Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zooist schreef:Dan zijn het toch 3 sporen????
piepenfiets schreef:SB in stap voegt niets toe, zorgt wel voor ondertreden bi achterbeen maar vereist geen dragend achterbeen,dat komt pas in draf en galop ivm zweefmoment.Vwb het gymnastiseren van de schouder ,waarom gebeurt dit niet in stap?
FaberSmid schreef:orienta schreef:Moeilijkheid bij de SB is dat het de enige zijgang is waarbij contrastelling word gebruikt
Helaas weten weinigen dit
Hier is een topic over geweest, professor en ik waren de enige die bij dit standpunt verbleven, erg leerzaam topic net als deze.
piepenfiets schreef:Dan begrijp ik daaruit dat die discussie al gevoerd is,ik heb altijd geleerd dat de contrastelling een stelling is tegengesteld aan de lengtebuiging
waarin men op dat moment rijdt.Met die definitie snap ik dit dus niet.
piepenfiets schreef:Ja,onhandig gefraseerd,Ik bedoel dat wanneer men in li stelling/buiging rijdt,op dat moment re stelling en buiging contrastelling zijn.Wanneer men re-om gaat en SB inzet in re stelling buiging zie ik niet hoe dat contra is.
Professor schreef:piepenfiets schreef:Dan begrijp ik daaruit dat die discussie al gevoerd is,ik heb altijd geleerd dat de contrastelling een stelling is tegengesteld aan de lengtebuiging
waarin men op dat moment rijdt.Met die definitie snap ik dit dus niet.
Stelling zonder lengtebuiging kan, maar lengtebuiging zonder stelling kan niet.
Wilt u een S bocht maken van uw paard.
De stelling is altijd in combinatie van de lengtebuiging.
Legt u maar uit hoe u dat bedoeld???
Lengtebuiging is van maantopje tot en met de staart.
Stelling van maantopje tot de inplant van de hals in de schoft.
JPS schreef:Ik kom even binnenvallen, sorry daarvoor maar ik lees nog altijd mee en snap de opmerking over de SB niet want hoe zit het dan bij het wijken.. juist daar neemt men toch iets contrastelling..
cherie78 schreef:JPS schreef:Ik kom even binnenvallen, sorry daarvoor maar ik lees nog altijd mee en snap de opmerking over de SB niet want hoe zit het dan bij het wijken.. juist daar neemt men toch iets contrastelling..
Dat zou eerder kunnen kloppen, dat een paard bij wijken, contra-stelling heeft.
Bij wijken is nl "geen" lengtebuiging aanwezig en het paard kijkt tegengesteld aan de bewegings-richting.