Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:04

Schriktraining part ll :D
Verder gegaan met het plastic tasje. Zaterdag vond ie het wel best dat er van een afstandje mee gezwaaid werd, maar aanraken was nog niet je van het. Dus het tasje omgetoverd in een target.. Had ie zo door natuurlijk! Tasje was ineens leuk en werd aan het einde van de training door hem zelfweer uit de emmer gehaald.

Oohh waarom heb ik dit niet eerder gedaan :')

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:15

Starbreeze schreef:
Verder gegaan met het plastic tasje. Zaterdag vond ie het wel best dat er van een afstandje mee gezwaaid werd, maar aanraken was nog niet je van het. Dus het tasje omgetoverd in een target.. Had ie zo door natuurlijk! Tasje was ineens leuk en werd aan het einde van de training door hem zelfweer uit de emmer gehaald.

*vind ik leuk*

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:17

SarahIlse schreef:
Vraagje; dacht iets voorbij te zien schieten over mesotherapie hierboven. Ik heb net een aanbod van iemand (leerling in opleiding) gekregen voor een behandeling in Cranio Sacraal Therapie. Het lijkt mij een mooi iets en ben benieuwd of een van jullie toevalling ervaring(en) heeft met Cranio Sacraal Therapie? Het komt ons ook mooi uit, omdat Ilse wat last lijkt te hebben van haar heup of iets in die richting zoals hier eerder beschreven.
.

Ja, mijn pony heeft een maand of vier geleden een behandeling gehad. Ik vond het erg interessant, en mijn pony erg lekker. Hij is ook erg vooruit gegaan, maar dat is ook een combi van weet ik. Zoals het longeren, WADH.. Het was ook erg fijn om te horen waar mijn pony vast zat, of moeite mee had. Dat was ook veelal een bevestiging, maar daarna kan je wel veel gerichter trainen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:28

Starbreeze schreef:

Ha ha, gewoon omdat je het niet nodig had! Nu wel!
Ik had het al nodig, rij op straat, komen ze gewoon met wapperende plastic tasjes langs fietsen of met een grijze roodstaart voorop de fiets (ja een echte...) of met andere idiotigheid langs rijden.

StarbreezeJarig

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:42

Het is ook echt leuk om te doen, hij vind het zó leuk om iets uit te voeren voor je. Echt een blije is het dan :))

Ga dit eens uitbreiden met zeil waar hij overheen en onderdoor moet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:01

SarahIlse schreef:
Gaat hard hier! :D

Welkom Pien! :)

En wat een lekker koppie heeft jouw blondine Murosch! :D

Vraagje; dacht iets voorbij te zien schieten over mesotherapie hierboven. Ik heb net een aanbod van iemand (leerling in opleiding) gekregen voor een behandeling in Cranio Sacraal Therapie. Het lijkt mij een mooi iets en ben benieuwd of een van jullie toevalling ervaring(en) heeft met Cranio Sacraal Therapie? Het komt ons ook mooi uit, omdat Ilse wat last lijkt te hebben van haar heup of iets in die richting zoals hier eerder beschreven.

EDIT: Ik blijf in principe er altijd gewoon op zitten in spannende situaties, ze is meer van "we staan erbij en kijken ernaar". Ze is introvert. Links of rechts ben ik nog niet over uit. Ik stap wel af als ik echt voel dat ze er anders met 100 km/h vandoor gaat. Als ik er dan af ga blijft ze gewoon staan kijken.

Ja toevallig wel.

Was een paard, en die leek atactisch. Arm dier stond te shaken in het land.
Ineens kwam er ook nog een stok en stok kreupel uit het land.
At moeilijk, kwam ook moeilijk aan.

Wat is dat dier onwijs opgeknapt hierdoor.
Shaken is minder. Samen met een andere hoefsmid, kreupelheid over. En dier begint ook te groeien.

Heel bijzonder om te zien en dat het ook echt werkt.
Ik was erg sceptisch, tot ik het zag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:17

Starbreeze schreef:
Het is ook echt leuk om te doen, hij vind het zó leuk om iets uit te voeren voor je. Echt een blije is het dan :))

Ga dit eens uitbreiden met zeil waar hij overheen en onderdoor moet.

Daar moet je niet te moeilijk over doen..
Kent die van jou een deken?
Dit is gewoon een andere deken.....
Dat is hoe je het aan moet vliegen, niets eng ding, gewoon deken..
En onder deken kan je staan en sta je ook wel eens op. (wat dan normaal weer niet de bedoeling is)

Wat ook leuk is vuilniszak vol halve liter flesjes sparen en die op een dekzeil gooien en daar overheen met je paard. :+

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:22

Ohja, wel een goeie voor mijn eigen mind set.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:27

Starbreeze schreef:
Ohja, wel een goeie voor mijn eigen mind set.

Soms bedenken wij de spoken en projecteren ze op ons paard ;) soms niet dan ziet het paar spoken die er gewoon niet zijn en dan denk je zucht...... en gaat ermee aan de slag.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:29

Simpelman schreef:
Peetstap schreef:
S.man alhier doet niets anders als royale lezingen houden uit het verleden, we hebben nog nooit wat actueels mogen zien van zijn werk.

Ben jij dan al iemand tegengekomen die niet vanuit het verleden spreekt? ;)

Haha! Feitelijk is drie minuten geleden ook verleden. Het wachten is op een bokker die live vanaf het paard verslag doet... :)*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:43

Als jullie voor de apparatuur zorgen kwek ik wel door te paard.. naast het paard of bij het paard.
Loop ik ook niet meteen 4 blz achter of meer..

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:01

Leuk idee toch!!? Hihi,
Bokt's live stream B-)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:12

Marocje schreef:
Ja, mijn pony heeft een maand of vier geleden een behandeling gehad. Ik vond het erg interessant, en mijn pony erg lekker. Hij is ook erg vooruit gegaan, maar dat is ook een combi van weet ik. Zoals het longeren, WADH.. Het was ook erg fijn om te horen waar mijn pony vast zat, of moeite mee had. Dat was ook veelal een bevestiging, maar daarna kan je wel veel gerichter trainen!

maralyn schreef:
Ja toevallig wel.

Was een paard, en die leek atactisch. Arm dier stond te shaken in het land.
Ineens kwam er ook nog een stok en stok kreupel uit het land.
At moeilijk, kwam ook moeilijk aan.

Wat is dat dier onwijs opgeknapt hierdoor.
Shaken is minder. Samen met een andere hoefsmid, kreupelheid over. En dier begint ook te groeien.

Heel bijzonder om te zien en dat het ook echt werkt.
Ik was erg sceptisch, tot ik het zag.

Dank jullie wel! Ik ben erg benieuwd wat het voor ons kan/gaat doen. Verslag zal ik zeker hier doen t.z.t. :)

Sjolvir schreef:
Daar moet je niet te moeilijk over doen..
Kent die van jou een deken?
Dit is gewoon een andere deken.....
Dat is hoe je het aan moet vliegen, niets eng ding, gewoon deken..
En onder deken kan je staan en sta je ook wel eens op. (wat dan normaal weer niet de bedoeling is)

Wat ook leuk is vuilniszak vol halve liter flesjes sparen en die op een dekzeil gooien en daar overheen met je paard. :+

Als je het zo benoemd klinkt het inderdaad heel logisch. Gewoon een deken, no big deal. :P
Die ga ik eens proberen, ben benieuwd! :D

Update van onze kant: Wij gaan fijn. Ilse ontwikkelt haar spieren steeds beter, al denk ik dat we even een tijdje ieets rustiger aan gaan doen voor haar spieren, volgens mij heeft ze een beetje spierpijn. Al was ze vandaag na het longeren wel mooi soepel en weer lekker los. Afwisseling tussen met chambon en met touwhalster longeren is trouwens erg fijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:45

Ik doe ook wel eens een zijl op een hindernisbalkje en zwaai er dan mee rond :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:50

Sizzle schreef:
Ik doe ook wel eens een zijl op een hindernisbalkje en zwaai er dan mee rond :D

Ik zwaai met alles rond :D !
Paraplu's, zeiltjes, vlaggen, touwen, zwepen met zakken.. soms kijken mijn klanten me aan dat ik denk ze denken dat ze echt bij een gestoorde stal baas zijn terecht gekomen :j :D

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:55

:))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:57

Ze worden er wel mak van :P

Ik stond laatst te poetsen terwijl ze achter die muur een stal aan het afbreken waren (letterlijk ivm restauratie). Dat was tot daar aan toe maar ineens kwam een heel deel van de muur waar mijn paard vlak naast aan vast stond eruit vallen.
Ik zelf schrok me wezeloos.
Beest knipperde even met de ogen en maakte wat hals, meer niet :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:01

vroeger was mijn ene paard ook een verschrikkelijke schrikdoos. Maar dat was gewoon om onder het werk uit te kunnen komen.
Nu rijd ik terwijl ze in het weiland ernaarst aan het jagen zijn. Maaaaaaar, dan moet hij niet in een ikwilnietwerken fase zitten. Ik merk wel dat wanneer ik lekker simpel aan het rijden ben hij eigenlijk nooit schrikt. Maar wanneer ik in verzameling werk en er dus eigenlijk wat meer van mijn paard vraag, het lijntje soms heel dun is. En logisch ook eigenlijk want ik wil dat hij op de kleinste hulpen reageert. En als er dan iets langs de bak gebeurd dan is het niet meer dan logisch dat daar een reactie op komt. Schrikken of opzij springen mag, maar ik wil niet dat hij er dan ook nog eens vandoor gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:10

Dat is inderdaad logisch :j

Als je zelf heel geconcentreert zit te werken en ineens klapt iemand de deur dicht dan is de schrik reactie ook veel groter dan wanneer je gewoon een beetje staat te stofzuigen of zo.
We hebben nogal een kamikaze stalkat die ineens midden in de bak voor je neus kan staan. Als je dan heel geconcentreerd bent en ineens uit het niets loopt hij midden door je volte 10 meter dan vind ik het ook niet raar dat een paard een sprong neemt :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 07:26

Ik geloof niet zo in het schrikken om onder het werk uit te komen.

Áls dat al gebeurd is het oorzaak en gevolg van een beloning die verkeerd is gegaan.

Paarden zijn te stom om daar over na te denkenm die doen enkel dingen om te overleven tenzij aangeleerd.

Net als een bokkend paard waarbij de ruiter valt en stopt.

Komen we weer terug op always quit at the right moment.

Tenzij er pijn in het spel is of ongemak ervaart.

Maar het doen alsof zonder aanleer procedure... dát kan niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 07:35

Wat ook mogelijk is. Is dat het gevraagde te veel spanning oplevert als ontspanning aanspanning.
Het adrenaline en endorfine verhaal.

Ja Daar kunnen paatddn heel heftig op reageren.
Daarom is het zo belangrijl om die balans in deze twee stoffrn te hebben.

Alles heeft een oorzaak. Anders was het geen gevolg

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:33

Juist wanneer ik wat meer van ze vraag dan ontspannen vwnw, zijn ze super op mij gefocused en schrikken ze juist niet. Soms zijn ze zo op mij gefocused dat ze door de omheining heen zouden lopen als ik het niet op tijd in de gaten heb en de noodrem aantrek.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 09:38

Wanneer de zwaarte van het gevraagde toeneemt dan stijgt het adrenalineniveau en wordt een paard steeds alerter op kleine buitengebeurens.
Je kunt dan de druk opvoeren tot overgave of de druk terug nemen tot acceptabel voor het paard.
Schrikken voor iets kleins ontlast het paard van de opgelegde druk er zit dus voor hem een positieve zijde aan het schrikken en alert zijn.
Zijn we hem aan het leren schrikken?

Doe zelf eens pushups met je armen, netjes zoals het hoort, en ga tot je maximum.
Laten we zeggen je haalt er 20X.
Doe nu 6 weken 15X en kijk na 6 weken wat je maximum is, het zal je verassen dat dat toegenomen is, waarschijnlijk 27X.
Door onder het maximum te trainen neemt het vermogen toe.
Er is geen reden het paard tot aan zijn grens te brengen.

In het FEI art 401 staat "de harmonische ontwikkeling", niet tot het maximum gaan is daar één van de aspecten van.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:43

Simpelman schreef:
Wanneer de zwaarte van het gevraagde toeneemt dan stijgt het adrenalineniveau en wordt een paard steeds alerter op kleine buitengebeurens.
Je kunt dan de druk opvoeren tot overgave of de druk terug nemen tot acceptabel voor het paard.
Schrikken voor iets kleins ontlast het paard van de opgelegde druk er zit dus voor hem een positieve zijde aan het schrikken en alert zijn.
Zijn we hem aan het leren schrikken?

.

Dus eigenlijk wat ik ook stuurde?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 09:44

yep!
We waren samen over hetzelfde aan het schrijven.