Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:17

Is er iemand hier bekend met Walter zettl?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:18

Ik vind het overigens al knap dat er degelijk commentaar gegeven kan worden op foto's.

Dergelijk commentaar geven op een vraag vind ik echt uit de kunst. :+

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:21

ik zeg niet dat het paard van voor naar achteren word gereden. alleen dat ik vermoed dat de aanleuning anders tot stand komt dan in de KR gebruikelijk is.

hetgeen ook blijkt uit uw eigen opmerkingen mbt 'in de houding'.

daaruit komt dan evenredig voort dat het paard niet op klassieke wijze van achteren naar voren gereden is.

en schoudervrijheid: als een paard op de voorhand gaat doordat het wijdbeens een uitgestrekte draf uitvoert, dan kan er geen schoudervrijheid zijn.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:24

Aannames.....
Laatst bijgewerkt door Zooist op 18-04-11 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:30

zoals ik al zei: denk er even over na. ;) (het hoeft niet natuurlijk)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:36

murphy102 schreef:
Quadripes, jij bent ook bekend met dravers, he. Deze paarden hebben doorgaans toch een pace ontwikkeld.
Is het niet heel moeilijk dat eruit te krijgen onder de man?

Hangt er van af, hoe en wat zelf vind ik dravers geen dressuur paarden wel springen ze meestal goed.
De Fransedraver kan vaak een heel leuk dressuurpaard zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:38

Zooist schreef:
Je paard in de juiste houding zetten klinkt toch echt erg dwingerig.
Mijn reactie was bedoeld op hetgeen quadripes aan mij schreef.

Ik weet wel wat er bedoeld wordt met 'houding' professor. Alleen snap ik hem niet in de context waarop quadripes hem gebruikt. Het klinkt alsof ik er maar even aan moet sjorren om de houding juist te krijgen. Doe ik dat niet dan blijft paard "wijd"

Mijn paarden gaan zeker wel in de houding. Maar dan minder gedwongen dan quadripes aangeeft want dat is niet de wijze waarop ik mijn paarden berijd.

Hobbelen doe ik wel ergens :P

Men rijdt een paard in de houding, word hier ook steeds weer vermeld, van achteren naar voren, Moll heeft dat trouwens ook al eens beschreven, eerst nageven in de mond dan in de nek.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:41

ik kan zeggen dat de aanleuning in correcte wijze tot stand komt zoals men graag ziet in de KR, dat iemand een verwoording niet meteen begrijpt wil niet meteen zeggen dat er dan ook niet goed gereden word, ik weet dat de paarden van Zooist gereden worden volgens de KR, echter wanner men niet van af de eerste dag van rijden deze wijze is aan geleerd, zijn sommige vragen logies, en zijn somige uit drukkingen nieuw en moet men veel vergeten en veel bij leren, maar om zo te redeneren als dat u nu doet quadripes , is net zo goed dat ik denk dat u hand stijf is een stuk terug in het topic, en dat zijn aannames.
Laatst bijgewerkt door Moll op 18-04-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:42

Mijn paard loopt ook niet genoeg op de achter hand, ze drukt ook haar rug vaak weg, omdat het zo'n pittig ding is (niet dat het een excuus is). En ik zal ook nog wel genoeg dingen kunnen zeggen die ik fout doe, toch doe ik mijn best om het goed te doen en ik weet zeker dat (bijna) elke ruiter dat wil. Elke ruiter/amazone maakt wel eens fouten, en ik wou dat ik zo reed als zooist dus ik denk dat die aanames wellicht dat te kort door de bocht zijn. Maargoed, ik zal me verder nergens mee bemoeien tussen jullie.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:42

Professor schreef:
Zooist schreef:
Je paard in de juiste houding zetten klinkt toch echt erg dwingerig.
Mijn reactie was bedoeld op hetgeen quadripes aan mij schreef.

Ik weet wel wat er bedoeld wordt met 'houding' professor. Alleen snap ik hem niet in de context waarop quadripes hem gebruikt. Het klinkt alsof ik er maar even aan moet sjorren om de houding juist te krijgen. Doe ik dat niet dan blijft paard "wijd"

Mijn paarden gaan zeker wel in de houding. Maar dan minder gedwongen dan quadripes aangeeft want dat is niet de wijze waarop ik mijn paarden berijd.

Hobbelen doe ik wel ergens :P

Men rijdt een paard in de houding, word hier ook steeds weer vermeld, van achteren naar voren, Moll heeft dat trouwens ook al eens beschreven, eerst nageven in de mond dan in de nek.

dat klopt ja, was ik al weer bijna vergeten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:48

Denk toch wanneer men in gedachten nadenkt over een probleem dat men iets dient aan te nemen, iets moet denken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:50

huh? wat? die snap ik niet, ben ook blond

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:52

Moll schreef:

een probleem heeft een oorzaak

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:53

liberty22 schreef:
Moll schreef:

ahh zeg dat dan, en dat klopt ook :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:54

liberty22 schreef:
Moll schreef:

dubbel
Laatst bijgewerkt door Moll op 18-04-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:56

Dan zijn de problemen opgelost +:)+ ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:01

zo kun je het ook bekijken inderdaad...

maar het is wel zoals professor zegt: problemen los je op door erover na te denken. en soms begint een probleem op een heel andere plaats dan je van te voren denkt. dat is het verschil tussen symptomen oplossen en problemen oplossen.

ik had overigens niet het idee dat Zooist de betekenis van 'in de houding' niet kende of niet begreep, want de uitleg van Murphy en Professor kwam wel door terwijl die toch precies hetzelfde hebben geschreven.

maar goed, ik begrijp jullie standpunt. en veel succes met de training. ik ben benieuwd hoe dit probleem uiteindelijk opgelost gaat worden, want ik kan daar dus nog wat van leren. (in de zin van of ik aannames heb gedaan hier)
Laatst bijgewerkt door quadripes op 18-04-11 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:03

met tijd komt raad, en ben het geheel met u eens dat de oorzaak van het probleem niet altijd daar aanwezig waar het tot uiting komt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:49

Symptomen behandeling is het ergste wat er is, zowel bij de medicijn mannen als bij het rijden.
Veel instructeurs weten niet welke oefeningen voor welke spieren, de opleidingen worden internationaal te summier. En daar zit het hem in dat mensen elkaar niet meer kunnen begrijpen dat de taal door elkaar gehutseld word en dat er elle lange discussies ontstaan over bepaalde vakuitdrukkingen, waarbij het veel leuker zou zijn met behulp van de vakuitdrukkingen bepaalde problemen te bespreken en de oplossing daarvoor en waarom deze oplossing ivb met de spieren die men dan wil laten werken bij het paard.
Onzin is altijd dat men denkt dat het paard in de schouder los is????
Wat gebeurd er in de voorhand bij SB, waarom kan men deze oefening nooit perfect rijden?? Of bijna niet perfect, waarom rijd men hem en wannneer???
Waarom heeft SB helemaal geen functie in stap??
Waarom heeft Renvers en Travers een andere functie in stap als in draf???
Waarom is Renvers in galop zo zwaar??
Dat zijn leuke dingen om van gedachten te wisselen, en oplossingen van paarden die hun rug niet laten schwingen, en hoe herkent men dat ik "goed" gewerkt heb met mijn paard.
Nu stagneren wij hier alleen op het niet begrijpen van de uitdrukkingen.
Dat ligt ook aan de AR velen bemerken niet dat dit een zeer beknopte rijopvatting is ze houden proefjes af in alleen rechtrichten alleen dit of dat bekijk de websites van deze lui.
Dan die Hinrichs die voor mij af gedaan heeft qua eerlijk Klassiek, loopt ook al met zo´n cape rond en imiteert weer die andere afgod Bent.
AR, en Barok is gewoon voor mij een soort gecastreerde Klassieke Rijkunst, er zijn dingen uitgesneden en het bevat niet de "mooie" opbouw die wij kennen van de Klassieke Rijkunst.
Laatst bijgewerkt door Professor op 19-04-11 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:50

Dat zijn wel heel veel vragen in één keer %)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:56

Professor schreef:
1.Onzin is altijd dat men denkt dat het paard in de schouder los is????
2.Wat gebeurd er in de voorhand bij SB,
3.waarom kan men deze oefening nooit perfect rijden??
4.waarom rijd men hem en wannneer???
5.Waarom heeft SB helemaal geen functie in draf??
6.Waarom heeft Renvers en Travers een andere functie in stap als in draf???
7.Waarom is Renvers in galop zo zwaar??

1. Ik denk niet dat mijn paard altijd los is in de schouder. Ik hoop het wel. En momenteel is dat ook zo. Gelukkig niet TE los want dat zou niet prettig rijden met van die gummy voorbenen :+
2.De voorhand moet buigen. Paard los in de kaak met stelling naar binnen, de hals gebogen, de voorbenen kruisen?
3. Omdat niks perfect is en kan
4. Om het paard sterker te maken in met name de ah en soepel te maken
5.Huh? Ik dacht dat het wel in draf een functie had en niet in stap? Kunt u dat uitleggen?
6. Omdat de beweging van het paard anders is in stap dan in draf en dan bedoel ik met name de beenzetting
7. Omdat ze enorm moeten ondertreden met het achterbeen. Ze moeten heel veel gewicht op de ah nemen.

Denk ik :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:01

Moeilijkheid bij de SB is dat het de enige zijgang is waarbij contrastelling word gebruikt :)
Helaas weten weinigen dit ;(

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:07

Hou bedoel je dat?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:11

Zooist schreef:
Hou bedoel je dat?

Zoals ik het schrijf?
Het paard is immers de andere kant opgesteld dan waar hij naar toe gaat.

Daarom is het ook zo lastig om de gevraagde lengtebuiging voor de schouderbinnenwaarts te krijgen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:13

orienta schreef:
Moeilijkheid bij de SB is dat het de enige zijgang is waarbij contrastelling word gebruikt :)
Helaas weten weinigen dit ;(

Dat is niet het moeilijkste, wat word er nu werkelijk gevraagd aan het paard??
Daar heb ik hier nog steeds geen antwoord op gehad, kan het wel voorkauen, maar ik wil u allen aan het denken zetten.