Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:28

Picasso schreef:
Neemt niet weg dat ze beide schrikken soms. En ik denk dat je dat nooit helemaal kan voorkomen, het zijn paarden. Die denken niet in oorzaak en gevolg, maar in reageren op het moment. En natuurlijk wanneer ze meer gezien en ervaren hebben zullen ze wennen aan bepaalde dingen, maar het instinct gaat er nooit helemaal uit..... Je zult ze misschien evenwichtiger krijgen (per paard op een verschillende manier) maar het blijven paarden en geen mensen.

En dan is het nét hoe wij er op reageren.
Als wij niet de juiste reactie op dat moment plaatsen, zal het paard sneller schrikken op kleinere dingen.

Als wij op de juiste manier reageren, zal het paard het minder eng gaan vinden.

Natuurlijk is een vogel uit de bosjes iets heel vlugs en raars.
Maar het had ook een tijger kunnen zijn!! En als jij zo op je paard weet te reageren, dat hij het de volgende x niet doet, plus de volledige losgelatenheid in het hoofd van het paard hebt, zal het gewoon steeds makkelijker worden.

Maar des ter meer druk, des ter meer kans op schrikken, omdat de adrenaline een stuk hoger is. Enwel door stress.

Maar hoe je moet reageren, is zooooooo verschillend van paard tot paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:29

vur schreef:
Dat zeg ik toch niet? :\

Ik doelde niet op jou ;)

Ik doelde op de reacties ervoor die voor mij suggereren dat paarden alleen maar schrikken door de ruiter of omdat ze niet gelukkig in hun groep zijn op de wei.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:31

Natuurlijk was ik er al heel wat jaartjes achter om juist geen druk te vragen in zo'n " enge" hoek..Heeft helaas nooit geholpen.. Ook al loop ik er in de zen modus naast in die hoek dan nog weet ze t spannend te vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:34

Ik ben het op zich wel met je (jullie) eens hoor, maar ik denk dat je een schrikreactie nooit helemaal kan voorkomen, ook niet als ze lekker ontspannen door de baan gaan of in het land staan. Dat de reactie misschien heftiger zal zijn als het paard al gespannener is, lijkt me ook heel logisch. Ik denk nog steeds dat het valt en staat (als we erop zitten dan) met leiding nemen en doen wat op dat moment goed is voor dat betreffende paard. Bij mijn ene paardje zijn de stresslevels sowieso verhoogd omdat hij last heeft van PPID, ik merk dat hij anders/heftiger reageert dan vroeger op dingen; waar hij voorheen nooit een groot probleem van maakte, maakt hij er nu een enorm punt van soms. En dat verschilt vaak per dag. Nou is hij nooit heel dapper geweest, maar dit valt op. Wat echt werkt bij hem is gewoon doen alsof er niks aan de hand is en hem rustig doorrijden. Ik ben ook heel erg benieuwd hoe hij gaat veranderen als we eenmaal gestart zijn met Prascend.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:38

Sizzle schreef:
Als een paard van nature in ontspannen staat niet zou schrikken dan is dus schriktraining sowieso onzin?
Een wild paard in een stabiele groep dat in zijn ultiem gelukkige staat is schrikt niet als er ineens een paraplu voor zijn neus uitgeklapt wordt?

Dit dus..!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:39

Er staat bij ons een hindernis hokje naast de bak waar ook alle vlaggen en plastic dingen in liggen.
Dat is bijna iedere dag anders. Het is een normale natuurlijke reactie om alert te zijn op veranderingen. Dus ik vind het echt niet raar als er 1 schrikt als er op het moment dat ik er langsrij ook nog een hond of kat uit springt (wat regelmatig gebeurd). Want dan heb je toch wel bijna de tijger in de bosjes situatie nagebootst.
Ik ga daar echt niet de schuld in mijn rijkunsten zoeken. Je hoeft niet alles dood te redeneren als het gewoon logisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:40

Sizzle schreef:
Er staat bij ons een hindernis hokje naast de bak waar ook alle vlaggen en plastic dingen in liggen.
Dat is bijna iedere dag anders. Het is een normale natuurlijke reactie om alert te zijn op veranderingen. Dus ik vind het echt niet raar als er 1 schrikt als er op het moment dat ik er langsrij ook nog een hond of kat uit springt (wat regelmatig gebeurd). Want dan heb je toch wel bijna de tijger in de bosjes situatie nagebootst.
Ik ga daar echt niet de schuld in mijn rijkunsten zoeken. Je hoeft niet alles dood te redeneren als het gewoon logisch is.

Amen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:42

Picasso schreef:
Sizzle schreef:

Amen.

Tja ik denk dit ( helaas) ook..was makkelijker geweest ze te kunnen in programmeren..

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:43

Ben al wel eens vierkant over een donder tak gesprongen, omdat ze dacht slang.
Moest lachen maar blijven paarden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:44

Sizzle schreef:
vur schreef:
Dat zeg ik toch niet? :\

Ik doelde niet op jou ;)

Ik doelde op de reacties ervoor die voor mij suggereren dat paarden alleen maar schrikken door de ruiter of omdat ze niet gelukkig in hun groep zijn op de wei.

O, oke. ;) dat is ook niet per defintie zo.
Wel zal het schrikgedrag kunnen verminderen of verergeren door de mens of soortgenoten. We hebben hier 1 hele stoere die haast van niks of niemand bang is. De nieuwelingen, de jonkies, zie je gewoon de kunst afkijken bij iets engs als ze in de wei staan. Blijft de stoere rustig gras eten, gaan zij dat ook maar doen. Dat leerproces gaat heel snel. Als ze hier net zijn, schrikken ze relatief snel, maar dat wordt heel snel minder. Gaat de stoere rond, dan doet het hele spul mee. Wel heel handig. Want we zitten hier langs een weg waar van alles langs komt zoals veegwagens van de gemeente, crossers, aanhangwagentjes met wapperend plastic er op, enz. Alleen lastig dat de stoerste van het stel zich wel opwind over koetsjes. De andere doen dan dus maar vrolijk mee.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:45

Trouwens, ik ben van mening dat je als mens/ruiter weldegelijk het zelfvertrouwen van je paard kunt vergroten. Daardoor zie je ze minder schrikkerig worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:47

vur schreef:
Trouwens, ik ben van mening dat je als mens/ruiter weldegelijk het zelfvertrouwen van je paard kunt vergroten. Daardoor zie je ze minder schrikkerig worden.

Dat denk ik ook, maar het instinct haal je er echt niet uit en zal op onverwachte momenten 'gewoon' bovenkomen.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:54

Natuurlijk heb je invloed dat zal ik zeker niet ontkennen.
Maar ik krijg het gevoel dat schrikken voor sommige onder een ernstige ruiterfout valt. Dat vind ik nogal overdreven.
Ik kan me er ook niet bepaald over opwinden als een paard schrikt in iedergeval. Schouders ophalen en doorrijden.

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:05

Ik merk dat mijn sensibele paard dus eigenlijk feilloos mijn energie oppikt. Het filmpje met de schrikmomenten is gemaakt nadat ik veel stress gehad heb op mn werk en hoewel ik van mening was dat ik ontspannnen aan het rondsturen was, was dat misschien van binnen nog niet helemaal het geval.

De dag erna was ik echt veel meer ontspannen, goed geslapen, geen stress. Paard ook ontspannen, geen kokergeluiden en geen pasje verkeerd.

Ik vind het nog steeds wel normaal als hij zou schrikken van iets waar ik zelf ook van zou schrikken. Maar die 'klets-reacties' zijn er dus niet wanneer ik ook anders in mijn vel zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:07

Okay, nou bij mij gebeurt het zelfs weleens als ik mijn 11 jarige aan het uitstappen ben aan een lang teugeltje.... boem, plof.... weg ontspanning....

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:10

vur schreef:

Absoluut waar.. Zoals ik al eerder zei ik ga alles aan qua " eng"..
Maar realiseer me ook dat ik erugg veel bloed heb en dat ik het nooit helemaal de " kop" in kan drukken..
Zie t zeker ook niet als ernstige ruiter fout. .
Moet er mee dealen maar doe er alles aan haar dapperder re maken..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:14

Het schijnt zelfs dat de grootste omgelukken gebeuren tijdens het uitstappen aan de lange teugel omdat dan vaak ruiter en paard beide niet meer zo met de aandacht erbij zijn.

Ik kan me trouwens niet heugen dat een paard er echt vandoor geschoten is.
Meestal is het gewoon zo'n hupje.

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:17

Dat puntje zal bij ons ook wel mee blijven spelen Biscaya, 43% heeft ie (en een opa die erom bekend staat apart te zijn.....) en is dus heel gevoelig. Bomproof zal het nooit worden denk ik (tenminste, zeg ik nu :P). Alhoewel ik het alles bij elkaar wel een heel braaf paard vind hoor. Het is geen zeikert.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 15-12-15 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:17

Sizzle schreef:
Het schijnt zelfs dat de grootste omgelukken gebeuren tijdens het uitstappen aan de lange teugel omdat dan vaak ruiter en paard beide niet meer zo met de aandacht erbij zijn.

Ik kan me trouwens niet heugen dat een paard er echt vandoor geschoten is.
Meestal is het gewoon zo'n hupje.

Maar volgens de theorie van sommigen zou dat bijna niet kunnen omdat we dan beide heerlijk ontspannen zijn. Ik blijf erbij: elk paard kan schrikken op onverwachte momenten. En ik denk ook dat het niet in alle gevallen aan de rijkunst van de ruiter te wijten is. Wel kan ik me erin vinden dat wanneer een paard al gespannen is, de reacties misschien heftiger zijn dan wanneer ze relatief ontspannen zijn.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:18

Jaren geleden het volgende gelezen of besproken...
(weet niet het hele verhaal meer maar wel de hoofdlijnen)

Een paard heeft (de 1 meer als de ander) het schrikmoment nodig.
Indien ze genoeg te zien hebben/meemaken is het meeste geen reden om er van op te kijken.
Missen ze deze stimulatie dan zoeken ze wel iets om even van te schrikken, even wat adrenaline aanmaken? om zo de zogeheten sleur te doorbreken.
Als ik dan een aantal paarden voor de geest haal, hoe ze worden gehuisvest hoe getraind en de dagelijkse routine en dan de manier waarop ze in hun stal reageren op de kleinste dingetjes dan zie ik daar wel een logica in...

In omgang kan ik mezelf wel vermommen als zijnde zit goed in mijn vel.
Onder het zadel val ik bij Euwe (en eigenlijk ook zijn voorgangers) door de mand, kom dan niet over als betrouwbaar en als leider?
Ook het geen vertrouwen hebben in jezelf kan voor een paard een onzeker gevoel geven waardoor Euwe bijv. 2 jaar geleden besloot om heel regelmatig wel even een rodeo te geven, of te schrikken van de kleinste dingetjes...
Hij is zo wie zo wel heel erg opmerkzaam voor veranderingen....
Op het moment dat ik weer meer vertrouwen kreeg verdwenen de heftigste reacties.
Zelfreflectie is daarin ook belangrijk, bespaar me een hoop frustraties.
Voel ik me vanwege de Fybro niet goed in mijn vel zitten kan ik beter een dagje longeren of hem even vrij geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:20

Ben dat wel met je eens Woestein; als je merkt dat je zelf niet lekker in je vel zit; gespannen, boos, angstig, je beter niet kan gaan rijden op dat moment. Paard voelt dat haarfijn aan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 12:28

Woestein schreef:
Jaren geleden het volgende gelezen of besproken...
(weet niet het hele verhaal meer maar wel de hoofdlijnen)
Een paard heeft (de 1 meer als de ander) het schrikmoment nodig.
Indien ze genoeg te zien hebben/meemaken is het meeste geen reden om er van op te kijken.
Missen ze deze stimulatie dan zoeken ze wel iets om even van te schrikken, even wat adrenaline aanmaken? om zo de zogeheten sleur te doorbreken.
Als ik dan een aantal paarden voor de geest haal, hoe ze worden gehuisvest hoe getraind en de dagelijkse routine en dan de manier waarop ze in hun stal reageren op de kleinste dingetjes dan zie ik daar wel een logica in..

Het onderhouden van het vermogen om gevaar waar te nemen en er adequaat op te kunnen reageren.
Bij gebrek aan indrukken en fysieke belasting neemt dit sterk toe.

En ieder paard schrikt op zijn tijd, het gaat er om wat het met zijn schrik doet.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:52

Tja en soms is t ook echt niet te voorspellen.. Ik was een aantal jaren voor 1 vd eerste keren op concours met mijn zeer wakkere en mega gespannen merrie ( een aantal jaar geleden was t pas echt erg)..afijn we rijden allemaal in, hoop friesjes en kwpners Door mekaar..nou wil t dat op die locatie regelmatig voorkomt dat er van die pleziervliegtuigjes laag overvliegen.. ( de landingsbaan ligt achter die manege) zo ook die bewuste dag..normaal is er fan alleen maar vliegtuiggeluid te horen..Maar deze dag ( speciaal voor mij) kwam er een vliegtuigje over die een MEGA knal in de lucht gaf..Net toen ik dacht mee te gaan met alle Friezen en kwpners die om me heen scheurde bleef mijn hoog in t bloed staande hyper sensibele merrie staan als een huis _O-
De verbazing van de andere ruiters was groot..Zeker omdat voordat ik opstapte enkele ruiters me verbazendwekkend hadden aangekeken of ik wel op deze " losgeslagen" merrie zou stappen.. :D
Het is me altijd bijgebleven dit bijzonder voorval..

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:05

Mijn Fries was ook echt vele malen erger met dat gedrag :D

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:06

Paarden zijn de beste spiegels Picasso!

Inderdaad Simpelman.

Dan heb je de groep die altijd tijdens schrikken op de rem gaan, de groep die omdraaien, de groep die weg springen, weg vliegen en ga zo maar door.
Helaas heb je ook een groep die dan doen waar ze maar net zin in hebben en je dus als ruiter geen idee heb wat er zal gebeuren...
Die groep (Euwe) heb ik wat meer moeite mee....
Maar al doende komen we er wel!

Is ook zo Biscaya.
De paarden waarvan je het verwacht denken soms lijkt het wel eerst na of het wel de moeite is om van te schrikken...

Zelf een Derrick x Katell xx merrie gehad (XX/OX percentage: 68,95%).
Gebeurde er iets, ze stond stil keek ernaar en besloot dan of het de moeit waard was om er van te schrikken... meestal niet...
Wel hebben ze haar op het adres waar ik haar naar toe verkocht had in 2,5 jaar zo verziekt dat ze met een klein beetje druk ontplofte....
Heel jammer allemaal..
Gelukkig is ze uiteindelijk terecht gekomen bij iemand die haar in haar waarde liet en haar de tijd gaf om bij te komen.

En dan heb je inderdaad een coole Fries SB... en die ziet alles....
En kan daar ontzettend op reageren.
Wel door vele buitenritjes en de wedstrijden deze zomer een stuk gegroeid in zijn eigen kunnen. (en ook hier weer... ikzelf ook!)