Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:23

Zo zeg, even op vakantie en ik heb voor 3 weken weer leesvoer.

Wat ik even gemist heb, wordt er een clinic georganiseerd door FaberSmid en de Professor.. dat zal interessant worden... als het betaalbaar is dan zal er ook een blondje in de ring verschijnen denk ik...
Of heb ik het verkeerd begrepen.....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:20

FaberSmid schreef:
Mindfields schreef:
Ik zie losmaken en gymnastiseren als gelijk hoor, dus het zal dan eerder aan mijn eigen interpretatie liggen. Losrijden doe je altijd voordat je aan het werk gaat dat lijkt me vrij logisch.

Bent u dan ook zo een ruiter die meten gaat draven en galoperen, de losmakende oefeningen is stap weg laat?

Waar baseert u dat op? Ik schrijf nog: losrijden doe je altijd eerst voordat je aan het werk gaat dat lijkt me vrij logisch.

Zoals ik al eerder in dit topic duidelijk heb uitgelegd stap ik eerst op beide kanten uitgebreid los, incl uebertreten en de hele rambam en DAN pas ga ik draven.

Lezen is een kunst, net als paardrijden :D

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:53

ik denk door dat ze geen steun hebben aan de bakrand :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:58

CCindy schreef:
20 min. loswerken in stap ? :oo
wij hebben aan 10 min zeker wel genoeg hoor .

Ligt er maar net aan hoe stijf je paard is :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:14

sporter schreef:
CCindy schreef:
20 min. loswerken in stap ? :oo
wij hebben aan 10 min zeker wel genoeg hoor .

???????????? dus met een los paard stap je niet? kom op zeg je kan in de stap zo goed werken dat je zo wel een uur alleen maar oefeningen in de stap zou kunnen doen

sporter

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:18

Ik weet niet hoe je al die conclusie's trekt uit dat ene zinnetje?

1. Ik zeg niet dat je met een los paard niet stapt.
2. Ik zeg niet dat je in stap niet kan werken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:25

Mindfields schreef:
Waar baseert u dat op? Ik schrijf nog: losrijden doe je altijd eerst voordat je aan het werk gaat dat lijkt me vrij logisch.

Zoals ik al eerder in dit topic duidelijk heb uitgelegd stap ik eerst op beide kanten uitgebreid los, incl uebertreten en de hele rambam en DAN pas ga ik draven.

Lezen is een kunst, net als paardrijden :D

U schreef: Ik zie los maken en gymnastiseren als gelijk hoor, dus het zal dan eerder aan mijn eigen interpretatie liggen. Los rijden doe je altijd voordat je aan het werk gaat dat lijkt me vrij logisch.
Dan maakt u toch van verschillende dingen een ding en spreekt u zichzelf toch tegen? Gymnastiseren is toch bij een nog niet los en warm gereden paard te zwaar met gevaar op blessures? Je rijdt toch eerst los, dan warm en dan ga je gymnastiseren (trainen)? Rijdt u schouder binnenwaarts bij het losrijden? Ik rij dat namelijk met losrijden niet, maar schouder voor (voorhand voor)?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:26

Mindfields schreef:
Ik zie losmaken en gymnastiseren als gelijk hoor, dus het zal dan eerder aan mijn eigen interpretatie liggen. Losrijden doe je altijd voordat je aan het werk gaat dat lijkt me vrij logisch.

Hier zeg ik toch duidelijk dat ik losMAKEN en gymnastiseren als gelijk zie, en dat losRIJDEN sowieso eerst gebeurt. Dus eerst doe ik losRIJDEN om de boel op te warmen, en DAN ga ik het paard losMAKEN/gymnastiseren dmv oefeningen. In het opwarmen/losrijden gebruik ik in stap het uebertreten ja. Dat moeten we echter nu niet nogmaals gaan verwarren met SB zoals we eerder in dit topic hebben gedaan. Want uebertreten is wijken en SB is SB.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:37

Moll schreef:
sporter schreef:

???????????? dus met een los paard stap je niet? kom op zeg je kan in de stap zo goed werken dat je zo wel een uur alleen maar oefeningen in de stap zou kunnen doen

Jezus, wat een felle reactie weer! Met een los paard stap je vaak MINDER dan 20 min. Er wordt niet geconcludeerd dat er helemaal NIET gestapt wordt :?

En natuurlijk kun je in stap best een uur oefeningen doen, maar daar ging het helemaal niet over. Het ging over losstappen, en daar heb je echt geen uur voor nodig. Dat kun je doen ja, maar nodig is het zeer zeker niet.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:38

sporter schreef:
Ik weet niet hoe je al die conclusie's trekt uit dat ene zinnetje?

1. Ik zeg niet dat je met een los paard niet stapt.
2. Ik zeg niet dat je in stap niet kan werken.

Inderdaad. Er wordt weer niet goed geluisterd, daaruit worden voorbarige en verkeerde conclusies getrokken en dan wordt er nog afsnauwend gereageerd ook.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:45

Mindfields schreef:
Mindfields schreef:

Hier zeg ik toch duidelijk dat ik losMAKEN en gymnastiseren als gelijk zie, en dat losRIJDEN sowieso eerst gebeurt. Dus eerst doe ik losRIJDEN om de boel op te warmen, en DAN ga ik het paard losMAKEN/gymnastiseren dmv oefeningen. In het opwarmen/losrijden gebruik ik in stap het uebertreten ja. Dat moeten we echter nu niet nogmaals gaan verwarren met SB zoals we eerder in dit topic hebben gedaan. Want uebertreten is wijken en SB is SB.

Dan ben ik dat niet met u eens, u spreek zichzelf tegen? U ziet alles als gelijk? Dan schrijft u eerst losrijden wat u later ook weer opwarmen noemt, dan los maken/gymnastiseren en met het warmrijden wijken?
Welke oefeningen rijdt u dan met losrijden? Welke met los maken/gymnastiseren? Welke met warm rijden? Welke met trainen?
Faber Smid schreef:
Dan maakt u toch van verschillende dingen een ding en spreekt u zichzelf toch tegen? Gymnastiseren is toch bij een nog niet los en warm gereden paard te zwaar met gevaar op blessures? Je rijdt toch eerst los, dan warm en dan ga je gymnastiseren (trainen)? Rijdt u schouder binnenwaarts bij het losrijden? Ik rij dat namelijk met losrijden niet, maar schouder voor (voorhand voor)?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:50

Lieve schat ik heb eerder in dit topic mijn gehele losrijprocedure uitgebreid beschreven, ik leg net NOGMAALS uit wat ik bedoel, als het nu nog niet duidelijk is dan weet ik het echt niet meer.

Na mijn al uitgebreid beschreven losrijprocedure in stap, draaf ik aan, werk daarin aan SB, travers, appuyeren, alles met doel meer lossigheid, meer lichtheid en vandaaruit naar verzameling, en ik galoppeer heel erg veel in mijn training. Omdat in galop de wervelkolom al zoveel draait, in tegenstelling tot de rechttoe-rechtaanbeweging in draf dat de banden en spieren in de achterhand vanzelf al veel meer te doen hebben. Uiteraard na zorgvuldige opbouw van de tijd die ik galoppeer maar ik streef er wel naar om 20 minuten aan 1 stuk galopwerk te kunnen doen. In galop ook weer SB, travers, linkertravers in de rechtergalop en andersom ook(of vloek ik nu weer??), contragalop etc om nog meer lossigheid te bewerkstelligen, appuyeren, de hele rambam en vandaaruit naar meer verzameling, eens een keer een arbeidspirouette. Nogmaals, ik heb het hier over mijn twee eigen paarden die beide op ZZ trainingsniveau lopen. Als dat allemaal voor elkaar is dan werk ik aan de piaffe, en als de piaffe meer bevestigt is werk ik ook aan de passage. Mijn vosje deed vorige week zn eerste mooie stukje passage bijvoorbeeld. Paar passen maar voelde heel goed.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 04:59

Mindfields dank voor uw uitleg, maar ik blijf bij mijn mening dat u zichzelf tegen spreekt. Misschien neem ik wat u schrijft wel te letterlijk?
Wat mij zo verbaasd is dat ik bijvoorbeeld schouder voor (voorhand voor) mis en u sb schrijft? 20 minuten aan een stuk galoperen kan ik ook niet begrijpen, hoe lang joggen doet u met oefeningen aan een stuk door?
Deze vraagt blijft:
Welke oefeningen rijdt u dan met losrijden?
U heeft beschreven hoe u warm rijdt en traint.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:16

FaberSmid schreef:
Mindfields dank voor uw uitleg, maar ik blijf bij mijn mening dat u zichzelf tegen spreekt. Misschien neem ik wat u schrijft wel te letterlijk?
Wat mij zo verbaasd is dat ik bijvoorbeeld schouder voor (voorhand voor) mis en u sb schrijft? 20 minuten aan een stuk galoperen kan ik ook niet begrijpen, hoe lang joggen doet u met oefeningen aan een stuk door?
Deze vraagt blijft:

Nee u snapt het nog steeds niet. Ik heb nu zowel het opwarmen in stap, als de rest van mijn training toegelicht.

Als je het galopwerk systematisch opbouwt qua conditie dan is 20 minuten galopwerk een fluitje van een cent hoor voor het paard. U leest niet meneer, echt niet. Ik heb duidelijk uitgelegd waarom ik dat doe maar u leest niet. Erg jammer.

Ik nodig u bij deze uit om eens op Nicky te komen rijden en eens te komen voelen of ik het allemaal verkeerd doe of dat u misschien wel denkt, verrek, dit paard voelt wel erg fijn aan en erg los in zn lijf etc.

En dan zet ik al mijn geld in op het laatste.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:58

Even een piaffe-fotootje van mij op mijn 14 jarige Z2 paard Nicky Mindfields, vandaag in de regen. Uiteraard na eerst opwarmen, vervolgens gymnastiseren, was ik erg blij met deze foto. Hij vindt het nog wel erg moeilijk en het zijn ook maar kleine stukjes maar we komen er wel. Ik had geen sporen om, heb ik wel vaker niet want ik vind dat ze het ook zonder sporen op je simpele beenhulpen moeten doen. Ik ben vooral blij met de lichtheid die we al goed kunnen behouden aan de voorkant, hij draagt echt zichzelf en zoekt geen steun op m'n handen. Natuurlijk zou hij nog meer moeten gaan zitten maar alles op z'n tijd, dat gaat ook goedkomen. Gewoon elke keer weer een beetje meer en uiteindelijk komt het wel.
Hij doet zo gruwelijk zn best voor me, echt zo gaaf. Dit paard heb ik overigens gratis gekregen vorig jaar omdat hij onhandelbaar was en niet te verkopen.
Afbeelding

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:04

Mindfields schreef:
FaberSmid schreef:
Deze vraagt blijft:

Nee u snapt het nog steeds niet. Ik heb nu zowel het opwarmen in stap, als de rest van mijn training toegelicht.

Als je het galopwerk systematisch opbouwt qua conditie dan is 20 minuten galopwerk een fluitje van een cent hoor voor het paard. U leest niet meneer, echt niet. Ik heb duidelijk uitgelegd waarom ik dat doe maar u leest niet. Erg jammer.

Ik nodig u bij deze uit om eens op Nicky te komen rijden en eens te komen voelen of ik het allemaal verkeerd doe of dat u misschien wel denkt, verrek, dit paard voelt wel erg fijn aan en erg los in zn lijf etc.

En dan zet ik al mijn geld in op het laatste.

U kunt wel schrijven dat ik niet lees, maar leest u wel wat u schrijft? Ik ga er van uit dat de uw praktijk anders is dan uw theorie.
U schrijft letterlijk 20 minuten aan 1 stuk door te galoperen met oefeningen? Doet u ook dagelijks 20 minuten aan 1 stuk door voluit joggen met oefeningen? Joggers moeten het joggen staken voor hun oefeningen, dus graag dan oefeningen die u onder het joggen zelf kan uitvoeren zoals voetballers bijvoorbeeld.
Bedankt voor uw uitnodiging, die sla ik natuurlijk niet af. Maar dan zou ik u graag ook willen bewonderen met rijden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:10

FaberSmid schreef:
U kunt wel schrijven dat ik niet lees, maar leest u wel wat u schrijft? Ik ga er van uit dat de uw praktijk anders is dan uw theorie.
U schrijft letterlijk 20 minuten aan 1 stuk door te galoperen met oefeningen? Doet u ook dagelijks 20 minuten aan 1 stuk door voluit joggen met oefeningen? Joggers moeten het joggen staken voor hun oefeningen, dus graag dan oefeningen die u onder het joggen zelf kan uitvoeren zoals voetballers bijvoorbeeld.
Bedankt voor uw uitnodiging, die sla ik natuurlijk niet af. Maar dan zou ik u graag ook willen bewonderen met rijden.

Het verschil met een joggend mens is dat je geen rek en strek oefeningen kunt doen terwijl je rent, want dan ga je op je plaat :D

In galop kun je alle zijgangen rijden, je kunt tempowisselingen rijden, je kunt pirouettes rijden, galopwissels, etc etc. Mijn paard is dan in topconditie he, nogmaals, je moet het opbouwen, steeds een stukkie langer en op een gegeven moment galoppeert ie fluitend 20 minuten lang en doet met zn vingers in zn neus alle oefeningen. Je gaat dit natuurlijk niet doen met een 5 jarige die nog niks geen conditie heeft en zomaar dan 20 minuten galopperen dat lijkt me duidelijk.

En de uitnodiging staat hoor, kom maar kijken, wellicht tijdens die geplande clinic?

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:14

SB moeilijk? Travers & Appuyeren is véél moeilijker! :Y)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:22

Mindfields schreef:
FaberSmid schreef:

Het verschil met een joggend mens is dat je geen rek en strek oefeningen kunt doen terwijl je rent, want dan ga je op je plaat :D

Daarom schreef ik ook zoals bijvoorbeeld voetballers, niet gelezen? Maar dat is een slap excuus en broodje aap op mijn vraag?

In galop kun je alle zijgangen rijden, je kunt tempowisselingen rijden, je kunt pirouettes rijden, galopwissels, etc etc. Mijn paard is dan in topconditie he, nogmaals, je moet het opbouwen, steeds een stukkie langer en op een gegeven moment galoppeert ie fluitend 20 minuten lang en doet met zn vingers in zn neus alle oefeningen. Je gaat dit natuurlijk niet doen met een 5 jarige die nog niks geen conditie heeft en zomaar dan 20 minuten galopperen dat lijkt me duidelijk.

Dus u bent echt 20 minuten aan een stuk aan het galoperen met oefeningen?

En de uitnodiging staat hoor, kom maar kijken, wellicht tijdens die geplande clinic?

Tijden de clinic zou ook kunnen, eerst de theorie van de clinics tot praktijk waar maken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:27

FaberSmid schreef:
Daarom schreef ik ook zoals bijvoorbeeld voetballers, niet gelezen? Maar dat is een slap excuus en broodje aap op mijn vraag?

Dus u bent echt 20 minuten aan een stuk aan het galoperen met oefeningen?

Tijden de clinic zou ook kunnen, eerst de theorie van de clinics tot praktijk waar maken.
[/quote]

Uw zin over voetballers kwam niet als zodanig op mij over dus mijn excuses.

En ja hoor ik galoppeer zo 20 minuten aan 1 stuk en paard kijkt er niet van op of om, zn ademhaling blijft super rustig en hij vindt het heerlijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:31

Ok Mindfields duidelijk, ik persoonlijk hou meer van afwisseling door tempi en overgangen. Steeds opbouwen, pieken en afbouwen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:34

FaberSmid schreef:
Ok Mindfields duidelijk, ik persoonlijk hou meer van afwisseling door tempi en overgangen. Steeds opbouwen, pieken en afbouwen.

Oh maar dat doe ik ook hoor, geen zorgen, ik wissel heel veel af, maar ik heb wel gemerkt dat sinds ik zoveel galoppeer en minder draaf, de draf wel veel beter en sterker en losser is geworden, meer veer, meer draagkracht etc. Dus het werkt wat mij betreft wel.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:48

Mindfields hoe kan u dat ook doen, als u 20 minuten aan een stuk met oefeningen in galoppeert? Dat begrijp ik niet, maar ik zal u wel verkeerd begrijpen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:55

FaberSmid schreef:
Mindfields hoe kan u dat ook doen, als u 20 minuten aan een stuk met oefeningen in galoppeert? Dat begrijp ik niet, maar ik zal u wel verkeerd begrijpen.

Kunt u zich niet indenken dat een dressuurpaard op Z2 niveau met een goede conditie prima zo lang kan galopperen en dat je daarnaast ook veel andere dingen kunt doen. Ik plaats hierboven net een foto van mijn paard, zodat u zelf kunt oordelen of hij het zo slecht heeft dat hij zo lang moet galopperen(wat hij er zelf van vindt weet ik en hij vindt het heerlijk om galopwerk te doen en ik train paarden graag op een voor hen prettige manier)daar komt geen enkele reactie op, etc, en u blijft maar op een aanvallende toon discussieren, zoals velen voor mij al gezegd hebben. We zijn toch niet elkaars vijand? We willen toch hetzelfde? Lichtheid en samenwerking tussen ruiter en paard?

Daarnaast post ik ook nog dat zijn draf enorm verbetert is door al dat galopwerk, maar daar reageert u ook niet op. Jammer.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:02

Mindfields ik kan me veel indenken, zelfs gp paarden. Maar ik kan me niet indenken hoe u overgangen en 20 minuten galop aan 1 stuk tegelijkertijd rijdt?
Galop is een prachtige gang, wonderbaarlijk dat galop een gang is dat paarden zo goed doet. Hoe zo dat toch komen? Waarom zijn overgangen en tempi zo zwaar, net als dat de stap niet de makkelijkste gang is? Correcte stap is een moeilijk gang voor de meeste ruiters en paarden, door de manier van rijden.