Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:08

Cybalia schreef:
Wij zeiden altijd op de manege: Een goede ruiter, valt een keer van zijn paard!
Zelfs Anky valt nog wel eens van haar paard!

Alleen nu ga ik zeuren! DRAAG AUB ALTIJD EEN CAP!!!!!!

ik zal mijn verhaal even vertellen,

ik ben ik februari 2010 op het makste paard van mijn vriend gestapt ik ging even heel simpel uitstappen op de dijk, en t paard gaat er met kaken op elkaar en 10cm groter met een volle rengalop er vantussen,
ik kon niks meer dan wachten tot ik m kon sturen, uiteindelijk viel het paard en ik heb een
hesenbloeding, 3 hersenkneuzingen en een schedelbasis fractuur opgelopen.
dat ik nu leef is een wonder, ze dachten dat ik het nooit zou ocerleven!!!! dat ik niet gehandicapt ben is al helemaal een wonder!!! ik mag nog steeds nie werken en ben nog revaliderende! en ik heb wel blijvens hersen letsel waar ik me leven lang rekening mee moet houden!

ik wil ben er absoluut niet trots op maar wil even duidelijk maken dat een cap niet voor niets verplicht is,
en je leven kan redden mensen!!!!

Door dit verhaal, draag ik nu écht altijd een cap.

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:41

Ze zeggen niet voor niets: Een goede ruiter valt (minimaal) 7 keer.
Met vallen en opstaan leer je het beste rijden.

}:0

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:39

no way dat je gelijk een slechte ruiter bent. als het goed is werk je samen met je paard maar iedereen kan wel eens een slechte dag hebben.

Oppernemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:49

kellymeup84 schreef:
Ze zeggen niet voor niets: Een goede ruiter valt (minimaal) 7 keer.
Met vallen en opstaan leer je het beste rijden.

}:0

Inderdaad, als je niet valt weet je ook niet hoe het is om te vallen :+
Vallen zorgt ervoor dat je leert van je paard en van je eigen rijhouding, dus is eigenlijk een leermoment (ook al is het soms een minder leuk leermoment :D )

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:01

nee joh je bent juist een echte ruiter als je een keer valt tis mij al een stuk of vier keer over komen en dat was niet de schuld van mijn knollie ik was alleen een beetje klunzig bezig kijk maar

1e val: nou kijk alle paarden in de les sloegen op hol mijn schattige knollige haflinger ging recht op de muur af mijn beugels waren veel te lang en met een klein bokje lag ik op de grond.

2e val mijn haflinger knol rustig draven nix aan de hand struikeld kniet op zijn voor benen en val over haar schouder op de grond ik lachen niets aan de hand pony pakken en weer opstappen.

3e val ik op stoer wit prinsjes paard galloperen verlies mijn beugels houd mijn zadel vast en gallopeer zonder beugels verder dan gaat mijn paardje heel snel draven en opeens weer over in galop ik was scheef komen te hangen aan zijn zadel en had demoet opgegeven liet me in de hoek vallen.

4e val schrikachtig appelschimmeltje lekker aan het galloperen komt een andere dominante hengst eraan schrikachtig appelschimmeltje schrikt rem heel hard en bokt ik duik recht op mijn borst op de gronddat deed nogal pijn trouwens

nouja het is wel belangerijk om meteen weer op te stappen ( tenzij je natuurlijk gewond bent ) zodat je niet de rest van je leven bang bent

groetjes ismini

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:03

Een goede ruiter op een moeilijk paard vald harder en sneller,
Dan een slechte ruiter op een mak lammetje.

:'D

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:12

Even een reactie, terwijl ik alleen pagina 1 heb gelezen.

Ik vind echt een geweldige toppic waar je kan discuseren (schrijf ik dit goed??)

Maar eigenlijk is een discussie niet nodig, Ik ben van mening dat je met vallen en opstaan alleen maar leerd. Het heeft niet zo zeer te maken of je een goede ruiter ben of niet!

Hoe heeft Anky der heup gebroken??? (niet door een geweldige passage of iets dergelijks)

Tevens zie ik ook grote ruiters op grote concours nog wel een stuiteren, misschien dressuur iets minder als met het springen.

Ik ben van mening, we zijn allemaal mensen.
Mensen maken fouten, maar het gaat erom hoe je het oplost!!!

En ja, het zal ook wel een beetje te maken hebben met wat voor paard je onder je kont heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:22

Het is wel eens goed om van je paard af te kukelen, weet je meteen dat paardrijden risico's met zich mee brengt en dat elk paard wel op zijn/haar tijd iets onverwachts doet, waardoor je er van af kukelt, paarden kunnen in volle galop plotseling ineens stil gaan staan, of ineens scherp wenden waardoor jij rechtdoor gelanceert wordt in de brandnetels(like me :)) ), voel je dit niet aankomen dan val je er af, das wel wat ik ook ff wil zeggen, een paard "vraagt" al ver van te voren of hij bang moet zijn of gewoon door kan stappen, draven, galoperen, als jij dan antwoord met een duidelijke houding is er vaak niks aan de hand!

Maar idd altijd een cap dragen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-11 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:25

love_shyboy schreef:
Een goede ruiter op een moeilijk paard vald harder en sneller,
Dan een slechte ruiter op een mak lammetje.

:'D

Een goed ruiter.......dat heeft niks met je kwaliteiten te maken, de beste ruiter kukeld zelfs nog van een schaapmak paard, het probleem met goede ruiters is dat ze soms wat "blind" zijn en er daardoor afdonderen!

Weet je van een paard af donderen over komt de beste ruiters en is niks geen schande en doet niks af aan je rijkwaliteiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:26

ismaxi schreef:
nee joh je bent juist een echte ruiter als je een keer valt tis mij al een stuk of vier keer over komen en dat was niet de schuld van mijn knollie ik was alleen een beetje klunzig bezig kijk maar

1e val: nou kijk alle paarden in de les sloegen op hol mijn schattige knollige haflinger ging recht op de muur af mijn beugels waren veel te lang en met een klein bokje lag ik op de grond.

2e val mijn haflinger knol rustig draven nix aan de hand struikeld kniet op zijn voor benen en val over haar schouder op de grond ik lachen niets aan de hand pony pakken en weer opstappen.

3e val ik op stoer wit prinsjes paard galloperen verlies mijn beugels houd mijn zadel vast en gallopeer zonder beugels verder dan gaat mijn paardje heel snel draven en opeens weer over in galop ik was scheef komen te hangen aan zijn zadel en had demoet opgegeven liet me in de hoek vallen.

4e val schrikachtig appelschimmeltje lekker aan het galloperen komt een andere dominante hengst eraan schrikachtig appelschimmeltje schrikt rem heel hard en bokt ik duik recht op mijn borst op de gronddat deed nogal pijn trouwens

nouja het is wel belangerijk om meteen weer op te stappen ( tenzij je natuurlijk gewond bent ) zodat je niet de rest van je leven bang bent

groetjes ismini

Ai ik ben er al zo vaak afgekukeld, wil je niet weten, :D

Heeft voor een deel te maken met mijn van nature nogal eigenwijze karakter!

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:29

Ik heb meer respect voor iemand die 10x valt, maar op een respectvolle manier een jong paard inrijdt,
als voor iemand die een 'wedstrijdklaar' paard koopt en hiermee een enorm hoog niveau kan starten.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:31

ik vind dat je pas kan rijden/een ruiter bent als je gevallen bent :)

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:45

Mijn privé leraar zei ooit tegen mij:
de beste manier om te leren rijden is door te vallen
zo leer je beter in je zadel "plakken"
de beste ruiters vallen ook het meest
en om een goede ruiter te worden moet je minstens 300 keer vallen ;P

dus vallen betekend helemaal niet dat je slecht rijd!
ik vind juist dat je een goede ruiter bent als je weer in het zadel durft te kruipen :)

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:58

als ik eerlijk ben...
denk ik dat IEDERE ruiter ooit weleens van zijn/haar paard is gevallen, en het ligt
eraan waardoor je valt, als je al valt als ie met zn hoofnaar beneden gaat, moet je iets aan je houding doen.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:34

Ik vind niet dat je een slechte ruiter bent als je valt.
Iedereen valt wel eens! Daar leert men van ;)

Inkygrunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:29

Ben je een slechte ruiter als je valt?
Retorisch bijna dezelfde vraag als: Ben je menselijk als je een foutje maakt?
Ik denk dat iedere ruiter (beginner of professioneel) zich enkele valpartijen kunnen herinneren.

joro171

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:33

je bent een super goeie ruiter/amazone als je daarna gewoonweeer verder rijdt (als het kan)
ik vind je al een goeie ruiter/amazone als je gewoon valt
bij alle sporten hoort vallen of opstaan

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:36

Pfft. Ik heb toch echt wel veel geleerd van mijn vallen, en ik val nog steeds af en toe. Hoort bij het paardrijden, net als het eropzitten liggen we er ook allemaal wel eens naast.

abby12wo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:40

Het hoort erbij en het maakt je niet slecht juist alleen beter je leert er toch weer van hoe dat voelt!

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:26

Mensen hebben soms veel te snel hun oordeel klaar. Over Bib hadden ze ook altijd wel wat te roddelen... tot hij een keer perfect liep in de les en van een B-ikwilnietnageeflijklopen naar een M-tuurlijkkanikappuyeren niveau sprong... wat was het heerlijk stil langs de kant toen die kanjer de sterren van de hemel liep (L) natuurlijk hadden ze daarna wel weer iets anders dat niet klopte of niet goed was... dat is gewoon een nare eigenschap van mensen denk ik ;)

Ik zou zeggen, lekker negeren en lol maken! Jij weet immers hoe het echt zit ;)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:06

Ben je een slechte ruiter als je valt? Nee.

Als dat zo zou zijn is iedereen slecht in het berijden van paarden/pony's. Ik denk dat weinig mensen kunnen zeggen dat zij/hij nog nooit en te nimmer is gevallen! Paardrijden en het leren ervan (lees ook beter worden) gebeurt met vallen en opstaan.

ellen98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:07

heeyyy,,'

nee je bent echt geen slechte ruiter als je valt ,, want iedereen valt wel eens ,, ook beroemde ruiters vallen en die zijn geen slechte ruiters ..

Xxx

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:09

nou...
als dat zo is ben ik een hele slechte ruiter :') _O-

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:00

paardrijden is met vallen en opstaan !

Dat word mij altijd verteld. En ik ben er ook geregeld afgevallen , meestal gewoon me eigen domme fout.
Maar waarom kan ik dan aardig rijden , ook op andere paarden gaat het me best goed af :')

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:42

Alle keren dat ik ben gevallen, viel ik echt DOM!!!

1 keer in stap, een keer omdat het paard een rondje draaide, een keer van een shet met een mini bokje, en 1 keer van mn eigen paard doordat die een struikeltje maakte, en de allermooiste :D Mn paard zag gras, ging eten, boog voorover en toen boem :')

Leuk he een paard hebben :D ?