Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:24

jannico schreef:
Met betrekking tot schrikken en schriktrainingen/desensibiliseren:

http://martinblack.net/martin-black-art ... nough.html
Respectvol stukje, bedankt voor deze mooie link +:)+ staan nog veel meer leerzame dingen in.
Wat zijn mensen feitelijk vervreemd van het oer gebeuren.
Best eng eigenlijk wat de mensheid zich in korte tijd aanmeet hierin terwijl het schepsel paard nauwelijks is veranderd in duizenden jaren.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:27

Milkberry, neen geen snoepjes. Hij krijgt enkel wortel uit de hand als ik hem laat strechen met zijn neus naar zijn kont, tussen zijn benen. Dan moet hij de wortel volgen. En ik doe dat echt niet dagelijks, eerder 1x per week.

Hij doet het vooral als ik naast hem loopt en hem aan kaptoom of touwhalster zijn hoofd iets naar beneden vraag. Dan wil hij altijd maar happen in het touw.
En dan gisteren tijdens zijn brutaal moment, beet hij in de longe, in mijn zweep. Wilde happen naar mijn handen, kon zijn hoofd niet poetsen zonder dat ik zijn lippen zag happen en flapperen.

Sizzle goeie tip! Dan heb ik hem alvast niets misdaan haha. Maar dat kan alleen tijdens het poetsen. Ofwel moet ik achterkant van mijn zweep dicht bij zijn neus houden, als hij hapt komt hij ertegen ofzo...
Het grondwerkmens zei negeren omdat hij volgens haar wel klappen heeft gehad als hij beet... Omdat hij altijd wel beetje schrikt als hij bijt. Hij beet en trok meteen weg. En hij bijt ook meer op stressy momenten. Nu ik negeer bijt hij gewoon meer, maar is wel meer relax... Dat ik ook niet de bedoeling haha.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:28

Picasso schreef:
Ik ook Damian23. Ben zo blij dat ik dat heb kunnen loslaten. Fijn dat jij ook genoten hebt.

Ik kan echt intens genieten, maar dat heeft ook een andere reden. Mijn vorige paard, die ik van veulen af had is heel vaak erg ziek geweest (koliekoperatie, maagzweren, 2 x entrapment en tig gevalletjes van koliek). Dan bestaat je leven meer uit het zorgen maken over je paard dan dat je er van kunt genieten.
Zo kan ik nu zelfs genieten van een stal vol met mest. En helemaal nu het rijden geen gevecht meer is.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:34

Sizzle schreef:
Die paarden zijn er gewoon ook nog hoor, die eenvoudige dieren (ik heb er 2 in iedergeval en die zijn nog jong :D )
Het is de koper die zichzelf overschat en toch die 3 jarige keuringstopper meeneemt ipv een brave simpele zonder wow factor.

Ik denk ook eerder dat de ruiters slechter worden.

Denk je? Ik denk echt de paarden moeilijker!
Vroeger had je meer van het boerenverstand, paarden tussen de koeien, 1 zadel voor meerdere paarden, 2x per week box uit, 1 x rijden en 1 x wedstrijd op zondag, tandarts onbestaande.
Nu wordt er veel verstandiger omgegaan met paarden. Worden er meer lessen genomen, en meer en meer nagedacht over hoe omgaan met paarden.
Wat er nu wel meer is zijn die sleur en trek ruiters die niet denken, en prestatie boven welzijn verkiezen. Maar ik denk dat je dat vroeger ook wel had. En nog minder empathie voor het paard. Steigeraars gingen gewoon richting slager. Nu wordt er nog aan gedokterd en getraind.

Natuurlijk heb je nog de 'ouderwetse' paarden, kwa mentaliteit. Mijn oude merrie was ook zo'n type. Niet zo heel sensibel.
Maar je hebt ook de moderne paarden, die kwa beweging niet echt wow zijn, maar wel sensibiliteit meegekregen hebben. Die komen dan bij amateur ruiters terrecht, die op zich zooo slecht niet rijden, maar die wel zo'n paard niet aan kunnen.
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 15-12-15 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:36

Choco, ik gebruik dan soms de hengstenketting als touw (dus niet als controle middel. Dan happen de in de ketting of krijgen hem 'per ongeluk' tegen de kin.
Bij handwerken neem ik dan een kaptoom, dan hangt er niets onder de kin te wapperen. Verder zorgen dat hij je ruimte respecteerd en dus niet te kort vasthouden.

Die ouderwetse paarden waren op een andere manier moeilijk.
Mijn schoonvader heeft nog met paarden geploegd en zei dat sommige levenslink waren als ze niet keihard aan het werk geweest waren.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:39

Zit net te denken.
Jazz is inmiddels al een ouderwetse hengst. Idem met Uniform, Houston, Flemmingh, Junior en nog ouder Amor, Pion etc.
Allemaal niet bekend om hun meewerkende karakter ;)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:44

Sizzle schreef:
Zit net te denken.
Jazz is inmiddels al een ouderwetse hengst. Idem met Uniform, Houston, Flemmingh, Junior en nog ouder Amor, Pion etc.
Allemaal niet bekend om hun meewerkende karakter ;)

Ja haha inderdaad! Misschien gaan we vanaf nu weer naar bravere paarden!
Wat zijn de hengsten van de nieuwe generatie nu eigenlijk? Ik volg niet meer zo goed.
Hoe zouden die zijn kwa karakter. Totilas was toch meewerkend, of niet?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:45

Ik weet niet of de paarden nou zo anders zijn (ze zijn wel elastischer heb ik het idee) en of de ruiters nou slechter gaan rijden... er is iig wel meer druk erop gekomen voor de meeste ruiters.. in de hele samenleving moet er vanalles... en zo ook bij het paardrijden... vroeger ging je nog met de hele ponyclub in de vrachtwagen op wedstrijd... nu lijkt het soms alsof je als B-ruiter al een hele professionele combinatie moet hebben en het hipste jasje etc. etc... mensen maken elkaar gek (en door die niet relaxte staat hun paarden ook)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:45

Hoi! Chocoprins, is het denk je baldadig bijten of echt geirriteerd bijten? Onderling happen ze vaak naar elkaars hoofd, echt dat puppengedrag, ( maar ook twee oudere gezien die dat bleven doen, eentje was hengst, de andere ruin) misschien kun je wat meer " spelen" en dollen, dat hij het even heeft gehad, en energie kwijt kan?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:48

Ik denk dat het alles met alles is.

De grofheid van paarden is minder geworden, het moet luxer en luxer.
Het rijden is allemaal met haast haast haast.
Met 3,5 al starten en met 7 al in de Z. En met hun 10e al zo hoog mogelijk lopen, zodat het geld eruit gehaald kan worden.
Door het getrek en gepluk met geschop met de sporen is het ook niet beter geworden.
Als je ziet wat het met de rug doet.
Maar... wel piepen dat er vaderlijnen zijn die erg moeilijk zijn.

Te hoog gegrepen bloeden, met te laag geschoolde ruiters zonder voorkennis of theorie in meerdere opzichten.
Daarnaast Instructeurs en juryleden die niet uitgebreid genoeg uitleggen (zoals op de protocol)

En je hebt het plaatje compleet.

Het is een en al haast.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:50

Mijn paard van 25 doet nog steeds graag aan " bekvechten" met zn 9 jarige speelmaatje..Echt een mannetjes ding denk ik..Mijn merrie heb ik t echt nog nooit zien doen..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:52

Pocca_Locca schreef:
Hoi! Chocoprins, is het denk je baldadig bijten of echt geirriteerd bijten? Onderling happen ze vaak naar elkaars hoofd, echt dat puppengedrag, ( maar ook twee oudere gezien die dat bleven doen, eentje was hengst, de andere ruin) misschien kun je wat meer " spelen" en dollen, dat hij het even heeft gehad, en energie kwijt kan?

Geen idee, heb het idee beetje beide. Als ik hem met de kaptoom of touwhalster wat naar beneden vraag of stelling wil is het eerder geïrriteerd. Hij maakt het zichtzelf ook al meteen veel te moeilijk. Hij gaat dan al meteen in sb, terwijl ik ook tevreden ben met rechtuit. Maargoed.
En andere momenten is het eerder baladigheid, vooral gisteren.
Ik zal eens zien als het verschil maakt als ik eerst met hem speel in de paddock voor het werk.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:54

Ja, dat had ik ook al eens gehoord, biscaya, dat het echt een mannengedrag is, dat happen, en vooral elkaars hoofd, toch? Maar eigenlijk alleen speels, niet gemeen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:56

Ik bezit een Houston en een Junior met inteelt op Uniform.
Theoretisch moeilijke paarden, maar het zijn schatjes :D

Het eerste paard waar ik op reed (zou nu zo rond de 30 zijn als hij nog leefde) was extreem lastig en gevaarlijk bovendien. Ik heb geluk gehad dat ik het kan navertellen. Heb ook een zeer ouderwets type merrie gereden die regelmatig een blinde waas kreeg en op geen enkele manier te stoppen was (niet enkel met rijden). Die is ongeveer 30 jaar geleden gefokt uit toen al klassieke moederlijn (Farn).
Daar heeft een profi springruiter op concours een keer heel heerjamsdam mee gezien :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:59

damian23 schreef:
Picasso schreef:
Ik ook Damian23. Ben zo blij dat ik dat heb kunnen loslaten. Fijn dat jij ook genoten hebt.

Ik kan echt intens genieten, maar dat heeft ook een andere reden. Mijn vorige paard, die ik van veulen af had is heel vaak erg ziek geweest (koliekoperatie, maagzweren, 2 x entrapment en tig gevalletjes van koliek). Dan bestaat je leven meer uit het zorgen maken over je paard dan dat je er van kunt genieten.
Zo kan ik nu zelfs genieten van een stal vol met mest. En helemaal nu het rijden geen gevecht meer is.

Dat snap ik heel goed. Dan realiseer je je des te meer hoe waardevol de tijd met je paard is. Ik sta er nu ook meer bij stil sinds ik weet dat mijn 11 jarige PPID heeft. Zag al tijden dat het niet goed met hem ging en hij allerlei kwaaltjes had en niet lekker in zijn vel zat. Nu heb ik antwoord op zoveel vragen en kan ik hem weer bieden wat hij nodig heeft. En de tijd die hij nog heeft wil ik het hem zo fijn mogelijk naar de zin maken.

Ik zie om me heen ook dat alles zo snel snel snel moet (en heb daar in het verleden ook 'vrolijk' aan meegedaan, schaam me nog steeds kapot). Wat paarden binnen no time moeten kunnen voor hengstenkeuringen, dressuurproeven, Ibop en weet ik wat allemaal. Ik hoef niet meer zo nodig deel uit te maken van dat gebeuren.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:00

ChocooPrins schreef:
Nu wordt er veel verstandiger omgegaan met paarden. Worden er meer lessen genomen, en meer en meer nagedacht over hoe omgaan met paarden.

Dit deel ik niet met je.
zat net een reactie te tikken, maar koos voor niet plaatsen.
Stukkie ervan plaats ik echter toch:

==
Valt het jullie niet op, bij wat observerend om je heen kijkend, hoe bar weinig kennis is van het simpele basis omgaan met paarden en pony's ?
Er wordt wat afgeklooid..: men mist zoveel signalen en energie die paarden afgeven en overdragen.
Ondanks alle moderne mogelijkheden om kennis en kunde te verkrijgen, zie ik dat die kunde er gewoon
vrijwel niet meer is.
==

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:05

Zo zie je maar. Maar in tegenwoordige tijd zou er uitgezocht worden van waar het gedrag zou kunnen komen.
De vader van mijn 'oldie. Elitehengt geweest voor bwp.
Afbeelding

Ziet er nu zo simpel dier uit haha! Langer in het lijf, korter voorbeen. Grover hoofd en beenwerk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:09

Ja ik houd hier dus wel van ChocooPrins. Zie ze liever wat grover en steviger, maar da's persoonlijke voorkeur.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:09

Heb nog wel een mooi voorbeeldje van afgelopen zaterdag waar ik nog een half uur hoofdschuddend van in de auto heb gezeten.

Puber met haflinger, moesten een zadel.
Moet een springzadel zijn want kind wil springen. Paard is een haflinger met boommaat 40 waar net een 16/17 inch zadel op past.
Uiteraard ben je dan beperkt in je keuze.
Afijn, 4 passende zadels gevonden tussen 700 en 2500 euro. Alle zadels afgekeurd want de ruiter zat er zo op te stuiteren dat het de voeten niet in de beugels kon houden, op de lepel stuiterde en regelmatig op de hals lag.
Paard ging stilstaan wanneer het daar zin in had en werd dan met de lead-rope weer naar voren geparelliet zodat het bokkend in galop vloog. Ondertussen stond de moeder te vertellen hoe veel ze van paarden wisten.
Omdat dus mijn zadels kindlief niet tot steun waren willen ze nu een zadel op maat laten maken voor 4000 euro 8)7

Ik heb vrij lomp opgemerkt dat ze dat geld beter in rijlessen kunnen investeren O:)

Ik hou ook wel van dat type choco :j
Maar was hij van nu dan had men hem evengoed afgekraakt aangezien hij achter en voor niet even groot beweegt (de beruchte 3-hoeken theorie).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:14

Paarden anders dan vroeger..
Weet ik niet zat toen niet in de paarden, denk wel dat mensen minder verbinding hebben met boerenleven en samen leven met paarden dan vroeger.
(denk daarbij aan meisje van 15 dat 1 jaar op manege rijdt en ouders zonder paarden kennis kopen pony en zetten dat op stal zonder maar enig idee te hebben van wat dat kan betekenen. Stalgenootje dat vrijdags zegt dat ze 2 wkn op vakantie gaat en niemand heeft geregeld om haar paard te doen en die had alleen een box.. verder niets.. dat soort zaken)

En nu mensen beter met paarden omgaan? Denk het ook niet, ja de schijn allicht... en de situatie is anders, paard hoeft niet hele dag de ploeg te trekken.
Maar is bv als je pech hebt als paard het zoveel beter bijkans je hele leven in een box te slijten, nooit door de wei te kunnen galopperen en daar showtje weggeven? grasjes eten met je vrienden?
Ik weet het niet hoor, ga niet zeggen vroeger was alles beter, dat is natuurlijk ook onzin, maar dat het nu beter is?

En paarden anders? Misschien in sommige rassen, voor de simpele mens is er altijd nog de mogelijkheid om een ander ras dan een sportpaard te kopen en ook tussen de sportpaarden zitten fijne paarden voor de simpele mens.

Heb zelf als simpel mens per ongeluk als 1e paard een fjord onder geschoven gekregen, een ras dat ik nooit had gekozen.. (ze is blijven plakken toen anderen van alles kochten wat of stuk was of karakter technisch niet beviel en ik zat altijd met grote grijns op die beige en dacht toen.. wat nou ander paard, gewoon lekker deze houden!)

Daarna wou ik wederom sportpaard.. maar na vele paarden kijken die krom waren of verreden uiteindelijk thuis gekomen met een special rasse.. een knapbstrupper en gut wat hebben ze gelachen op de vereniging om mijn te kleine zwarte grijze muis, want ik ging nu toch echt paard kopen?
Ondertussen snappen ze wat ik met dat dier wil en doe en is echt niet iedereen jaloers, maar zien ze het voordeel van een ander ras ook wel weer in, zeker voor mijn gebruiksdoel.
Moet trouwens zeggen dat als ik met sportpaard was thuisgekomen die ook in alles de sjaak was geweest }> .

En tegenwoordig zijn er ook nog paarden die zich heel weekeind het schompes werken hoor en iets meer lopen dan 2 dressuur proeven.
Denk even aan een menwedstrijd met dressuur proef, wegparcours en marathon parcours en al dan niet een vaardigheids parcours, of denk aan sgw paarden, dressuur, springen en rondje cross op 1 dag.. als het even meezit.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:15

Peetstap schreef:
ChocooPrins schreef:

Dit deel ik niet met je.
zat net een reactie te tikken, maar koos voor niet plaatsen.
Stukkie ervan plaats ik echter toch:

==
Valt het jullie niet op, bij wat observerend om je heen kijkend, hoe bar weinig kennis is van het simpele basis omgaan met paarden en pony's ?
Er wordt wat afgeklooid..: men mist zoveel signalen en energie die paarden afgeven en overdragen.
Ondanks alle moderne mogelijkheden om kennis en kunde te verkrijgen, zie ik dat die kunde er gewoon
vrijwel niet meer is.
==

Je moet je niet inhouden voor mij hoor! :D
Ja maar vroeger werd er toch meer iets afgedaan als gevaarlijk. Terwijl het misschien gewoon het zadel was die niet paste. Nu zijn er zoveel manieren beschikbaar, internet waar mensen hun problemen googlen en tot nieuwe inzichten komen, misschien hebben ze dan nog niet de kunde, maar meer en meer mensen komen volgens mij tot betere inzichten.
Dat is toch mijn ervaring. Ik sta op een stal waar er nog heel vaak een oud zadel wordt opgegooid, osteopaat is iets zweverigs. En toch lopen die mensen nu tegen een probleem aan, en gaan op zoek.

Ik begrijp wel wat je bedoeld maar denk niet dat dat vroeger beter was. Paarden werden toen vaak behandeld als koeien.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:16

Ja, ben het wel met je eens, Peetsap, en vooral is het zo raar inderdaad, dat ondanks de makkelijk ( online) verkrijgbare schatten aan informatie, veel mensen te lui of ongeïnteresseerd lijken om het op te zoeken, bestuderen en toe te passen. Maar het zal wel " sign of the times" zijn, alles is snel, heel veel dingen kunnen ook snel, sneller , misschien beseffen velen niet,dat paarden niet in dat tempo meegaan |o

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 21:18

In mijn persoonlijke ervaring een combinatie van arrogantie en geestelijke luiheid.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:21

Sizzle, dat vind ik pas een coole opmerking!!!

Ik vind het moeilijk om dat soort dingen te zeggen. Bij ons op de manege staat een paard. Is brood en brood mager omdat hij slecht eet. Heeft al zijn bespiering opgegeten. Staat van de stress te bokken in zijn stal en rondjes te draaien (en eet vervolgens niet). Maar wordt rollkur gereden. Dan schreeuwt mijn hart om er iets van te zeggen of ze misschien niet eens een andere rijdstijl zou kunnen proberen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:24

Ik denk juist dat veel van die kennis wordt gebruikt om niet meer te hoeven kunnen rijden.
Als het paard een loopje met de ruiter neemt dan ligt het aan het zadel, de afstamming, het uitglijden op de wei, het voer, etc etc. maar nooit de ruiter.

Damian, ik ben niet bepaald bekend om mijn takt en doordachtzaamheid :o
Ben dan ook niet zo'n beste verkoper :')
Ik zeg rustig: waarom zou je niet even kijken of je het tweedehands op internet vind terwijl ik het zelf nieuw verkoop :+