Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simpelman schreef:Een paard is een vluchtdier dat vlucht wanneer het daar een reden voor heeft.
Het kan schrikken maar wanneer het daarna overgaat in vlucht dan is er iets mis.
Het heeft dan onvoldoende zelfvertrouwen of geen vertrouwen in zijn ruiter en dan kun je er maar beter vandoor gaan, neem jezelf.
Sizzle schreef:Doe ermee wat he wilt, maar ik ga de paarden liever in het echt bekijken.
Ik kan van mijn paarden ook zo'n moment vinden. Maar ook het omgekeerde. Net waar in de bak ik die foto maak (in het vertrekken of in het remmen)
Ga ik daarbij ook nog aan het hoofd hangen van een slappe 3 jarige... Sja.
terpentijn schreef:Ik had het in alle jaren dat ik hem bezit NOOIT met mijn Bonte Jaopie.
Reed meestal na een stukje oefenen/dressureluren in de rijbak nog ter ontspanning een stuk(je) naar buiten. Soms was het stuk wat korter, soms wat langer. Hij schrok wel eens, haperde wel eens, maar ging er nooit van door, ik kreeg hem er met wat aanmoediging altijd wel langs/door. dat vertrouwen had ik altijd wel: Kom op jong, je kunt dit, WIJ kunnen dit, niks aan de hand, gewoon door.
Tot ik vorig jaar niet al te lang na mekaar twee keer "ogenschjnlijk uit het niets" volslagen oncontroleerbare opholslaanderij meemaakte, bit vastpakken en BENG daar ging hij in razende racegalop.
De eerste keer op bekend terrein (was doordat er een auto passeerde), de tweede keer op weg naar een les, naar een binnenlocatie. Bij die laatste keer remde hij op het allerlaatse moment voor een sloot, en ging linksaf, maar ik rechtdoor IN de sloot. Hij sloeg toen meteen in het wilde weg verder door, rende over de velden met een grote bocht naar een merrie die aan de overkant van de straat in de wei stond.
Een dorpsgenoot herkende de BONTE Jaopie meteen (zij heeft zelf ook paaren) toen ze daar toevalig langs reed met de auto, stapte uit en greep hem bij de teugel.
Toen kwam ik er net hijgend aan (lift van leslocatie gehad) en heb hem aan de teugel, aan de hand, meegenomen alsnog naar de leslocatie.
Vanaf dat moment is Jaopie niet meer of nauwelijks betrouwbaar te noemen op een stukje buitenrit, hoewel ik dat nog wel heb geprobeerd.
Het gebeurde in het jaar (dit jaar) dat ik lessen had; naderhand was hij ook nooit meer écht relaxed in die lessen.
Ik heb het idee dat het hem allemaal wat te veel werd (de druk van die lessen), mij wellicht ook wel, waardoor ik een verkeerde energie met me meedroeg. Inmiddels ben ik geheel met die lessen gestopt.
Hij staat daarom nu even op deprogrameer-vakantie in de wei, en ik hou me nu vnl. bezig met mijn jongere nog erg groenige merrie, zodra de omstandigheden weer wat gunstiger zijn ga ik weer ten eerste wat buitenritten met hem proberen te ondernemen. Is toch te gek voor woorden dat hij in al die járen( ik heb hem vanaf veulen, hij is nu bijna 12 jaa)r nooit zo uit de band is gesprongen en ik met relaxed teugeltje gewoon door het bosje hierachter kon rijden lekker in m'n eentje, en nu tien meter langs de bekende Dorpsstraat al een stressfactor van jewelste is?
Okee, het is altijd al een fiks karaktertje geweest, maar daar wist ik zo langzamerhand wel mee te dealen, in zijn waarde laten, samen doen, goed zo Jaopie, je kunt het wel, dat zei ik je toch?
Dan GROEIDE hij er helemaal in.
Ik baal er flink van, waar heeft-ie het vertrouwen in mij verloren?[ [url=m/gbI5FD.png]Afbeelding[/url] ]