Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:32

ik had beide profielen nog nooit bekeken Lachen zijn twee compleet verschillende werelden Lachen en op geen enkele manier te vergelijken........

beiden geven een goed beeld op hun eigen gebied!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:36

Ook f dat van Nadya bekeken, was lang geleden Lachen
Idd niet te vergelijken
Maar vind die beide profielen niet vervelend om te zien Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:40

Ja, klopt, op alle rijfoto's in mijn profiel ben ik aan het inrijden enne... het zijn eigenlijk de beginfoto's:) . Zit niet voor niets nog aan een touwtje bij alles. Haha!
Helaas heb ik nog geen recente rijfoto's, waar ik van baal Boos! , maar ik ben vrijwel altijd alleen met mijn paard bezig (tenzij ik les heb). Moet vriendlief ook even aan zijn arm trekken om weer eens een sessie te komen doen Ja .

KiWiKo, klopt, het zijn twee totaal verschillende werelden, waar ik me van bewust ben. Ik wil ook helemaal niets negatiefs zeggen over Horseyfries, ze is vast uitstekend op haar gebied. Maar ik rij dus bitloos, ga ook aan de (klassieke) dressuur, maar ik MAG de teugels zoals zij rijdt op haar foto's niet zo houden. Lachen
Die moeten wat losser. Lachen
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-06-08 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:41

Het artikel van de vorige pagina beweerd in de inleiding dat de aandoening ook bij dressuurpaarden voorkwam, en verwijst daarvoor naar referentie 1 van Auteur Smith over 11 poloponies met periostitis.
Ik denk niet dat de bitvoering bij poloponies representatief is voor die van de Nederlandse dressuurwestrijdruiter.

Mooi voorbeeldje van verdraaiing van de feiten.
Als het bit echt zo'n martelwerktuig zou zijn dan moet het toch ontzettend eenvoudig zijn om aangetaste paarden te laten zien, aangezien de meerderheid toch nog steeds een bit gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:43

In klasieke dressuur rijden ze toch met een stang Nadya?

En aangenomen teugels hoeft niet te betekenen 300 kg druk erop Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:48

runningkawa schreef:
In klasieke dressuur rijden ze toch met een stang Nadya?

En aangenomen teugels hoeft niet te betekenen 300 kg druk erop Haha!

Nou, mijn instructrice rijdt dressuur zonder stang, hoor, op haar eigen Andalusier. Knipoog
Wel met bitje overigens. Lachen
Ach ja, regeltjes.....

Zij is inmiddels gestopt met wedstrijden en denkt niet het nog op te gaan pakken om diverse redenen, die er hier niet toe doen.
Ik geloof ook niet dat ik van plan ben om heel ver te gaan met dressuur, maar ik ben wel heel erg geinteresseerd wat er uitkomt als we echt aan de slag gaan. Het is allemaal nu nog zo basis op dit moment. Lachen
Eerst maar eens zorgen dat hij zijn lijf wat beter gaat gebruiken en dat is al uitdaging genoeg (ook voor mij). Haha!

Heb je trouwens het boek van Hempfling wel eens gelezen over verzameling aan de losse teugel? Binnenkort heb ik nog een leuke workshop waarin dressuuroefeningen en bitloos rijden gecombineerd gaat worden..... En zo gaan we al doende steeds een stappie verder. Lachen
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-06-08 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:51

Ik bedoel van vroeger uit Lachen

Ik krijg ook les op een ouderwetse manier zal ik maar zeggen, uiteraard ook niet beginnend met een stang Lachen
Belangrijkste in de lessen is de ontspanning het van achteruit goed lopen en het rechtrichten, met zo min mogelijk druk van voren
Dus denk ook wel klassiek?

Vind het namelijk altijd moeilijk om te zeggen wanneer is het klasiek en wanneer niet Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:54

runningkawa schreef:
Ik bedoel van vroeger uit Lachen

Ik krijg ook les op een ouderwetse manier zal ik maar zeggen, uiteraard ook niet beginnend met een stang Lachen
Belangrijkste in de lessen is de ontspanning het van achteruit goed lopen en het rechtrichten, met zo min mogelijk druk van voren
Dus denk ook wel klassiek?

Vind het namelijk altijd moeilijk om te zeggen wanneer is het klasiek en wanneer niet Lachen

Is ook moeilijk, maar ik ervaar de klassieke kant als meer vanuit het paard gericht. Wij beginnen de les altijd met grondwerk en pas na een tijdje ga ik er dan op. Recht richten inderdaad, ontspanning, zorgen dat Sam vanuit de achterhand gaat werken. Dat is best pittig voor hem tijdens het grondwerk, laat staan als je er op zit. Knipoog

Vroeger, die stang, ja, ik weet het. Maar ik richt me meer op de gedachtengang achter de klassieke dressuur i.p.v. die details, die ik toch zelf mag bepalen. Lachen
Geen stang in Sam. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:57

Ook ik krijg les vanuit het paard gericht.
Niet speciaal met grond werk, dat niet.
Maar wel op het paard.
Ook niet de schuld bij het paard leggen, maar kijken waarom iets niet gaat, wat is de oorzaak.
Je kunt gaan vechten, ontspanning weg...wat kun je dan nog? Niks Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:57

anneve schreef:
Het artikel van de vorige pagina beweerd in de inleiding dat de aandoening ook bij dressuurpaarden voorkwam, en verwijst daarvoor naar referentie 1 van Auteur Smith over 11 poloponies met periostitis.
Ik denk niet dat de bitvoering bij poloponies representatief is voor die van de Nederlandse dressuurwestrijdruiter.

Mooi voorbeeldje van verdraaiing van de feiten.
Als het bit echt zo'n martelwerktuig zou zijn dan moet het toch ontzettend eenvoudig zijn om aangetaste paarden te laten zien, aangezien de meerderheid toch nog steeds een bit gebruikt.

Helaas bij jij nu degene die feiten verdraait.

Vertaling van dat betreffende stukje:

De meeste paarden met botvliesontsteking op de onderkaak zijn sportpaarden die met een zwaar en stevig bitcontact worden gereden. Onervaren of overijverige handen kunnen resulteren in schade aan het onderkaakbot. De vaak aangetaste paarden bevatten de volgende categorieën: dressuurpaarden, gangenpaarden, western gereden paarden, renpaarden, jachtpaarden en polo pony's.
Bij "polo pony's" staat een verwijzing naar een referentie waar het gaat om een aandoening bij 11 polo pony's.

In deze veterinaire handleiding schrijft hij dat hij de betreffende behandeling op 76 paarden toegepast had.

Tis maar net wat je lezen wilt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:01

horseyfries schreef:
Aan een stalhalster bevestig je maar één touw over het algemeen en die trek je niet voortdurend recht naar achteren, dat is dus totaal iets anders dan een neusoptoming met teugels aan de zijkanten en meestal ook nog een samensnoerende werking die niet alleen op het neusbeen knijpt, maar ook druk geeft achter de oren en op de kaken.

Ehm Horseyfries, ik trek ook niet voortdurend aan mijn teugels, probeer juist met een licht contact te rijden (net als iedereen neem ik aan?). Als jij dat totaal iets anders vind, hoe rij jij dan? Continu je teugels naar achteren trekkend? Dat suggereer je nu wel...
De hardheid van een bitloos hoofdstel is natuurlijk wel afhankelijk van het materiaal en de dikte, geldt voor bitten net zo. Maar uiteindelijk is het vreemd als een paard wel halsterdruk accepteert, maar geen hoofdsteldruk op dezelfde plaats.

Gemiddeld gesproken zie ik overigens toch veel mensen die behoorlijk wat druk op een stalhalster hebben, in de omgang.

@RK en Nadya, volgens mij zitten jullie best netjes op 1 lijn Haha!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:04

JoviBan: Hij gebruikt ref. 1 om zijn bewering te onderbouwen, en de referentie gaat alleen over poloponies.
Uit dit artikel kan ik niet opmaken dat bij de aangetaste paarden dressuurpaarden zaten; hij omschrijft nl. de chirurgische methode.
Kun jij de geschiedenis van de 76 behandelde paarden uit het artikel halen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:05

runningkawa schreef:
Ook ik krijg les vanuit het paard gericht.
Niet speciaal met grond werk, dat niet.
Maar wel op het paard.
Ook niet de schuld bij het paard leggen, maar kijken waarom iets niet gaat, wat is de oorzaak.
Je kunt gaan vechten, ontspanning weg...wat kun je dan nog? Niks Lachen

Dat klinkt goed, RK, maar ik denk ook dat jij zo met je paarden omgaat. Lachen
Zouden meer mensen eens moeten doen. Knipoog
Vechten, afdwingen is de weg niet, denk ik ook.

IK moet mijn lijf gebruiken (en dat is best zwoegen Bloos ) en we kijken ook goed wanneer Sam iets aanbiedt. Op de grond heb ik hem al een aantal dingen 'uit zichzelf' zien aanbieden, dus er zit echt wel iets in hem, ook al is hij niet echt een dressuurtype paard. Knipoog
Het gaat mij er om dat zijn lijf recht gericht en soepel is, dat hij heel licht wordt op de hulpen en dat ik weet hoe ik mijn lijf het beste gebruik.

Gisteren reed er even een dressuurvriendinnetje op Sam en ze was echt verbaasd dat hij zo licht en sensitief aanvoelde. Ze heeft een ander vriendinnetje van ons geholpen met het inrijden van haar Fjorden en die waren echt ronduit stug (haar woorden, hoor Knipoog ). Overigens heeft Sam ook een stugheid, maar omdat er hard aan gewerkt wordt, valt dat erg mee nu. Maar we zijn er nog lang niet. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:05

Citaat:
die met een zwaar en stevig bitcontact worden gereden

En dat doen ook alle bit rijders....

Over het over 1 kam scheren zeg...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:08

Dat staat er toch helemaal niet? Er staat dat de paarden met die bepaalde medische problemen meestal paarden zijn die met een stevig bitcontact gereden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:09

Dank je Nadya voor het compliment.
Toch schuif ik het compliment door naar mijn instructrices Lachen

Daar heb ik, en gelukkig ook vele andere, het zo geleerd.

En imo ook logisch, iemand in weerstand daar kom je niet doorheen
Niet bij een mens als die zich verzet, die blokt dan, maar dat doet een paard net zo

Proberen te voorkomen Lachen
Wie niet sterk is moet slim zijn...en op kracht redden we het gewoon niet bij een paard...blijft er 1 ander ding over

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:12

Miran schreef:
Gemiddeld gesproken zie ik overigens toch veel mensen die behoorlijk wat druk op een stalhalster hebben, in de omgang.

@RK en Nadya, volgens mij zitten jullie best netjes op 1 lijn Haha!

Ja, denk ook dat RK en ik aardig op 1 lijn zitten, hoor. Knipoog

Ik ben ook met je eens dat veel mensen een behoorlijke druk op een stalhalster hebben in de dagelijkse omgang. Ik heb geleerd dat ik mijn paard juist los moet laten, ook tijdens het grondwerken en het rijden. Er is contact, zeker bij het rijden, tuurlijk. Maar alles heel licht en losjes. Daardoor is Sam nu een paard, dat ALS je hem te strak vast houdt en leidt, hij direct stopt (door teveel druk). Als je de druk dan nog meer op gaat voeren (bv. als mensen zijn halster strak onder het hoofd vasthouden en je gaat er nog eens aan trekken), krijg je enorme weerstand en dan kun je het schudden, hoor. Dan kom je geen stap verder. Haha!
Laat je het halstertouw losjes hangen, loopt hij braaf met je mee, doet braaf zijn grondoefeningen, etc.
Ik vind het ook logisch dat hij stopt, want hij heeft geleerd samen te werken op toch wel een erg vrijwillige basis. Je moet hem gewoon niet 'dwingen'.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:13

Miran schreef:
Dat staat er toch helemaal niet? Er staat dat de paarden met die bepaalde medische problemen meestal paarden zijn die met een stevig bitcontact gereden worden.

Precies.

@anneve: Nogmaals, jij leest wat je lezen wilt. Als hij echt naar slechts 11 polo pony's zou refereren, dan zou hij ook slechts 11 polo pony's behandeld hebben. En dat is dus niet zo. Hij heeft - op moment van schrijven - 76 dressuurpaarden, gangenpaarden, western gereden paarden, renpaarden, jachtpaarden èn polo pony's behandeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:15

runningkawa schreef:

Niet bij een mens als die zich verzet, die blokt dan, maar dat doet een paard net zo

Wie niet sterk is moet slim zijn...en op kracht redden we het gewoon niet bij een paard...blijft er 1 ander ding over

Maar jij bent degene die daar voor open heeft gestaan, toch? Knipoog
Hoeveel mensen met paard denken er nou echt zo? Ze zijn er gelukkig wel, hoor, steeds meer, denk ik wel eens. Lachen

Ik ga trouwens naar mijn paardje toe. Lekker even beetje trainen in het zonnetje. Lachen Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:18

1 quote een zin van hier, niet uit het artikel Lachen
En dat was een preciese quote

Ja het zal best dat paarden met een medische reden deze niet zomaar hebben

Maar dat heb je ook bij recreatie paarden Lachen

Bij het een kan het komen door trekken, bij de ander door het niet leren dragen maar sloffen
(en gelukkig vallen veel mensen ook buiten de groep trekkers en sloffers)

Is het probleem in de mond dan erger dan een ander probleem veroorzaakt door de ruiter?

Zo vind ik het steeds overkomen.... de mond is heilig...dat je de rest verkl**t is niet erg, als je maar uit die mond blijft Verward

Anya

Nadya ik denk oprecht dat je je vergist in het aantal mensen dat zo uit gaat van hun paard.

Je denkt toch niet dat ik met mijn slimme dominante driftigie en lieve amor-afstammelinge ver zou komen met dwang??

Zoe_Simba

Een vrouwtje wat ik ken rijd haar paard met een zowat losse teugel met bit overigens , maar ze kan wel alles met der paard doen het bitje zit er enkel op omdat hij soms zin heeft om van een kikker te schrikken en zei dan wel een goede rem heeft wat dat 't is een doodloper als die schrikt gaat ie ook, ze rijd hem ook wel met halster maar dan moeten er wel andere paarden in de bak zijn.
mischien heb ik ergens een foto...,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:19

Nadya schreef:
runningkawa schreef:

Hoeveel mensen met paard denken er nou echt zo? Ze zijn er gelukkig wel, hoor, steeds meer, denk ik wel eens. Lachen

Ik ga trouwens naar mijn paardje toe. Lekker even beetje trainen in het zonnetje. Lachen Doei!

Dat is zo.
Maar gelukkig ben ik niet de enigste daarin Lachen

Maar mij vallen de trekkers op concours ook altijd meer op, omdat de niet trekkers geruisloos achter je langs lopen Haha!

Veel plezier

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:20

Nadya schreef:

heel erg veel *LOL* maar je moet ze wel willen zien. Ik heb net als kawa altijd al zo leren omgaan met paarden, druk en drammen werkt bij een paard met een beetje karakter dus absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:25

Klopt...bij paarden met wat weinig karakter kun je die dingen flikken..maar niet op een karakter paard...dan lig je zeker weten in het zand.

Terecht overigens Lachen