Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cherie78"
[quote="Professor schreef:piepenfiets schreef:Dan begrijp ik daaruit dat die discussie al gevoerd is,ik heb altijd geleerd dat de contrastelling een stelling is tegengesteld aan de lengtebuiging
waarin men op dat moment rijdt.Met die definitie snap ik dit dus niet.
Stelling zonder lengtebuiging kan, maar lengtebuiging zonder stelling kan niet.
Wilt u een S bocht maken van uw paard.
De stelling is altijd in combinatie van de lengtebuiging.
Legt u maar uit hoe u dat bedoeld???
Lengtebuiging is van maantopje tot en met de staart.
Stelling van maantopje tot de inplant van de hals in de schoft.
cherie78 schreef:Een goede oefening om de schouder soepeler te maken is wending om de voorhand.
Een goede oefening om de achterhand soepeler te maken is wending om de achterhand.
De wending om de achterhand in stap heeft eigenlijk nog een tweede doel, nl toetsen of de tact behouden blijft.
Airborn schreef:SB, traint dit ook niet spieren als de m. pectoralis transversus en descendens en de erhmz, ff diep nadenken...m quadriceps, voorbeelden van spieren in respectievelijk de voor en achterbenen voor adductie zorgen? Zodat het de schouder en heup stabiliseert en voor meer kracht zorgt ook in zijwaardse bewegingen ipv alleen recht vooruit ?
cherie78 schreef:Airborn schreef:SB, traint dit ook niet spieren als de m. pectoralis transversus en descendens en de erhmz, ff diep nadenken...m quadriceps, voorbeelden van spieren in respectievelijk de voor en achterbenen voor adductie zorgen? Zodat het de schouder en heup stabiliseert en voor meer kracht zorgt ook in zijwaardse bewegingen ipv alleen recht vooruit ?
De spieren van de voorbenen zijn alleen maar gericht op een voorwaartse beweging, omdat dit voornamelijk buigers en strekkers zijn.
De achterknie staat een zijwaartse beweging toe omdat deze is ingepakt in een stevig bindweefselkapsel., de fascia cruris.
sporter schreef:JPS schreef:Ik kom even binnenvallen, sorry daarvoor maar ik lees nog altijd mee en snap de opmerking over de SB niet want hoe zit het dan bij het wijken.. juist daar neemt men toch iets contrastelling..
Mag maar minimaal zijn. Ik persoonlijk rij een paard niet in stelling bij het wijken.
sporter schreef:JPS schreef:Ik kom even binnenvallen, sorry daarvoor maar ik lees nog altijd mee en snap de opmerking over de SB niet want hoe zit het dan bij het wijken.. juist daar neemt men toch iets contrastelling..
Mag maar minimaal zijn. Ik persoonlijk rij een paard niet in stelling bij het wijken.
sporter schreef:cherie78 schreef:Stelling is eigenlijk altijd minimaal![]()
Anders doet de hals mee en dan is het geen stelling meer.
Dat klopt maar maar je kunt meer en minder stelling nemen. vandaar de verduidelijking
cherie78 schreef:Een goede oefening om de schouder soepeler te maken is wending om de voorhand.
Een goede oefening om de achterhand soepeler te maken is wending om de achterhand.
De wending om de achterhand in stap heeft eigenlijk nog een tweede doel, nl toetsen of de tact behouden blijft.
FaberSmid schreef:orienta schreef:Moeilijkheid bij de SB is dat het de enige zijgang is waarbij contrastelling word gebruikt
Helaas weten weinigen dit
Hier is een topic over geweest, professor en ik waren de enige die bij dit standpunt verbleven, erg leerzaam topic net als deze.