Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:54

Ninx schreef:
Paardentango heb ik al een mail gestuurd, maar zij heeft een forse wachtlijst.
Ik wil toch graag iets vinden om mee van start te kunnen gaan....
Jeannine tipte deze kaptoom, kennen jullie dit type?
http://link.marktplaats.nl/295319464

De mijne had ze nog liggen. Dus die had ik in een weekje binnen.
En dat type ken ik niet, Ziet er opzich wel netjes uit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:57

Anoniem schreef:
Ninx schreef:
Paardentango heb ik al een mail gestuurd, maar zij heeft een forse wachtlijst.
Ik wil toch graag iets vinden om mee van start te kunnen gaan....
Jeannine tipte deze kaptoom, kennen jullie dit type?
http://link.marktplaats.nl/295319464

De mijne had ze nog liggen. Dus die had ik in een weekje binnen.
En dat type ken ik niet, Ziet er opzich wel netjes uit.

Oh, dat is wel lekker snel zeg! Ze maakt mooie dingen, dus begrijpelijk dat veel mensen een bestelling doen. Maar aangezien het handwerk is duurt het even natuurlijk.
Dit is inderdaad best een net dingetje. Het is er echter 1 zonder ijzer in de neusriem, is dat bezwaarlijk wanneer je voor het eerst van start gaat?

Anoniem

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:00

Ik heb er ook 1 zonder ijzer. Werkt voor mij prima. Als ik ooit tegen kom dat het niet meer gaat zonder ijzer kan ik er nog altijd 1 aanschaffen met ijzer. (ik ben dus ook een "beginner")

Mijn kaptoom van paardenTango was 1 van haar 1e werkjes en had ze gewoon al ooit gemaakt. Maar paste niet op haar eigen paarden. Dus kon ik hm voor een prikkie overnemen :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:00

@ Jeannine, Ninx, hebben jullie het over instructrice Lara Sterk? Heb haar site gevonden en daar ook een mooie 'dubbele lijnen' reportage met Jeannine + paard?! Beetje off topic, maar dat wil ik ook graag gaan doen. Interessant interessant...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:02

Fransje_70 schreef:
@ Jeannine, Ninx, hebben jullie het over instructrice Lara Sterk? Heb haar site gevonden en daar ook een mooie 'dubbele lijnen' reportage met Jeannine + paard?! Beetje off topic, maar dat wil ik ook graag gaan doen. Interessant interessant...

Jep, daar hadden we het over. Ik heb dat ook zitten lezen en bekijken, smaakt naar meer he? Leuk hoor!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:47

Ninx, ik pb je wel even over de details. Inderdaad een fries, qua neus en kaak is het full, de rest is cob 8)7

Man, als ik hier zo lees dan begint het zó te kriebelen om eindelijk eens echt aan de slag te gaan. Wil het al jaren en steeds is er iets wat roet in het eten gooit. De komende maanden word het alweer niks.
En dat terwijl ik maar een uurtje van 't Balingehof én van Natalie vd Meide af woon.. bluh!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:51

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:58

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:29

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:04

Warmbloed is idd full. Zijn volgens mij de standaard kwpn-slank-hoofd maten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:10

wimmus schreef:
Warmbloed is idd full. Zijn volgens mij de standaard kwpn-slank-hoofd maten.

Mmm, ik zou even moeten mailen of dat klein te maken is tot Cob maat... maar dan zal ie misschien nog wat ruim zijn.....

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:22

Hi, zo nu en dan neem ik eens een kijkje in dit toppic om te kijken hoe mensen het rechtrichten op de diverse manieren ervaren. Heel interessant.

Ik zie dat er een aantal mensen druk bezig zijn naar het uitzoeken van een kaptoom, misschien kan ik daar iets aan bijdragen?

Elk paard is verschillend en zal verschillend reageren op elke veschillende kaptoom. Ik heb intussen alle kaptomen wel voorbij zien komen en gebleken is dat de Academische kaptoom eigenlijk wel bij de meeste paarden het fijnste werkt. Zeker als men zover is dat men de travers, renvers e.d. in stap en draf gaat trainen.

De hierboven genoemde kaptoom van Kraemer Sport is ook een hele fijne kaptoom. Ik gebruik hem zelf ook naast de academische kaptoom. Hij is mooi zacht op de neus en heeft dezelfde ketting in het neusgedeelte zitten als de academische kaptoom. Het kopstuk van de kaptoom speelt een grote rol bij de druk die de kaptoom achter de oren geeft. Bij de Kraemer Sport kaptoom is het kopstuk breed en wordt de druk dus over een grotere oppervlakte verdeeld. Dus voor paarden die gevoelig zijn voor druk achter de oren is deze kaptoom heel geschikt. Er zitten riempjes bij om een bit aan te bevestigen, maar dat werkt niet helemaal. Bij de meeste paarden ligt het bit dan niet op de juiste plaats in de mond. De maat is overigens een echte full en kan wel iets kleiner gemaakt worden maar niet zo klein zodat het een cobmaat wordt.

Paarden die bijvoorbeeld heel erg vast zitten in hun bovenlijn, daar is de de academische kaptoom weer heel geschikt voor omdat die een smaller kopstuk heeft. Die geeft wat gerichtere druk en daar geven paarden die daar veel spanning hebben wat sneller op na.

De weense kaptooms, ook wel Pluvinel kaptoom genoemd hebben een neusband van leer en meestal een breed kopstuk. Het is ook een fijne kaptoom maar voor paarden met een vrij smal hoofd wil hij nogal eens schuiven, maar ik heb ook iemand in de les waarbij hij perfect blijft liggen. Soms willen paarden graag op de wat bredere neusband gaan hangen.

De academische kaptoom is het fijnst om in een hoofdstel te integreren. Een kwestie van de neusriem uit je hoofdstel halen en de kaptoom erin bevestigen. Bij alle andere grovere kaptooms is dat niet mogelijk. Misschien wel mogelijk maar dan heb je wel veel leer op het hoofd zitten.

Kraemer Sport had nog een kaptoom, die kwam het dichtst bij de academische kaptoom. Die stond vermeld in het Ijslander gedeelte. Helaas hebben ze die veranderd. De ringen zijn gefixeerd en dus vast en erg zwak. Ik heb meegemaakt dat er al bij een eerste gebruik een ring afbrak. Ik heb de oude versie nog en het is een hele fijne kaptoom en dat voor maar € 60,-- Echt heel jammer dat ze die veranderd hebben.

Misschien heb ik hiermee een bijdrage kunnen leveren bij het maken van een keuze voor een geschikte kaptoom.
Groetjes :wave:

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:29

Ninx schreef:
Ik zal even 3 foto's plaatsen als dat mag, kunnen jullie me dan zeggen of een dergelijke kaptoom goed bruikbaar is om een beginnetje mee te maken?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit ben ik dus niet... maar de adverteerder.... Zou deze kaptoom bruikbaar zijn, of kan ik dan beter eerst zo'n nylon variant kopen?

Nog even een reactie op deze kaptoom.

Buiten dat dit een hele zware kaptoom is, is het bijna niet mogelijk om met grondwerk kleine gerichte aanwijzigingen te geven met deze kaptoom. Ook vanwege de metalen platen die niet de vorm van de neus aannemen. De platen vormen een V-vorm op de neus en de druk is het grootst op de zijkanten van het neusbeen. Paarden ervaren dat echt als heel onplezerig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:50

Welkom Monique! Bedankt voor je nuttige tips over de aankoop van een kaptoom!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:51

Leuk die uitleg Monique :-)

Ik heb de academische en een plunivelmodel (zonder ijzerwerk), maar gerbruik die laatste meer met longeren. Ik heb het idee dat hij inderdaad wat gaat hangen met rijden, maar daar heeft mijn bijrijdster geen last van.

Wat betreft de filmpjes, jullie moeten nog even geduld hebben. :-)

Gisteren heb ik gereden en ik merk/voel nu dat ik inderdaad zijn neus er meer moet uitrijden. Wel grappig hoe je na het kijken van je eigen film het meteen anders bekijkt.

Linksom was hij moeilijk in stelling te krijgen, maar dat komt dan echt door mij zelf denk ik.
Rechtsom moet ik hem mee naar buiten nemen en linksom valt hij juist meer op zijn buitenschouder. Daarom is het denk ik en moet ik zijn schouders meer naar binnenzetten, waardoor de stelling vanzelf komt?? Of klopt dit niet. Ik zit dan veel te veel aan mijn binnenteugel te hannessen en schiet daar niets mee op en dat word ik ongeduldig.
Als ik dan afgestapt ben ga ik naderhand bedenken wat ik nou niet goed deed. Dan wil ik het het liefst meteen weer proberen :-)
Vandaag gaat mijn bijrijdster, dus ik mag morgen weer, maar dan ga ik hem lekker longeren denk ik.

Nou lekker verhaal weer hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:49

Erg intressant Monique!

Ik hoop morgen of overmorgen ook wil verder te kunnen in mijn training. Maar helaas heeft mijn paard al bijna de hele winter vakantie vanwegen he weer..

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:57

Jeannine schreef:
Leuk die uitleg Monique :-)

Ik heb de academische en een plunivelmodel (zonder ijzerwerk), maar gerbruik die laatste meer met longeren. Ik heb het idee dat hij inderdaad wat gaat hangen met rijden, maar daar heeft mijn bijrijdster geen last van.

Is dat nieuw? :D

hiwe70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:44

Hoi,
Leuk topic. Ik kwam hier omdat ik ook op zoek was naar info over het gebruik van de kaptoom. Bij deze mijn info. Foto volgt nog.

Naam paard: Sissi (kruising LipizzanerxDemocraat)
Leeftijd: bijna 11
Hoe lang bezig met RR en wat voor oefeningen: In februari vorig jaar heb ik een workshop gevolgd bij Paardenbegrijpen. Ik ben met de stof aan de slag gegaan maar kwam er al snel achter dat ik er hulp bij nodig had. Heb instructrice gezocht en gevonden in Marlous Eertink. Ik heb ongeveer 1 x per maand les.
Geschiedenis van paard: De eerste 7 jaar heeft mijn paard een andere eigenaar gehad. In die tijd heeft ze onder andere in Tsjechie gewoond, 2 veulens gehad en samen met een ander paard in een span gelopen. Dat was niet een doorslaand succes en beide paarden zijn uiteindelijk te koop aangeboden. De een was de rustige, de ander de drukke. Die laatste heb ik gekocht toen ik op zoek was naar een eigen paard. Ik heb haar op proef gehad en laten keuren. Dat ze wat stijf was was meteen al duidelijk maar niet onoverkoombaar. Ik was zelf op dat moment niet bepaald ervaren maar ze gaf me gewoon vertrouwen en ben met haar aan de gang gegaan. Ze bleek niet echt de makkelijkste en mijn stalgenoten hebben me wel eens meewarig aangekeken wat ik toch met haar moest. Voor mij is het nooit een vraag geweest of ik het verkeerde paard had gekocht. Ik kon alleen de gebruiksaanwijzing niet direct vinden. Stap voor stap zijn we intussen wel verder gekomen. Ze bleek helaas een beschadiging van 1 van haar lagen te hebben, waarschijnlijk opgelopen tijdens het aangespannen werk, heel pijnlijk als er dan dus een bit in je mond gelegd wordt. Daar ben ik dus meteen mee opgehouden. Eerst heb ik een barefoot bitloos hoofdstel (Walnut) gebruikt maar door het RR ben ik overgestapt op een kaptoom, de academische (ja ik ben van de paardenbegrijpen-stroming). Twijfel wel vaak over dat metaal in de neusriem maar hij werkt gewoon goed (aan de hand, in de bak met rijden en in het bos). Ook bleek mijn zadel niet te passen en een ostheopaat heeft alles wat vastzat losgemaakt. Hij (Martin van den Dungen) gaf na de behandeling een DVD af met oefeningen die we moesten doen. Die heb ik braaf een tijd gedaan en ze zat een stuk beter in haar lijf. En zo kom ik op het volgende punt...
Aanleiding RR: Die oefeningen deed ik wel maar ik had niet het idee dat ik het allemaal goed deed. Ook voelde de manier van rijden nog niet lekker aan, de ontspanning was vaak ver te zoeken en in galop gingen we op rechts altijd plat door de bocht. Ook kwam ik soms de bak niet eens op de hoefslag rond omdat mevrouw op steeds meer plaatsen in buitenstelling ging lopen en alles buiten de bak in de gaten moest houden (het scheef zijn was dus niet echt ons enige probleem). Toen ben ik rond gaan snuffelen en zo bij Paardenbegrijpen en RR terecht gekomen. Na de workshop dus contact gezocht met Marlous en de vooruitgang is voor ons grootst. Ik heb een leuker en beter contact met mijn paard en ze zit goed in haar vel (wij samen eigenlijk).
Je eigen sterke en zwakke of moeilijke punten: ik heb zelf ook veel moeite met loslaten, ontspannen. Doseren van hulpen is ook lastig. Ik heb ook moeten leren praten tegen mijn paard, aanmoedigen en belonen (kwaak er inmiddels lustig op los).
Wat al bereikt: ontspanning en concentratie, dat is al zoveel verbeterd, dat valt iedereen op. Technisch gezien zijn we nog niet ver hoor, aan de hand lukken de schouderbinnenwaarts en travers leuk maar onder het zadel kan ik dat nog niet. Renvers zijn we nog aan het proberen op de grond maar ook dat vinden we moeilijk.
Doelen: eigenlijk ervoor zorgen dat mijn paard goed in vorm is, een recht soepel en ontspannen paard waarmee ik kan lezen en schrijven. In mijn dromen doet ze de piaffe 8-) , maar laten we eerst voor een ontspannen handgalopje door het bos gaan. :9

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:06

Hee allemaal,

Inmiddels ben ik alweer een tijdje bezig met rechtrichten. Hoe zijn jullie ervaringen mbt springen en rechtrichten?

In theorie zou je met een rechtgericht paard natuurlijk goed kunnen springen.
Maar een totaal rechtgericht paard is natuurlijk het 'ideaal'
Misschien zijn er mensen die mij wat kunnen vertellen over oefeningen/ideeen met springen.
Mijn ervaring is dat paarden de laatste pas voor de sprong toch nog of op rechts of op links knallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:08

Ik spring ook met mijn paard. En ik doe aan rechtrichten volgens de Academisch dressuur.

Ik vind het niet echt makkelijk te combineren. Het AD wil namelijk een verzameld paard. En als je eenmaal op dat punt bent zal het wel te combineren zijn. Maar ik en mijn paard zijn nog lang niet zo ver en nu loopt hij met dresuren helemaal lang gerekt zeg maar. En met springen houd ik mijn teugels wel vast ipv helemaal lang.. Dus ik ben ook erg benieuwd hoe andere mensen dit combineren.

Als je intresse hebt in hoe mijn springen er nu uit ziet. Er staat een link in mijn onderschrift

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:17

@ Wimmus wat is nieuw :-)

@ All, film is in de maak, ik hoop dat het lukt. Jullie moeten me wel een beetje lief behandelen he. ;-)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:58

Filmpje voor de belangstellenden onder ons.

Alles zit achterelkaar aangeplakt en het is alleen onder het zadel, want de grondoefeningen hadden we in de binnenbak al gedaan.

Volgende keer zal ik ook de grondoefeningen erop zetten, als jullie dit willen.

http://www.youtube.com/watch?v=Y3vOROhWB64

Nah ,ik hoor jullie commentaar wel. Mijn eigen commentaar is dat ik mijn binnenhand meer naar voren moet doen en het punt waar ik zo mee bezig ben is om mijn knieen er aan te houden en mijn onderbenen stil te houden, maar dit zit er zo ingebakken dus is het best moeilijk ... :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:41

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:45

Ziet er fijn uit, mooi leer. Alleen die haakjes zitten zo hoog, hoe zou je daar het verschil in voelen dan?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:46

Ninx schreef:
Binnenkort ga ik trouwens ook 2 dagen naar de Balingehof (stond al een tijd gepland), met name om mijn zit te verbeteren en om gewoon met mijn paard een 'uitstapje' te maken... we zitten immers nog in de 'elkaar beter leren kennen' fase.
Is 1 van jullie daar wel eens geweest, en sluit dit goed aan op hetgeen jullie doen in de lessen?

Ik heb er tijden rondgehobbeld :D Echt een aanrader! Het gaat wel confronterent worden waarschijnlijk, maar je kunt er zo verschrikkelijk veel leren!

En welkom alle nieuwe mensen! Ik ga binnekort verder lezen ;)