Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 13:34

Ik denk dat het niet zoveel met dat "bloed" te maken heeft.
Ik had een Engels volbloedhengst, Derby winnaar, en een Anglo Arabische hengst, "aan een lang teugeltje over de kermis...." :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:48

Simpelman schreef:
Ik denk dat het niet zoveel met dat "bloed" te maken heeft.
Ik had een Engels volbloedhengst, Derby winnaar, en een Anglo Arabische hengst, "aan een lang teugeltje over de kermis...." :)

De meeste van ons hebben echter niet die betoverende gave om alle paarden te kunnen (of willen) rijden Simpelman.

Wat anders, wat vind men hiervan?
https://www.youtube.com/watch?v=HZuMm6txG9Y

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:49

Nou simpelman dan heb ik de oplossing..Ik stuur mn merrie naar zuid Frankrijk.. *D SIMPEL!
Ik heb een zeer veel situatie met een lang teugeltje over de " kermis" maar in elke situatie is in mijn geval onmogelijk..
Ken ook weinig lange teugeltjeswedstrijden :?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:52

Wat schrikken betreft heb ik het wel makkelijk met mijn IJslander. In IJsland hebben de paarden geen natuurlijke vijanden. De meesten schrikken dan ook zelden en zijn bomproof. Een tijdje geleden hadden we een schriktraining gedaan met een paar IJslanders. Was heel saai, want geen eentje vond iets echt eng :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:59

Eens met opvatting over toenemende relaxheid als paard correct gereden wordt. Mijn paard vloog toen ik modern les had van links naar rechts door de bak en kon draaien op een postzegel. Ben er toen twee keer echt hard vanaf gevallen. Ze was heel erg loperig en kon niet rustig stappen, draven of galopperen. Ik had instructie van iemand die reed op hoog niveau (St Prix George).
Toen maakte ik de overstap naar klassiek. Er werd toen gezegd, dat mijn paard heel erg zou gaan veranderen. Van een bang vlucht paard naar een dapper alert paard dat goed in haar vel zou zitten. Dit is 100% uitgekomen. En natuurlijk zal ze altijd wat blijven reageren dit in tegenstelling tot haar oudere partner. Dat doet ze ook als ze staat de grazen. Ze ziet alles, houdt alles in de gaten en grijpt graag zaken aan om drama queen te spelen. Maar het verschil met voor en na is gigantisch.
Met haar over de Kermis lopen zie ik niet gauw gebeuren, want a. die zijn hier niet en b. Ik vind het zelf ook te veel herrie. c. Dat zal denk ik altijd een brug te ver zijn voor haar en ook voor mij met haar. Maar dat hoeft ook niet. Ik ben tevreden met wat ik nu heb. Met de ruin voor de wagen, zijn we wel markten en Kermissen overgegaan want die kan het allemaal niets bommen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 14:43

Je paard leren stoicijns te blijven kun je jezelf leren.
Het "lange teugeltje" is een expressie, het is verbonden aan "tudeluu".
Het heeft te maken met het opgeven van het idee gehoorzaamheid, het heeft alles te maken met de drie "dominantievormen" zoals ik die hiervoor omschreef.

Wanneer je een paard onder druk zet gaat het van je af.
Wanneer het van je af gaat heeft het géén vertrouwen in je.
Zelfs wanneer je paard nu doet wat je vraagt heb je verloren, namelijk het vertrouwen in jou.
Zijn gedrag was ontwijkgedrag.
Hoe langer je in deze vorm doorwerkt hoe beter je paard wordt in het van je af gaan, het wordt op den duur een expert in ontwijkgedrag tot glorie van de ruiter, die krijgt toch alles voor elkaar met zijn paard.
Alleen hij moet alles steeds opnieuw overwinnen en krijgt een paard dat steeds angstiger wordt.

De andere mogelijkheid is het je paard te leren zélf te beslissen dat het goed zit.
Je moet hem daarbij helpen en dat moet je leren.
Je kunt dat pas leren wanneer je jezelf bewust bent dat het dat is wat je wilt.

Het druk uitoefenen moet je volledig overboord zetten.
Een klein beetje druk heb je alleen maar nodig om in het allereerste stukje van de uitleg van iets een reactie te kunnen krijgen.

We zetten de twee uitersten even tegenover elkaar.
Ik wil mijn paard over een boom laten stappen, dat kent hij niet en hij vindt het een beetje eng, ik neem een zweep en jaag hem er over.
Hij heeft nu geleerd dat als ik druk op hem uitoefen en hij doet het en stapt over de boom de druk verdwijnt.
Dit kun je op allerlei manieren praktisch toepassen.
Het drijven van de hengst.

Je kunt ook je paard leren naar je toe te komen, "kom", klontje :o .
Eerst 50cm, later 20mtr.
Eerst mét klontje :o , later niets dan braaaaf.
Je paard heeft nu begrepen dat het naar je toe kan komen als je dat vraagt.
Koppelgenoot zegt "kom, hier lekkere bloempjes".
Geen sprake van druk, zet je er druk op dan komt hij niet.
Het is een eigen beslissing.
Een paard is een gewoontedier, heeft hij eenmaal begrepen wat er van hem verwacht wordt dan doet hij het, gewoon, zo maar.

Met dit paard ga ik aan de longe naar de boom, ik stap over de boom en zeg kom.
Paard zegt, dit ken ik niet, is eng.
Ik zeg "kom maar" en doe het zonodig nog een paar keer voor.
Braaaf.

Desnoods kom morgen terug, ik hoef namelijk niet te scoren.
Hij leert dan dat hij geconfronteert met iets engs het niet aandurfde maar dat het toch allemaal goed afgelopen is, hij heeft het overleefd. Hij heeft best begrepen dat ik hem vroeg erover heen te gaan maar kon het mentaal nog niet aan.
Morgen lukt het vrijwel zeker wel.
Lukt het hem niet dan maak ik het gemakkelijker net zo gemakkelijk tot hij het durft.

Hij heeft nu geleerd dat als hij de beslissing neemt om te volgen en over "ken ik niet is eng" te stappen het goed afloopt.
Dat doen we in alle mogelijke situaties, we doen alles dat een paard maar kan doen.

Kom dan, doe dan, zie je wél, je kan het, braaaaf.
Dat hij daarbij in het begin 6 meter heen en weer loopt voor het obstakel dat maakt mij niet uit, ik bereid mijn oefening eerst voor, ik houdt rekening met excessen.
Prepareer een oefening zodanig dat het goed afloopt.

Op den duur gaat hij steeds gemakkelijker en sneller beslissen het te doen, hij heeft zelfvertrouwen gekregen en veel vertrouwen in zijn koppelgenoot.
Komen we nu iets engs tegen en hij schrikt en ik doe tudeluu dat doet hij dat ook.
Als ik niet schrik dan schrikt hij ook niet, tudeluu.
Zo gaan we aan een lang teugeltje over de kermis, duurt een jaar of 2, 3, 4, maakt niet uit.

Kan iedereen leren, het is een kwestie van instelling.
Het opvolgen van commando's is voor mensen, paarden kunnen dat niet, ze kunnen alleen maar wijken voor druk of mee gaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:49

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:55

My 2 cents.
Dat paarden door rijstijl veranderen is niet zo vreemd.

Een lagere hoofd hals houding zorgt voor een fysiologische reactie (oa aanmaak van dopamines) een hogere hoofdhouding geeft ook fysiologische reactie in de vorm van meer stress hormonen.

http://www.equitationscience.com/docume ... tation.pdf

"verzameling" is in mijn optiek dan ook meer dan alleen een fysiek iets, maar zou net zoveel moeten zeggen over de mentale staat die ook cool calm en collected moet zijn.

Met betrekking tot schrikken en schriktrainingen/desensibiliseren:

http://martinblack.net/martin-black-art ... nough.html

Dit echoed ook wel wat Simpleman zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:58

Mijn 11 jarige paardje heeft PPID Simpelman. Lees de 'steekjes' onder water.... Ik streef ook naar een zo ontspannen mogelijke samenwerking. Ik merk ook het verschil tussen spanning en ontspanning, dwang of geen dwang. Zie ook het verschil tussen mijn beide paardjes en de verschillende aanpak die het vereist. Ben geen onbenul die gisteren begonnen is met rijden. Heb lang op een verkeerde manier gereden, ben echter de manier van voor die tijd niet vergeten...... Rijd nu losser en ongedwongener, maar wel als leider en niet als volger. Toch heb ik een band met de dieren en helemaal met de 11 jarige.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:00

jannico schreef:
Een lagere hoofd hals houding zorgt voor een fysiologische reactie (oa aanmaak van dopamines) een hogere hoofdhouding geeft ook fysiologische reactie in de vorm van meer stress hormonen.
.

Ik dacht juist dat het te maken had met het hebben van een holle rug.
Holle rug=adrenaline/Cortisol en bolle rug = endorfine.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:02

Picasso schreef:
Mijn 11 jarige paardje heeft PPID Simpelman.

Picasso, heb jij enig idee wat hieraan ten grondslag ligt. Ik heb een shetlander met PPDI en die gedraagt zich momenteel echt als een rillerige volbloed. Zo is hij niet standaard, want als hij op de wei staat beweegt hij voor geen bom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:06

damian23 schreef:
Picasso schreef:
Mijn 11 jarige paardje heeft PPID Simpelman.

Picasso, heb jij enig idee wat hieraan ten grondslag ligt. Ik heb een shetlander met PPDI en die gedraagt zich momenteel echt als een rillerige volbloed. Zo is hij niet standaard, want als hij op de wei staat beweegt hij voor geen bom.

Ja er wordt constant meer cortisol aangemaakt dan ze kunnen verwerken, dit kan dit soort klachten geven. Ik begin zsm met Prascend en hoop dat het dan wat beter gaat worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 15:08

Picasso schreef:
Mijn 11 jarige paardje heeft PPID Simpelman. Lees de 'steekjes' onder water.... Ik streef ook naar een zo ontspannen mogelijke samenwerking. Ik merk ook het verschil tussen spanning en ontspanning, dwang of geen dwang. Zie ook het verschil tussen mijn beide paardjes en de verschillende aanpak die het vereist. Ben geen onbenul die gisteren begonnen is met rijden. Heb lang op een verkeerde manier gereden, ben echter de manier van voor die tijd niet vergeten...... Rijd nu losser en ongedwongener, maar wel als leider en niet als volger. Toch heb ik een band met de dieren en helemaal met de 11 jarige.

@Picassso, Ik kan natuurlijk alleen maar over gezonde paarden filosoferen, anders worden de zaken wel erg ingewikkeld voor een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:09

damian23 schreef:
Picasso schreef:

Voorbeenzwaaiers in de dop!

Heb je het verschil gezien met hoe er vroeger gefokt werd? Ik vind het weer een voorbeeld van deze tijd en wat men wil zien. Bijzonder is het. En dat allemaal voor de show ten koste van de gezondheid van de dieren. Jammer vind ik het.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:09

Vooral de hoofdhouding, en daarbij dus de rug: wanneer ze grazen, maken ze endorfine aan. Maar horen ze iets, schiet dat hoofd omhoog, komen de rugwervels tegen elkaar en pats: adrenaline: dat maakt dat ze in een seconde kunnen vluchten.

Nu is het uiteraard niet zo simpel dat je dan maar met het hoofd laag moet rijden zodat ze niet schrikken, dat zou wel erg makkelijk zijn :D

Helaas hier ook gehad: ik reed een Sorrento, jong ding en maakte een fout door meteen op te stappen. Dat werd dus geen ontspanning, alleen drie keer een rodeo uitbarsting. Derde keer lag ik er ook naast. Keer erna, ik toch wat spanning, dus aan de longe. Ging prima, dus gewoon weer los draven, alles ging weer goed. Ik ga uitstappen, lange teugel, en ineens voel ik hem spannen. Op het moment dat ik wilde kijken wat hij zag, nam ie al de benen en knetterde er vandoor. Die had ik dus echt niet zien aankomen (wel voelen, maar in die 10e van een seconde kon ik niet veel) Ik kon hem nog een volte op sturen, en zorgen dat ie niet te dicht langs het hek ging (was bang dat ie nog zou springen ook). Na drie rondjes voelde ik dat ik de controle weer had, kon hem stilzetten en hem laten vastpakken door de eigenaar (die dus al in de bak stond) en giga snurk, hij was zich echt wezeloos geschrokken ergens van. Van een werkbouwvoertuig die achteruit reed, hoorde ik later..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:15

Simpelman schreef:
Picasso schreef:

@Picassso, Ik kan natuurlijk alleen maar over gezonde paarden filosoferen, anders worden de zaken wel erg ingewikkeld voor een topic.

Begrijp ik wel, maar wilde dit even aanvoeren ter verdediging van mijn ene paardje. Ik kan hem niet zelf laten beslissen wat te doen bij angstige situaties voor hem: hij blijft erin en wordt van kwaad tot erger. Hem weer bewegend naar de rust brengen werkt gewoon het best en ja natuurlijk komt daar een vorm van dwang bij kijken, zij het wel gedoseerd en zo rustig mogelijk, vwnw tot hij weer kalmeert.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:18

Man jullie gaan zo hard dat ik op zodanig veel wil reageren dat ik er gewoon geen tijd voor heb. Haha :')
Welkom aan de nieuwe meeschrijvers!

Weet je wat ik vooral vind, is dat er veel te ver gezocht wordt, je kan zo alles uitgebreid in een lyrisch jasje steken.
Een paard kan gestresseerd zijn omdat zijn ruiter gestresseerd is. Inderdaad! Klopt!
Een paard kan schrikken omdat ze effectief schrikken bij iets onverwachts. Klopt!
De 1 schrikt meer dan de ander, klopt!
Paarden kunnen voor iets specifiek bang zijn, of bang worden, klopt!
Indien een paard zijn hoofd laag heeft, maakt het dopamine aan, klopt! Wil dat zeggen dat het paard daardoor niet zal schrikken? Klopt zeker niet!
Dan zouden alle paarden die hun hoofd laag konden houden door natuurlijke selectie uitgefokt zijn, en reden we nu allemaal op giraffen :P.
Paarden veranderen door correct gereden te zijn, klopt, als zal dat niet aan de hoofd hals houding alleen liggen. Vergeet niet wij maken ook dopamine aan. Zijn we ons niet heel bewust van, en we zijn er zeker niet helemaal groggy van.
Ik las hier dan ook, weet niet meer wie, dat het aan je rijderij zou liggen... Het kan in sommige gevallen. Maar niet altijd. Ze kunnen schrikgedrag ook aanleren. Eens schrikken ruiter bang. Zeker weten dat je met een slim en lui paard het aan je fles hebt...
Desensibiliseren kun je doen, als je een paard hebt die gevoelig is.
Ik kan mijn bomproof, niet zo heel veel meer bomproof maken. En mijn paard schrikt ook, maar wel minder dan een ander. Maar op zijn lijf is hij dan zeer sensibel. Kan je dat desensibiliseren, ja.

Ik kan met hem 1 uur gereden heben in een vreemde bak, zonder dat hij schrikt of bang was. En lange teugel geven, paard kijkt rond en schrikt zich een hoedje! Echt meegemaakt. Hij was volledig in the zone tijdens het rijden dat hij totaal niet meer bewust was van zijn omgeving. =:)

jannico

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:24

Ik suggereer ook nergens dat enkel een lage hoofdhouding voorkomt dat een paard schrikt, enkel dat een paard dat in hogere houding gereden wordt sneller geneigd zal zijn om te schrikken.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:34

jannico schreef:
Ik suggereer ook nergens dat enkel een lage hoofdhouding voorkomt dat een paard schrikt, enkel dat een paard dat in hogere houding gereden wordt sneller geneigd zal zijn om te schrikken.

Ook afhankelijk van welk paard je hebt.
Heb je een paard die schrikt van geluiden, zal hij evengoed schrikken.
En heb je een manage bom-proof paard, die nooit of te nimmer in aanleuning loopt schrikt dan niet.
Dopamine of geen, wat wel helpt uit persoonlijke 'hervindingen' is afleiden. Al is het dat je sb rijdt, of aan galoppeert, of halthouden en terug wegdraven. De focus is dan herlegt. Natuurlijk duikt je paard weg, en gaan ze aan de kletter dan kun je even niets doen, behalve draaien en hopen dat je kan volgen.

Mooi voorbeeld gisteren. Mijn paard bomproof. Los aan een touwhalster aan het longeren.
Ander paard, die we nog niet zo goed kennen, onder de man in de piste ernaast.
Ze waren bomen aan het omzagen rond het domein van de stal, die hadden erg veel schade aangericht bij de vorige storm, en er is dus besloten ze neer te halen.
Taferelen van omvallende bomen met omtrek van 2m dus. Mijn bomproef paard helemaal show geven, staart in de lucht. Aanzetten, paniek. Hij kalmeerde doordat ik zijn focus herlegde, balkjes laten draven. Moet hij opletten waar hij zijn voeten zet.
De andere, die er nog niet lang is, ook wel beetje sensibel is gebleken. Ijzig kalm. Heb de ruiter 1 keer zien stoppen om hem te laten kijken, that's it.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:36

Picasso schreef:
Heb je het verschil gezien met hoe er vroeger gefokt werd? Ik vind het weer een voorbeeld van deze tijd en wat men wil zien. Bijzonder is het. En dat allemaal voor de show ten koste van de gezondheid van de dieren. Jammer vind ik het.

Dat heb ik inderdaad gezien. Maar alles voor de show! Dit soort paarden zijn heel lastig om in balans te rijden en of ze dan geschikt zijn voor het hoge werk? Als je ze in een krul trekt waarschijnlijk wel. En dan heb je weer een spectaculaire voorbeenzwaaier.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:54

ChocooPrins schreef:
jannico schreef:

Ook afhankelijk van welk paard je hebt.
Heb je een paard die schrikt van geluiden, zal hij evengoed schrikken.
En heb je een manage bom-proof paard, die nooit of te nimmer in aanleuning loopt schrikt dan niet.
Dopamine of geen, wat wel helpt uit persoonlijke 'hervindingen' is afleiden. Al is het dat je sb rijdt, of aan galoppeert, of halthouden en terug wegdraven. De focus is dan herlegt. Natuurlijk duikt je paard weg, en gaan ze aan de kletter dan kun je even niets doen, behalve draaien en hopen dat je kan volgen.

Mooi voorbeeld gisteren. Mijn paard bomproof. Los aan een touwhalster aan het longeren.
Ander paard, die we nog niet zo goed kennen, onder de man in de piste ernaast.
Ze waren bomen aan het omzagen rond het domein van de stal, die hadden erg veel schade aangericht bij de vorige storm, en er is dus besloten ze neer te halen.
Taferelen van omvallende bomen met omtrek van 2m dus. Mijn bomproef paard helemaal show geven, staart in de lucht. Aanzetten, paniek. Hij kalmeerde doordat ik zijn focus herlegde, balkjes laten draven. Moet hij opletten waar hij zijn voeten zet.
De andere, die er nog niet lang is, ook wel beetje sensibel is gebleken. Ijzig kalm. Heb de ruiter 1 keer zien stoppen om hem te laten kijken, that's it.

Je leest denk ik iets anders dan ik bedoel: Een lage hoofdhouding is niet per definitie meer Dopamine.

De effecten van een minder positieve hoofd/halshouding (en dit heeft niks te maken met de hoogte in dit geval, dat is slechts een mogelijk component) zijn gewoon meetbaar en daarmee vrij gemakkelijk te relateren aan sneller schrikken.

Je vergelijking tussen een manege paard en een paard dat schrikt van geluiden is mijn inziens een onjuiste. De manege pony is afgestompt, dat is iets anders dan bomproof.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:02

Citaat:
Je leest denk ik iets anders dan ik bedoel: Een lage hoofdhouding is niet per definitie meer Dopamine.

De effecten van een minder positieve hoofd/halshouding (en dit heeft niks te maken met de hoogte in dit geval, dat is slechts een mogelijk component) zijn gewoon meetbaar en daarmee vrij gemakkelijk te relateren aan sneller schrikken.

Je vergelijking tussen een manege paard en een paard dat schrikt van geluiden is mijn inziens een onjuiste. De manege pony is afgestompt, dat is iets anders dan bomproof.

Het is geen hele goede vergelijking, maar een manege paard is niet altijd afgestompt, in de zin van schrikachtig. Rijtechnisch is iets anders.
Ik vind het gewoon een beetje een discussie die nodeloos ingewikkeld wordt gemaakt, een paard is een vluchtdier. We moeten er maar mee leren leven. :Y)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 16:10

Een paard is een vluchtdier dat vlucht wanneer het daar een reden voor heeft.
Het kan schrikken maar wanneer het daarna overgaat in vlucht dan is er iets mis.
Het heeft dan onvoldoende zelfvertrouwen of geen vertrouwen in zijn ruiter en dan kun je er maar beter vandoor gaan, neem jezelf.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:26

Simpelman schreef:
Een paard is een vluchtdier dat vlucht wanneer het daar een reden voor heeft.
Het kan schrikken maar wanneer het daarna overgaat in vlucht dan is er iets mis.
Het heeft dan onvoldoende zelfvertrouwen of geen vertrouwen in zijn ruiter en dan kun je er maar beter vandoor gaan, neem jezelf.

Dat vind jij. Dus als een paard in de kudde opeens schrikt en zich voor x aantal meter verplaatst dan vind jij dat een probleem.
Nou ja dan maak je er maar een probleem van. Ik niet. Je kan zo over alles en nog wat dingen achter zitten zoeken.
Nu stel dat mijn paard vliegende vlucht ervandoor zou gaan zou ik ook graag een oplossing zien. Maar als dat nu per se aan de ruiter zelf heeft gelegen betwijfel ik. Zat paarden zonder vertouwen die niet op hol slaan... Het is allemaal zo afhankelijk van de situatie.
Hoe bedoel je, neem jezelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:29

Picasso schreef:

Op basis van een enkele foto kun je niet oordelen.
Deze paarden staan onder spanning. Ze worden onder luid geklap en gejoel en met de zweep achter de billen door een arena gejaagd. Dat ze zichzelf dan uit elkaar lopen is niet zo vreemd.