Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
terpentijn schreef:@Simpelman: Ik vind 'm helemaal niet zo dominant, in een grotere groep paarden zoekt hij nooit een confrontatie, maar staat hij juist altijd een beetje als "zelfverkozen outcast" méters van die hele groep aan de rand, als enige.
Momenteel staat hij al jaren met zijn Bonte Khavanna (merrie van 5 jaar) samen op de wei.
Aan de hand kán hij erg lastig zijn, ook niet elke keer, de ene keer als een lammetje, volgende keer dwars en dribbelend. Wel een type waar je altijd goed bij moet opletten, zodat je bij een opkomende gril hem net vóór kunt zijn. Ben je te laat ben je ook écht te laat.
Idd. wellicht de rangorde hernieuwd bevestigen tussen hem en mij.
Ik heb in het verleden wél enórme problemen (toen hij een jaar og 4-5 was, hij is nu 12) met hem gehad, en ik ben in de wei ook rechtstandig (en herhaaldelijk, tot wel 6 aanvallen achter elkaar toe)aangevallen door hem, waarbij ik niets dan lichaamstaal en een lege emmer had om me te verdedigen.
Dacht dat we dat allang achter ons hadden liggen.
terpentijn schreef:@Simpelman: Ik vind 'm helemaal niet zo dominant, in een grotere groep paarden zoekt hij nooit een confrontatie, maar staat hij juist altijd een beetje als "zelfverkozen outcast" méters van die hele groep aan de rand, als enige.
Anoniem schreef:Picasso schreef:
Op basis van een enkele foto kun je niet oordelen.
Deze paarden staan onder spanning. Ze worden onder luid geklap en gejoel en met de zweep achter de billen door een arena gejaagd. Dat ze zichzelf dan uit elkaar lopen is niet zo vreemd.
Picasso schreef:Ik vind sommige dingen ook wel tot in den treure geanalyseerd hoor, dingen als schrikken en er vandoor knallen; kan ook de frisheid van de dag zijn of net die verkeerde snaar geraakt. Om dan te stellen dat zo'n dier geen vertrouwen heeft in zijn berijder vind ik nogal boud gesteld. Maar ja, ik zit dan ook enorm vast in mijn denkpatronen en ben een drijvende dominante hengst.Deze hengst had vandaag wel weer een fijn paardje om mee te werken; kan het hoofd plaatsen waar ik wil en heb ook nog een dansende losse rug onder m'n kont... Heb nog even buiten met hem gewandeld; heerlijk want het zonnetje scheen en er was van alles te zien.... De 3 jarige gelongeerd, was lekker voorwaarts maar zo zoet. Ik geniet....
pien_2010 schreef:Picasso schreef:Ik geniet....
ChocooPrins schreef:Picasso schreef:Ik vind sommige dingen ook wel tot in den treure geanalyseerd hoor, dingen als schrikken en er vandoor knallen; kan ook de frisheid van de dag zijn of net die verkeerde snaar geraakt. Om dan te stellen dat zo'n dier geen vertrouwen heeft in zijn berijder vind ik nogal boud gesteld. Maar ja, ik zit dan ook enorm vast in mijn denkpatronen en ben een drijvende dominante hengst.Deze hengst had vandaag wel weer een fijn paardje om mee te werken; kan het hoofd plaatsen waar ik wil en heb ook nog een dansende losse rug onder m'n kont... Heb nog even buiten met hem gewandeld; heerlijk want het zonnetje scheen en er was van alles te zien.... De 3 jarige gelongeerd, was lekker voorwaarts maar zo zoet. Ik geniet....
Top! Zo leuk als het goed gaat! Dat is dan echt genieten, maakt heel je dag goed!
Ik had eergisteren zo'n dag, paard echt top aan de longe. Voorwaarts maar stabiel en rustig.
Heeel mooie overgangen gekregen! Denk dat het de eerste keer is dat ik zo'n mooie overgangen heb gezien bij hem. Mooi gelijkmatig, toch een teken dat hij sterker aan het worden is.
En dan gisteren, was hij te voorwaarts en beetje brutaal. Wegsputteren. Heel tijd de longe vastnemen met zijn mond terwijl hij loopt, geen idee hoe hij dat voor elkaar krijgt! Kan er wel om lachen haha.![]()
En op stal was hij beetje hengst, zal wel daar aan gelegen hebben.
Binnenkort thermogafie laten doen, denk dat het wel verhelderend kan zijn.
Nu nog een vraagje. Bijtgedrag, hoe gaan jullie ermee om?
Mijn hengst is geen echte bijter. Er zijn er wel andere, die veel erger zijn.
Maar als meneer fris of beetje stressy is wordt hij wel wat happerig.
Ook met werken aan de hand is hij wat bijterig, en ik vind het vervelend. Volgens de grondwerklesmens moet ik negeren. Maar doordat ik nu negeer is het erger vind ik.
Anders reageerde ik gewoon eens met mijn stem, en hij schrok dan gewoon even.
Sizzle schreef:Ik zie veel heel goede maar ook heel slechte paarden.
Ik kan niet spreken over beter of slechter.
20 jaar geleden vond ik ze in iedergeval niet beter of slechter.
Totilas is gewoon een vreselijk goed paard wat mij betreft en op geen enkele manier modern.