Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:19

Moet even wat recht trekken, in stap heeft SB bijna geen functie, in draf en galop welzeker.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:28

Professor schreef:
orienta schreef:
Moeilijkheid bij de SB is dat het de enige zijgang is waarbij contrastelling word gebruikt :)
Helaas weten weinigen dit ;(

Dat is niet het moeilijkste, wat word er nu werkelijk gevraagd aan het paard??
Daar heb ik hier nog steeds geen antwoord op gehad, kan het wel voorkauen, maar ik wil u allen aan het denken zetten.

Omdat er een optimale lengtebuiging word gevraagd en bij teveel hand het paard blokkeert in het binnenachterbeen, wat is het dan volgens u?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:28

Professor schreef:
Moet even wat recht trekken, in stap heeft SB bijna geen functie, in draf en galop welzeker.

Gelukkig, ik was in de war!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:31

orienta schreef:
Omdat er een optimale lengtebuiging word gevraagd en bij teveel hand het paard blokkeert in het binnenachterbeen, wat is het dan volgens u?

De lengtebuiging is bij SB zeer gering, het minste van alle zijgangen.
Het paard is zo gesteld als gaat het op een rechtelijn.
Dus halsbuiging die men niet wil zien mag er ook niet zijn.
Wanneer men naar de binnenkant van het hoofd zou kijken ziet men het binnenoog en de binnenneusvleugel vaag.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:35

Afbeelding

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:36

Het paard buigt toch om je binnenbeen?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:38

is SB niet om de draagkracht van het binnenachterbeen te bevorderen?

de schouder stelt men naar binnen van de hoefslag, de voorbenen kruisen, de achterbenen gaan 'rechtdoor'

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:40

Splinter schreef:
is SB niet om de draagkracht van het binnenachterbeen te bevorderen?

de schouder stelt men naar binnen van de hoefslag, de voorbenen kruisen, de achterbenen gaan 'rechtdoor'

Dat is een globale definitie, wij gaan nu uitpluizen wat nog meer gebeurd en dat eigenlijk de voorhand net zo gegymnastiseerd word.
Alleen schijnbaar weet niemand hoe dat nu werkelijk tot stand komt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:42

De spieren aan de buitenkant van de schouder moeten meer opgerekt worden door de buiging?
De spieren aan de binnenkant van de schouder maak je korter door de buiging?
Door het kruisen van de voorbenen train je de spieren op een andere manier dan wanneer je rechtuit rijdt?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:47

Zooist schreef:
De spieren aan de buitenkant van de schouder moeten meer opgerekt worden door de buiging?
De spieren aan de binnenkant van de schouder maak je korter door de buiging?
Door het kruisen van de voorbenen train je de spieren op een andere manier dan wanneer je rechtuit rijdt?

ja idd, lijkt me dat je met kruisen de spieren meer oprekt, zo bevorder je de souplesse lijkt me

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:50

Paard moet zijn bi voorbeen relatief ver wegzetten vanuit de schouder zonder over de buitenschouder te gaan waardoor bi schouder gestretched wordt lijkt me?

Zooist,wat bedoel je met spieren a/d binnenkant van schouder?
Laatst bijgewerkt door piepenfiets op 19-04-11 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:52

Bijna goed bestaat niet, en bijna fout ook niet.
Het oprekken enz, is voor mij nog niet duidelijk aangeven wat er nu in het paardenlichaam gebeurd.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:53

Paard ontwikkeldt lenigheid en kracht in de schouder

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:54

piepenfiets schreef:
Zooist,wat bedoel je met spieren a/d binnenkant van schouder?

Geen idee, lijkt mij dat er wel spieren omheen zitten.... ben niet zo anatomisch begaafd! :D

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:56

Wat gebeurd er in de voorhand bij SB, waarom kan men deze oefening nooit perfect rijden?? Of bijna niet perfect,
Paard loopt op drie sporen. De voorhand gaat naar binnen, dwz, het buitenvoorbeen loopt in het spoor van het binnenachterbeen en het binnenvoorbeen op zijn eigen spoor. Ook wordt de voorhand gedwongen zich ‘smal(ler)’ te maken, door het kruisen van de voorbenen, maar schouder is natuurlijk gemaakt om voorwaarts te bewegen, niet zijwaarts. Het is de schouder cq het schoudergewricht die een ideale SB ‘belemmert’.
waarom rijd men hem en wannneer???
Wij rijden SB om de achterhand te trainen, het paard meer gewicht op zijn achterbenen te laten nemen. Het wordt gezien als een echte gehoorzaamheidsoefening, hoe goed reageert het paard op onze hulpen? Durchlassigkeit. Volgens mij wordt in KR het gezien als basis voor alle andere zijgangen. Als ik het goed heb wordt er in DU dan ook begonnen met SB in een vroeg stadium van de opleiding van het paard en als eerste van de zijgangen.
Waarom heeft SB helemaal geen functie in stap??
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zie vaak wel dat de voorwaartse beweging volledig verdwijnt. Wacht even, heeft het te maken met schwung? Gezien het voorgaande, dat schwung enkel bevorderd kan worden in draf en galop?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:01

Dat klinkt goed ZZonneglans!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:02

Zooist schreef:

Klinken?? Wanneer men het paard op 3 sporen lopen laat?????

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:06

ZZonneglans schreef:
Wat gebeurd er in de voorhand bij SB, waarom kan men deze oefening nooit perfect rijden?? Of bijna niet perfect,
Paard loopt op drie sporen. De voorhand gaat naar binnen, dwz, het buitenvoorbeen loopt in het spoor van het binnenachterbeen en het binnenvoorbeen op zijn eigen spoor. Ook wordt de voorhand gedwongen zich ‘smal(ler)’ te maken, door het kruisen van de voorbenen, maar schouder is natuurlijk gemaakt om voorwaarts te bewegen, niet zijwaarts. Het is de schouder cq het schoudergewricht die een ideale SB ‘belemmert’.
waarom rijd men hem en wannneer???
Wij rijden SB om de achterhand te trainen, het paard meer gewicht op zijn achterbenen te laten nemen. Het wordt gezien als een echte gehoorzaamheidsoefening, hoe goed reageert het paard op onze hulpen? Durchlassigkeit. Volgens mij wordt in KR het gezien als basis voor alle andere zijgangen. Als ik het goed heb wordt er in DU dan ook begonnen met SB in een vroeg stadium van de opleiding van het paard en als eerste van de zijgangen.
Waarom heeft SB helemaal geen functie in stap??
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zie vaak wel dat de voorwaartse beweging volledig verdwijnt. Wacht even, heeft het te maken met schwung? Gezien het voorgaande, dat schwung enkel bevorderd kan worden in draf en galop?

Lopen??
Nee de fout die men maakt dat men niet herkent dat in Duitsland dat geen SB is wat men daar rijdt, dat men vroeg begint met het rechthouden van het paard door Schouder/Voorhand voor, dat is niet verzameld en kan men met jonge paarden rijden.
SB word pas later in de training ingezet, met leert dat wanneer men de paarden kan verzamelen in de stap en draf, want zonder verzameling is SB nutteloos, en jonge paarden verzameld men niet genoeg of mag men niet die verzameling vragen die voor SB nodig is om het effect te krijgen van dat binnen achterbeen.
Men moet de achterhand sterker maken en de voorhand losser.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:13

De buiging van de spronggewrichten ( dan vooral binnenachterbeen) vergroot toch ook met een SB?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:21

Professor schreef:
Zooist schreef:

Klinken?? Wanneer men het paard op 3 sporen lopen laat?????

Hoeveel sporen dan?

Volgens mij is het:
spoor 1: buitenachterbeen
spoor 2: binnenachterbeen en buitenvoorbeen
spoor 3: binnenvoorbeen

Laat ik eraan toevoegen dat dit op deze manier onderwezen wordt en gevraagd wordt op de wedstrijden.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:22

Zei ik lopen? Ik bedoelde natuurlijk gaan.
Dankjewel Zooist. Beetje aardiger Professor, ik verkondig niet enkel quatsch, toch? Schoudervoor is over vier sporen, SB over drie sporen, voor zover ik weet. Maar ik ben dan ook maar een amateurruiter.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:23

schoudervoor is toch niet over 4 sporen? schoudervoor is het rechtstellen van het paard ( voorhand voor achterhand plaatsen )

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:28

Professor schreef:
ZZonneglans schreef:
Volgens mij wordt in KR het gezien als basis voor alle andere zijgangen. Als ik het goed heb wordt er in DU dan ook begonnen met SB in een vroeg stadium van de opleiding van het paard en als eerste van de zijgangen.

Lopen??
Nee de fout die men maakt dat men niet herkent dat in Duitsland dat geen SB is wat men daar rijdt, dat men vroeg begint met het rechthouden van het paard door Schouder/Voorhand voor, dat is niet verzameld en kan men met jonge paarden rijden.
SB word pas later in de training ingezet, met leert dat wanneer men de paarden kan verzamelen in de stap en draf, want zonder verzameling is SB nutteloos, en jonge paarden verzameld men niet genoeg of mag men niet die verzameling vragen die voor SB nodig is om het effect te krijgen van dat binnen achterbeen.
Men moet de achterhand sterker maken en de voorhand losser.

Dan heb ik dat verkeerd begrepen destijds. Goed zo, zijn we het daarover eens, een bepaalde mate van verzameling is een vereiste voor SB.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:29

Afbeelding
Links Voorhandvoor/Schoudervoor Rechts SB.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:19

Dan zijn het toch 3 sporen????