Mijn opa deed het vroeger wellis
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

randie schreef:Citaat:Ik ga zelf liever een paar stappen terug met een paard wat steigert of ander probleemgedrag vertoont i.p.v. te gaan slaan om mijn zin te krijgen. Je geduld verliezen is sowieso een hele slechte zaak als je met paarden bezig bent!!!
Zit inderdaad wat in maar is niet helemaal waar, een paar stappen terug zie je als....? ik vind aandraven al behoorde de basis. En verder ik verlies niet mijn geduld, ik wil alleen niet nog een keer een verschoven wervel. Dus ik sla niet om mijn zin te krijgen maar om mijn lichaam te sparen en een ritje ziekenhuis..
. Over het algemeen heb ik engelen geduld en zal ik zeker mijn paard niet onnodig straffen

Nadya schreef:Ik ben mijn jonkie aan het inrijden en als hij schrikt en er vandoor gaat, kan er met mij ook van alles gebeuren. Maar daarom straf ik hem nog niet, omdat hij toevallig nog schrikt van iets? Nee, ik doe mijn best zijn zelfvertrouwen met mij op zijn rug ook op te bouwen, net zoals ik destijds naast hem gedaan heb door grondwerk te doen en veel buiten te wandelen. Daarbij besef ik dat er altijd een risico is en dat hij altijd onvoorspelbaar kan reageren. Dat heb je nou eenmaal met (jonge) paarden. Anders was ik wel op bowlen gegaan.
pinuts schreef:nadya: jouwn paard wel, maar als je terugleest kan het voor een ander paard helpen, dus als je je paard kent weet je hoe je het moet oplossen.
. Maar hij IS het wel.....
jori_X schreef:Maar ik vind er nogal een verschil zitten tussen schrikken omdat hij jong is, of een paard dat L springen loopt en onder het werk uit te komen dmv steigeren. Als 1 van mijn paarden schrikken straf ik hem ook niet.
Het probleem was bij mij dat als ik (bijv bij het wijken van de hoefslag af) het hem moeilijker maakte, zadat hij echt wat moest doen, hij zo op de rem ging en direct omhoog kwam. Ik heb dit ook wel op verschillende manieren proberen op te lossen ( vooruit drijven, opzij trekken etc.), maar dit werkte niet. Zodra hij met zn voeten op de grond stond kwam hij zo nog een keer omhoog.
1 tik tussen de oren en hij stond op de grond. Ik gaf been en hij loopt zo weer verder.
) uit wil komen door te steigeren? pinuts schreef:nadya: jouwn paard wel, maar als je terugleest kan het voor een ander paard helpen, dus als je je paard kent weet je hoe je het moet oplossen.
Kiwiko: ieder verliest zijn of haar gedult welleens, dat is menselijk, hoe je ermee omgaat is anders.
Nadya schreef:Vind jij het raar als ik me dan afvraag waarom jouw paard onder 'jouw vraag' aan hem (of 'zijn werk', het is maar hoe je het bekijkt) uit wil komen door te steigeren?
Prima, dat het voor jullie werkte na 1x, maar hoeveel van die paarden doen het niet tig keer en de ruiter maar meppen.
Hoe dan ook, mijn manier van omgang is het niet en al zeker niet met een paard waarmee ik een band heb (bij onbekende paarden is het weer een iets ander verhaal misschien).
pinuts schreef:nadya: Stel je zit op een heel druk paard, hij steigert enorm hoog, luisterd niet naar je zachte benen en dreigt achterover te vallen, niets helpt.. Doe je er dan niet alles aan om jezelf te beschermen? Dus uiteindelijk toch dat tikje te geven?
pinuts schreef:nadya: Stel je zit op een heel druk paard, hij steigert enorm hoog, luisterd niet naar je zachte benen en dreigt achterover te vallen, niets helpt.. Doe je er dan niet alles aan om jezelf te beschermen? Dus uiteindelijk toch dat tikje te geven?
jori_X schreef:Snap dat je misschien denkt dat ik mijn paard overvraag. Mijn paard loopt erg lekker en ontspannen, maar soms als iets van hem vraag wat hij moeilijk vind (maar heus wel kan, ben me daar zeker wel van bewust) dan kan hij wat narrig worden. Eerst trok ik me hier weinig van aan, en reed altijd fluitend door. Maar dit leide dus wel tot steigeren, 1x een tik en het was zo goed als helemaal over. Blijkbaar werkte de zachte aanpak hierbij niet.
. Maar je zegt zelf wel dat als je iets moeilijks aan hem vraagt, hij wel wat narrig kan doen. Dan wil je paard toch iets overbrengen, lijkt mij. Ik zou dan dus niet fluitend door rijden, maar nogmaals, ik kan dat hier vanachter mijn laptop niet echt beoordelen.
pinuts schreef:Dat vraag ik je niet, wat doe je als het gebeurd. Zomaar ineens (je weet dat het beesten zijn) Wat doe je dan? En het dreigt jou als persoon in gevaar te brengen?
Die keer heb ik hem er alleen wel even bijgepakt. Nadya schreef:pinuts schreef:Dat vraag ik je niet, wat doe je als het gebeurd. Zomaar ineens (je weet dat het beesten zijn) Wat doe je dan? En het dreigt jou als persoon in gevaar te brengen?
Als mijn paard ineens zal steigeren, zal hij ergens enorm van schrikken, denk ik. Dan sla ik dus niet, nee, dan probeer ik hem juist weer rustig te krijgen met mijn stem, eventueel met lossere teugel en met mijn focus (ga ik eng denken, dan reageert hij daar heel sterk op) en ik probeer om mijn paard te blijven zitten en niet te vallen. Lijkt mij het enige wat ik kan doen op zo'n moment.
jori_X schreef:Maar volgens mij denk je dat ik iets heel moeilijks vraag aan de paard dat daar nog niet aan toe is. Maar ik weet waar ik en mijn paard staan en wat hij kan. Andere keren doet hij het namelijk wel, maar als hij een keer chagerijnig is en hij er op deze manier onderuit probeert te komen vind ik niet dat ik de fout maak. Wat hij dan doet ik gewoon staken, omdat hij er dan geen zin in heeft.
En ik rij ook niet met zweep hoorDie keer heb ik hem er alleen wel even bijgepakt.
Tiffanyy schreef:Ik vind ten eerste al dat je een paard niet gaat slaan als je er boos op bent, maar als je dan persé moet slaan dan zeker niet tussen de oren! Dan worden ze juist kopschuw is het niet(?) En ookal helpt het goed, niet doen!
jori_X schreef:Snap niet waarom hij dan persee ergens van zal schrikken. Als dat het geval zou zijn, zou ik hem ook geen tik geven idd.
KiWiKo schreef:Als het terugkerend is heeft die ene keer niet geholpen![]()
![]()
Het is allemaal een kwestie van aanvoelen, de ene geef je een draai om zn oren, de andere zeg je "sssst is goed zo"
), maar dan stelde ik hem ook op zn gemak en sloeg ik niet.