Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:23

Jolliegirl schreef:
Oh maar dat trainen is allemaal gebeurt haha :P
enigste wat ze missen is het longeren en rijden wat ze niet kende :P

maar ik snap t :j

bij jullie dan gelukkig wel maar heeeeeeel veel stallen waar ze veel fokmerries hebben worden ze zo zonder halster buiten gepleurt zonder er naar om te kijken of op te voeden of wat dan ook
er is wel degelijk een verschil tussen fokmerries die nooit onder het zadel zijn geweest of dat als ze eerst zadelmak gemaakt zijn bijv waar ik een voorstander van ben... waarom de paarden leren toch meer, zijn meestal wat minder lomp en zijn iets meer rijpaard dan alleen lompe fokmerries ;) snapje een bietje?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:26

essiesilly schreef:
Jolliegirl schreef:
Oh maar dat trainen is allemaal gebeurt haha :P
enigste wat ze missen is het longeren en rijden wat ze niet kende :P

maar ik snap t :j

bij jullie dan gelukkig wel maar heeeeeeel veel stallen waar ze veel fokmerries hebben worden ze zo zonder halster buiten gepleurt zonder er naar om te kijken of op te voeden of wat dan ook
er is wel degelijk een verschil tussen fokmerries die nooit onder het zadel zijn geweest of dat als ze eerst zadelmak gemaakt zijn bijv waar ik een voorstander van ben... waarom de paarden leren toch meer, zijn meestal wat minder lomp en zijn iets meer rijpaard dan alleen lompe fokmerries ;) snapje een bietje?

Dat gedrag ken ik := pleut t veulen maar naar buiten tot ze groot zijn..
heb zelf op een fokstal/handelstal gewerkt...
met merries onder het zadel,en ook merrie's die niet ingereden waren...

Dit gebeurt idd erg veel, en is zonde... veulen leert het meeste in zn eerste levensmaanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:32

essiesilly schreef:
ik vind het altijd ook leuk dat mensen zeggen, wij wachten er nog mee want hij is nog zo slap (niks tegen jou ikkeweer of wie dan ook persoonlijk) maar als je ze niet traint worden ze ook niet sterker, want van op de wei zijn krijgen ze geen spieren hoor ;) en tuurlijk duurt het langer bij die grote slappe paarden maar JUIST daarom zeg ik begin er gewoon RUSTIG aan mee, spieren opbouwen en alles misschien een stapje rustiger maar niet zomaar laten staan :)

Kan ik prima volgen Essiesilly (moest wel drie keer kijken hoe je je naam precies spelt).

ylrebmik_dg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:15

essiesilly schreef:
dat vind ik ook heel goed van je! zoals ik al eerder zei bij mij werkt dat gewoon niet echt, om ze goed te kunnen verkopen moeten ze met 3.5 bijv. al prinsenstad dressuur lopen en laten zien dat ze talent hebben..
maar als je zeker weet dat je paardje recreatief voor altijd bij je blijft zou ik er zelf ook zeker voor kiezen om hem met 3 3.5 zadelmak te maken (ben geen voorstander voor 6 jarigen ofzo maar ja dat is ieder zijn keus )

Klopt dat wilt ook niet met het verkopen en er dan nog een beetje er aan willen verdienen. Laten we eerlijk zijn, paarden kopen, houden, hebben enz.. is gewoon heel duur. +:)+

Citaat:
nee hoor dat bedoel ik helemaal niet

maakt mij niet uit op welke leeftijd, het is voor mij meer van belang hoe de ruiter rijd

want je kan een paard dat met 9 jaar ingereden is en met 11 B plus 2 veel sneller naar zijn grootje rijden als een paard dat op zn 4 de de Z oefeningen beheerst

ligt allemaal aan de ruiter........... allemaal het heeft niks met de leeftijd te maken

Dat het allemaal aan de ruiter/eigenaar ligt, is misschien iets te groot, maar ben ook zeker van dat daar een heel groot probleem ligt. Wat ook al eerder is aangegeven in dit topic, het beleren en inrijden van jonge paarden is een vak apart. _/-\o_

Wat natuurlijk ook wel zo is, is dat iedereen iets anders opvat qua inrijden. De een zegt inderdaad inrijden is het moment dat het zadel er pas op gaat(of poging tot) en ander vindt inrijden inclusief grondwerk al inrijden. ;)

Het is ook maar goed dat wij niet allemaal hetzelfde zijn, anders waren er ook alleen maar dezelfde paarden op de wereld en allemaal dezelfde andere dieren. (even off topic) :))

KiWiKo

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:22

@ ylrebmik_dg

nee....... of een paard wel of niet heel blijf heeft enkel en alleen te maken met de ruiters die het dier rijden............ niet op welke leeftijd die zadelmak gemaakt is of welk niveau het gelopen heeft............

slechts de ruiters zijn van belang

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:00

Dus een grandprixruiter kan best op een paard van 1.9 jaar gaan zitten, want leeftijd heeft er niets mee van doen, alleen de kunde van de ruiter....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:04

randalinpony schreef:
Dus een grandprixruiter kan best op een paard van 1.9 jaar gaan zitten, want leeftijd heeft er niets mee van doen, alleen de kunde van de ruiter....

1.9 ? of bedoel je 19?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:06

randalinpony schreef:

als de ruiter goed genoeg is wel ja :D :D alleen heeft dat nul toegevoegde waarde dus zullen ze dat niet doen :D :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:08

KiWiKo schreef:
randalinpony schreef:

als de ruiter goed genoeg is wel ja :D :D alleen heeft dat nul toegevoegde waarde dus zullen ze dat niet doen :D :D

maar die ruiter kan er niet de oefeningen uitrijden als dit dier pas op 8 is ingereden...?
En als een GP ruiter nou het paard zelf in zou rijden? zou een paard van 8 die net ingereden is, de top nog kunnen bereiken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:12

jahoor dat kan die ruiter ook........... maar nogmaals waarom wachten als het dier er aan toe is...........

kinderen kunnen ook pas op hun 9de naar school :)

wat heeft het voor een zin om te wachten, en waarop wacht je dan?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:13

Tja, als paarden er echt niet van leden als je ze voor hun tweede bereed dan zouden ze wel vóór hun tweede ingereden worden.

En de reden voor die 2,5 staat hierboven al duidelijk genoeg: voor de handel. Niet voor het paard.

Ik zeg ook nergens dat je tot hun 8ste moet wachten heh. ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:15

KiWiKo schreef:
jahoor dat kan die ruiter ook........... maar nogmaals waarom wachten als het dier er aan toe is...........

Kim... Ik heb het daar toch niet meer over?????
ik accepteer jullie mening.. Komop hamer hier dan niet zo op door oke?
Nog één keer :
Ik wacht omdat ik het dier op 2.5 NIET voldoende gegroeit vind!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:17

dat is je goed recht :) ik vind een dier op 2.5 ook lichamelijk niet volgroeid.......... dat is gewoon zo............ staat buiten kijf
en toch maak ik ook 2.5 jarige zadelmak............. gewoonweg omdat ze soms zo en grote bek hebben dat dit nodig is op die leeftijd......... daarna gaan ze weer een jaar het land op........

tis allemaal om het even eigenlijk :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 22-11-09 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:18

Oke dan zijn we het daar over eens :)
en dat is de reden waarom ik liever wacht met rijden en longeren.
De rest wordt uiteraard wel gedaan, al vanaf veulen af aan :)
Veulens gaan direct de eerste dag al aan het halster en touw.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:19

hee de eerste drie weken van een veulens leven zijn het belangrijkste........... voetjes geven, meelopen, vaststaan word in die levensfase geimprementeerd...........

moeten mensen niet onderschatten

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:21

mijn beebie paard heb ik gekocht met net 3 jaar, was toen al ingereden en ook mee gesprongen. heb haar toen 4 maanden in de wei gezet, en in januari, het jaar waarin ze 4 werd, weer aan de longe gezet en weer er op gezeten. toen voornamelijk in de wei gereden en dus veel rechte stukken vooral toen remmen en gas, links en rechts. en nu is ze 4,5 en ben ik wat meer fanatiek aan het rijden (wijken, schouder voor, galop verzamelen etc)

zelf zou ik wachten tot het voorjaar dat het paard 3 is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:22

Daarom Kim, eerste dag gaan ze direct aan halster en touw, vast. met mams erbij.
5 minuten, geen gehang, oke, lekker t land weer in. In de avond als ze weer naar stal gingen, gingen ze weer 5 minuten vast, buiten de box, met mams erbij. weer goed? oke lekker slapen.
volgende dag herhalen... meelopen naar t weiland...
alles werd gedaan :j

maar die handelstal waar ik werkte... tsja daar ging het iets anders... en vervolgs raar opkijken als de veulens niet te vangen zijn en in verzet gaan bij druk aan het hoofd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:26

Ik heb toch regelmatig paarden/ponys in handen gehad die nog nooit in handen gekomen waren (soms zelfs niet bij smid....) en die waren dan ook in drie weken volledig handzaam. :=

Maar goed, op een normaal opfokbedrijf komen de veulens vanzelf heel wat keren in handen, bij het ontwormen/bekappen en verweiden en als dat allemaal normaal gebeurd zijn ze op drie jaar al wel wat gewend.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:31

ik heb ze ook het liefst zo groen mogelijk...mits in de imprentingsfase goed geleerd......... het liefst zo weinig ervaring met mensen als kan........

dan hebben ze tenminste niet de ervaring van tutters ern frutters.........en dan kan je er gewoon mee werken :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:35

Ervaring is niet erg als het maar goede ervaringen zijn. ;)

Iemand die verstandig met een 3jarige om kan gaan, kan dat ook met een 1jarige.

Scheelt trouwens ook veel als jonge dieren eens mee naar de keuring gaan, leren ze enorm veel van.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:37

mensen willen gewoon snel rijden op hum paardje :P

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:38

net wat randalinpony zei als je veulentjes naar een keuring brengt leren ze heel erg veel!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:39

precies........... goede ervaringen zijn niet erg.........

maar haleluja god zegen de greep en laten we die lieverd een keer borstelen dingen, zijn echt nono's

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:03

:D Jeetje wat een meningen allemaal.

Moet zeggen dat het allemaal heel erg logisch klinkt.
Van alle kanten.
Ben zelf van het inrijden op een latere leeftijd. (tussen de 3 en 4 jaar)
Die van mij heb ik zelf aan het einde van zijn derde jaar gedaan.
Dat heb ik al eerder gezegd... ;)
Hij is nu 5 jaar. :o

En ben wel net zover als mensen die hun paard met 2.5 inrijden.
Heb wel op een gegeven moment goeie hulp gekregen.

Maar wat een meningen kan er niet over uit. +:)+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:14

ikkeweer schreef:
Kan ik prima volgen Essiesilly (moest wel drie keer kijken hoe je je naam precies spelt).

hahah zo moeilijk is het niet hoor ;) essie van esther, en silly.. :D zo noem ik m n paardje nl altijd :D