Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:44

Ik zeg niks meer of in ieder geval zo weinig mogelijk tegen mensen waarvan ik vind of zie dat ze vervelende dingen doen met hun paarden, tenzij mij rechtstreeks gevraagd wordt. Kon laatst moeilijk mijn mond houden maar het is gelukt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:46

Ik zeg doorgaans niets tegen mensen waar ik niet wat mee te maken heb.
Maar als ze me betalen voor mijn mening...tja dan geef ik die ook :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:49

Gelijk heb je.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:58

Tja, Chocoprins en Biscaya, als je in een niet-afhankelijke positie verkeert, heb je de vrijheid om mensen op stal eens op gelijkwaardige manier aan te spreken of met ze van gedachten te wisselen over bijvoorbeeld afwisseling in het werk voor je paard, en het belang van goed observeren en eerlijk rijden.. Zelf ben ik helaas " weggewerkt" op de meest kleuterachtige manier die je je kan bedenken door manegeleiding... Waarom? Ik stelde vragen, daarom

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 00:02

Als ik denk aan de periode dat ik begon (10 jaar) dan was de jeugd die op de maneges hele dagen rond liepen en hielpen ook echt gemotiveerd.
Ik slurpte alle info op en elk vrij uurtje was ik bezig met boeken lezen, lessen kijken, en luisteren naar alle info.
Tegenwoordig zie ik de jeugd die "gek zijn op paarden" hele dagen lol trappen, bezig met het mobieltje selfies aan het makend zijn.
De info die ze krijgen lijkt niet te blijven hangen...
Ach jah vroegah leek alles beter..... :')

Nadat ik als 14 jarige de hindernissen van de Grand Prix zag tijdens het CHIO besloten om dressuur leuker te vinden..
Altijd met paarden willen werken en als 16 jarige ging mijn droom in vervulling via een paardenuitzendbureau (goh wat was ook alweer de naam van dat...Homac??)... werken bij een hele grote dressuur wedstrijdstal.
Kom je daar als stadse meid tussen allemaal Deurne dames met eigen paarden en noem maar op...
Moment hoe ik zag hoe er daar met de paarden en het stal personeel om gegaan werd besloot ik dat dit niets voor mij was en dat ik op die manier niet de dressuur sport in wilde...
Toch vaak nog in de valkuil gevallen maar ondertussen ben ik geloof ik weer op het goede pad...
Vind het fijn dat er met mij vele anderen zijn!!

@Terpetijn:
Even "hardop nadenkend"....
Je "problemen" zijn begonnen tijdens de lessen via de AdB methode toch?
Was je al eerder op een soort gelijke manier bezig??
Als ik denk aan de paarden die ik tot nu toe op deze manier wat gereden heb (Euwe was het meest duidelijke) dat de impuls en voorwaartse drang weg was.
Hij liep niet meer van achter naar voren in een goede verbinding, en ik kon dus op de meest verrassende momenten ontploffen.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat dit soort type paarden juist die verbinding nodig hebben, die impuls, het van achter naar voren op een duidelijke "no nonsens" manier gereden worden om "overtuigd" te blijven van het leiderschap van de ruiter...
En dat ze daardoor weten waar ze aan toe zijn?
Met 1 van mijn vorige paarden heb ik 2 keer les gehad van Antoine zelf en die pikte het wel een stuk beter op, maar dat was een Draver waarbij voorwaarts gaan in zijn systeem geprogrammeerd stond...
Zou dit systeem beter bij bloed paarden passen dan andere types....?

Misschien niet heel duidelijk neer gezet... maar hoop dat het een beetje overkom zoals ik bedoel..
Ben meer een praktijk mens >;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:06

Ik hou mijn mond niet als het mij te gortig wordt. Dat wordt mij niet in dank afgenomen en dat vind ik niet fijn, maar ik denk dan maar dat het voor een goed doel is. Scheelt dat ik tegen niemand dank je wel hoef te zeggen en niet mijn geld verdien in de paardenwereld.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:19

Ik hou mijn mond naar een ander. Tenzij me wat gevraagd wordt. En ik zou het ook prettig vinden als de rest van de wereld dat ook eens deed richting mij. Vragen stellen is prima. Waarom doe je dat zo?
Maar dat eeuwige oordeel daarna! Vreselijk. "Nou dat heeft helemaal geen zin hoor!"
Ik wou dat het bleef bij vragen stellen XD

Ik hield vroeger helemaal niet van paarden :=
Ik heb denk ik 1 manege les gehad. En toen was ik er alweer zwaar klaar mee. Ik vond paarden pas leuk toen ik verliefd werd op mijn oude dravertje. Het doel van mij is ook niet om mega goed op elk paard te kunnen rijden.
Ik wil mega goed op Kilian leren rijden. Andere paarden zijn gewoon niet zo leuk als hij! Hihi.

Einde pennybericht

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:56

@Milkberry, Vind ik leuk

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:15

Tijdens dat lesje stiekum toch besmet geraakt met het virus Milkberry. Alleen was het bij jou sluimerend aanwezig :D

Ik geef ook geen ongevraagd advies. Wel zeg ik als ik vind dat iemand goed bezig is. Als
Ze iets willen weten hoor ik het wel. Laatst was iemand aan het longeren met te strakke pessoa, hoofd ver achter ll. Ze moest iets oprekken? Heb gezegd dat ze dat zo niet ging bereiken in ieder geval. Maar er werd weer een of ander antwoord gegeven waarom voor de ll niet werkte bij dat paard. :evaw: mensen hebben ook geen geduld om iets nieuws uit te leggen aan hun paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 09:35

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:47

Maf eigenlijk dat men in real life vrijwel niets wilt of durft te zeggen en op een bokt forum velen geen video of foto meer durven te plaatsen :?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:50

Snap ik wel, irl wil je je niet ongevraagd bemoeien en niet iedereen wil met zijn hoofd op internet of is bang afgefakkeld te worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 09:54

We hebben hier een vriendelijk forum.
Iedereen probeert iedereen verder te helpen.
We zijn beleefd, discreet, oprecht. :)

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:05

Haha! Hoe schattig Milkberry! Ik was een echt pennymeisje. Begonnen omdat de kinderboerderij dicht was, zijn we naar een manege gereden in de buurt, om dus dieren te bekijken haha. Eenmaal daar viel mijn mond open. Was toen 4.5 jaar. En naar het schijnt heb ik dagelijks zitten zeuren om te mogen gaan rijden. Maar je moest 6 jaar zijn en het verschil tussen links en rechts kunnen om op de manege te mogen starten. Uiteindelijk aan 5 jaar op een paard gezet met L en R op mijn handen. :+ . Een eigen paard mocht niet, dus zelf gespaard voor een paard, en altijd zelf gewerkt voor stalgeld, zadel, spullen en dierenartskosten.

Hier ook altijd commentaar mijn richting uit. Maar ik kan mezelf prima onderbouwen. Ze moeten daarvoor mijn 'voorbeeld' niet volgen. Zolang het paardvriendelijk blijft is het prima. En de 1 zijn grens ligt bij achter de loodlijn lopen en de ander wat verder natuurlijk. Maar ik ga alvast niet aan de bakrand staan en elke ruiter waarvan zijn paard achter de loodlijn loopt verkondigen dat het slecht is...
Maar mensen zoals in het verhaal van biscaya, die duidelijk een probleem hebben, gekke mensen erbij halen. Kun je toch samen brainstormen, ook al weet je zelf stiekem de oplossing al. Gelukkig hebben we hier op stal geen rollkuurders.
Wel een tienermeisje die haar paard voor vanalles en nog wat de schuld krijgt. Als de rit niet goed ging, kreeg het paard nog het hoofdstel tegen zijn smikkel bij het afzadelen. Nu dat heeft echt niet lang geduurd of dat meisje was door verschillende mensen op haar plek gezet! En dat meisje is nu toch al heel veel rustiger geworden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:17

S.man:

Getoonde vier v.d. video's heeft u vast en zeker geplaatst in kader koppelgenoot / drijven van de hengst ?

U ziet hopenlijk ook op alle uitvoerende beelden beide vormen in gebruik ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:20

Krijg ook weleens opmerkingen over mijn 'duitse' manier van rijden maar ook complimenten dat ze fijn lopen de laatste tijd. Ik zag laatst iets bij iemand en heb gevraagd waarom degene deed wat hij/zij deed maar heb er geen commentaar op gegeven. Ik kan dat niet, vind het niet prettig maar als hij/zij dat goed vind dan so be it. Ik vraag ook niet om advies van de zijlijn, mag best maar hoeft niet. Ik rijd sinds mijn 7e en ben ondertussen 44, ook een pauze gehad van jaren waarin ik dus niet reed. Heb de eerste paar jaar op de manege gereden, met 'ouderwets' beleid en les, ook zitles en correct rijden (jaren '70). Al vrij snel mijn eerste eigen pony gekregen en vandaar uit verder naar de landelijke wedstrijdsport. Wat destijds bij ons heel gewoon was, was dat je beide disciplines deed; dressuur en springen. Het heeft mij geholpen, was niet zo dapper en heb door het vele springen toch wel beter leren rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 10:23

@Peetstap,
Het is allemaal spel, "de dans".
De hengst drijft, maar niet serieus, ze spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:26

Ik denk nog steeds dat de drijvende hengst een uiterst nuttige functie heeft, namelijk leider zijn en duidelijkheid scheppen. Net als wij leider zijn voor ons paard: niet op net zo'n harde manier als de drijvende hengst maar wel duidelijk in rang boven ons paard staan. Volgens mij kan dat ook niet anders: wij willen iets gedaan krijgen van het paard en dat kan niet als zij boven ons staan in rang en bepalen wat er gaat gebeuren. Volgens mij niks anders dan duidelijk zijn naar je paard. En daarbij streef je dan naar een zo harmonieus mogelijke samenwerking.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:39

Simpelman schreef:
@Peetstap,
Het is allemaal spel, "de dans".
De hengst drijft, maar niet serieus, ze spelen.

Yep, "dans & spel" in de uitvoerende fase, maar dus altijd met gebruik van vragende druk.

In de v.d. leerfases ervoor wordt vragende druk & uitnodigen volop gebruikt, maar de beloonfase en totale ontspanning moet altijd hoger staan in dit proces.

vb: (alles in vrijheid)
Ik loop samen in stap met paard los naast me zit 2 a 3 meter tussen, als ik mijn lijf wat opspan / strak maakt reargeert paard door in draf over te gaan, heel subtiel heel attent = druk > belonen-braaf.
Ga ik door knieen en verhoog springt paard aan in galop = druk > belonen-braaf.
Ontspan ik gaat paard terug naar stap = druk verlagen > belonen-braaf.

vb:
Paard staat los meters van me af, ik sta stil, buig in en vraag of paard bij me wilt komen dmv handbeweging die ik toepas: paard komt naar me toe, touch hand > belonen-braaf.
Is hier koppelgenoot die antwoord op mijn uitnodiging, maar ook aangeleerd gedrag. :)*
Draai ik me om loop weg en paard loopt achter me aan: koppelgenoot.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:45

Simpelman, bedankt voor de filmpjes, heb nu geen tijd om alles te bekijken maar het filmpje in de sneeuw vond ik zeer ontroerend. Heel mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:47

Koppelgenoot... maar te allen tijde sta je boven je paard in rang.... Dat kan niet anders volgens mij. Gelijkwaardig kan je niet zijn.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:18

Ik zie ook nog een hoop rij-ellende, maar toch is er wel een bewustwording aan de gang. Zie ook alle mooie bijdragen aan dit forum. Dat lijkt mij het begin van een kentering.
Wat betreft feedback geven, de toon maakt de muziek. Ik probeer zelf vanuit de hulp stand te praten, niet vanuit de oordeel stand.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:30

Ongevraagd feedback geven op andere rijmethoden doe ik trouwens niet hoor. Ik wil ook niet dat anderen dat bij mij doen. Alleen als het paard duidelijk onredelijk wordt gepijnigd, trek ik mijn mond los. Zouden meer mensen moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:32

vur schreef:
Ongevraagd feedback geven op andere rijmethoden doe ik trouwens niet hoor. Ik wil ook niet dat anderen dat bij mij doen. Alleen als het paard duidelijk onredelijk wordt gepijnigd, trek ik mijn mond los. Zouden meer mensen moeten doen.

Ik stel soms vragen en hoop dat men daar dan iets mee doet. En verder kan ik hoog of laag springen, maar het is dan mijn paard niet en kan het niet afdwingen......

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:33

ongevraagd doe ik zeker niet! Laatst zat ik met mijn schoonzus met iemand te praten die op haar protocol steeds had staan dat haar paard taktfouten had in de stap (telgang). Dan heeft mijn schoonzus het hoogste woord en moest ze het paard heel licht schoudervoor rijden om het te verbloemen. Ik hou dan maar mijn mond want mevrouw weet het allemaal zo goed. Rijdt ZZlicht en dan zou ik (nog niet eens een B gestart) het wel even gaan vertellen dat je beter aan het probleem kan werken ipv aan symptoombestrijding te doen. Telgang komt vaak voor bij paarden die van nature groot stappen op het moment dat zij hun rug vastzetten. Ik heb het paard (groot en lang paard) zien lopen en hij loopt inderdaad niet over de rug. Is hoog ingesteld maar gebruikt zijn rug gewoon niet.