Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:52

Professor schreef:
Moll schreef:
het gaat om balans/evenwicht, en basis , tuurlijk is het basis, maar hetmoet dan als nog goed worden aan geleerd en worden uit gevoerd, een oefening of gang rijden die niet goed is en daar in door rijden is alleen maar verkeerde bevestiging van fouten

Dit is voor mij een vreemd iets balans????
De ruiter dient in een goede balans te zitten, en het paard willen wij in een evenwicht op de achterhand hebben.
Daarom vind ik wat u hier schrijft zeer zeer verwarrend.

ja ja dat weet ik,vandaar dat ik er direct voor u hoogts persoonlijk evenwicht achter zet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:53

Professor schreef:
Moll schreef:
de aanleuning moet voor dat men uberhaubt echt oefeningen gaat rijden van die aard zijn dat deze cortroleerbaar en corigeerbaar is.

Dit is al besproken, leest u eens terug wat er beschreven is over het vervolmaken van de Schwung van het paard.

ik heb gelezen ik bevestig allen wat ik vind daar in, meer niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:53

Moll schreef:
dus als diet gezien word en toch door word gereden gaat het paard leren dat dit het gevraagd word en word er dus een fout bevestigt.

Wie schrijft hier of zegt hier dat men dat niet corrigeert???
Men corrigeert toch altijd de "fouten" die in een oefening gemaakt worden, snap u niet helemaal.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:54

quadripes schreef:
nee het gaat erom dat het paard niet vanaf het begin af aan op de juiste manier in de houding is gereden en dan krijg je dit soort fouten in oefeningen.

natuurlijk kun je dat dan met oefeningen herstellen, maar ik zou ook eens letten op de juiste manier van aanleuning verkrijgen, want volgens mij is dat de fout. en is de rest een symptoom

Ik denk meer dat het te maken heeft met groei (overbouwd) en het ontbreken van kracht.
De aanleuning is goed wanneer ik dit soort oefening ga rijden.

Moll

Professor schreef:
Moll schreef:
dus als diet gezien word en toch door word gereden gaat het paard leren dat dit het gevraagd word en word er dus een fout bevestigt.

Wie schrijft hier of zegt hier dat men dat niet corrigeert???
Men corrigeert toch altijd de "fouten" die in een oefening gemaakt worden, snap u niet helemaal.

neen dat is duidelijk, de vraag was of men door rijd in uitgestrekte draf als het paard achter wijdbening gaat, en daar was dus antwoord nee, omdat......................

quadripes

ja maar als een paard op de voorhand gaat, zodat het wijd moet gaan om het evenwicht te behouden, is het uitgangspunt niet ok. de aanleuning komt dan niet werkelijk van achteruit. anders zou dit toch 'corrigeerbaar' moeten zijn.

als een paard op de juiste manier in de aanleuning gaat, ligt het evenwicht al meer gelijk verdeeld - ook in de arbeidstempi. als je vandaaruit start met een verruiming, zal het paard goed moeten starten.

dat het dan de verruiming slechts enkele passen volhoudt, is niet belangrijk. dat kun je eenvoudig oplossen door niet teveel passen te vragen.

en daar heeft overbouwd zijn niets mee te maken.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 18-04-11 13:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Professor

Moll schreef:

Alleen u doet dat zo onduidelijk en vreemd dat u alles door elkaar haalt.
Daarom vind ik het nog steeds onduidelijk zeer onduidelijk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:56

quadripes schreef:
ja maar als een paard op de voorhand gaat, zodat het wijd moet gaan om het evenwicht te behouden, is het uitgangspunt niet ok. de aanleuning komt dan niet werkelijk van achteruit. anders zou dit toch 'corrigeerbaar' moeten zijn.

als een paard op de juiste manier in de aanleuning gaat, ligt het evenwicht al meer gelijk verdeeld. als je vandaaruit start met een verruiming, zal het paard goed moeten starten.

dat het dan de verruiming slechts enkele passen volhoudt, is niet belangrijk. dat kun je eenvoudig oplossen door niet teveel passen te vragen.

en daar heeft overbouwd zijn niets meer te maken.

dus stopt men alvoords de fout optreed, en het paard zijn evenwicht verliest( voor de professor) , dus rijd men niet door in de fout.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:56

Moll schreef:
neen dat is duidelijk, de vraag was of men door rijd in uitgestrekte draf als het paard achter wijdbening gaat, en daar was dus antwoord nee, omdat......................

Mijnheer Moll, men heeft dit al besproken men gaat uitstrekken, dus voorwaarts rijden dat en dan weer veranderd men het Tempi, u heeft werkelijk niet gelezen hoe en wat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:57

Professor schreef:
Moll schreef:

Alleen u doet dat zo onduidelijk en vreemd dat u alles door elkaar haalt.
Daarom vind ik het nog steeds onduidelijk zeer onduidelijk.

spijtig, naar mijn beleving ben ik heel duidelijk, helaas vind u van niet dit kan gebeuren, weet niet hoe ik het anders voor u kan verwoorden dan zo.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:57

de fout ligt niet aan de oefening, die fout moet ergens anders opgelost worden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:58

Citaat:
Moll:dus stopt men alvoords de fout optreed, en het paard zijn evenwicht verliest( voor de professor) , dus rijd men niet door in de fout.

U draaft door, u leest niet sorry maar u vergaloppeerd u nu.

Zooist

Ik rijd ook niet door Moll ;)
Was enkel nieuwsgierig naar de verschillende inzichten.

Het is ook niet in de eerste passen quadripes, het is pas als het paard tot het uiterste gaat verruimen.
De aanleuning is op dat moment hetzelfde. Er verandert niks, alleen de passen worden vergroot tot het uiterste. Niet versnel, niet hangen, niet zakken met hoofd hals, schoft blijft omhoog.

Moll

Professor schreef:
Moll schreef:

Mijnheer Moll, men heeft dit al besproken men gaat uitstrekken, dus voorwaarts rijden dat en dan weer veranderd men het Tempi, u heeft werkelijk niet gelezen hoe en wat.

Tuurlijk veranderd men weer in tempi, het ging om een vraag mijn heer Professor, die u waarschijnlijk over het hoofd heeft gezien, en dus niet gelezen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:02

Moll schreef:

Nee mijnheer Moll, ik heb niets over het hoofd gezien of gelezen, u had even oogkleppen op, zag alleen maar dat.
En uw mening die delen wij niet dus andere topic deelnemers ook niet, het weer rechtuitrijden na een SB, bij paarden die breed gaan.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:04

mijns inziens wordt het paard niet vanuit een correcte relatieve oprichting de uitgestrekte draf in gereden. de aanleuning komt niet van achteruit en het hoofd zit in een soort van opgerichte houding, waardoor de beweging niet door het lijf kan swingen.

paard moet dus gaan compenseren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:04

Professor schreef:
Moll schreef:

Nee mijnheer Moll, ik heb niets over het hoofd gezien of gelezen, u had even oogkleppen op, zag alleen maar dat.
En uw mening die delen wij niet dus andere topic deelnemers ook niet, het weer rechtuitrijden na een SB, bij paarden die breed gaan.

ziet u daar zit de fout dat heb ik niet gezegt.
ik zie het probleem niet om van uit SB weer de voor hand weer terug te zetten op de hoefslag, en een paard wat breed, duys wijdbenig gaat lopen in uitgestrekte draf moet men niet door rijden.
o nu zijn we er weer.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:05

quadripes schreef:
mijns inziens wordt het paard niet vanuit een correcte relatieve oprichting de uitgestrekte draf in gereden. de aanleuning komt niet van achteruit en het hoofd zit in een soort van opgerichte houding, waardoor de beweging niet door het lijf kan swingen.

paard moet dus gaan compenseren.

Dat is onjuist. Maar ik vroeg om oefeningen.... en die heb ik inmiddels.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:08

nou zooist, ik heb een draver gereden die dit deed in de arbeidsdraf. zodra ze iets uit evenwicht was, hup daar ging ze weer. probleem was opgelost als je dier maar op de juiste manier in de houding reed. denk er eens over na ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:14

quadripes schreef:
nou zooist, ik heb een draver gereden die dit deed in de arbeidsdraf. zodra ze iets uit evenwicht was, hup daar ging ze weer. probleem was opgelost als je dier maar op de juiste manier in de houding reed. denk er eens over na ;)

Wat is "de houding"?

Vind het een beetje naar klinken? :o

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:16

Citaat:
Moll:ziet u daar zit de fout dat heb ik niet gezegt.
ik zie het probleem niet om van uit SB weer de voor hand weer terug te zetten op de hoefslag, en een paard wat breed, duys wijdbenig gaat lopen in uitgestrekte draf moet men niet door rijden.
o nu zijn we er weer.

Dus u heeft het nog niet begrepen, dat men die paarden vanuit de SB dan uitstrekt en direct daarna weer verkort in de draf.
U provoceert het paard weer op de voorhand te komen om vanuit SB het paard rechtuit in de uitgestrekte draf te rijden, waar ik dus wel een groot bezwaar tegen heb en ik niet alleen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:16

Zooist schreef:
Wat is "de houding"?

Vind het een beetje naar klinken? :o

Het heet in de houding.
Dat is een grondbegrip.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:18

daar hebben we het eerder al over gehad: durchs Genick op zijn Duits. de gebruikshouding, dressuurhouding enz. aanleuning komt van achteruit, van het paard. de ruiter stelt het paard door nek en kaak, in samenwerking met zit en beenhulpen. zo kan het paard op de juiste manier ondertreden en stel je het direct in het benodigde rijkunstige evenwicht. de hals blijft hierbij buiten schot, zodat het paard naar gelang de graad van africhting de bijbehorende relatieve oprichting kan laten zien. dat komt dus nadrukkelijk niet van de ruiter.

op die manier gaat het paard vanzelf in evenwicht, is het bevattelijk voor de hulpen en gaat het gedragen en met impuls door de baan. op deze wijze laat het zich gymnastiseren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:19

Wanneer het paard niet in de houding is, dan word het ook niet gereden, maar men hobbelt erop. *\o/*

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:20

Professor schreef:
Citaat:
Moll:ziet u daar zit de fout dat heb ik niet gezegt.
o nu zijn we er weer.

Dus u heeft het nog niet begrepen, dat men die paarden vanuit de SB dan uitstrekt en direct daarna weer verkort in de draf.
U provoceert het paard weer op de voorhand te komen om vanuit SB het paard rechtuit in de uitgestrekte draf te rijden, waar ik dus wel een groot bezwaar tegen heb en ik niet alleen.

u neemt dingen aan, want dat heb ik nergens gezegt, en daar ging het namelijk niet om, maar geef mij maar een euro, dan geef ik u gelijk.