Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:51

Allemaal mooit geschreven maar soms moet je de grens toch een beejte opzoeken om een stap naar voor te kunnen maken. Natuurlijk mag je die grens nooit overheen gaan.
En verder ben ik het eigenlijk niet eens met bovenstaande. Als ik mijn paard in behoorlijke verzameling rondrijd en hij in superconcentratie is, is het de bedoeling dat hij op de kleinste hulpen reageert. Als er dan ineens een stoel omvalt of iets dergelijks dat geeft dat een schrikreactie want het paard is zo gefocussed en geconcentreerd op mij en mijn hulpen dat als er elders iets gebeurt hij hij zijn concentratie komt.
Het is dan niet zo dat hij groot schrikt maar ik voel door het lichaam een reactie komen, of hij zet een pas opzij of komt een pasje terug in tempo.
Ik weet nog wel dat Rembrand van Nicole Uphoff zo'n paard was. Als er een fotocamera klikte schrok het paard. Zoek maar eens een filmpje van Nicole en Rembrand.

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:54

Wat gaan jullie weer hard! Ik moet even alles weer lezen
Pien, welkom!!!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 09:57

Nicole Uphoff was de eerste die goud won met behulp van de moderne wedstrijd dressuur, het eind der tijden...
M D is het in een vluchtstaat verkerende paard met bepaalde middelen tot overgave brengen. (Rollkürr)
De vluchtstaat wordt al dan niet bewust gegenereerd door het paard de voorrug aan te laten spannen.
Het geeft hyperactieve paarden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:02

LaPuccele ik verzoek je om even verder te verdiepen in het gedrag van paarden. Het aanleren van gedrag en in combinatie met Endorfine en Adrenaline.

Nee, wij zijn het niet eens met elkaar.

Maar dit betekent niet, dat mijn stof niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:04

Anoniem schreef:
Allemaal mooit geschreven maar soms moet je de grens toch een beejte opzoeken om een stap naar voor te kunnen maken. Natuurlijk mag je die grens nooit overheen gaan.
En verder ben ik het eigenlijk niet eens met bovenstaande. Als ik mijn paard in behoorlijke verzameling rondrijd en hij in superconcentratie is, is het de bedoeling dat hij op de kleinste hulpen reageert. Als er dan ineens een stoel omvalt of iets dergelijks dat geeft dat een schrikreactie want het paard is zo gefocussed en geconcentreerd op mij en mijn hulpen dat als er elders iets gebeurt hij hij zijn concentratie komt.
Het is dan niet zo dat hij groot schrikt maar ik voel door het lichaam een reactie komen, of hij zet een pas opzij of komt een pasje terug in tempo.
Ik weet nog wel dat Rembrand van Nicole Uphoff zo'n paard was. Als er een fotocamera klikte schrok het paard. Zoek maar eens een filmpje van Nicole en Rembrand.

Ik ben het hier mee eens, maar zal wel weer vast zitten in mijn gedachtenpatroon.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:08

Als ik zeer aandachtig een boek zit te lezen is mijn adrenaline niveau ook niet hoog.
Toch zou ik dan meer schrikken van een onverwachte gebeurtenis dan wanneer ik gewoon een kopje thee aan het drinken was.
Je gedachten zijn dan gewoon op 1 punt gefocussed.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:12

Maar dat van een paard is toch zeker niet hetzelfde als van een mens?

Een paard is toch in beweging? Die doet toch wat van hem gevraagd wordt?

Dat is met het lezen van een boek toch heel anders?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 10:17

Waar het hier om gaat is dat bij het paard de schrikreacties geaccentueerd/verheftigd worden door het feit dat er adrenaline aangemaakt wordt doordat het paard of overvraagd wordt of niet in een staat van losgelatenheid gebracht is.
De staat van losgelatenheid wordt gekenmerkt door het loslaten van de rugspieren onder het zadel en het uitwaaieren van de schoft.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:21

Maar adrenaline/endorfine is toch iets heel anders dat opperste concentratie? Een paard wat goed over de rug gereden wordt, maakt endorfine aan, maar kan uiterst geconcentreerd zijn en dus ook 'een schokje' geven van iets kleins zoals een stoel die wordt verplaatst. (vergelijkbaar met dat boek wat je aan het lezen bent en iemand komt binnen: je schrikt ff, maar dan zakt snel weer af)

Een paard wat zijn hoofd omhoog gooit of zijn rug hol maakt, maakt adrenaline aan (de rugwervel punten komen tegen elkaar aan, paard in opperste staat van alertheid). Als er dan iets is waar ie van schrikt, zal ie ook meteen ervandoor vluchten of minstens een grote sprong opzij maken. (vergelijkbaar met in huis rondlopen zoeken naar een inbreker en iemand zien: Je hart bonst na tien minuten nog in de keel..)

Die twee zijn toch wel een wezelijk verschil..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:22

Pocca_Locca schreef:
Leuk idee toch!!? Hihi,
Bokt's live stream B-)

Yup, ben geheel voor: live gereden clinic van s.man *\o/*
Regel ik het audiodeel, zodat een ieder hem kan verstaan en zorg ook voor livestream internet kanaal.

Gewoon doen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:24

maralyn schreef:

Ja en nee.
Een paard houdt normaal zijn omgeving in de gaten.
Als hij zich concentreerd op wat anders dan ziet hij die kat niet zo snel aankomen als dat hij anders zou doen.

Als ze staan te dromen is dat gewoon precies hetzelfde. Dan kunnen ze zich helemaal het schompes schrikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:26

Sizzle schreef:
maralyn schreef:

Ja en nee.
Een paard houdt normaal zijn omgeving in de gaten.
Als hij zich concentreerd op wat anders dan ziet hij die kat niet zo snel aankomen als dat hij anders zou doen.

Als ze staan te dromen is dat gewoon precies hetzelfde. Dan kunnen ze zich helemaal het schompes schrikken.

Precies: ik zet zomers mijn stoeltje weleens bij de wei om naar mijn paardjes te kijken en genieten. Soms zijn ze lekker aan het grazen en in eens gebeurt er iets waardoor ze schrikken en de benen nemen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 10:29

Marocje schreef:
Maar adrenaline/endorfine is toch iets heel anders dat opperste concentratie? Een paard wat goed over de rug gereden wordt, maakt endorfine aan, maar kan uiterst geconcentreerd zijn en dus ook 'een schokje' geven van iets kleins zoals een stoel die wordt verplaatst. (vergelijkbaar met dat boek wat je aan het lezen bent en iemand komt binnen: je schrikt ff, maar dan zakt snel weer af)

Een paard wat zijn hoofd omhoog gooit of zijn rug hol maakt, maakt adrenaline aan (de rugwervel punten komen tegen elkaar aan, paard in opperste staat van alertheid). Als er dan iets is waar ie van schrikt, zal ie ook meteen ervandoor vluchten of minstens een grote sprong opzij maken. (vergelijkbaar met in huis rondlopen zoeken naar een inbreker en iemand zien: Je hart bonst na tien minuten nog in de keel..)

De "truc" in de moderne dressuur is het om het paard in die opperste staat van alertheid te brengen en vervolgens door het toepassen van bepaalde technieken het paard zodanig te dresseren/onderwerpen dat het nog te berijden is.

Paarden zijn van nature dieren die snel schrikken en altijd alert zijn op bedreiging.
Wanneer ze in een staat van losgelatenheid verkeren dan zullen ze op dit soort dingen veel en veel rustiger reageren.
Zodanig dat je er nauwelijks iets van merkt.
Met een goed opgeleid paard kun je aan een lang teugeltje de kermis over. (zie je het beeld?)
Een goed opgeleid paard is kalm en levendig. Het neemt alles waar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:31

*kruipt onder mee lees steen vandaan*
Anoniem schreef:

Bij een mens in een prettige concentratie: je hoort die stoel niet eens omvallen.
...of misschien wel, maar het is totaal onbelangrijk. Er komt dan ook geen reactie.

Voor een schrikdier met een wat beperkter vermogen tot concentratie geldt wellicht
Citaat:
[/quote]
...klinkt als: "de informatie komt binnen, kleine reactie, maar te onbelangrijk om echt op te reageren".
Een schrikdier dat een verdacht geluid hoort, springt opzij. (En daar heeft het dier groot gelijk aan en ten dele in het ook gewoon instinct.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:33

De reactie wordt minder heftig als ze meer in staat van ontspanning zijn Simpelman? Klinkt logisch, maar waarom reageren mijn paardjes dan bijvoorbeeld best heftig op iets wat buiten de wei gebeurt (een scooter die langs knettert, een klapperend karretje achter een auto, een groep jongeren die luidkeels zingend langsfietst etc). Duurt niet lang hoor, zodra het stil is, gaan ze weer met de kop naar de grond......

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:34

Simpelman schreef:
Marocje schreef:

De "truc" in de moderne dressuur is het om het paard in die opperste staat van alertheid te brengen en vervolgens door het toepassen van bepaalde technieken het paard zodanig te dresseren/onderwerpen dat het nog te berijden is.

Paarden zijn van nature dieren die snel schrikken en altijd alert zijn op bedreiging.
Wanneer ze in een staat van losgelatenheid verkeren dan zullen ze op dit soort dingen veel en veel rustiger reageren.
Zodanig dat je er nauwelijks iets van merkt.
Met een goed opgeleid paard kun je aan een lang teugeltje de kermis over. (zie je het beeld?)
Een goed opgeleid paard is kalm en levendig. Het neemt alles waar.

KLopt, zo zie ik het dus ook.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:36

Omdat het toch vluchtdieren blijven denk maar zo.

Maar dat n paard t doet om maar niet te hoeven werken. Vind ik te kortzichtig...
Want een paard denkt daar niet over na.

Zoals simpelman schreef. Zo zie ik dat ook.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 10:38

Picasso schreef:
De reactie wordt minder heftig als ze meer in staat van ontspanning zijn Simpelman?
Klinkt logisch, maar waarom reageren mijn paardjes dan bijvoorbeeld best heftig op iets wat buiten de wei gebeurt (een scooter die langs knettert, een klapperend karretje achter een auto, een groep jongeren die luidkeels zingend langsfietst etc).
Duurt niet lang hoor, zodra het stil is, gaan ze weer met de kop naar de grond......

Ze zijn niet in een staat van losgelatenheid, kuddegedrag, het ontbreken van het goede voorbeeld van zijn wijzere koppelgenoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:46

Simpelman schreef:
Picasso schreef:
De reactie wordt minder heftig als ze meer in staat van ontspanning zijn Simpelman?
Klinkt logisch, maar waarom reageren mijn paardjes dan bijvoorbeeld best heftig op iets wat buiten de wei gebeurt (een scooter die langs knettert, een klapperend karretje achter een auto, een groep jongeren die luidkeels zingend langsfietst etc).
Duurt niet lang hoor, zodra het stil is, gaan ze weer met de kop naar de grond......

Ze zijn niet in een staat van losgelatenheid, kuddegedrag, het ontbreken van het goede voorbeeld van zijn wijzere koppelgenoot.

Kan het ook gewoon zijn dat paarden nou eenmaal schrikken van dingen en daarna weer overgaan tot de orde van de dag? Dat het gewoon zo is dat een paard een vluchtdier is die op een bepaalde manier reageert; gevaar = vluchten.... Zodra ze zien dat er niks aan de hand is, ze weer overgaan tot de orde van de dag = grazen op dat moment. Als ik naar ze kijk als ze aan het grazen zijn, zijn ze ontspannen: zachtjes briesen, eten, vliegjes wegslaan met staart.... tevreden, totdat er iets onverwachts gebeurt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 10:50

Toch wordt in een dressuurproef gevraagd dat een paard netjes zijn figuren toont, ongeacht het buitengebeuren.
Dat kan je alleen maar vragen wanneer dat praktisch inderdaad mogelijk is.
Het is mogelijk.

Een paard moet geleerd worden om te gaan met zijn instinctieve reacties, net als wijzelf.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:06

Kan iemand mij dan verklaren dat als ik in de buitenbak rij en mijn paard los en ontspannen aanvoelt en ik haar richting een bepaalde hoek achterin de bak stuur dat mijn ontspanning foetsie is..Dus we gaan eigenlijk van een heerlijke endorfine modus naar in een paar seconden de adrenaline modus! Niemand maar dan ook niemand kan me met dit probleem helpen!!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:11

Als ik mijn paarden zo fijn aan het lopen heb, dat zowel ik als mijn paard helemaal gefocussed zijn, dan zitten we als het ware in een bubbel. Ik neem de omgeving haast niet meer waar en mijn paarden schrikken nergens van. Een super gevoel. En dan heb ik het niet dus alleen over wat wijken of eens wat achterwaarts, maar ook het moeilijkere werk wat een super inspanning van mijn paard vraagt. Maar goed, het lukt mij ook niet altijd om zo te rijden, maar het is wel een mooi iets om naar te streven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:20

Als een paard van nature in ontspannen staat niet zou schrikken dan is dus schriktraining sowieso onzin?
Een wild paard in een stabiele groep dat in zijn ultiem gelukkige staat is schrikt niet als er ineens een paraplu voor zijn neus uitgeklapt wordt?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:22

Dat zeg ik toch niet? :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:22

Bij mijn ene paardje werkt het wel zo, dat als ik aan het rijden ben en hij schrikt; ik 'instinctief' :D de ontspanning weer opzoek door hem rustig door te rijden om hem zo te zeggen dat het niet zo spannend is als hij denkt; neem de leiding. De andere moet kijken wat er aan de hand is; wordt daarna weer rustig. Neemt niet weg dat ze beide schrikken soms. En ik denk dat je dat nooit helemaal kan voorkomen, het zijn paarden. Die denken niet in oorzaak en gevolg, maar in reageren op het moment. En natuurlijk wanneer ze meer gezien en ervaren hebben zullen ze wennen aan bepaalde dingen, maar het instinct gaat er nooit helemaal uit..... Je zult ze misschien evenwichtiger krijgen (per paard op een verschillende manier) maar het blijven paarden en geen mensen.