moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:16

Misschien moet je nog even goed lezen.

Ja ik ben zeer zeker overtuigd van de methode, zowel rijden als longeren. Zodra een methode logisch inzichtelijk is kan je de oorzaken analyseren en dus een juiste oplossing bieden.

Anoniem

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:22

Vermakelijk dit, ene Haanstra, u misschien wel bekend, komt hier wel eens een bakkie doen en zelfs die is niet zo stellig van zichzelf ;) maar wacht eerst het oordeel van zijn klanten af. Bescheidenheid siert de mens zullen we maar zeggen ;)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:27

Laten we maar weer on-topic gaan.

Wat is nu het verschil tussen nageeflijkheid en het stretchen/ rekken van spieren gezien vanuit jullie visie?

(Pipo inmiddels heb je wel de moeite genomen om te reageren. Misschien kan je dan nu ook inhoudelijk reageren)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:47

Ik heb me door het grootste gedeelte van dit topic heen geworsteld en het is toch wel weer bijzonder.
Carole, ik vind je een beetje eng. Ik heb al jaren paarden en begin het zo af en toe een klein beetje te snappen...gedrag, gezondheid, rijden, longeren, fokken (doet hier niet ter zake maar is wel erg leuk :D ). Ik schrik gewoon van mensen zoals jij, die de wijsheid in pacht denken te hebben, zonder dat daar aantoonbare resultaten tegenover staan. Kijk, bij mij kom je er niet in - en dat geldt voor de meesten hier waarschijnlijk, maar er zijn vast mensen die zich wel laten overtuigen door jouw teksten.
De meeste problemen die ik met paarden heb, probeer ik op te lossen door bij de juiste mensen te rade te gaan. De ene keer is dat een instructrice, de ander keer de dierenarts, de derde keer een fysio, en dan hebben we nog de zadelmaker, en de tandarts, en John en Monya van Balingehof natuurlijk, en soms Bokt of mezelf (ook niet onbelangrijk ;) ). 'One size fitts all' bestaat volgens mij niet.
Maar goed, is erg off topic, denk dat ik nu toch maar ga slapen :z

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:55

suleilitha schreef:
Nog heel even offtopic dan Sanne, wat ik probeerde was puur je aan het verstand te peuteren dat je ook dynamisch maximaal kunt stretchen, zo wordt het overigens op de trainers curussen ook genoemd, je hebt twee mogelijkheden, statisch en dynamisch. Wat jij omschrijft is statisch, en jouw visie komt meer vanuit de hoek van de leek, neem me niet kwalijk voor het woordgebruik.

Als jij zo'n proffesional bent :+ weet je ook wel dat men er nog niet uit is wat het beste is en dat er ook bij de bewegingswetenschappers nog genoeg onderzoek naar gedaan wordt. Vooralsnog wordt naar mijn weten statisch (vooral PNF) stretchen nog steeds aangeraden voor het vergroten van je range of motion en dynamisch stretchen voor het voorbereiden van de spieren op bijv. een wedstrijd. Dat wordt aangeraden omdat het stretch moment uiterst kort is, maar je wel spierstijfheid tegengaat.

Om even terug te komen op de paarden. Ik ben nog steeds benieuwd hoe iedereen denkt de rugspieren te stretchen dmv het oprollen van de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 01:02

Vudress schreef:
Lovely schreef:
Vudress, heb je mijn uitleg over het trainingsmoment in stilstand niet goed gelezen, of niet helemaal goed begrepen?

Er staat een reactie.

Vandaar ook mijn vraag. Heb je mijn uitleg niet goed gelezen, of heb je niet gesnapt wat ik bedoel? De reden waarom ik twijfel is omdat je er een overgang bij haalt, die er helemaal niets mee te maken heeft. En dat is ook tevens een bezwaar wat ik heb, de geisoleerdheid van de oefening. Ik begon hierover omdat het een uiting is van de moderne manier van 'africhten', zoals ik zelf heb mogen aanschouwen tijdens de lessen waar ik bij geweest ben, die gegeven werden door bekende ruiters.

En over het stretchen van de rug van het paard: dat is maar beperkt mogelijk en wordt vaak overschat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 01:15

Citaat:
Als jij zo'n proffesional bent :+ weet je ook wel dat men er nog niet uit is wat het beste is en dat er ook bij de bewegingswetenschappers nog genoeg onderzoek naar gedaan wordt. Vooralsnog wordt naar mijn weten statisch (vooral PNF) stretchen nog steeds aangeraden voor het vergroten van je range of motion en dynamisch stretchen voor het voorbereiden van de spieren op bijv. een wedstrijd. Dat wordt aangeraden omdat het stretch moment uiterst kort is, maar je wel spierstijfheid tegengaat.

Wat het beste is, (en het meest logische) is simpel te omschrijven. In de dagelijkse training begint men met statisch rekken, na te hebben warmgelopen. Voor een wedstrijd is dit niet afdoende, en moet er meer spanning op de spieren worden opgebouwd. Immers, men kan geen sprintafstand afleggen met spieren die dusdanig zijn gerekt dat die spanning eraf is voor het grootste deel, en gaat dan over tot meer dynamisch werk.
Verder gaat de wetenschap altijd wel door maar binnen de schaatssport is de manier die ik nu uitleg, al meer dan 20 jaar in zwang.
Overigens sla je de plank volledig mis met je gedachtengang dat men voor een wedstrijd uitgebreide dynamische stretchoefeningen doet. Deze zijn namelijk puur bedoeld om de spieren op de gewenste lengte en spanning te brengen om topprestaties te leveren.
Om stijfheid te voorkomen gaat men na een piek een cooling down uitvoeren, dus rustig uitlopen, uitfietsen etc., afgewisseld met nog lichte rekoefeningen. Dan pas komt de preventie tegen stijfheid aan de orde, niet eerder.
Verder hoef je me geen prof te noemen maar ik heb wel een serie diploma's op dit gebied en draai in totaal een jaar of 17 mee.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 01:33

Gaat nergens over, maar zie nu een paard voor me die een atletiek-warming up doet. Eerst even een eindje wandelen, dan met de neus tussen de voorbenen, neus naar de hoeven, hals even stretchen, de achterbenen strekken, beetje de benen losschudden en wat kleine sprintjes trekken....
Het slaat trouwens bijna ook nog ergens op als ik het zo lees :D .

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 03:13

Pipo schreef:
callunairis schreef:
de oefening uit de klassieke (oorspronkelijke) dressuur zijn oefeningen die uit de 'natuur' komen...
langduring in de krul daarentegen...

Geschiedenis was niet je beste vak of wel?

Ik denk dat jij maar eens echt wilde paarden in de natuur moet gaan bekijken. Of gewoon twee hengsten die met elkaar communiceren (dit hoeft niet eens in het wild)

(ik moet mij erg inhouden niet te zeggen dat je je naam eer aan doet :P ) oops, was dat hardop?
Maar goed, ik heb dit dan ook hier op dit forum geleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 04:11

Ik denk dat jij die ook eens goed moet bekijken Callunaris, en dan met name echt wilde paarden of wat er voor door moet gaan, zoals de Przewalski, de Tarpan (uitgestorven en weer teruggefokt voor zover dat mogelijk was en de Konik, dan zie je zelf dat het een flutvergelijking is dat je alleen al in verband brengt met klassieke dressuur. De klassieke dressuur is uitgevonden om het mogelijk te maken te paard oorloogje te voeren. Raar dat je dat gisteren nog wel leek te weten en dat vandaag alweer bent vergeten. Ik vraag me dus ook ernstig af waar jij al je so-called-knowlegde vandaan haalt. Ik hoop niet dat ik je hiermee een schok bezorg maar het is gewoon niet waar, wat jij te berde brengt. Misschien geloven ze het in Amerika wel, waar ze pas paarden hadden sinds 1492, dat zou kunnen. Maar zelfs in 1492 was paardrijden in Europa al heel gewoon en was men er veel verder mee dan het toenmalige Amerika ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 07:32

Vind het idd wel bijzonder dat je met rijden/longeren medische problemen kunt oplossen.

Sul: da's helemaal geen flutvergelijking joh, je ziet Fjorden toch ook altijd met het grootste gemak een passage uitvoeren? :+
Die lijken best wel op Przwalski's :')

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 07:34

Slotje voor overleg.