Professor schreef:Wanneer het paard niet in de houding is, dan word het ook niet gereden, maar men hobbelt erop.
Alles moet in het gelid, zowel ruiter als paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
orienta schreef:Professor schreef:Wanneer het paard niet in de houding is, dan word het ook niet gereden, maar men hobbelt erop.
Alles moet in het gelid, zowel ruiter als paard
Zooist schreef:Ik vind het zo dwingerig klinken
quadripes schreef:daar hebben we het eerder al over gehad: durchs Genick op zijn Duits. de gebruikshouding, dressuurhouding enz. aanleuning komt van achteruit, van het paard. de ruiter stelt het paard door nek en kaak, in samenwerking met zit en beenhulpen. zo kan het paard op de juiste manier ondertreden en stel je het direct in het benodigde rijkunstige evenwicht. de hals blijft hierbij buiten schot, zodat het paard naar gelang de graad van africhting de bijbehorende relatieve oprichting kan laten zien. dat komt dus nadrukkelijk niet van de ruiter.
op die manier gaat het paard vanzelf in evenwicht, is het bevattelijk voor de hulpen en gaat het gedragen en met impuls door de baan. op deze wijze laat het zich gymnastiseren.
quadripes schreef:nou zooist, ik heb een draver gereden die dit deed in de arbeidsdraf. zodra ze iets uit evenwicht was, hup daar ging ze weer. probleem was opgelost als je dier maar op de juiste manier in de houding reed. denk er eens over na
orienta"
[quote="Professor schreef:orienta schreef:Dan is het vooruit schakelen in schouderbinnenwaarts een mooie oefening
Schakelen is een onbekend fenomeen in het rijden of het nu Klassiek, modern of AR is.
Dat doet men met auto´s en ander voertuigen.
Professor schreef:Moll schreef:dus als diet gezien word en toch door word gereden gaat het paard leren dat dit het gevraagd word en word er dus een fout bevestigt.
Wie schrijft hier of zegt hier dat men dat niet corrigeert???
Men corrigeert toch altijd de "fouten" die in een oefening gemaakt worden, snap u niet helemaal.
quadripes schreef:impuls is de drang naar voren
Schwung is de 'veerkracht' van de beweging
dat kan nooit hetzelfde betekenen ook niet in het Engels.
FaberSmid schreef:Terug koment op dat wijd gaande, is uw ervaring ook dat arabische volbloeden dat tonen?
quadripes schreef:arabieren kunnen dat ook hebben inderdaad dat wijdbeens gaan, maar dat is aangeboren.
met training zal dat vast wel iets verbeteren, maar het lijkt mij voor de werkelijke rijkunst een extra moeilijkheid die overwonnen moet worden.
het bekken van de arabier is toch anders van bouw dan van de meeste andere paarden (hoger kruis) en dat maakt de Hankenbiegung ook nog eens extra lastig.
quadripes schreef:arabieren kunnen dat ook hebben inderdaad dat wijdbeens gaan, maar dat is aangeboren.
met training zal dat vast wel iets verbeteren, maar het lijkt mij voor de werkelijke rijkunst een extra moeilijkheid die overwonnen moet worden.
het bekken van de arabier is toch anders van bouw dan van de meeste andere paarden (hoger kruis) en dat maakt de Hankenbiegung ook nog eens extra lastig.
quadripes schreef:kijk, de bouw van een paard kun je niet veranderen met dressuurtraining. je kunt het paard wel leniger maken.
dat maakt de arabier dan weer goed met zijn 'hypermobiliteit' en 'sensibel' zijn, dat hij wel makkelijk te rijden kan zijn.
ik denk echter dat het paard voor de werkelijke rijkunst minder geschikt is. net zoals dat je met een koudbloed niet moet gaan springen of eventing moet willen rijden.
voor de werkelijke rijkunst moet je een paard hebben dat van nature in geest en lichaam ervoor geschikt is, dan doe je het paard er plezier mee en jezelf ook.
maar, dat neemt niet weg, dat dressuurmatig trainen an sich ook voor een arabisch volbloed erg goed is.