Op mijn paard gebruik ik geen zweep, maar op andere paarden gebruik ik hem op de kont als 'straf': bok of niet reageren op mijn beenhulpen. Achter mijn been gebruik ik hem als verduidelijking van mijn hulpen.
WashingtonB
Geplaatst: 28-06-10 14:00
Ik ben het met veel eens dat je de zweep met rijden gebruikt als hulpmiddel niet om te straffen. Ik rijd nu bijna nooit meer met zweep. In het begin gebruikte ik hem inderdaad om mijn paard bij de les te houden met een tikje, dat hij dan actief bleef. Als ik nu met zweep rijd is het voornamelijk bij de zijgangen als hulpmiddel om het achterbeen te ondersteunen. En dan meer met door de zweep aan te leggen dan door te tikken.
Cheyenne98
Geplaatst: 02-07-10 08:05
ik gebruik geen zweep
chiara000
Geplaatst: 02-07-10 09:39
ik gebruik bijna geen zweep gaat meestal ook prima zonder
Movement
Geplaatst: 02-07-10 13:15
Ik gebruik hem alleen als mijn paard niet doet wat ik zeg. Tuurlijk moet je het eerst met been oplossen. Maar als het paard daar ook niet op reageert is een zweep soms wel handig.
TheFreak
Geplaatst: 05-07-10 12:47
Ik rijd alles altijd met een zweep. Ik gebruik de zweep om te corrigeren. Als een paard niet genoeg reactie heeft op mijn been of als hij bok geeft om onder het werk uit proberen te komen bijvoorbeeld. Uiteraad als de oefening daarna paar keer correct wordt uitgevoerd dan wordt er ook uitbundig beloont.
xMoniique
Geplaatst: 05-07-10 21:02
Ik reed eerst op een manege waar je bij elk paard een zweep nodig had. Een hele dikke haflinger? die kon je drijven wat je wou, hij liep niet, na 10 tikken pas vond ik écht niet normaal.. Of een paard die in de galop ging bokken, meteen aantikken zijden ze.
Zo is het rijden niet leuk meer, alleen maar tikken om door te lopen. Ik gebruik mijn zweep nu; - even aantikken als hij kliert - als hij sloompjes half slapend rondsjokt - of even aantikken voor extra beenwerk enz.
_Caithlynn
Geplaatst: 05-07-10 22:24
Ik gebruik mijn zweep als die neit naar mijn been wil luisteren. Dan geef ik hem een tikje zodat die weet van owja. dus hem gewoon wat actiever te maken. Als hulpmiddel maar geen afstraffing
Chezshir77
Geplaatst: 07-07-10 08:39
Ik rij zonder zweep en zonder sporen. Dán pas leer je met je lichaam te communiceren... en uiteindelijk kom je tot de ontdekking dat je die hulpmiddelen niet eens nodig hebt.....
Maar ook ik heb pony's bijgereden (bij paarden dit nooit gehad) waar ik echt wel een zweepje nodig had om ze af en toe wakker te houden. Maar dat was dan ook echt bij de heeeeeeeeeeeele trage sufferdjes hoor.
Ik zie meestal dat de zweep als strafmiddel, aandrijfmiddel oid word gebruikt, en daar heb ik dus echt een hekel aan.
Ceasar2015
Geplaatst: 07-07-10 08:43
In deze tijd van het jaar gebruik ik de zweep voornamelijk om de dazen onder haar buik vandaan te vegen. Verder heb ik zweepje er vaak met losrijden even bij, even wat actiever soms en daarna istie ook niet meer nodig.
Voor bokken ed krijgen ze bij mij geen mep hoor, ik negeer dat op dat moment en rij gewoon door. Mocht een paard veel en blijven bokken, gaat er bij mij toch een lampje branden en zal ze inderdaad nagekeken worden of ze nergens last van heeft. Ik ken overigens ook een paard dat op je been begint te bokken zodra er wat meer gevraagd word dan lang en laag door de bak hobbelen. Dit paard heeft zeker nergens last van, zadel ligt goed ed. Ook dat heb ik altijd negeerd, even slim zijn en het paard voor zijn en je hebt er nooit meer last van. Paard in kwestie heb ik nog nooit met een zweep gereden.
samloes
Geplaatst: 07-07-10 08:46
Ik heb niet eens een zweepje!
Scarlett89
Geplaatst: 07-07-10 21:10
corrigeren en bij de les houden als naar mijn stem/benen niet (meer) geluisterd wordt, maar ik gebruik sowieso maar zelden een zweep. Rijd liever zonder.
Het corrigeren van het paard,niet het straffen!(waar vele mensen de fout in gaan!) Ook het bij rijden van de achterhand gaat gemakkelijker met zweep als met been.
Ik geef hem eerlijk gezegd wel soms op z'n lazer als hij weer eens de bak niet in wilt te gaan dan geef ik hem gewoon een tikje op hem aan te sporen en ik houdt natuurlijk m'n been er ook bij!! MAar dan op hem even te laten weten van: oke ik moet dan maar lopen anders krijg ik weer een tikje! Maar ik sla hem niet hard gewoon een tikje op z'n bil en dan klaar! Maar echt straffen noem ik dat niet, een zweep gebruik ik vaak om het wat voorwaartser te laten lopen en om hem bij de les te houden van : JOEHOE IK BEN ER OOK NOG!!!
flippi
Geplaatst: 11-07-10 13:46
Ik gebruik mijn zweep eigenlijk voor het achterbeen actief te houden, maar als hij daar dan niet op reageerd of naar bokt dan krijgt hij wel een flinke tik, van 'dat mag je niet doen hoor!' daarna snapt hij het ook en doet hij het (bijna) nooit meer.
LizzieLover
Geplaatst: 11-07-10 14:17
ik heb mijn zweepje altijd bij de hand, maar gebruik hem bijna nooit, als mijn paard/pony bv niet naar het been luisterd geef ik hem/haar een zacht tikje,
Ik gebruik hem voor het corrigeren en dat is wel een ruim begrip vind zelf. Gebruik hem ook weleens als "aanwijsstok" aan de hand. Ik vind het zelf wel prettig om een zweep vast te hebben op een of andere manier heb ik hem dan niet nodig maar zodra ik hem niet vast heb wel.
lisanne013
Geplaatst: 12-07-10 09:12
ik gebruik mijn zweep voor correctie. het werkt nog steeds het best denk ik
zonder zweepje ben ik nergens, mijn paard reageert weinig op mijn been.
Pinda_Dipje
Geplaatst: 14-07-10 14:51
Ik rijd ALTIJD zonder zweep/sporen... compleet nutteloos hulpmiddel imo.
Liefdesgeluk
Geplaatst: 15-07-10 07:49
Als ze niet reageert op mijn beenhulp, geef ik een licht tikje. Ik gebruik het maar heel soms als corrigerende tik.
Ik gebruik m'n zweep altijd na 2x been geven en geen reactie. Hij moet gewoon luisteren, klaar. Ook als de pony bokt en de andere factoren als slechtpassend zadel, pijn e.d. uitgesloten zijn. Bokken mag niet, stijgeren even min. Hoe kun je dit anders duidelijk maken? In mijn ogen is het dan een welverdiende tik.
Almé rijd ik met zweep, heb hem gewoon vast in mijn binnenhand zonder te gebruiken. Zo rijdt ze net iets vlotter en werkt ze haar oefeningen net iets beter af. Ook gebruik ik het om haar nieuwe oefeningen te leren, bv. nu bij het wijken om haar duidelijk te maken wat de bedoeling is door gewoon mijn zweep op haar achterhand te leggen. Verder is het handig als ze echt eens de ezel uithangt, wat ze zelden doet. Dus als het echt nodig is krijgt ze wel een flinke tik maar dat is in 3 maanden tijd nog maar 2x gebeurd.
mariekeoo
Geplaatst: 18-07-10 18:33
ik gebruk de zweep van . word wakker houd je gedachten er bij. gewoon corrigerend eigleijk
hellothere
Geplaatst: 18-07-10 18:34
voor het wijken om de achterhand er beter bij te houden, en verder om te corrigeren en voorwaats te houden