Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:05

suleilitha schreef:
Vraag me wel af hoeveel van al die mensen die zo tegen het uitdelen van een mep zijn, zelf op een steigerend paard hebben gezeten Knipoog

Hier in ieder geval een! Iedere situatie is anders Knipoog Als mijn paard stijgerd doet ze dat omdat ze, om wat voor reden dan ook, helemaal over de zeik is. Maar ik haal het niet in mijn hoofd om haar dan te slaan, dan weet ik zeker dat ze nog gekker wordt. In het verleden wel eens gedaan, omdat ik ook de mentaliteit had dat een paard niet mag stijgeren. Ik weet nu dat rustig blijven een veel betere optie is in zo'n geval. Maar er zijn natuurlijk ook paarden die hun baasje gewoon zwaar in de zeik nemen, en die mogen best wel even door krijgen dat dat niet de bedoeling is. Maar slaan is abslouut niet mijn eerste keuze op zo'n moment

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:06

en toen werd het steigern meer, en meer en meer..........

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:10

KiWiKo schreef:

Is dat een reactie op mijn post?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:14

Laatst bijgewerkt door slimmerik op 08-01-09 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:16

suleilitha schreef:
Vraag me wel af hoeveel van al die mensen die zo tegen het uitdelen van een mep zijn, zelf op een steigerend paard hebben gezeten Knipoog

ik....als het moeilijk werd de lucht in en die liet zich ook nog achterover vallen,levensgevaarlijk....ik weet niet hoe maar het is er vanzelf uitgegaan naarmate hij beter begreep wat er van hem verwacht werd...
laatst deed hij het nog bij de hoefsmid...de lucht ingaan...dan kijk ik hem zo onder z'n oksels,en krijgt hij toch een optater op zijn boeg...maar ja...dan sta je ernaast of ervoor dan is het makkelijk hem en optater te verkopen.
Maar een paard wat zich achterover laat vallen ,heb je niet echt de tijd voor om hem tussen de oren te slaan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:16

Daan_Ordeal schreef:
KiWiKo schreef:

Is dat een reactie op mijn post?

ja is een reactie op jouw post............ steigeren is not done.......... nooit.......

ik laat mr ook niet bedreigen door een medemens.......... zeker niet door een paard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:17

geerke schreef:
suleilitha schreef:

ik....als het moeilijk werd de lucht in en die liet zich ook nog achterover vallen,levensgevaarlijk....ik weet niet hoe maar het is er vanzelf uitgegaan naarmate hij beter begreep wat er van hem verwacht werd...
laatst deed hij het nog bij de hoefsmid...de lucht ingaan...dan kijk ik hem zo onder z'n oksels,en krijgt hij toch een optater op zijn boeg...maar ja...dan sta je ernaast of ervoor dan is het makkelijk hem en optater te verkopen.
Maar een paard wat zich achterover laat vallen ,heb je niet echt de tijd voor om hem tussen de oren te slaan...

op het moment dat ie 5 cm in de lucht is is mijn rechterhand er al overheen gegaan........... is bij mij zo een enorm reflex

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:18

paarden die zich achterover laten vallen moeten ook omhoog komen, dat is meer dan tijd genoeg Ja

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:21

Dat is erg triest Slimmerik. Maar waarom zou ik zulke artikelen willen lezen? Verward Liever zie ik er geen een. Bovendien staat in dit artikel dat het meisje aan de teugels trok terwijl het stijgerde, ze bracht het paard waarschijnlijk dus uit balans.

Ik zeg alleen dat slaan niet altijd een optie is. Als ik dat bij mijn paard zou doen heb ik meer kans op een dergelijk artikel dan wanneer ik mijn armen om haar hals sla en rustig blijf. Dat is dan ook mijn reflex: naar voren en armen om de hals.

Kiwiko in mijn geval werd het stijgeren minder, en minder, en minder Knipoog

Iedere situatie op zich beoordelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:25

als je hard aan de teugels trekt kun je inderdaad een paard omtrekken...een reflex die je weleens ziet bij leken of mensen die nog nooit op een steigerend paard hebben gezeten.....een ding is zeker als ze willen steigeren is de wei daar heel geschikt voor,zodra er een ruiter op komt is het afgelopen met die ongein...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:25

Daan_Ordeal schreef:
Kiwiko in mijn geval werd het stijgeren minder, en minder, en minder Knipoog

Iedere situatie op zich beoordelen.

absoluut Lachen

alleen geef ik mijn mening gestaafd op de middenmoot Lachen er zijn altijd uitzonderingen............ Lachen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:27

Ik zag vandaag in de mensport een foto van een paard dat met een zweep en klap op zijn hoofd kreeg, en perongeluk in zijn oog terecht kwam. Dit paard werd dus mooi blind aan dat oog..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:27

Kiwiko ik zou me ook niet door een mens of paard laten bedreigen. Maar stijgeren is echt niet per definitie bedreigen. De laatste keer dat mijn paard stijgerde was bijna een jaar geleden tijdens een obstakeltrainig. Ze was gewoon bang, wat heeft afstraffen dan voor zin? Vertrouwen geven dat het echt niet zo eng is als zij denkt lijkt mij zinvoller Lachen

En inderdaad, de middenmoot zal in dit soort gevallen over zich heen laten lopen. Ik wilde alleen even het punt maken dat dat niet altijd het geval is Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:30

denice schreef:
Ik zag vandaag in de mensport een foto van een paard dat met een zweep en klap op zijn hoofd kreeg, en perongeluk in zijn oog terecht kwam. Dit paard werd dus mooi blind aan dat oog..

Kherinner me iemand wiens paard zich achterover liet vallen, meneer was mooi voor de rest van zijn leven verlamd.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:30

Ik wweet dat dit niet altijd het geval is Lachen

helaas te vaak wel,

ik doe ook een wat vriendelijkere draai om de oren als ze steigeren uit angst Knipoog

maar ik wil wel dat ze weten dat ik het absoluut niet fijn vind........
om daarna in alle rust weer verder te gaan waar we mee bezig waren Lachen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:32

pharagirlke schreef:
denice schreef:

Kherinner me iemand wiens paard zich achterover liet vallen, meneer was mooi voor de rest van zijn leven verlamd.....

Ik beweer ook niet dat het met stijgeren onterecht is, heb ik geloof ik nergens genoemd Verward

Alleen er zitten twee kanten aan altijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:34

denice schreef:
Ik beweer ook niet dat het met stijgeren onterecht is, heb ik geloof ik nergens genoemd Verward

Klopt, ook de kant van de ruiter. En als die idioot op vier benen perse wilt steigeren dan moet die daar ook maar de gevolgen van dragen. Het is HIJ die dat rotgeintje uit haalt. Moet ook al heel erg veel pech hebben om een paard blind te slaan als je tússen de oren slaat overigens... Met een dressuur/springzweep, moet je daar al goed voor mikken. Ik was altijd een heel voorzichtige met paarden, gaf niet snel een klap. Tot die merrie kwam... Ik was snel over mezelf heen toen missy haar kuren vertoonde. Die heeft me geleerd dat paarden echt wel tegen een stootje kunnen en dat "ach lief dingetje" simpelweg geen zin heeft. Reken maar dat die een knal voor haar kop kreeg als ze wéér eens iets levensgevaarlijks uit haalde. Zo hard als ik kon en waar ik haar maar raken kon, boeide me op dat moment niet waar dat was, als het maar raak was.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-01-09 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:35

Prima, kort door de bocht hoor. Ik draag het alleen aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:35

Het is wat je kort door de bocht noemt... Lachen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:38

Je komt een beetje aanvallend over. Natuurlijk is het gevaarlijk als een paard steigert. Natuurlijk moet je dan iets doen. Oorzaak zoeken, straffen als het expres is. Maar ALS je dan besluit te slaan, dan kan dat gebeuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:39

Ik vind het gewoon heel erg sterk dat je een paard in de ogen raakt die aan de zijkant staan, als je boven op het hoofd (tussen de oren) slaat. Clown Kan me daar gewoon weinig bij voorstellen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:40

denice schreef:

Maar de tijd van overleggen is echt verrekte kort..... dus....... Whoosh!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:41

pharagirlke schreef:
Ik vind het gewoon heel erg sterk dat je een paard in de ogen raakt die aan de zijkant staan, als je boven op het hoofd (tussen de oren) slaat. Clown Kan me daar gewoon weinig bij voorstellen.

Mag, ik heb het toch echt gezien! Duivel

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:42

pharagirlke schreef:

Gewoon een ongelukje.... kun je beter hebben dan het ongelukje dat je er onderkomt en het niet meer of nauwelijks kunt navertellen http://www.solcon.nl/langeveld/keerpunt ... nsport.htm

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:42

Mwa, menzweep is net effe wat anders dan rijzweep Knipoog Menzweep heeft een koordachtig uiteinde als ik me niet vergis?

slimmerik; tja effe heel hard, liever het paard blind aan een kant dan ik dood.... Bloos