nou ik had in een topic van nakomlingen een foto geplaatst van mij zus met haar paard zonder cap en toen kreeg ik een PB bericht waarom doet ze geen cap op en levens gevaarlijk
daar kan ik pas boos om worden
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

daar kan ik pas boos om worden

Onassa schreef:Wel grappig om te lezen hoe veel hier denken te weten wat de juiste methode is.
detour schreef:Waar leert in jullie optiek een paard meer van- van straf middels fysieke aanpak of verbale?
Wat begrijpt een paard beter?
Vulina schreef:detour schreef:Waar leert in jullie optiek een paard meer van- van straf middels fysieke aanpak of verbale?
Wat begrijpt een paard beter?
Ik denk de verbale. Lichaamstaal is ook een goeie. Maar als ze na bv 10 keer uh!! zeggen niet ophoud, dan wil een tikje echt wel helpen. Bij mijn paarden tenminste.
Gini schreef:Onassa schreef:Wel grappig om te lezen hoe veel hier denken te weten wat de juiste methode is.
Pfff hier word ik echt moe van. Nergens heb ik beweerd dat wat ik in dit topic zeg de absolute waarheid is en dat iedereen die het anders doet verkeerd bezig is. Vind het dan ook echt niet netjes van je dat je mij daarvan beschuldigd.
Onassa schreef:Gini schreef:Pfff hier word ik echt moe van. Nergens heb ik beweerd dat wat ik in dit topic zeg de absolute waarheid is en dat iedereen die het anders doet verkeerd bezig is. Vind het dan ook echt niet netjes van je dat je mij daarvan beschuldigd.
Huh????
Jou daarvan beschuldigen????
Hoe kom je daar nu bij???
waarom voel je je aangesproken dan???
Ik noem geen enkele naam en heb niet eens een naam in gedachte, maar is gewoon een algemeen beeld van ruiters.

Koningss schreef:Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!
Na weer een topic dat zojuist gesloten is over een ruiter die de stang horizontaal in de mond van het paard had zitten, want die ruiter was wel heel dieronvriendelijk!! En dat werd allemaal uit gemaakt van één enkele foto, waarschijnlijk werd het paard gewoon even doorgevraagd/op de plek gezet en was het beeld daarna waarschijnlijk een stuk aangenamer.
Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling
Niawbe schreef:Ik heb nu door jullie posts wel geleerd om meer naar de oorzaak te zoeken dan meteen te richten op de oplossing. Zoals ik al eerder zei heb ik mijn paard nog niet zo lang en heeft ze sinds ik haar rijd de neiging snel te willen lopen in zowel galop, draf als stap. Eerst richtte ik me dus vooral op het zoeken naar een manier om haar rustiger te houden, dus teugels er aan houden, voltes rijden enzovoort. Maar niets wat ik probeerde hielp. Nu na het lezen van dit topic heb ik gisteren eens iets anders geprobeerd. Ik had de luxe van een lege bak en toen ze weer als een bommetje voelde in draf zei ik maar eens van "Nou oke, draaf maar even zoals je wil dan" en ik liet de teugels iets vieren. In plaats van sneller te draven vloog ze ervandoor in galop. Oortjes naar voren en hoppa daar ging ze!
Zo heb ik haar ongeveer een kwartier laten gaan (wel gecontroleerd natuurlijk, anders was ik bang dat ze in de bochten zou vallen etc). Het was nog best leuk ook! Met rijden is ze gelukkig niet zo'n bokkerd. Totdat ze zelf weer wat rustiger ging lopen en toen heb ik haar rustig op adem laten stappen.
Ik was bang dat het misschien slecht zou zijn voor haar om dat te doen met mij er op. Maar toen ze op adem was heb ik de teugels weer opgepakt en ben weer aan het werk gegaan zoals ik normaal zou doen en eerlijk waar ze liep als een engeltje. Ze voelde niet meer als een jong hertje dat een bommetje ingeslikt had, maar was nog wel genoeg voorwaarts. Ook een stuk meer ontspannen voelde ze en ze was zelfs nagevelijk. Weer precies het paard dat ik had gereden bij de verkopers.
Wat ik nu denk is dat ze een overschot aan energie heeft omdat ze ander (wellicht krachtiger) voer krijgt dan bij haar oude eigenaar. Daar moet ik nog even naar kijken. Het is denk ik in ieder geval niet dat ze nog moet wennen aan haar nieuwe omgeving zoals ik eerst dacht. Of misschien toch een combinatie van alles.
Maar in ieder geval weet ik nu dat ze energie teveel heeft en dat ik voortaan eerst ga longeren of haar los laat lopen voor ik ga rijden.
Dus dit topic is best handig geweest voor mij :p
ik zal vast nog steeds niet altijd volgens 'het boekje' rijden. Misschien vinden jullie wel dat ik dat met haar te laten gaan ook niet gedaan heb, maar ik heb weer wat geleerd over mijn paard. Dus: bedankt!
Je hebt je paard even lekker paard laten zijn en eens een keer naar haar geluisterd i.p.v. zij altijd maar naar jou.