Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:28

Maar dat hij geen leiderschap toont naar paarden, betekend niet, dat hij het niet zo hetzelfde denkt tegen over jou. Misschien juist wel daarom dat hij het probeert bij jou.

Heb je daar al eens over na gedahct?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:32

maralyn schreef:
Top Starbreeze!!! Super!!!

Gast5428, en wat zou jij een geschikte hulpteugel vinden??

Thiedemann teugel of martingaal. Of slof maar daar ben ik eigenlijk niet zo'n voorstander van.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:45

en hoe gaat dat precies een rem opleveren? uit nieuwsgierigheid?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:56

Terepetijn, heb je nog hulp met je merrie?
Kan diegene met hem ook niet eens meekijken?
Hij is wel echt prachtig hoor :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:17

@Sizzle: nee, die meid heeft recent een knie-operatie die al langer op de nominatie stond moeten ondergaan en dat herstel gaat helaas zo moeizaam dat ik ook daarvoor (voor merrie Khavanna) naar een ander zal moeten uitzien.

Jaopie moet ik denkelijk zélf weer met hem oplossen, hoe dan ook, daar kreeg iedereen in het verleden met een straffe aanpak al opstand en ruzie mee. Herbevestigen rangorde en vertrouwen, zal het op neerkomen.

Haha, ja hij is prachtig, maar dat vindt-ie zelf ook, geloof ik....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 19:11

terpentijn schreef:
@Simpelman: Ik vind 'm helemaal niet zo dominant, in een grotere groep paarden zoekt hij nooit een confrontatie, maar staat hij juist altijd een beetje als "zelfverkozen outcast" méters van die hele groep aan de rand, als enige.
Momenteel staat hij al jaren met zijn Bonte Khavanna (merrie van 5 jaar) samen op de wei.

Aan de hand kán hij erg lastig zijn, ook niet elke keer, de ene keer als een lammetje, volgende keer dwars en dribbelend. Wel een type waar je altijd goed bij moet opletten, zodat je bij een opkomende gril hem net vóór kunt zijn. Ben je te laat ben je ook écht te laat.

Idd. wellicht de rangorde hernieuwd bevestigen tussen hem en mij.

Ik heb in het verleden wél enórme problemen (toen hij een jaar og 4-5 was, hij is nu 12) met hem gehad, en ik ben in de wei ook rechtstandig (en herhaaldelijk, tot wel 6 aanvallen achter elkaar toe)aangevallen door hem, waarbij ik niets dan lichaamstaal en een lege emmer had om me te verdedigen.

Dacht dat we dat allang achter ons hadden liggen.

Het is niet een kwestie van dominatie maar van rangorde.
Rangorde is relatief, hij heeft mogelijk bepaald hoger te staan dan jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:18

Ik vind sommige dingen ook wel tot in den treure geanalyseerd hoor, dingen als schrikken en er vandoor knallen; kan ook de frisheid van de dag zijn of net die verkeerde snaar geraakt. Om dan te stellen dat zo'n dier geen vertrouwen heeft in zijn berijder vind ik nogal boud gesteld. Maar ja, ik zit dan ook enorm vast in mijn denkpatronen en ben een drijvende dominante hengst. ^) Deze hengst had vandaag wel weer een fijn paardje om mee te werken; kan het hoofd plaatsen waar ik wil en heb ook nog een dansende losse rug onder m'n kont... Heb nog even buiten met hem gewandeld; heerlijk want het zonnetje scheen en er was van alles te zien.... De 3 jarige gelongeerd, was lekker voorwaarts maar zo zoet. Ik geniet.... <3

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:20

En om dat weer om te draaien heb je een aardige uitdaging.. Heel veel Suc6 terpentijn.. hopelijk brengt t je niet in gevaarlijke situaties..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:30

Picasso schreef:
Ik geniet.... <3
Dat vind ik zo belangrijk. Leuk om te lezen.

Mooie foto Terpentijn van een prachtig paard. Wouw die blik. Succes met hem.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:31

terpentijn schreef:
@Simpelman: Ik vind 'm helemaal niet zo dominant, in een grotere groep paarden zoekt hij nooit een confrontatie, maar staat hij juist altijd een beetje als "zelfverkozen outcast" méters van die hele groep aan de rand, als enige.

Weet je waar de hengst staat in een kudde?... gewoon als de kudde aan het grazen is...
denk niet dat je die outcast status moet zien als niet toe doen in de kudde of onderdanig..
elk paard heeft zijn rol in de kudde en dat hij daar gaat staan hoeft niet meteen te betekenen dat hij is weggestuurd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:32

Dat lukt me wel, dat is me al eerder gelukt bij "meneer verbeelding", het scheelt dat ik totaal niet bang voor hem ben en hem goed ken. Door die lestoestanden werd ikzelf onzeker, dat zal ik op hem hebben overgedragen waardoor hij het nodig vond "voor zichzelf te beginnen".
Jaopie lijkt wel een enorme held, maar dat is-ie niet écht.
Mogelijk heb ik hem gewoon in een bepaalde positie gebracht door mijn eigen weifelend gedrag.
Hij verloor het vertrouwen waarschijnlijk doordat ik toen geen vertrouwen in mezelf meer had.
ja 'ts is niet een type paard die je het zelf een beetje moet laten uitzoeken, dan laat ik hem aan z'n lot over, hij is meer het type dat continu bevestiging nodig heeft.

We gaan er weer mee bezig en aan werken, zodat we hopelijk binnenkort hier ook eens wat opnamen kunnen laten zien van hoe wij nu rijden.

@Evelijn: mogelijk heb ik dat vroeger ook verkeerd ingeschat, en was het een opzettelijk zich er buiten stellen van hem. "t Is is altijd wel een fiks mannetje geweest, hij is zelfs wel eens voor klophengst uitgemaakt door gefrustreerde mensen die wilden ""helpen"". Dat is hij echter écht niet, maar hij heeft wel een "mind of his own".
'T Is ook geen open boek, als je iets aan hem merkt (wat dan ook) ben je vaak al te laat.

Maar ik ben stapelgek op hem, alle jaren dat ik hem heb al, en dat is vanaf veulen. Ik respecteer hem en z'n eigenwaarde op een gezonde manier. Ik zeg altijd over hem: Well, it's quite a HORSE!

Nooit te oud om te leren en je (huidige) benadering te herzien, dus!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 15-12-15 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:38

Anoniem schreef:
Picasso schreef:
Wat anders, wat vind men hiervan?
https://www.youtube.com/watch?v=HZuMm6txG9Y

Op basis van een enkele foto kun je niet oordelen.
Deze paarden staan onder spanning. Ze worden onder luid geklap en gejoel en met de zweep achter de billen door een arena gejaagd. Dat ze zichzelf dan uit elkaar lopen is niet zo vreemd.

Op zich vind ik dat het zo moet gaan alleen al een beetje raar, maar goed, zo is het altijd gegaan. Feit blijft wel dat men anders fokt dan vroeger. En mijn vraag is; is het er beter op geworden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:40

[pien_2010] schreef:
Picasso schreef:
Ik geniet.... <3

Mooie foto Terpentijn van een prachtig paard. Wouw die blik. Succes met hem.

Ik ook [pien_2010], geen druk van moeten presteren, lekker samen zijn met mijn paardjes. Zou er de hele dag kunnen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:44

Dat kun je niet zo stellen.
Er zijn betere en slechtere paarden.
En wat is vroeger?
10 jaar geleden, 25 jaar geleden, 100 jaar geleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:52

Hoezo kan ik dat zo niet stellen? Er moet een jaartal bij bedoel je? Geen idee precies, nou laten we dan zeggen de laatste 20/25 jaar. Ik heb het gevoel dat er steeds meer van die voorbeenzwaaiers in de ring te zien zijn en sinds Totilas wil het gros zo'n 'circusact' fokken. Okay, dit is ook best wel boud gesteld, maar weet het even niet anders te brengen. Sorry.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:55

Ik zie veel heel goede maar ook heel slechte paarden.
Ik kan niet spreken over beter of slechter.
20 jaar geleden vond ik ze in iedergeval niet beter of slechter.

Totilas is gewoon een vreselijk goed paard wat mij betreft en op geen enkele manier modern.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-12-15 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:56

Picasso schreef:
Ik vind sommige dingen ook wel tot in den treure geanalyseerd hoor, dingen als schrikken en er vandoor knallen; kan ook de frisheid van de dag zijn of net die verkeerde snaar geraakt. Om dan te stellen dat zo'n dier geen vertrouwen heeft in zijn berijder vind ik nogal boud gesteld. Maar ja, ik zit dan ook enorm vast in mijn denkpatronen en ben een drijvende dominante hengst. ^) Deze hengst had vandaag wel weer een fijn paardje om mee te werken; kan het hoofd plaatsen waar ik wil en heb ook nog een dansende losse rug onder m'n kont... Heb nog even buiten met hem gewandeld; heerlijk want het zonnetje scheen en er was van alles te zien.... De 3 jarige gelongeerd, was lekker voorwaarts maar zo zoet. Ik geniet.... <3

Top! Zo leuk als het goed gaat! Dat is dan echt genieten, maakt heel je dag goed!

Ik had eergisteren zo'n dag, paard echt top aan de longe. Voorwaarts maar stabiel en rustig.
Heeel mooie overgangen gekregen! Denk dat het de eerste keer is dat ik zo'n mooie overgangen heb gezien bij hem. Mooi gelijkmatig, toch een teken dat hij sterker aan het worden is.
En dan gisteren, was hij te voorwaarts en beetje brutaal. Wegsputteren. Heel tijd de longe vastnemen met zijn mond terwijl hij loopt, geen idee hoe hij dat voor elkaar krijgt! Kan er wel om lachen haha. }:0
En op stal was hij beetje hengst, zal wel daar aan gelegen hebben.
Binnenkort thermogafie laten doen, denk dat het wel verhelderend kan zijn.

Nu nog een vraagje. Bijtgedrag, hoe gaan jullie ermee om?
Mijn hengst is geen echte bijter. Er zijn er wel andere, die veel erger zijn.
Maar als meneer fris of beetje stressy is wordt hij wel wat happerig.
Ook met werken aan de hand is hij wat bijterig, en ik vind het vervelend. Volgens de grondwerklesmens moet ik negeren. Maar doordat ik nu negeer is het erger vind ik.
Anders reageerde ik gewoon eens met mijn stem, en hij schrok dan gewoon even.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:59

pien_2010 schreef:
Picasso schreef:
Ik geniet.... <3

/quote]

En dat is het aller.. aller.. belangrijkste. Je moet genieten van de leuke momenten die je paard je biedt.
Ik heb vandaag ook genoten. Heerlijk gepoetst en getut en toen lekker gereden en tempowisselingen geoefend. Als ik sommige mensen zie rijden (lees, vechten met hun paard) dan vraag ik me wel eens af of ze wel genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:03

Ik ook Damian23. Ben zo blij dat ik dat heb kunnen loslaten. Fijn dat jij ook genoten hebt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:05

ChocooPrins schreef:
Picasso schreef:

Top! Zo leuk als het goed gaat! Dat is dan echt genieten, maakt heel je dag goed!

Ik had eergisteren zo'n dag, paard echt top aan de longe. Voorwaarts maar stabiel en rustig.
Heeel mooie overgangen gekregen! Denk dat het de eerste keer is dat ik zo'n mooie overgangen heb gezien bij hem. Mooi gelijkmatig, toch een teken dat hij sterker aan het worden is.
En dan gisteren, was hij te voorwaarts en beetje brutaal. Wegsputteren. Heel tijd de longe vastnemen met zijn mond terwijl hij loopt, geen idee hoe hij dat voor elkaar krijgt! Kan er wel om lachen haha. }:0
En op stal was hij beetje hengst, zal wel daar aan gelegen hebben.
Binnenkort thermogafie laten doen, denk dat het wel verhelderend kan zijn.

Nu nog een vraagje. Bijtgedrag, hoe gaan jullie ermee om?
Mijn hengst is geen echte bijter. Er zijn er wel andere, die veel erger zijn.
Maar als meneer fris of beetje stressy is wordt hij wel wat happerig.
Ook met werken aan de hand is hij wat bijterig, en ik vind het vervelend. Volgens de grondwerklesmens moet ik negeren. Maar doordat ik nu negeer is het erger vind ik.
Anders reageerde ik gewoon eens met mijn stem, en hij schrok dan gewoon even.

Ik heb er 1 die zeer bijterig wordt van uit de hand voeren. Hier ben ik mee gestopt. En nu is het over. Grondwerk je met snoepjes?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:07

Choco, fijn dat hij nu zo vooruit gaat
+:)+
Ik laat ze meestal ergens op afketsen wat ik "toevallig" in de hand heb (borstel of zo). Dan doet hun lip een beetje zeer maar omdat ze er zelf ingeketst zijn heb jij niet actiefs hoeven doen begrijpen ze dan vaak niet goed wat er nou precies gebeurde
en proberen dan niet meer zo snel verder.
Uit de hand voeren die ik met geen enkel paard dat helpt ook wel wat.

Maar boys will be boys :D
Af en toe moeten die gewoon een prutsen met de mond.

Damian en picasso, genieten is gewoon genieten :)
Dat is waar je een hobby voor hebt uiteindelijk.

Hier niets gedaan, inentingen en tanden weer op orde gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-12-15 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:07

Terpentijn, BJ is echt pracht paard, maar zou rangorde niet uitsluiten als een probleem tussen jullie 2en, stille wateren hebben soms diepe gronden. En verder medisch weten dat hij oke is.
Wel lastig hoor als hij eigenlijk altijd relatief braaf was en nu niet meer buiten te rijden is.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:14

Sizzle schreef:
Ik zie veel heel goede maar ook heel slechte paarden.
Ik kan niet spreken over beter of slechter.
20 jaar geleden vond ik ze in iedergeval niet beter of slechter.

Totilas is gewoon een vreselijk goed paard wat mij betreft en op geen enkele manier modern.

Ik heb zo iets van, voor wie. Voor amateurs vind de ik de paarden niet zo goed. Veel meer mensen met problemen omdat de paarden sensibeler zijn. En een meer correcte training vragen.
Vroeger gingen alle paarden naar de landelijke wedstrijd op zondag en reden ze verschillende proeven met vader moeder dochters en dan nog eens springparcours. Sommige paarden van nu kun je niet een hele dag op sleeptouw nemen. En al zeker niet door x aantal mensen laten rijden.
Sommige zijn al te gevoelig om op een pension te zetten.
Voor profs zijn er nu wel betere paarden, en een goed/functioneel paard is ook makkelijker rijden.
Ze zijn gefokt voor de moderne dressuur. Als je daar nu voor of tegen bent.
Ik geloof wel niet zo in het stilzetten van beelden om iets te willen bewijzen. Ik denk dat je ook veel zulke beelden kan maken van 'ouderwetsere' paarden.
Geef mij maar een barok paard. Is gevoelig, sensibel, maar toch nog lekker gewoon en koel in het hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:17

Ik denk dat de paarden niet veel anders zijn dan toen . Alleen zijn de paardenmensen veranderd naar mensen met paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:19

Die paarden zijn er gewoon ook nog hoor, die eenvoudige dieren (ik heb er 2 in iedergeval en die zijn nog jong :D )
Het is de koper die zichzelf overschat en toch die 3 jarige keuringstopper meeneemt ipv een brave simpele zonder wow factor.

Ik denk ook eerder dat de ruiters slechter worden.