Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:12

Zooist schreef:
Rechtuit te sturen dan. Of schouder terugplaatsen op hoefslag.

Dat zou ik zelf niet doen, maar voorwaarts te rijden maar niet de hoefslag volgen.
Voorwaarts is altijd richting hoofd van het paard.
SB kan men ook tot en met de hoek rijden dan hoeft men het paard niet rechtuit te laten gaan, maar het komt automatisch in deze beweging.
Alleen op wedstrijden dient men de voorhand weer terug te brengen op de hoefslag, in de training is dat eigenlijk overbodig.
Laatst bijgewerkt door Professor op 18-04-11 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:14

quadripes schreef:
@zooist: mijn voorzichtige inschatting is dat het paard teveel op de voorhand gaat, waardoor het op deze manier compenseert. dus veel oefeningen rijden die het ondertreden van de achterbenen bevorderen en dan speciaal de schouderbinnenwaarts. en het paard op de juiste manier van achteren naar voren rijden, in de houding.

Precies, een paard compenseert door wijd te gaan waar het ontbreekt aan rijkunstig evenwicht. Dus inderdaad rechtrichten bijv. vanuit de schouderbinnenwaarts en daar vanuit voorwaarts rijden met MEDENEMING van dat achterbeen wat geactiveerd werd onder te treden.
Want wat vaak fout gaat, is dat ná de schouderbinnenwaarts de ruiter het binnenachterbeen in de steek laat bij het voorwaarts rijden. Als gevolg daarvan gaat het paard dus alsnóg wijd!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:15

Owkee...

Dus, schouderbinnenwaarts en dan de diagonaal op naar middendraf cq uitgestrekte draf.
En wat te doen wanneer het paard achter wijd wordt? Gewoon doorrijden of terug naar arbeidsdraf en opnieuw?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:15

quadripes schreef:
impuls is de drang naar voren

Schwung is de 'veerkracht' van de beweging

dat kan nooit hetzelfde betekenen ook niet in het Engels.

Ik zeg toch ook niet dat het hetzelfde betekent :?
Swung wordt vaak vervangen (in het skala) voor impuls, in engelstalige landen.
Naar mijn idee is dat niet hetzelfde en is impuls de drang naar voren en swung de veer in de beweging, dus eigenlijk de lengte van het zweefmoment.
Naar aanleiding van de definitie van swung van professor, vroeg ik af wat de officiele definitie is van impuls? Is dat alleen de (mentale) wil om naar voren te gaan?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:18

Een hele fijne oefening hiervoor is dit:
Aan het begin van de lange zijde een volte (6m dus) rijden in schouderbinnenwaarts en daar vanuit door halve baan van hand veranderen in middendraf. Let goed op dat je dat binnenachterbeen meeneemt.
Eerst door halve baan, dat is al moeilijk genoeg.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:18

murphy102 dan heb ik nog een vraag, wat en hoe doet men dat dan met paarden die van zich uit breed gaan????
Dacht dat men die constant voorhand/schoudervoor reed, dat laat ik die doen, dan blijven ze smaller.
Door veel SB en altijd de tendens voorhandvoor te rijden, daardoor "dwingt" men het achterbeen smaller te treden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:19

murphy102 schreef:
Aan het begin van de lange zijde een volte (6m dus) rijden in schouderbinnenwaarts en daar vanuit door halve baan van hand veranderen in middendraf. Let goed op dat je dat binnenachterbeen meeneemt.

Denk dat wij dit allen doen.
Dat is een logische oefening vanuit SB.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:22

sanne83 schreef:
Ik zeg toch ook niet dat het hetzelfde betekent :?
Swung wordt vaak vervangen (in het skala) voor impuls, in engelstalige landen.
Naar mijn idee is dat niet hetzelfde en is impuls de drang naar voren en swung de veer in de beweging, dus eigenlijk de lengte van het zweefmoment.
Naar aanleiding van de definitie van swung van professor, vroeg ik af wat de officiele definitie is van impuls? Is dat alleen de (mentale) wil om naar voren te gaan?

Schwung = geen swung, omdat men dat makkelijk kan verwisselen met swingen.
En Schwung en impuls is ietsjes anders.
Het is ook fout om het Nederlands en het Duitse door elkaar te halen.
Daarom komen de meesten doorelkaar.
Impuls is de voorwaartsdrang van het paard dat in het paard zit, en dat de ruiter ten alle tijden opwekken kan.
Dus een paard moet al impuls hebben wil men hem Schwungvoll kunnen rijden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:36

Professor schreef:
Zooist schreef:
Rechtuit te sturen dan. Of schouder terugplaatsen op hoefslag.

Dat zou ik zelf niet doen, maar voorwaarts te rijden maar niet de hoefslag volgen.
Voorwaarts is altijd richting hoofd van het paard.
SB kan men ook tot en met de hoek rijden dan hoeft men het paard niet rechtuit te laten gaan, maar het komt automatisch in deze beweging.
Alleen op wedstrijden dient men de voorhand weer terug te brengen op de hoefslag, in de training is dat eigenlijk overbodig.

ik persoonlijk zie hier het probleem niet zo van, het is een rechte lijn, die gereden word, al is het op de hoefslag 2e of 3e, of op de diogenaal, het is en blijft een rechte lijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:38

Professor schreef:
murphy102 dan heb ik nog een vraag, wat en hoe doet men dat dan met paarden die van zich uit breed gaan????
Dacht dat men die constant voorhand/schoudervoor reed, dat laat ik die doen, dan blijven ze smaller.
Door veel SB en altijd de tendens voorhandvoor te rijden, daardoor "dwingt" men het achterbeen smaller te treden.

Precies, maar ik begreep dat we het hier vooral hadden over paarden die agv het ontbreken aan rijkunstig evenwicht wijd gaan.

Moll

Zooist schreef:
Owkee...

Dus, schouderbinnenwaarts en dan de diagonaal op naar middendraf cq uitgestrekte draf.
En wat te doen wanneer het paard achter wijd wordt? Gewoon doorrijden of terug naar arbeidsdraf en opnieuw?

ik zou terug gaan,en opnieuw beginnen, omdat iets wat slecht aan geleerd word niet verbeterd door er langer op door te rijden.
correcte oefening proberen uit te voeren is training in mijn optiek, door rijden in een oefening die niet goed uit gevoerd word heeft geen meer waarde

Professor

Citaat:
Moll:
ik persoonlijk zie hier het probleem niet zo van, het is een rechte lijn, die gereden word, al is het op de hoefslag 2e of 3e, of op de diogenaal, het is en blijft een rechte lijn.

Wilt u dit eens verduidelijken?????

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:39

@moll: ja maar het ligt niet aan 'slecht aangeleerd' dit is een probleem van de basis: niet goed van achter naar voren gereden en dat komt dan bij een dergelijke oefening tot uiting.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:40

ik ziehet probleem nietom de voorhand terug te plaatsen en daar van uit midden of uit gestrekte draf te rijden, om dan de diogenaal op te gaan kan ook prima echter hoe dan ook en waar ook gereden in de rij baan het blijft een rechte lijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:41

Professor schreef:
murphy102 schreef:

Denk dat wij dit allen doen.
Dat is een logische oefening vanuit SB.

Er wordt echter te weinig gelet op de juiste uitvoering hiervan, waardoor het niet het beoogde effect geeft, omdat men zijn/haar paard te vaak in de steek laat. En dan bedoel ik dus m.n. de medeneming van dat binnenachterbeen.
U stelt het goed, zo zou het moeten, maar in de praktijk gaat het niet altijd zo, blijkt ook weer uit de reactie/vraag van Zooist.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:42

Citaat:
Moll:
ik zou terug gaan,en opnieuw beginnen, omdat iets wat slecht aan geleerd word niet verbeterd door er langer op door te rijden.
correcte oefening proberen uit te voeren is training in mijn optiek, door rijden in een oefening die niet goed uit gevoerd word heeft geen meer waarde

En waarom heet het dan oefeningen???
SB is een oefening die bijna nooit tot perfectie te rijden is omdat het een oefening is om het paard te gymnastiseren, de schouders los te maken en de achterhand te versterken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:42

quadripes schreef:
@moll: ja maar het ligt niet aan 'slecht aangeleerd' dit is een probleem van de basis: niet goed van achter naar voren gereden en dat komt dan bij een dergelijke oefening tot uiting.

het gaat om balans/evenwicht, en basis , tuurlijk is het basis, maar hetmoet dan als nog goed worden aan geleerd en worden uit gevoerd, een oefening of gang rijden die niet goed is en daar in door rijden is alleen maar verkeerde bevestiging van fouten
Laatst bijgewerkt door Moll op 18-04-11 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:43

Professor schreef:
Citaat:
Moll:

En waarom heet het dan oefeningen???
SB is een oefening die bijna nooit tot perfectie te rijden is omdat het een oefening is om het paard te gymnastiseren, de schouders los te maken en de achterhand te versterken.

dat ben ik geheel met u eens, maar een goed gereden SB, kan men B.V prima de voorhand terug plaatsen om een uitgestrekte draf te rijden, ik zie daar het probleem niet van.

maar een SB rijden wen de achter hand tefgen het schot aan drukken inplaats van de voorhand van de hoefslag af te rijden, en daar in door gaan ids bevestigging van foutief aan leren van een oefening daar draait het om.
Laatst bijgewerkt door Moll op 18-04-11 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:44

nee het gaat erom dat het paard niet vanaf het begin af aan op de juiste manier in de houding is gereden en dan krijg je dit soort fouten in oefeningen.

natuurlijk kun je dat dan met oefeningen herstellen, maar ik zou ook eens letten op de juiste manier van aanleuning verkrijgen, want volgens mij is dat de fout. en is de rest een symptoom

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:46

Citaat:
Moll:
dat ben ik geheel met u eens, maar een goed gereden SB, kan men prima de voorhand terug plaatsen om een uitgestrekte draf te rijden, ik zie daar het probleem niet van.

Dan begrijpt u niet wat het probleem is, wanneer een paard breed gaat.
Bovendien is de verzameling weg door het "rechtuit" stellen en het paard ontwikkeld meer stuwkracht als draagkracht, en men wil bij zulke paarden het paard in het rijtechnischevenwicht houden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:48

Citaat:
Moll:
maar een SB rijden wen de achter hand tefgen het schot aan drukken inplaats van de voorhand van de hoefslag af te rijden, en daar in door gaan ids bevestigging van foutief aan leren van een oefening daar draait het om.

Dat is wat men vaak ziet, maar daar ging het helemaal niet om, wij gaan uit van een technisch goed gereden SB, waar de achterhand rechtuit gaat en de voorbenen kruisen.
En niet een veredeld wijken voor de kuit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:50

Citaat:
quadripes schreef:
nee het gaat erom dat het paard niet vanaf het begin af aan op de juiste manier in de houding is gereden en dan krijg je dit soort fouten in oefeningen.

Ben ik niet met u eens, paarden hebben aanleg voor een bepaalde gangen/tempo, daar in zal het paard makkelijker het gevraagde onderdeel tot uitvoering proberen te brengen, sommige paarden kunnen B.V niet van naturen goed strekken, dan moet men niet door rijden in dat geen wat niet goed is dit bevestigt dat geen juist wat men niet wil.

Citaat:
natuurlijk kun je dat dan met oefeningen herstellen, maar ik zou ook eens letten op de juiste manier van aanleuning verkrijgen, want volgens mij is dat de fout. en is de rest een symptoom

de aanleuning moet voor dat men uberhaubt echt oefeningen gaat rijden van die aard zijn dat deze cortroleerbaar en corigeerbaar is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:50

Moll schreef:
het gaat om balans/evenwicht, en basis , tuurlijk is het basis, maar hetmoet dan als nog goed worden aan geleerd en worden uit gevoerd, een oefening of gang rijden die niet goed is en daar in door rijden is alleen maar verkeerde bevestiging van fouten

Dit is voor mij een vreemd iets balans????
De ruiter dient in een goede balans te zitten, en het paard willen wij in een evenwicht op de achterhand hebben.
Daarom vind ik wat u hier schrijft zeer zeer verwarrend.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:51

Professor schreef:
Citaat:
Moll:

Dat is wat men vaak ziet, maar daar ging het helemaal niet om, wij gaan uit van een technisch goed gereden SB, waar de achterhand rechtuit gaat en de voorbenen kruisen.
En niet een veredeld wijken voor de kuit.

dus als diet gezien word en toch door word gereden gaat het paard leren dat dit het gevraagd word en word er dus een fout bevestigt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:51

Moll schreef:
de aanleuning moet voor dat men uberhaubt echt oefeningen gaat rijden van die aard zijn dat deze cortroleerbaar en corigeerbaar is.

Dit is al besproken, leest u eens terug wat er beschreven is over het vervolmaken van de Schwung van het paard.