Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:22

Professor schreef:
Wanneer het paard niet in de houding is, dan word het ook niet gereden, maar men hobbelt erop. *\o/*

Alles moet in het gelid, zowel ruiter als paard *\o/*

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:23

Moll schreef:
ik ziehet probleem nietom de voorhand terug te plaatsen en daar van uit midden of uit gestrekte draf te rijden, om dan de diogenaal op te gaan kan ook prima echter hoe dan ook en waar ook gereden in de rij baan het blijft een rechte lijn.

Dacht dat het hier duidelijk stond. 8-)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:23

Ik vind het zo dwingerig klinken :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:25

orienta schreef:
Professor schreef:
Wanneer het paard niet in de houding is, dan word het ook niet gereden, maar men hobbelt erop. *\o/*

Alles moet in het gelid, zowel ruiter als paard *\o/*

Weet niet waar dit op slaat, maar het staat niet alleen in een militair boekje, het word of beter werd in Nederland net zo geleerd als in Frankrijk.
In de handstellen, dans le main, in der Handstellen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:28

Zooist schreef:
Ik vind het zo dwingerig klinken :j

Dan weet u de betekenis geheel niet.
Het paard dient na te geven in kaak en nek, daardoor komt het paard in de houding, de bovenlijn van de hals word gebogen.
Een paard dat niet in de houding gereden word, verslijt 20% meer als een paard dat wel in deze houding gereden word.
Het heeft niets met de oprichting te maken, tenmiste direct, aangezien deze houding ook bij een lange teugel er moet zijn.
Dus bij het hals laten strekken.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:30

Professor schreef:
Weet niet waar dit op slaat, maar het staat niet alleen in een militair boekje, het word of beter werd in Nederland net zo geleerd als in Frankrijk.
In de handstellen, dans le main, in der Handstellen.

Was sarcastisch bedoelt hoor, geen zorgen

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:42

Je paard in de juiste houding zetten klinkt toch echt erg dwingerig.
Mijn reactie was bedoeld op hetgeen quadripes aan mij schreef.

Ik weet wel wat er bedoeld wordt met 'houding' professor. Alleen snap ik hem niet in de context waarop quadripes hem gebruikt. Het klinkt alsof ik er maar even aan moet sjorren om de houding juist te krijgen. Doe ik dat niet dan blijft paard "wijd"

Mijn paarden gaan zeker wel in de houding. Maar dan minder gedwongen dan quadripes aangeeft want dat is niet de wijze waarop ik mijn paarden berijd.

Hobbelen doe ik wel ergens :P

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:45

quadripes schreef:
daar hebben we het eerder al over gehad: durchs Genick op zijn Duits. de gebruikshouding, dressuurhouding enz. aanleuning komt van achteruit, van het paard. de ruiter stelt het paard door nek en kaak, in samenwerking met zit en beenhulpen. zo kan het paard op de juiste manier ondertreden en stel je het direct in het benodigde rijkunstige evenwicht. de hals blijft hierbij buiten schot, zodat het paard naar gelang de graad van africhting de bijbehorende relatieve oprichting kan laten zien. dat komt dus nadrukkelijk niet van de ruiter.

op die manier gaat het paard vanzelf in evenwicht, is het bevattelijk voor de hulpen en gaat het gedragen en met impuls door de baan. op deze wijze laat het zich gymnastiseren.

Inderdaad, een paard in de houding is "in de hand gesteld", "durchs Genick" of in het Nederlands "door de nek".

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:53

quadripes schreef:
nou zooist, ik heb een draver gereden die dit deed in de arbeidsdraf. zodra ze iets uit evenwicht was, hup daar ging ze weer. probleem was opgelost als je dier maar op de juiste manier in de houding reed. denk er eens over na ;)

Ik doelde op deze.

En dan met name de laatste zin beginnend bij probleem was.... Tot reed.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:50

zowel Murphy als Professor schrijven hetzelfde als ik, hen beide geeft u gelijk, maar mijn definitie wijst u af. dan denk ik dat u niet begrijpt wat 'in de houding' is. daarmee is immers het probleem van het rijkunstig evenwicht, waar u tegenaan loopt, meteen opgelost.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:24

orienta"
[quote="Professor schreef:
orienta schreef:
Dan is het vooruit schakelen in schouderbinnenwaarts een mooie oefening :)

Schakelen is een onbekend fenomeen in het rijden of het nu Klassiek, modern of AR is.
Dat doet men met auto´s en ander voertuigen.

Zucht, ik druk het in begrijpelijke taal uit.
Het is geen onbekend fenomeen, het word gewoon door iedereen overgenomen :)[/quote]

Zie hier een goed voorbeeld van de onwetendheid van de mens, zoals u schrijft het wordt gewoon door iedereen ovetgenomen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:38

Professor schreef:
Moll schreef:
dus als diet gezien word en toch door word gereden gaat het paard leren dat dit het gevraagd word en word er dus een fout bevestigt.

Wie schrijft hier of zegt hier dat men dat niet corrigeert???
Men corrigeert toch altijd de "fouten" die in een oefening gemaakt worden, snap u niet helemaal.

Voor mij is moll nu ook ondergedoken in de aarde, kan uw schrijven moll niet meer volgen. Het ene moment schrijft u tegenstrijdig, andere moment dat u met professor oneens bent, weer een ander moment dat u hetzelfde doet bedoelen als professor, of professor zijn woorden quoten als uw eigen wijsheid en dan dit schrijven?
Is het met al het rijden niet zo, als met niet de ruiter en paard doen corrigeren het fout geleerd wordt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:42

quadripes schreef:
impuls is de drang naar voren

Schwung is de 'veerkracht' van de beweging

dat kan nooit hetzelfde betekenen ook niet in het Engels.

Dus eigenlijk zou in de dressuur proeven een punt voor impuls en een punt voor Schwung gegeven moeten worden. Nu wordt alleen impuls beoordeelt en volgens mij wordt dan gekeken of het paard genoeg voorwaarts is en schwung heeft. Dus wordt het begrip impuls fout gebruikt. Wellicht dat vanaf B tot en met L impuls beoordeelt zou moeten worden en vanaf M impuls en Schwung. Of zie ik dat fout? Ik vind het namelijk heel duidelijk uitgelegd en kloppen hoewel ik hiervoor er nooit zo over nagedacht heb.

Sorry hoor maar ik moest ook werken en fijn paardje rijden, vandaar dat ik terug kom op eerder geposte.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:48

Terug koment op dat wijd gaande, is uw ervaring ook dat arabische volbloeden dat tonen?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:52

FaberSmid schreef:
Terug koment op dat wijd gaande, is uw ervaring ook dat arabische volbloeden dat tonen?

ik lees nog maar stilletjes mee , maar mijn arabiernmix heeft dit ook veel gedemonstreerd , dit heb ik geleerd met SB op te lossen en veel al in pli ( moet een haakje op weet niet hoe dat moet) alhoewel daar ook nog wel haken en ogen aan zitten omdat ze in staat zijn net op het laatste moment onder hun massa weg te stappen.
Maar ben zeer benieuwd wat daar over geschreven gaat worden.vandaar mijn post

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:54

Vandaar mijn vraag, waardoor zou dat kunnen komen?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:57

arabieren kunnen dat ook hebben inderdaad dat wijdbeens gaan, maar dat is aangeboren.

met training zal dat vast wel iets verbeteren, maar het lijkt mij voor de werkelijke rijkunst een extra moeilijkheid die overwonnen moet worden.

het bekken van de arabier is toch anders van bouw dan van de meeste andere paarden (hoger kruis) en dat maakt de Hankenbiegung ook nog eens extra lastig.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 18-04-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:57

mijn eigen idee daarover is dat het komt door hoe de paarden gebouwd zijn , het bekken staat anders als bij een sportpaard of iberisch paard omdat ze natuurlijk ook gebruikt werden voor andere doeleinden ook is mijn ervaring dat ze tegen hypermobiel aanzitten wat maakt dat ze dat gemakkelijk kunnen gebruiken om het zich gemakkelijk te maken door naast het zwaartepunt te treden.
( gebaseerd op eigen ervringen)
En als je een sprintje trekt met zulke paarden kun je zien wat voor doeleinde het heeft ze kunnen hun achterbenen zo een eind naar voren grijpen dat ze wel wat wijd moeten gaan anders gaat dat niet goed.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 18-04-11 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:58

quadripes schreef:
arabieren kunnen dat ook hebben inderdaad dat wijdbeens gaan, maar dat is aangeboren.

met training zal dat vast wel iets verbeteren, maar het lijkt mij voor de werkelijke rijkunst een extra moeilijkheid die overwonnen moet worden.

het bekken van de arabier is toch anders van bouw dan van de meeste andere paarden (hoger kruis) en dat maakt de Hankenbiegung ook nog eens extra lastig.

nou dat ben ik behoorlijk met je eens

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:04

kijk, de bouw van een paard kun je niet veranderen met dressuurtraining. je kunt het paard wel leniger maken.

dat maakt de arabier dan weer goed met zijn 'hypermobiliteit' en 'sensibel' zijn, dat hij wel makkelijk te rijden kan zijn.

ik denk echter dat het paard voor de werkelijke rijkunst minder geschikt is. net zoals dat je met een koudbloed niet moet gaan springen of eventing moet willen rijden.

voor de werkelijke rijkunst moet je een paard hebben dat van nature in geest en lichaam ervoor geschikt is, dan doe je het paard er plezier mee en jezelf ook.

maar, dat neemt niet weg, dat dressuurmatig trainen an sich ook voor een arabisch volbloed erg goed is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:06

quadripes schreef:

Quadripes, jij bent ook bekend met dravers, he. Deze paarden hebben doorgaans toch een pace ontwikkeld.
Is het niet heel moeilijk dat eruit te krijgen onder de man?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:29

quadripes schreef:
kijk, de bouw van een paard kun je niet veranderen met dressuurtraining. je kunt het paard wel leniger maken.

dat maakt de arabier dan weer goed met zijn 'hypermobiliteit' en 'sensibel' zijn, dat hij wel makkelijk te rijden kan zijn.

ik denk echter dat het paard voor de werkelijke rijkunst minder geschikt is. net zoals dat je met een koudbloed niet moet gaan springen of eventing moet willen rijden.

voor de werkelijke rijkunst moet je een paard hebben dat van nature in geest en lichaam ervoor geschikt is, dan doe je het paard er plezier mee en jezelf ook.

maar, dat neemt niet weg, dat dressuurmatig trainen an sich ook voor een arabisch volbloed erg goed is.

Denk wel dat beweging te veranderen is.Mijn van nature-achter-wijdgaande paard is in de loop der jaren ontzettend verbeterd,m.n. door het versterken van de laterale bespiering in de achterhand.Door deze te ontwikkelen met voornoemde oefeningen wordt zijn bouw gecompenseerd.Nu na een tijd noodgedwongen rust zie ik hem weer wijder gaan.Denk dus niet alleen leniger.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:02

ik ben niet zo bekend met dravers, sorry murphy. heb er hier en daar es eentje gereden, toevallig. maar ik heb er weinig verstand van.

@piepenfiets: met lenig bedoel ik ook de hurkenbuiging (dus impliciet ook de beweging ;) ).

@zooist: ik word een beetje boos van wat je schrijft. maar ik zal het nog een keertje duidelijker proberen uit te leggen.

de term 'in de houding' impliceert namelijk dat het paard op de juiste manier wordt gereden, namelijk vanuit het achterbeen naar voren en dan de ruiterhand als verbindingsstuk tussen mond en achterhand. daardoor gaat het paard in rijkunstig evenwicht, hoe dat evenwicht is verdeeld hangt af van de graad van africhting.

dit is echter een anders 'van achteren naar voren' dat in de Nederlandse dressuursport wordt gereden.

en ik denk dat daar het probleem begint en dat het in extreme mate opduikt in oefeningen waar het paard normaal gesproken meer oprichting voor nodig heeft.

verder mag het paard in de KR de halshouding zelf kiezen, want die hangt samen met de relatieve oprichting. en daar zit hem het verschil met waar ik denk dat je tegen aan loopt.

verder vermoed ik dat jouw paard geen werkelijke schoudervrijheid heeft, waardoor het de voorbenen niet werkelijk vrij kan maken in de uitgestrekte draf.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:05

dat laatstevergist u u toch in hoor quadripes, de schouder is wedegelijk vrij, zelf kunnen zien wekelijks

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:16

Ik word een beetje boos om de aannames op basis van een vraag over wijd gaan. U concludeerd dat het paard dan zeker en vast van voor naar achteren gereden wordt en dat "de houding" niet goed is.

Nu ook nog eens dat er geen schoudervrijheid zal zijn.

Gelukkig ben ik blessed met een behoorlijke eigenkennis en heb ik goede instructie. Zal daarom niet verder ingaan op uw aannames.

Thanks Moll ;)

Zoals Murphy of de Professor erop ingaan komt een stuk prettiger over. Die geven tips en laten de aannames achterwege.