Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:orienta schreef:Moeilijkheid bij de SB is dat het de enige zijgang is waarbij contrastelling word gebruikt
Helaas weten weinigen dit
Dat is niet het moeilijkste, wat word er nu werkelijk gevraagd aan het paard??
Daar heb ik hier nog steeds geen antwoord op gehad, kan het wel voorkauen, maar ik wil u allen aan het denken zetten.
orienta schreef:Omdat er een optimale lengtebuiging word gevraagd en bij teveel hand het paard blokkeert in het binnenachterbeen, wat is het dan volgens u?
Splinter schreef:is SB niet om de draagkracht van het binnenachterbeen te bevorderen?
de schouder stelt men naar binnen van de hoefslag, de voorbenen kruisen, de achterbenen gaan 'rechtdoor'
Zooist schreef:De spieren aan de buitenkant van de schouder moeten meer opgerekt worden door de buiging?
De spieren aan de binnenkant van de schouder maak je korter door de buiging?
Door het kruisen van de voorbenen train je de spieren op een andere manier dan wanneer je rechtuit rijdt?
ZZonneglans schreef:Wat gebeurd er in de voorhand bij SB, waarom kan men deze oefening nooit perfect rijden?? Of bijna niet perfect,
Paard loopt op drie sporen. De voorhand gaat naar binnen, dwz, het buitenvoorbeen loopt in het spoor van het binnenachterbeen en het binnenvoorbeen op zijn eigen spoor. Ook wordt de voorhand gedwongen zich ‘smal(ler)’ te maken, door het kruisen van de voorbenen, maar schouder is natuurlijk gemaakt om voorwaarts te bewegen, niet zijwaarts. Het is de schouder cq het schoudergewricht die een ideale SB ‘belemmert’.
waarom rijd men hem en wannneer???
Wij rijden SB om de achterhand te trainen, het paard meer gewicht op zijn achterbenen te laten nemen. Het wordt gezien als een echte gehoorzaamheidsoefening, hoe goed reageert het paard op onze hulpen? Durchlassigkeit. Volgens mij wordt in KR het gezien als basis voor alle andere zijgangen. Als ik het goed heb wordt er in DU dan ook begonnen met SB in een vroeg stadium van de opleiding van het paard en als eerste van de zijgangen.
Waarom heeft SB helemaal geen functie in stap??
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zie vaak wel dat de voorwaartse beweging volledig verdwijnt. Wacht even, heeft het te maken met schwung? Gezien het voorgaande, dat schwung enkel bevorderd kan worden in draf en galop?
Professor schreef:Zooist schreef:Dat klinkt goed ZZonneglans!
Klinken?? Wanneer men het paard op 3 sporen lopen laat?????
Professor schreef:ZZonneglans schreef:Volgens mij wordt in KR het gezien als basis voor alle andere zijgangen. Als ik het goed heb wordt er in DU dan ook begonnen met SB in een vroeg stadium van de opleiding van het paard en als eerste van de zijgangen.
Lopen??
Nee de fout die men maakt dat men niet herkent dat in Duitsland dat geen SB is wat men daar rijdt, dat men vroeg begint met het rechthouden van het paard door Schouder/Voorhand voor, dat is niet verzameld en kan men met jonge paarden rijden.
SB word pas later in de training ingezet, met leert dat wanneer men de paarden kan verzamelen in de stap en draf, want zonder verzameling is SB nutteloos, en jonge paarden verzameld men niet genoeg of mag men niet die verzameling vragen die voor SB nodig is om het effect te krijgen van dat binnen achterbeen.
Men moet de achterhand sterker maken en de voorhand losser.