Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:45

Dus een paard loopt van zijn achterbeen af als je hem ruimte geeft om te ademen vanvoor? Dan zit je vrees ik met een rijtechnisch probleempje en het lijkt me niet dat Gal dat heeft... Dit paard zou perfect met meer ruimte in de hals moeten kunnen lopen en ik ben er van overtuigd dat dit paard dat ook kan maar dat Gal onbewust te veel wilt regelen om het helemaal "perfect" te hebben zeg maar. :)

Want als wat jij zegt het probleem zou zijn, dan zou dat betekenen dat Gal hem "op heft" van voren en ik mag toch wel hopen dat dat niet het geval is :oo Sinds wanneer houden we het paard op het achterbeen door hem vanvoor geen ademruimte te geven? Dat is niets uit de klassieke dressuur en bij mijn weten ook niets uit de moderne dressuur.... Nieuwe methode?

Tempo controle is iets dat een paard in mijn mening hoort te leren voor de verzameling. Het paard moet van de hand af zijn en en zonder al te veel druk vanvoor te regelen zijn met zit en benen... Als dat in orde is kan je pas goed gaan verzamelen en er valt veel te zeggen over Toti, maar die verzameling is een heel sterk punt van hem. Dus iets zegt me dat dit dier perfect op zit terug komt. ;) Dus neen, ruimte in de hals zal voor deze combinatie geen probleem zijn en ik hoop dat "binnenkort" ook terug te zien. :)

normanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:01

Wie zegt dat IK dat probleem heb? Hoor je van mij niet. Ik opper iets.

We hebben het hier over 1 foto. Op die foto is Totilas te eng in zijn hals. Er wordt geopperd dat er veel controle is (niet "te"veel, maar toch wel zoveel dat het niet mooi is ;) ) Op DAT moment, midden in je proef, heb je geen hele lange zijde de tijd om het "even" met je zit op te lossen. Dan geef je misschien een extra ophouding? En daar reageert ie dan misschien op door even te "eng" te worden? Ik zou het me kunnen voorstellen. Jij niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:12

IMO zou je in de proef helemaal niets meer moeten oplossen :o Een extra ophouding bij een paard dat al te eng is is nogal onlogisch vind ik? Het idee is net dat hij meer moet loslaten... Niet dat hij hem nog vaster moet pakken.
Bovendien heb ik Toti in nog geen enkele proef met voldoende lengte in de hals zien lopen. Altijd zo eng. :)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:18

modie schreef:
Barmat schreef:

Sterker nog, ik vind Totilas zelfs een typisch voorbeeld van een paard dat lijkt te genieten van de aandacht, die tijdens het "ooooooohhhhhh" en "aaaaaaaahhhhhhh" de beentjes extra de lucht in gooit, zich groot maakt. Als hij zou kunnen lachen, deed hij het gewoon volgens mij :D

Het is gewoon een showbal optima forma, genietend van de aandacht en daarom moet hij nog wel eventjes tegen zichzelf in bescherming genomen worden, maar dat vertrouw ik Edward ook wel toe, hij krijgt daarin tevens alle ruimte van Moorland Stables.

Tijdens de prijsuitreiking ZIE je Totilas ook denken: "Kijk eens allemaal naar mij, IKKE, IKKE, IKKEEEEEE!!!!!" Je dicht hem bijna menselijke eigenschappen toe, waanzinnig gewoon. Zelden zoiets meegemaakt.

En dat ook allemaal van een foto ;)

Raar, toch? Dat ik iets anders ZIE :+

Wie had het over foto's?

Ik heb het over beelden. En ja, daar zie ik een paard dat wil presteren, die drang heeft om zijn best te doen, strebertje is wellicht.
Dat jij iets anders ziet dat kan. Maar zo zie ik het in ieder geval.

normanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:19

In de ideale wereld, hoef je ook niets op te lossen in je proef. Maar zo ideaal blijkt hij niet altijd te zijn.
Jong paard. Enorme mensenmassa, en dan nog van nature een vluchtdier zijn. Ik geef het je te doen.

Kan je nagaan als Toti straks wel de rust over zich krijgt, om met die ontspanning te presteren. Ik kan haast niet wachten. DAT wordt pas mooi en spectaculair. Het dak gaat er dan definitief af! En ik zit op de tribune. Hevig ge-emotioneerd..... :D

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:20

Typisch bokt hier :n
Jury's zijn geen domme mensen, Edward is een zeer zéér kundige ruiter die vele mensen heeft opgeleid (waaronder mijn nicht!) en die weet wat hij doet. Als er dan een klein kundig foutje in de proef zit, niks aan te doen. Dat heeft iedere wedstrijdruiter, 'eng' vind ik het er niet uitzien want ik vind de kür echt ge-wel-dig mooi!

Verder zie ik ook wat Barmat ziet :j :D

Ayasha
Blogger

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:20

Nee, DIE reactie is typisch bokt :D

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:22

Vertel! :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:23

Een reactie die buiten een uiting van frustratie absoluut niets toevoegd aan het topic en die alle reacties die niet in het straatje passen af doet als "typisch bokt". :+ Dat is nu eens een echte "typische" reactie. :')

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:26

Godsie, nu je het zegt :')

Ja ik zat het topic dor te lezen en vond vele mensen veel t ehard aanstellen. Moest het even kwijt maar idd het voegt weinig nuttigs aan het topic toe :') :o

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:28

normanfan schreef:
Dan geef je misschien een extra ophouding?

Tis geen B dressuur hoor :+

normanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:32

Alleen in de B een ophouding geven? Die snap ik niet. Leg es uit?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:35

normanfan schreef:
In de ideale wereld, hoef je ook niets op te lossen in je proef. Maar zo ideaal blijkt hij niet altijd te zijn.
Jong paard. Enorme mensenmassa, en dan nog van nature een vluchtdier zijn. Ik geef het je te doen.

Kan je nagaan als Toti straks wel de rust over zich krijgt, om met die ontspanning te presteren. Ik kan haast niet wachten. DAT wordt pas mooi en spectaculair. Het dak gaat er dan definitief af! En ik zit op de tribune. Hevig ge-emotioneerd..... :D

Ik heb ook 500kg vluchtdier die flink heet is en toch slaag ik er in om haar tempo met mijn zit te bepalen. Dus ik ga er van uit dat een GP ruiter daar dan zeker in slaagt. :? Niets ideale dressuurwereld, puur basis :? En neen, in de proef los ik niets meer op, ze heeft nog veel te leren (maar ik rijd dan ook geen GP dus da's logisch) maar in de proef staat ze er aan... Je hebt het losrijden voor de kleine dingen effe goed te zetten en de trainingen thuis om dingen op te lossen, dat hoor je niet in een proef te doen. Zeker niet op dat niveau.

Vreemde ingesteldheid heb je. :=

normanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:43

Ik heb het ook niet over "dingen oplossen" in je proef. Dat is juist PRECIES wat ik zeg. Op dat moment moet je gewoon je volgende oefening in. En ook op dat niveau zijn paarden en ruiters gespannen. Sterker nog. Op dat niveau gaat het ECHT ergens over.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:47

Margoot schreef:
Typisch bokt hier :n
Jury's zijn geen domme mensen, Edward is een zeer zéér kundige ruiter die vele mensen heeft opgeleid (waaronder mijn nicht!) en die weet wat hij doet. Als er dan een klein kundig foutje in de proef zit, niks aan te doen. Dat heeft iedere wedstrijdruiter, 'eng' vind ik het er niet uitzien want ik vind de kür echt ge-wel-dig mooi!

Verder zie ik ook wat Barmat ziet :j :D

Ik denk ook zeker dat ie kan rijden, dat hoor je volgens mij ook niemand beweren hier. Maar over stijl en smaak valt niet te twisten. En natuurlijk kan iedereen iedere ruiter een foutje vergeven. Ik zie Isabel en Anky ook regelmatig foutjes maken. Daar hebben we het ook niet over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:48

Wat wil je dan eigenlijk wél zeggen dat er toe doet in de berichtwisseling tussen mij en Modie waar we het hadden over het gebrek aan lengte in de hals bij dit paard?

Jij zegt dat als hij ruimte geeft het paard van het achterbeen af komt. Dat is bij mijn weten een probleem. Paarden horen nl niet van dat achterbeen af te komen als ze meer ruimte krijgen, integendeel, veel paarden gaan net beter ondertreden omdat ze niet geblokkeerd worden door de hand.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:50

:))

normanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:04

Helemaal mee eens. Hoort niet. Maar we zitten nou eenmaal met die foto.
En hij is gewoon te eng in de hals daar.
Mijn uitgangspunt is anders dan dat van Modie. Modie denkt dat Edward veel controle wil, en daarom hem zo rijdt. Ik denk niet dat dat het geval is. En probeer dus een ander licht op de foto te werpen.

That's all

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:18

Blijf niet hangen bij die foto. We hebben het over filmpjes enz inmiddels. ;) Totilas is gewoon altijd vrij eng in de hals en daar ging het ons om. Meestal is engheid in de hals door dat de ruiter te veel opsluit vanvoor of spanning.

Wat denk je dan WEL dat het geval is want dat is nog steeds niet duidelijk.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:21

pharagirlke schreef:
Blijf niet hangen bij die foto. We hebben het over filmpjes enz inmiddels. ;) Totilas is gewoon altijd vrij eng in de hals en daar ging het ons om. Meestal is engheid in de hals door dat de ruiter te veel opsluit vanvoor of spanning.

Wat denk je dan WEL dat het geval is want dat is nog steeds niet duidelijk.

Dan zal dat wel een beetje Totilas eigen zijn he, Edward Gal rijd écht niet op topniveau als er enkele dingen niet klopten. Die dingen
kloppen alleen nu niet in de ogen van de mensen die hierover een discussie beginnen dat moet toch iets zeggen :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:22

Dus omdat Edward dat niveau rijd is hij ineens boven de menselijke aard om fouten te maken verheven?
Sowieso worden er nog tactfouten gemaakt bij de wissels (en wie dat gaat ontkennen is blind. Want die waren echt duidelijk zichtbaar) dus er kloppen nog wel wat puntjes niet.

Totilas eigen of niet, het kan er uit gereden worden. Barokke rassen doen het ook en toch zijn er zat die met genoeg lengte in de hals lopen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:29

pharagirlke schreef:
Dus omdat Edward dat niveau rijd is hij ineens boven de menselijke aard om fouten te maken verheven?
Sowieso worden er nog tactfouten gemaakt bij de wissels (en wie dat gaat ontkennen is blind. Want die waren echt duidelijk zichtbaar) dus er kloppen nog wel wat puntjes niet.

Totilas eigen of niet, het kan er uit gereden worden. Barokke rassen doen het ook en toch zijn er zat die met genoeg lengte in de hals lopen.

Nou, als dat alles is, een tactische fout, wáárom dan zo'n enorme discussie over een paard dat op de top rijd? :) Als het zijn eigen
manier van lopen is geworden in de loop van de jaren, wáárom is het dan verkeerd? Omdat een normaal goed dressuurpaard niet zo
hoort te lopen?

Zucht, drukte erom zeg :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:02

pharagirlke schreef:
Ik heb ook 500kg vluchtdier die flink heet is

´Vluchtdier´ bestaat niet.
Heet gevoérd?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:09

Huertecilla schreef:
pharagirlke schreef:
Ik heb ook 500kg vluchtdier die flink heet is

´Vluchtdier´ bestaat niet.
Heet gevoérd?

Roofdieren dan zeker ook niet?

Leg mij de wondere wereld van het dierenrijk eens uit HC.... als je wilt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:10

sommige paarden hebben gewoon veel drang tot lopen :D