ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:24

Mijn bijna 4 jarige is ook al onder het zadel, ik rijd er minstens 1 keer per week mee (les) al is hij bij elkaar nog geen maand onder het zadel.

Het is nog echt een kleuter in gedrag (komt ook door zn ras denk ik, haflinger) maar leert verschikkelijk snel. Zijn leven OHZ ziet er dus ook als volgt uit. Met een leeftijd van 3,5 weggebracht naar een beleerstal, na 5 dagen ik erop en de dag erna was hij weer thuis. Thuis heb ik hem nog 1 week actief aan het werk gehad (5 keer per week rijden OF longeren) en een weekje rustig aan het werk gehad (2 keer per week longeren). Hierna heeft hij weer even 2 maand op de wei gestaan wegens ziekte en geen zin van mij. Vorrige maandag heb ik hem meegenomen naar de manege en ben er gewoon mee gaan rijden alsof hij alles nog kende (nog wel lerend maar niet van stilte=opnieuw beginnen) en dit bleek ook zo te zijn. Vanaf afgelopen week gaat hij dus minstens 1 keer per week OHZ, volgende maand wordt hij 4. Ik rijd nog niet met de les mee maar er tussendoor en als de groep naar buiten gaat blijf ik alleen in de bak, en dit ging afgelopen week super en indien nodig staat er wel iemand in de bak om MIJ te corrigeren :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:33

Huertecilla schreef:
Blijft de vraag over hoeveel compromis je vindt dat je kan sluiten met het welzijnsbelang van jouw paard.
Geef je het paard de prioriteit dan belast je de rug niet voor de rug uitontwikkeld is.hc

Ookal is het paard uitgegroeid. Ze zijn niet gemaakt om op te gaan zitten. schadelijk is het altijd.

Imo kun je makkelijker een jong paard naar de knoppen rijden, maar ook een ouder paard kun je kapot rijden, wanneer je niet bewust en voorzichtig bent.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:06

superwoman schreef:
Huertecilla schreef:
Blijft de vraag over hoeveel compromis je vindt dat je kan sluiten met het welzijnsbelang van jouw paard.
Geef je het paard de prioriteit dan belast je de rug niet voor de rug uitontwikkeld is.hc

Ookal is het paard uitgegroeid. Ze zijn niet gemaakt om op te gaan zitten. schadelijk is het altijd.

Imo kun je makkelijker een jong paard naar de knoppen rijden, maar ook een ouder paard kun je kapot rijden, wanneer je niet bewust en voorzichtig bent.

Dan is en blijft het dus altijd te prefereren een ouder paard te rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:10

Ninx, wie van zichzelf weet een paard niet heel te kunnen houden, zou beter helemaal niet rijden, zelfs niet op een bejaard paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:16

Lovely schreef:
Ninx, wie van zichzelf weet een paard niet heel te kunnen houden, zou beter helemaal niet rijden, zelfs niet op een bejaard paard.

Objectiviteit over het eigen kunnen van de ruiter is een zeer schaars goed.... zoals wij allen weten :D :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:28

Wat mij verbaast in deze discussie is dat over jonge paarden gesproken wordt alsof een paard een zak met losse botten is dat zomaar schade oploopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:32

LDRD, alsof ze van suikergoed zijn met marsepeinen groeischijven :). Het is niet verkeerd om erbij stil te staan waarom je een paard met beleid en met mate op moet leiden, maar het is ook niet zo dat ze zomaar stuk zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:35

3 jarige mag in de B waarom is dat slecht??

In de B word er alleen verlangd dat je paard het bit accepteerd en stuurbaar is. Zo moeilijk en zwaar lijkt me dat niet 6 minuten ongeveer laten zien dat je paard kan lopen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:18

Nou, voor sommige ruiters is dat een brug te ver, en voor sommige 3-jarige paarden kan een B-proef nog veel te gek zijn op die leeftijd.
Voor hen met verstand en gevoel ben ik niet bang, maar als ik dan wel eens iets lees over 2-jarige paarden die met bijzet gelongeerd worden, dan wil ik niet weten wat er verder met zo'n dier gaat gebeuren. Voor zulke paarden zou het fantastisch zijn als de norm omhoog zou gaan. Want feitelijk heeft iemand toch in een grijs verleden eens bedacht dat je een paard bij 3 jaar kunt inrijden? Op den duur is zoiets algemeen (nou ja, vrij algemeen :P ) geaccepteerd en wordt er door velen verder niet meer over nagedacht. Dat is zo jammer, omdat we nu meer weten dan 100 jaar geleden, zou die norm toch bijgesteld kunnen worden? (ter bescherming van al die paarden met eigenaren zonder gevoel en verstand zeg maar)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:23

Maar wanneer kan ik dan beginnen met rijden?

Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. De mensen van IJsland hadden dus veel beter in de gaten wanneer een paard voor het eerst bereden kon worden, dan wij mensen van het vasteland.

Wat gebeurt er als ik wel eerder op mijn paard stap?

De grootste schade die je waarschijnlijk zult aanrichten is schade aan de rug.

Moet je dan al die tijd je paard maar in het land laten staan?

Nee, er zijn 1001 dingen die je je paard kunt leren voordat je op hem gaat rijden. Kijk maar eens naar de grondwerkopdrachten bij natural horsemanship, bijvoorbeeld van Parelli. Parelli biedt enorm goed zelfstudiemateriaal waar je een hele lange tijd meer vooruit kunt. Tegen de tijd dat je toe bent aan rijden, is je paard al aan alles gewend, is hij al te sturen en te wenden op de kleinste commando’s. Steppen of wandelen met je paard is ook heel leuk voor degenen die geen zin hebben om een natural horsemanship programma te doorlopen.

Maar waarom mag je dan al met een 3 jarig paard starten op wedstrijden?

In de dressuur mag je een paard starten als een paard 3 jaar is geworden. De bedenkers van dressuur leefden in een hele andere tijd, waarin paarden onderdeel waren van oorlogsmaterieel. Echter de paarden van de Spaanse rijschool worden ook eerst heel lang aan de hand getraind en pas vanaf een jaar of acht gaan ze moeilijke oefeningen doen en pas vanaf 10 jaar draaien ze mee in de shows. Veel paarden halen daar met gemak de respectabele leeftijd van dertig jaar en draaien op die leeftijd mee in de opleiding voor nieuwe ruiters. Iets dat bijna onwaarschijnlijk lijkt als je ziet op welke leeftijd moderne sportpaarden met pensioen gaan.

In de endurance mag je meedoen met een paard in de laagste klasse als het minimaal vier jaar oud is. Al een verbetering ten opzichte van de dressuurwedstrijden. Klasse II mag vanaf vijf jaar en klasse III vanaf zes jaar. Klasse IV is opgesplitst in IV tot 140 km, hiervoor moet een paard minimaal zes jaar oud zijn, voor 140-160 km minimaal zeven jaar. Als je bedenkt dat de groeischijven in de rug op z’n vroegst pas sluiten met 5,5 jaar, geeft het toch te denken dat je met een paard dat nog niet die leeftijd heeft bereikt toch al wedstrijden mag rijden met een afstand van 40 tot 79 km. Dat is heel wat uurtjes een ruiter op je rug. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt er meestal ook nog getraind, dus het blijft niet bij die ene wedstrijddag.

Draf- en rensport zijn lastig met elkaar te vergelijken, omdat in Nederland de drafsport voornamelijk aangespannen plaatsvindt. Een paard kan veel eerder iets trekken, dan dragen. Trekken is veel minder belastend voor een paard. In de rensport worden paarden al uitgebracht als ze 2 jaar oud zijn.
Bij het opstellen van regelementen voor wedstrijden, waren de ontwerpers meestal niet op de hoogste van bovengenoemde kennis. Evenmin zijn wedstrijden bedacht om het welzijn van het paard te verbeteren. Op z’n best wordt er bij wedstrijden wel gelet op welzijn, maar het staat zeker niet altijd centraal.

Alsnog mijn stukje. Ik heb van huis uit geleerd dat het beter is een paard in te rijden als hij 'volwassen' is en de groeischijven goed sluiten, dit is in de periode van 5 tot 6 jaar.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:23

KellyZ schreef:
Maar wanneer kan ik dan beginnen met rijden?

Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. De mensen van IJsland hadden dus veel beter in de gaten wanneer een paard voor het eerst bereden kon worden, dan wij mensen van het vasteland.

Wat gebeurt er als ik wel eerder op mijn paard stap?

Moet je dan al die tijd je paard maar in het land laten staan?

Nee, er zijn 1001 dingen die je je paard kunt leren voordat je op hem gaat rijden. Kijk maar eens naar de grondwerkopdrachten bij natural horsemanship, bijvoorbeeld van Parelli. Parelli biedt enorm goed zelfstudiemateriaal waar je een hele lange tijd meer vooruit kunt. Tegen de tijd dat je toe bent aan rijden, is je paard al aan alles gewend, is hij al te sturen en te wenden op de kleinste commando’s. Steppen of wandelen met je paard is ook heel leuk voor degenen die geen zin hebben om een natural horsemanship programma te doorlopen.

Maar waarom mag je dan al met een 3 jarig paard starten op wedstrijden?

In de dressuur mag je een paard starten als een paard 3 jaar is geworden. De bedenkers van dressuur leefden in een hele andere tijd, waarin paarden onderdeel waren van oorlogsmaterieel. Echter de paarden van de Spaanse rijschool worden ook eerst heel lang aan de hand getraind en pas vanaf een jaar of acht gaan ze moeilijke oefeningen doen en pas vanaf 10 jaar draaien ze mee in de shows. Veel paarden halen daar met gemak de respectabele leeftijd van dertig jaar en draaien op die leeftijd mee in de opleiding voor nieuwe ruiters. Iets dat bijna onwaarschijnlijk lijkt als je ziet op welke leeftijd moderne sportpaarden met pensioen gaan.

In de endurance mag je meedoen met een paard in de laagste klasse als het minimaal vier jaar oud is. Al een verbetering ten opzichte van de dressuurwedstrijden. Klasse II mag vanaf vijf jaar en klasse III vanaf zes jaar. Klasse IV is opgesplitst in IV tot 140 km, hiervoor moet een paard minimaal zes jaar oud zijn, voor 140-160 km minimaal zeven jaar. Als je bedenkt dat de groeischijven in de rug op z’n vroegst pas sluiten met 5,5 jaar, geeft het toch te denken dat je met een paard dat nog niet die leeftijd heeft bereikt toch al wedstrijden mag rijden met een afstand van 40 tot 79 km. Dat is heel wat uurtjes een ruiter op je rug. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt er meestal ook nog getraind, dus het blijft niet bij die ene wedstrijddag.

Draf- en rensport zijn lastig met elkaar te vergelijken, omdat in Nederland de drafsport voornamelijk aangespannen plaatsvindt. Een paard kan veel eerder iets trekken, dan dragen. Trekken is veel minder belastend voor een paard. In de rensport worden paarden al uitgebracht als ze 2 jaar oud zijn.
Bij het opstellen van regelementen voor wedstrijden, waren de ontwerpers meestal niet op de hoogste van bovengenoemde kennis. Evenmin zijn wedstrijden bedacht om het welzijn van het paard te verbeteren. Op z’n best wordt er bij wedstrijden wel gelet op welzijn, maar het staat zeker niet altijd centraal.

Alsnog mijn stukje. Ik heb van huis uit geleerd dat het beter is een paard in te rijden als hij 'volwassen' is en de groeischijven goed sluiten, dit is in de periode van 5 tot 6 jaar.

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:36

Oh, ik wil wel uitleggen waarom ik die van mij nu op 4-jarige leeftijd oppak. Vorig jaar vond ik hem nog veel te veulenachtig in zowel gedrag als bouw. Niet heel vreemd want zijn moeder was ook een laatbloeier. Een maand terug ben ik voor het eerst op geklommen nadat ik hem eerst aan de longe wat stemhulpen geleerd heb. De belangrijkste stemhulp HO kende hij wel van veulen af aan...

Op dit moment rijd ik hem 2 a 3x per week. Eerst even in de bak, paar rondjes in alle gangen beide kanten op en wat grote voltes. Gewoon gehoorzaam op eigen benen en het bit aannemen, niks geen poespas. Daarna ga ik ermee naar buiten en een kwartiertje stappen en wat stukjes rechtuit draven in het bos. Dit doe ik met name om de pezen te trainen en het paard zelf zijn balans te laten vinden met een ruiter op de rug.

Met zijn moeder heb ik ongeveer hetzelfde programma aangehouden. Op 21-jarige leeftijd doet die het ook nog steeds prima. Paard is nog geen dag kreupel geweest en buiten de jaarlijkse entingen om ziet ze eigenlijk ook vrijwel nooit een veearts. Rug of peesblessure's is haar ook vreemd en de benen zijn spijkerhard.

Wat ik veel zie in mijn omgeving is dat paarden idd rustig worden opgepakt maar de tijd voor het afharden van de pezen niet genomen wordt wat resulteerd in veel peesblessures op jonge leeftijd. Soms dusdanig erg dat het paard in de worst beland.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:15

Ninx schreef:
superwoman schreef:

Dan is en blijft het dus altijd te prefereren een ouder paard te rijden...

eigenlijk wel ja!
Uitzonderingen wanneer het paard (uit zichzelf) zich verkeerd belast - hier is rechtrichten of/en sterker maken op z'n plaats.

Ik geloof dat ik in een blad had gelezen dat er aan aantal dierenartsen waren die zeiden dat de meeste blessures door de ruiter wordt veroorzaakt - (vind ik ook vrij logisch) waardoor ik de conclusie trek dat veel mensen denken dat ze beter kunnen rijden dan dat ze in werkelijkheid kunnen. ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:18

nadenken over wat je doet en/of niet doet met je paard, jong of oud, is natuurlijk nooit verkeerd...
De meeste jonge paarden lopen in de opfok met leeftijdsgenoten, ik ben van mening dat een kleuter een kleuter niets kan leren dat terzijde, waardoor een groot stuk brutaliteit (als je wilt vermenselijken) angeleerd kan worden, waardoor op 3 jarige leeftijd zadelmak en inrijden 'beter' kan zijn om een betere basis voor een prettige samenwerking tussen mens en dier en dier en mens op te bouwen...

Wij hebben vorig jaar een 3 jarige zadelmak gemaakt, en die is eerst een poosje doorgereden om vervolgens vakantie te krijgen.. waarbij het doorrijden gezien moet worden als regelmatig gereden maar aangepast aan het paardje, de mentaliteit, conditie, leeftijd etc....
Daarna is hij pas op 4 jarige leeftijd op concours uitgebracht, en dan ook gematigd, gezien zijn kunnen en vooral willen.

vwb de paarden van de spaanse rijschool in Wenen, ze verkopen 4 jarigen, merries, die aangereden worden en 5 jarige hengsten en ruinen die ingereden zijn :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 06:04

KellyZ schreef:

Ik vraag me af of de grootste groep uitvallers in de toekomst dan ook uitvallen door rugproblemen. Daar heb ik zo mijn twijfels over.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 06:39

er is ergens een onderzoek die aantoont dat er meer paarden versleten raken door verkeerd (recreatief) rijden dan door dressuurtraining en dan mn de topdressuurpaarden.
[ben aan het zoeken of ik het terug kan vinden]

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 06:42

Daar kan ik me helemaal iets bij voorstellen Alane.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:51

ja maar volgens mij vallen de oudere paarden niet uit door rugproblemen. MErendeel koliek en been,pees enz problemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:01

Dancie schreef:
ja maar volgens mij vallen de oudere paarden niet uit door rugproblemen. MErendeel koliek en been,pees enz problemen.

...en dat bíj chronische rugpijn.
Oeff. Kan je nagaan hoe erg het is met het welzijn vande rijpaarden door alles wat wij hen aandoen.

Interessant is de algemene opvatting over wat ´oudere´ is O:)

hc

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:04

Ik zie gigantische sportpaarden die altijd banketstaaf sterven door een ongelukje koliek of een blijvende peesblessure, Hoe vaak hoor je nou van chronische rugpijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:07

Dancie schreef:
Hoe vaak hoor je nou van chronische rugpijn.

Ja, paarden bellen daar zelden de da over...

hc

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:11

je metkt aan je paard zodra hij wat heeft daarvoor bellen wij de dierenarts toch?

Ik word af en toe een beetje moe van dat gemeut een paard heeft een sterk lichaam en rond de 3 a 4 jaar zijn ze gebouwd om een bepaald gewicht te kunnen dragen. Daarin zal je ze goed moeten begeleiden. Maar die onzin als wat ze allemaal wel niet krijgen wanneer wij er op stappen voor hun 6e jaar. Een paard kan makkelijk dragen MITS hij niet goed gereden word het begin

Waarom zouden we nog gaan rijden? is het wel goed als ze 6 zijn? of zullen we voortaan wachten tot ze 15 zijn?

Heel veel argumenten kan ik wat mee maar die van jou niet HC ik vind het een beetje dommige opmerkingen die je plaatst.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:57

Huertecilla schreef:
Dancie schreef:
Hoe vaak hoor je nou van chronische rugpijn.

Ja, paarden bellen daar zelden de da over...

hc

GEWELDIG !!!!

Gelukkig bellen ze ook de de kindervertrouwenspersoon niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:11

Dancie schreef:
je metkt aan je paard zodra hij wat heeft daarvoor bellen wij de dierenarts toch?

Paarden zijn geëvolueerd in het uiterlijk geen probleem laten merken; dan hen tot roofdier-doelwit; tot de natuurlijk uítgeselecteerde.

Paarden gillen ook niet over ongemak en pijn om dezelfde evolutionaire reden.
Daarom worden ze zo universeel mishandeld.

Chronische problemen zijn verder in de regel geleidelijk. Nóg een factor waardoor de mens er niet alert op is.

De ruiter heeft tot slot een eigenbelang wat zwaarder weegt dan het welzijnsbelang van het paard.
De ruiter zal in de regel niet op zoék gaan naar een reden om niet te rijden.
Daardoor reageren mensen wel op een schuurplek door het zadel maar niet op wervelproblemen.
Combineer dat met de evolutionair geprogrammeerde eigenschap van paarden om geen probleem te laten zíen en het probleem van onderliggende chronische problemen is helder.
Hoop ik.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-08-09 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:13

Huertecilla schreef:
Dancie schreef:

...en dat bíj chronische rugpijn.
Oeff. Kan je nagaan hoe erg het is met het welzijn vande rijpaarden door alles wat wij hen aandoen.

Interessant is de algemene opvatting over wat ´oudere´ is O:)

hc

Deze opmerking slaat echt werkelijk waar helemaal nergens op....

Ik moet zeggen ik het wel met je eens ben dat rugproblemen meer voorkomen dan gedacht wordt.

En dat kán met de leeftijd te maken hebben waarop ze zijn ingereden, maar hoeft natuurlijk niet:
Vorig jaar een paardje uitgeprobeerd, 7 jaar, krap 2 jaar onder het zadel.
Dit paard had duidelijk een rugprobleem, alleen volgens eigenaar én diens paardenostheopaat niet.
En tja ik ken genoeg paarden die met 3 of 2,5 zelfs zadelmak gemaakt zijn en die nergens last van hebben.
Je voelt het direct als je erop zit, of je het als toeschouwer nu wel of niet ziet.