00

Gini, ik heb dot topic een beetje door gebladert en zie diverse methodes.
eerlijk gezegt heb ik jou berichten helemaal niet gelezen, dus het is zeker niet voor jou bedoelt of voor wie dan ook.
ik vind het juist wel leuk om te lezen hoeveel methodes er zijn en dast juich ik juist toe.
Dus nogmaals, ik denk dat mijn post helemaal verkeerd gelezen word, het is geen aanval, juist een constatering van iets wat mij deugt doet.
Ik ga er altijd vanuit dat iedereen heel goed weet hoe hij/zij met zijn paardjes om te gaan.
Ik pik altijd overal wat uit en daar doe ik mee wat mij het beste lijkt.
Dus nogmaals....ik bedoel er absoluut niets verkeerds mee.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:15

Graag een algemene post met betrekking tot de opmerkingen: 'Mijn paard vertoont verkeerd gedrag' / 'luistert niet' / 'toont geen respect voor me'. Kortom: 'Slecht gedrag'.

Een van de belangrijke en eerste dingen die je kunt doen is nagaan en onderzoeken bij jezelf wát jij als 'slecht' gedrag beschouwd bij je paard. Een groot gedeelte van de dingen die mensen bestempelen als slecht gedrag is helemaal geen slecht gedrag.

Een van de dingen die bijvoorbeeld heel erg opvallen als je kijkt naar Hempfling, Nevzorov, noem het maar op, is dat het paard waarmee ze spelen of 'dansen' zijn oren pint, trapt en rondrent als een malle. Maar ze zijn absolúút niet respectloos tegenover hen. Dat kan heel erg verwarrend zijn, en niet goed samengaan met wat de meeste mensen leren over luisteren en respect tonen. Maar als je beter kijkt naar paardengedrag, en je daarin verdiept.. Dan zie je dat een hoop dingen die mensen bestempelen als slecht gedrag of disrespect, in feite niets meer en niet minder zijn dan dingen die een paard doet, omdát hij een paard is. Hij is gewoon paard.

De mens is het probleem, ons ego. Wij worden boos als een krachtig dier ons eraan herinnerd hoe klein wij zijn en hoe groot en krachtig zij zijn. We verlangen ernaar om dat te controleren, om het paard te controleren, dus disciplineren we hem naar onderdanigheid, naar een "dode" paarden ziel die niet meer danst, niet meer speelt, niet meer de waardigheid heeft van groot, krachtig, prachtig paard, maar van een machine. Een ingedamt gebruiksvoorwerp. En dit gebeurd niet alleen bij mensen die sporten zoals dressuur of springen o.i.d. doen met hun paard, maar ook heel veel bij mensen die het tegenwoordige 'natural horsemanship' uitoefenen. Juist daar.

Ga eens met je paard 'mee'... Bedenk; wáárom vertoont mijn paard dit gedrag, zonder het gelijk te bestempelen als slecht gedrag.

Ik denk dat tijd daarin het beste is. Geef hem tijd, observeer hem goed, ontdek wat zijn interesse, pleziertjes en vuur is. Ontdek wat ze echt NIET leuk vinden en laat dat misschien eens een tijdje links liggen. Door te leren wat zij fijn vinden en waar ze goed op reageren kun je daar uiteindelijk op inspelen en verder op uitbouwen.
Laatst bijgewerkt door Faux op 01-09-10 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:20

Heel raar voorbeeld misschien; maar mijn paard loopt niet graag naast je aan de 'goede' kant. Ziet hij iets eng dan gaat hij achter je lopen, of zelfs links van je. Houd je dat tegen, grote kans dat hij over je heen dendert of tegen je aan springt. Van mij mag hij zich gewoon verschuilen achter me, als hij me maar volgt. Dit kan meteen zijn, dit kan 5 meter opzij zijn en soms gaat hij zelfs stil staan. Maar ik wacht op hem, vertel hem gewoon dat hij braaf is en dan komt hij mee. Echter heb ik ook wel eens geprobeerd hem mee te trekken en boos te worden als hij weer de andere kant op schoot. Gevolg, paard is de stress boven op mijn voet en we ging 10 meter bijna in draf achteruit. Konden weer opnieuw beginnen...

Je bent toch leider om te leiden en niet te dwingen?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:29

Ja, dat vind ik een mooi voorbeeld.
Waarom zou je ooit een gevecht aangaan met je paard, tijd met je paard doorbrengen zou leuk moeten zijn, je doet het (als het goed is) omdat je van paarden houdt, niet omdat het je baan is en je zonodig je paard dingen MOET laten doen. Hou altijd in gedachten dat het leuk moet zijn voor jou én je paard.

Dat brengt je ook tot een 2e vraag, waarom is je paard 'stout' of gaat hij een 'gevecht' met je aan? Ook niet zomaar, misschien probeert hij je iets te vertellen.

Paarden hebben altijd respect en voelen zich goed bij iemand die kalm is en altijd de juiste beslissingen neemt. Niet degene die het hardste schreeuwt en trekt om 'dominant' te zijn. Vraag jezelf af HOE jij dan in de ogen van je paard respect verdient. En vraag jezelf af; Wat voor reden heeft mijn paard, wederom vanuit ZIJN optiek, om de dingen te doen die ik hem opdraag te doen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:02

@ Onassa: dan had ik je post helemaal verkeerd begrepen. Ik trek mijn woorden daaromtrent ook terug. ;)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:55

Ik heb nu door jullie posts wel geleerd om meer naar de oorzaak te zoeken dan meteen te richten op de oplossing. Zoals ik al eerder zei heb ik mijn paard nog niet zo lang en heeft ze sinds ik haar rijd de neiging snel te willen lopen in zowel galop, draf als stap. Eerst richtte ik me dus vooral op het zoeken naar een manier om haar rustiger te houden, dus teugels er aan houden, voltes rijden enzovoort. Maar niets wat ik probeerde hielp. Nu na het lezen van dit topic heb ik gisteren eens iets anders geprobeerd. Ik had de luxe van een lege bak en toen ze weer als een bommetje voelde in draf zei ik maar eens van "Nou oke, draaf maar even zoals je wil dan" en ik liet de teugels iets vieren. In plaats van sneller te draven vloog ze ervandoor in galop. Oortjes naar voren en hoppa daar ging ze!

Zo heb ik haar ongeveer een kwartier laten gaan (wel gecontroleerd natuurlijk, anders was ik bang dat ze in de bochten zou vallen etc). Het was nog best leuk ook! Met rijden is ze gelukkig niet zo'n bokkerd. Totdat ze zelf weer wat rustiger ging lopen en toen heb ik haar rustig op adem laten stappen. 

Ik was bang dat het misschien slecht zou zijn voor haar om dat te doen met mij er op. Maar toen ze op adem was heb ik de teugels weer opgepakt en ben weer aan het werk gegaan zoals ik normaal zou doen en eerlijk waar ze liep als een engeltje. Ze voelde niet meer als een jong hertje dat een bommetje ingeslikt had, maar was nog wel genoeg voorwaarts. Ook een stuk meer ontspannen voelde ze en ze was zelfs nagevelijk. Weer precies het paard dat ik had gereden bij de verkopers. 

Wat ik nu denk is dat ze een overschot aan energie heeft omdat ze ander (wellicht krachtiger) voer krijgt dan bij haar oude eigenaar. Daar moet ik nog even naar kijken. Het is denk ik in ieder geval niet dat ze nog moet wennen aan haar nieuwe omgeving zoals ik eerst dacht. Of misschien toch een combinatie van alles. 

Maar in ieder geval weet ik nu dat ze energie teveel heeft en dat ik voortaan eerst ga longeren of haar los laat lopen voor ik ga rijden. 

Dus dit topic is best handig geweest voor mij :p 

ik zal vast nog steeds niet altijd volgens 'het boekje' rijden. Misschien vinden jullie wel dat ik dat met haar te laten gaan ook niet gedaan heb, maar ik heb weer wat geleerd over mijn paard. Dus: bedankt! :D

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:00

Koningss schreef:
Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!

Na weer een topic dat zojuist gesloten is over een ruiter die de stang horizontaal in de mond van het paard had zitten, want die ruiter was wel heel dieronvriendelijk!! En dat werd allemaal uit gemaakt van één enkele foto, waarschijnlijk werd het paard gewoon even doorgevraagd/op de plek gezet en was het beeld daarna waarschijnlijk een stuk aangenamer.

Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling :D

_/-\o_

Als paardlief echt flink vervelend is, dan word ik ook weleens wat vervelender...

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:24

Niawbe schreef:
Ik heb nu door jullie posts wel geleerd om meer naar de oorzaak te zoeken dan meteen te richten op de oplossing. Zoals ik al eerder zei heb ik mijn paard nog niet zo lang en heeft ze sinds ik haar rijd de neiging snel te willen lopen in zowel galop, draf als stap. Eerst richtte ik me dus vooral op het zoeken naar een manier om haar rustiger te houden, dus teugels er aan houden, voltes rijden enzovoort. Maar niets wat ik probeerde hielp. Nu na het lezen van dit topic heb ik gisteren eens iets anders geprobeerd. Ik had de luxe van een lege bak en toen ze weer als een bommetje voelde in draf zei ik maar eens van "Nou oke, draaf maar even zoals je wil dan" en ik liet de teugels iets vieren. In plaats van sneller te draven vloog ze ervandoor in galop. Oortjes naar voren en hoppa daar ging ze!

Zo heb ik haar ongeveer een kwartier laten gaan (wel gecontroleerd natuurlijk, anders was ik bang dat ze in de bochten zou vallen etc). Het was nog best leuk ook! Met rijden is ze gelukkig niet zo'n bokkerd. Totdat ze zelf weer wat rustiger ging lopen en toen heb ik haar rustig op adem laten stappen. 

Ik was bang dat het misschien slecht zou zijn voor haar om dat te doen met mij er op. Maar toen ze op adem was heb ik de teugels weer opgepakt en ben weer aan het werk gegaan zoals ik normaal zou doen en eerlijk waar ze liep als een engeltje. Ze voelde niet meer als een jong hertje dat een bommetje ingeslikt had, maar was nog wel genoeg voorwaarts. Ook een stuk meer ontspannen voelde ze en ze was zelfs nagevelijk. Weer precies het paard dat ik had gereden bij de verkopers. 

Wat ik nu denk is dat ze een overschot aan energie heeft omdat ze ander (wellicht krachtiger) voer krijgt dan bij haar oude eigenaar. Daar moet ik nog even naar kijken. Het is denk ik in ieder geval niet dat ze nog moet wennen aan haar nieuwe omgeving zoals ik eerst dacht. Of misschien toch een combinatie van alles. 

Maar in ieder geval weet ik nu dat ze energie teveel heeft en dat ik voortaan eerst ga longeren of haar los laat lopen voor ik ga rijden. 

Dus dit topic is best handig geweest voor mij :p 

ik zal vast nog steeds niet altijd volgens 'het boekje' rijden. Misschien vinden jullie wel dat ik dat met haar te laten gaan ook niet gedaan heb, maar ik heb weer wat geleerd over mijn paard. Dus: bedankt! :D

Dit vind ik tof om te lezen. :j Je hebt je paard even lekker paard laten zijn en eens een keer naar haar geluisterd i.p.v. zij altijd maar naar jou. ;)
En kijk wat het je oplevert!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:36

Niawbe, van jouw bericht word ik nu echt vrolijk. 1 moment dat de ruiter naar het paard heeft geluisterd in plaats van diens zin door te drijven. Ik kan de zucht van opluchting van het paard bijna tot hier horen. Top!!