Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 11:48

Let op!
Drie dominatie vormen hebben elk een eigen functie met hun gevolg.
Er staat nergens dat je de eerste twee niet moet gebruiken.
Er staat dat als je echt wilt dansen dan zal je dat alleen maar lukken als koppelgenoot.
Twee koppelgenoten hebben hun eigen rangorde, de hogere leidt, de lagere volgt.

Binnen het koppel werken de eigenschappen van de dominante hengst en die van de leidmerrie maar in sterk verlichte vorm.
De twee vormen worden gespeeld zoals jonge honden elkaar zogenaamd doden in het spel.
Het koppel speelt met elkaar, helpt elkaar, beschermt elkaar.

Iedereen weet dat je met je paard kan spelen, dat vindt hij leuk, en wij ook.
We spelen opjagertje, samen wegrennen, dreigen, op een hol voorwerp trommelen, passage passen showen, leuk!
De hoogste in rangorde geeft de vorm van het spel aan maar past zich aan aan de persoonlijkheid van zijn partner, de laagste in R speelt mee en probeert voorzichtig ook leuke dingen aan te dragen.
Die aangedragen dingen worden opgenomen in het spel of niet, de hogere bepaalt.

Hier hebben we een beeld hoe paarden onder het zadel kunnen werken in blijheid, met trots, eigenwaarde, zonder druk.
Het zinvol uitwerken van dat beeld kost ons jaren, ieder doet dat op zijn eigen manier, met zijn karakter en talent.
Maar zijn we eenmaal op die weg aangekomen dan wordt het spel steeds leuker en interessanter, ons paard zal zich steeds beter gaan voelen, steeds meer inbreng aanbieden en wijzelf ook....
De hoogste in rangorde bepaalt.

Zo ziet het spel er niet uit....

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 16-12-15 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 11:51

Picasso schreef:
Ik stel soms vragen en hoop dat men daar dan iets mee doet. En verder kan ik hoog of laag springen, maar het is dan mijn paard niet en kan het niet afdwingen......

Het enige dat werkt is het goede voorbeeld geven en als daar om gevraagd wordt vriendelijk uit te leggen wat je doet en waarom.
Niemand laat zich zijn mening veranderen wanneer hij aangevallen wordt.

Enne, @Peetstap je kunt me gewoon tutoyeren hoor. :)

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:54

Dan zijn we het gewoon eens Simpelman en ligt het aan de manier waarop ik dingen omschrijf. Uiteindelijk bedoel ik hetzelfde.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:55

Vraag : als mijn hengst in de paddock loopt en ik ben daar ook. Dan gaat hij ongevraagd rondjes om mij heen lopen linksom en rechtsom. Alsof ik hem longeer. Een beetje op de maat van 'Jan Huigen in de ton'. Wat zou daar de bedoeling van zijn?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 11:56

Picasso schreef:
Dan zijn we het gewoon eens Simpelman en ligt het aan de manier waarop ik dingen omschrijf.
Uiteindelijk bedoel ik hetzelfde.

Weet ik.
Denk er aan dat we een groot publiek hebben.

@Royal Memory,
Wil je spelen?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:58

Ja leuk, maar hoe dan? Hij lijkt niet echt handig met doseren (of ben ik dat niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:00

Voor de nieuwsgierigen hier.
ik heb een foto in mijn profiel geplaatst. In ieder geval hét bewijs dat ik echt een paardenmeisje ben.
Recente rij-foto's heb ik niet helaas.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 12:02

@RoyalMemory,
Ik kan je geen gebruiksaanwijzing geven, je moet heel voorzichtig zijn met jezelf, paarden kunnen soms fikse speelse tikjes aan elkaar geven.
Denk aan de leidmerrie, zij bepaalt, zij bepaalt hoe dicht bij, hoe lang, hoe ver.
Voorzichtig experimenteren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 12:04

Anoniem schreef:
ik heb een foto in mijn profiel geplaatst. In ieder geval hét bewijs dat ik echt een paardenmeisje ben.

Dat je een écht paardenmeisje was dat wisten we natuurlijk al.
Maar hoe kun je nu aantonen dat jij dat bent? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:05

Tja, dat zul je op mijn blauwe ogen moeten geloven. :wow:

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:05

@Simpelman. Precies, ik heb zijn tanden al eens gevoeld als ik niet oplette. Ik hou het wel zo rustig mogelijk. Dat voorkomt teleurstellingen voor ons beide

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 12:06

Anoniem schreef:
Tja, dat zul je op mijn blauwe ogen moeten geloven. :wow:

na!

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:07

Simpelman schreef:
Anoniem schreef:

Dat je een écht paardenmeisje was dat wisten we natuurlijk al.
Maar hoe kun je nu aantonen dat jij dat bent? :)

Ha, ha!!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:07

Simpelman schreef:
Binnen het koppel werken de eigenschappen van de dominante hengst en die van de leidmerrie maar in sterk verlichte vorm.

We zitten weer es op een lijn. :j

Citaat:
Iedereen weet dat je met je paard kan spelen, dat vindt hij leuk, en wij ook.
We spelen opjagertje, samen wegrennen, dreigen, op een hol voorwerp trommelen, passage passen showen, leuk!

Helaas... niet "iedereen" maar slechts weinigen weten en doen dit met de paarden om hun heen.
Durf rustig te stellen dat veel min of meer "bang" zijn voor hun spelende paardje bij hun in de buurt.
Laat staan dat ze het bewust opzoeken en samen met elkaar bak ingaan om leuke dingen met elkaar te doen.
Kinderen zijn in hun onbevangenheid vaak heel goed in spel met paard en dier.

Hier ligt nog veel voorbeeld functie en actief doen te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:08

Ik heb wel meer foto's van haar maar die zijn te zien via PB vooor de liefhebbers. Dat is dan bewijs dat ze bij mij op het land staat of stond want ze is er niet meer. 24 jaar geworden, dat wel.
Ik ga niet al mijn privéfoto's op internet zetten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 12:10

Spelen is leuk als je mee mag doen.
Kijk naar de Engelse kinderspelletjes te paard, die pony's doen écht hun uiterste best voor krummeltjes van 6 jaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 12:11

Anoniem schreef:
Ik heb wel meer foto's van haar maar die zijn te zien via PB vooor de liefhebbers. Dat is dan bewijs dat ze bij mij op het land staat of stond want ze is er niet meer. 24 jaar geworden, dat wel.
Ik ga niet al mijn privéfoto's op internet zetten.

Natuurlijk niet, het was maar een plaagsteekje.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:20

Anoniem schreef:

Vindikleuk. :)
Ik ben er nog steeds niet precies achter hoe je nu foto's in je profiel plaatst, in een topic lukt dit wel omdat je daar rechtstreeks kan uploaden, maar die functie zie ik dan weer niet als ik naar mijn profiel ga. Sorry ben zo blonT :o?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 12:22

@Picasso, het is simpel.
Je maakt even een antwoord aan, copieert de HTML img kode en plakt die in je profiel, daar zet ja dan de link naar je foto in.
Je hebt nu de code kant en klaar voor iedere foto.
Je antwoord sluit je natuurlijk gewoon af.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 16-12-15 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:23

Simpelman schreef:
@Picasso, het is simpel.
Je maakt even een antwoord aan, copieert de img kode en plakt die in je profiel, daar zet ja dan de link naar je foto in.

Aha, ga ik proberen straks.
Dank!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:29

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:38

Ha ha, in tegenstelling tot al die mensen die al vroeg reden, heb ik me geamuseerd met bibliotheek boeken over paarden, wat begon met de penny en Bianca....?? of zo en vervolgens de informatieve paarden boeken. En ben op mijn 18e voor het eerst gaan rijden, gewoon op manege en Sjolvir is mijn 1e eigen paard. Beter 1e eigen paard had ik niet kunnen treffen.

Dansen? Spelen?

Koppelgenoten, maar wel een dominante en echt ondergeschikte jonge fjord
Waarbij ze elkaar tot op heden (van wat ik gezien heb, nooit geraakt hebben)
https://www.facebook.com/video.php?v=94 ... =2&theater

Zelfde 2 paarden jonge fjord en zwarte, maar met eten in het spel
https://www.youtube.com/watch?v=J0DuiwZosXE

Andere combinatie, beige dame en zwarte, dit is de leid merrie.
Voor de goede orde, zwarte is volgens zichzelf en de 2 fjorden de baas van het stel.
Iedereen wijkt voor hem.
Zwarte nodigt uit, beige dame geen zin.
Ook deze 2 raken elkaar nooit.
https://www.youtube.com/watch?v=5BmJ5_roBJo

Beige dame en zwarte beiden spelen, gebeurt overigens zelden.
https://www.youtube.com/watch?v=AM7bsVpIii0

Drachtige fjord en zwarte.
Met drachtige dames moet je niet spotten.
https://www.youtube.com/watch?v=95eUFaXE8TI

Beiden heel actief, beige dame en zwarte, samen spelen.
https://www.youtube.com/watch?v=5BmJ5_roBJo

Zwarte heeft een keer besloten dat beige niet meer chef was, dat was tijdens 1e weideseizoen, mijn geluk, ik was er die dag ook. (later nog een keer gebeurt daarna was het klaar. Wel laten wennen aan elkaar weer in de wei met dubbel draad ertussen. Was nog wat zuinig op de fjord, die was net hersteld van blessure)

Het jagen in 1e weideseizoen (ben gek op gewoon paard staren in de wei, naar hun onderlinge interacties). Leid merrie dus in conflict met mijn ruin, gelukkig mijn eigen 2 paarden en haflinger ruin werd er buiten gelaten (die was zeer onderdanig)
Dit hadden we niet zien aankomen overigens, stonden al vanaf febr. samen steeds in paddock en al tijdje samen in de wei, waarbij de fjord vond dat ze chef was, maar blijkbaar had zwarte daar op gegeven moment een mening over.
Na dit conflict (en nog wat erna) is zwarte duidelijk chef.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:40

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:43

RoyalMemory schreef:
Vraag : als mijn hengst in de paddock loopt en ik ben daar ook. Dan gaat hij ongevraagd rondjes om mij heen lopen linksom en rechtsom. Alsof ik hem longeer. Een beetje op de maat van 'Jan Huigen in de ton'. Wat zou daar de bedoeling van zijn?

Zou wel eens willen zien hoe dit uitziet :)
Misschien wil hij graag aan het werk of inderdaad 'spelen?' Valt je verder nog iets aan de lichaamstaal op?
Mijn merrie doet iets soortgelijks wel eens uit zowel werkwilligheid als onzekerheid. Onzekerheid in de zin van adrenaline opbouwen, in de buurt willen blijven, beschermen.

Leuk dingetje wat mij is opgevallen sinds het trainen van de deels KD manier. Voorheen stopte mijn paard er volledig mee als ze moe was of ergens last van had, maar laats was ze kreupel (spiertje verrekt door uitglijden in de wei, niks ernstigs verder) en wilde ze eigenlijk alsnóg heel hard werken. Natuurlijk niet gedaan toen ik merkte dat ze onregelmatig liep, maar vond het erg opvallend hoe graag ze toch haar best wilde doen :)
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 16-12-15 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:45

Nou, ik vind het niet helemaal een onplezierig beeld. Zie wel geregeld protest van paard maar af en toe ook niet. Er zijn zeker wel minder fijne filmpjes.

Ik zou zelf mijn paarden niet zo willen rijden (kan ik waarschijnlijk ook niet :o)