Ik had een Engels volbloedhengst, Derby winnaar, en een Anglo Arabische hengst, "aan een lang teugeltje over de kermis...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simpelman schreef:Ik denk dat het niet zoveel met dat "bloed" te maken heeft.
Ik had een Engels volbloedhengst, Derby winnaar, en een Anglo Arabische hengst, "aan een lang teugeltje over de kermis...."
jannico schreef:Een lagere hoofd hals houding zorgt voor een fysiologische reactie (oa aanmaak van dopamines) een hogere hoofdhouding geeft ook fysiologische reactie in de vorm van meer stress hormonen.
.
damian23 schreef:Picasso schreef:Mijn 11 jarige paardje heeft PPID Simpelman.
Picasso, heb jij enig idee wat hieraan ten grondslag ligt. Ik heb een shetlander met PPDI en die gedraagt zich momenteel echt als een rillerige volbloed. Zo is hij niet standaard, want als hij op de wei staat beweegt hij voor geen bom.
Picasso schreef:Mijn 11 jarige paardje heeft PPID Simpelman. Lees de 'steekjes' onder water.... Ik streef ook naar een zo ontspannen mogelijke samenwerking. Ik merk ook het verschil tussen spanning en ontspanning, dwang of geen dwang. Zie ook het verschil tussen mijn beide paardjes en de verschillende aanpak die het vereist. Ben geen onbenul die gisteren begonnen is met rijden. Heb lang op een verkeerde manier gereden, ben echter de manier van voor die tijd niet vergeten...... Rijd nu losser en ongedwongener, maar wel als leider en niet als volger. Toch heb ik een band met de dieren en helemaal met de 11 jarige.
Simpelman schreef:Picasso schreef:Mijn 11 jarige paardje heeft PPID Simpelman. Lees de 'steekjes' onder water.... Ik streef ook naar een zo ontspannen mogelijke samenwerking. Ik merk ook het verschil tussen spanning en ontspanning, dwang of geen dwang. Zie ook het verschil tussen mijn beide paardjes en de verschillende aanpak die het vereist. Ben geen onbenul die gisteren begonnen is met rijden. Heb lang op een verkeerde manier gereden, ben echter de manier van voor die tijd niet vergeten...... Rijd nu losser en ongedwongener, maar wel als leider en niet als volger. Toch heb ik een band met de dieren en helemaal met de 11 jarige.
@Picassso, Ik kan natuurlijk alleen maar over gezonde paarden filosoferen, anders worden de zaken wel erg ingewikkeld voor een topic.
jannico schreef:Ik suggereer ook nergens dat enkel een lage hoofdhouding voorkomt dat een paard schrikt, enkel dat een paard dat in hogere houding gereden wordt sneller geneigd zal zijn om te schrikken.
Picasso schreef:Heb je het verschil gezien met hoe er vroeger gefokt werd? Ik vind het weer een voorbeeld van deze tijd en wat men wil zien. Bijzonder is het. En dat allemaal voor de show ten koste van de gezondheid van de dieren. Jammer vind ik het.
ChocooPrins schreef:jannico schreef:Ik suggereer ook nergens dat enkel een lage hoofdhouding voorkomt dat een paard schrikt, enkel dat een paard dat in hogere houding gereden wordt sneller geneigd zal zijn om te schrikken.
Ook afhankelijk van welk paard je hebt.
Heb je een paard die schrikt van geluiden, zal hij evengoed schrikken.
En heb je een manage bom-proof paard, die nooit of te nimmer in aanleuning loopt schrikt dan niet.
Dopamine of geen, wat wel helpt uit persoonlijke 'hervindingen' is afleiden. Al is het dat je sb rijdt, of aan galoppeert, of halthouden en terug wegdraven. De focus is dan herlegt. Natuurlijk duikt je paard weg, en gaan ze aan de kletter dan kun je even niets doen, behalve draaien en hopen dat je kan volgen.
Mooi voorbeeld gisteren. Mijn paard bomproof. Los aan een touwhalster aan het longeren.
Ander paard, die we nog niet zo goed kennen, onder de man in de piste ernaast.
Ze waren bomen aan het omzagen rond het domein van de stal, die hadden erg veel schade aangericht bij de vorige storm, en er is dus besloten ze neer te halen.
Taferelen van omvallende bomen met omtrek van 2m dus. Mijn bomproef paard helemaal show geven, staart in de lucht. Aanzetten, paniek. Hij kalmeerde doordat ik zijn focus herlegde, balkjes laten draven. Moet hij opletten waar hij zijn voeten zet.
De andere, die er nog niet lang is, ook wel beetje sensibel is gebleken. Ijzig kalm. Heb de ruiter 1 keer zien stoppen om hem te laten kijken, that's it.
Citaat:Je leest denk ik iets anders dan ik bedoel: Een lage hoofdhouding is niet per definitie meer Dopamine.
De effecten van een minder positieve hoofd/halshouding (en dit heeft niks te maken met de hoogte in dit geval, dat is slechts een mogelijk component) zijn gewoon meetbaar en daarmee vrij gemakkelijk te relateren aan sneller schrikken.
Je vergelijking tussen een manege paard en een paard dat schrikt van geluiden is mijn inziens een onjuiste. De manege pony is afgestompt, dat is iets anders dan bomproof.
Simpelman schreef:Een paard is een vluchtdier dat vlucht wanneer het daar een reden voor heeft.
Het kan schrikken maar wanneer het daarna overgaat in vlucht dan is er iets mis.
Het heeft dan onvoldoende zelfvertrouwen of geen vertrouwen in zijn ruiter en dan kun je er maar beter vandoor gaan, neem jezelf.