Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
piepenfiets schreef:Vraagje van paar pagina's terug:
Waarom hebben renvers en travers andere functie in stap als in draf?
Denk ik te simpel of is stap hier weer voor het aanleren en draf en galop om gewicht op de achterhand te nemen?
*zingt happy Geburtstag to you*
orienta schreef:[
Lijkt mij dat de stap hier ook weer te kort is om het achterbeen onder de massa te krijgen en het dus inderdaad alleen om aan te leren is
cherie78 schreef:Wat je hier schrijf is grote "quatsch", prof![]()
Bij een goede SB is er geen contra-stelling.
Contra-stelling is tegengesteld aan de lengtebuiging.
Dan krijgt het paard juist die "S"
Stelling kan te maken hebben met de lengtebuiging inderdaad.
Wat is binnen bij SB?
Hoe is de stelling bij SB?
Dus een paard wat om het binnenbeen van de ruiter is gebogen, is binnenkant.
De stelling is ook aan de binnenkant.
Contra-stelling kan wel bij een paard dat op een rechte lijn gaat, dus zonder lengte-buiging.
.Citaat:Contra-stelling is tegengesteld aan de lengtebuiging.
Dan krijgt het paard juist die "S"
orienta schreef:Hoe bedoelt u vele variaties?
Ik doe het namelijk voornamelijk op de volte, hoe doet u het dan nog meer?
orienta schreef:Oke duidelijk![]()
ik doe inderdaad ook volte openen en sluiten, tot hoever sluit u hem door dan? bij een goed afgericht paard?
Want ik doe dat eigenlijk nooit zover aangezien ik het idee heb dat mijn merrie het dan niet meer aankan.
Citaat:7.Waarom is Renvers in galop zo zwaar??
orienta schreef:Citaat:7.Waarom is Renvers in galop zo zwaar??
Renvers vraagt het buitenbeen onder de massa, wanneer men renvers vraagt dan verlangt men dus eigenlijk om zowel het binnenachterbeen als het buitenachterbeen correct onder de massa te plaatsen.
Zit ik goed te denken professor?
Professor schreef:Denk dat het niet zo is, het binnenachterbeen moet meer in de richting grijpen waar het heen gaat, dit been heeft de zwaarste last over te nemen, het buiten achterbeen hoeft "alleen" maar te kruisen en geeft in draf samen met het buiten voorbeen de stuwkracht.
In Galop is het eigenlijk makkelijker, een paard voert de oefening makkelijker uit dan in draf. Denk maar na over de beweging van de galop.
Professor schreef:Waardeloze oefening om het changement te leren, men wil die recht hebben en niet met de achterhand naar binnen, er zijn veel veel meer andere oefeningen om een paard het changement te leren.
De achterhand naar binnen is het paard weer scheef maken dus scheef aan te galoperen, men zet het paard juist in voorhandvoor bij het aangaloperen, en een changement dito.
orienta schreef:Professor schreef:Waardeloze oefening om het changement te leren, men wil die recht hebben en niet met de achterhand naar binnen, er zijn veel veel meer andere oefeningen om een paard het changement te leren.
De achterhand naar binnen is het paard weer scheef maken dus scheef aan te galoperen, men zet het paard juist in voorhandvoor bij het aangaloperen, en een changement dito.
Wat vind u dan een goede oefening om een paard een changement te leren?
Professor schreef:Te beginnen met galop stap, galop stap, dan galop halt galop halt, dat op diverse lijnen.
Dat steeds meer afwisselen, dus galoprechts halt galoplinks, enz enz dus steeds een de andere galop aanspringen. En dan komt het vanzelf, maar nooit in een wending altijd op een rechte lijn. Anders word het omtrekken of omgooien wat men veel ziet bij springpaarden, wij willen toch een changement van achteruit dat de galopsprong veel uitdrukkingskracht vertoont.