Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:50

Uppojono schreef:
Staan met z'n vieren in een groepshok en gaan elke dag even buiten. Elker keer pakken we een andere aan het halster, zodat ze in handen komen en de anderen er los achteraan lopen, welliswaar het stuk naar de wei toe afgezet.

Ik vind dat je de situatie opzoekt zo, je vraagt van een veulen om met een halster netjes achter je aan te lopen terwijl de rest van de vriendjes er richting wei ( stuiterend vul ik even in met dat jonge spul ) achter, voor, naast bij lopen ? Ik zou jou ook bijten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:52

ook dat moet geleerd worden, dat wat er ook gebeurd om je heen, je toch netjes naast het baasje blijft lopen.........

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:55

ben ik met je eens, alleen veulens die nog weinig in handen zijn geweest en dan zo'n uitdaging, ik vind het nogal wat. Je wilt toch ook dat ze wat vertrouwen in je krijgen en als de eerste echte ontmoetingen al ontaarden in een paar klappen, zou ik toch kijken naar een andere manier van buiten zetten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:55

KiWiKo schreef:
ook dat moet geleerd worden, dat wat er ook gebeurd om je heen, je toch netjes naast het baasje blijft lopen.........

Ja OK dan!

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:49

ik heb bijvoorbeeld regelmatig met hengsten gewerkt en denk maar niet dat je altijd met je stem dingen kunt oplossen... Dat testosteron heeft bij die beesten vaak de overmacht en met een tik kun je ze vaak weer terug op aarde halen haha

maar denk nou niet dat ik paarden zomaar sla, alleen als het nodig is en een keer "HÉÉ" wil niet baten, dan krijgen ze wel een tik ja.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:13

Nou, ik durf niet meer hoor Nagelbijten / Gniffelen .
Heb zojuist een shetje dat onder de draad door gekomen was een tik onder haar billetjes gegeven met een bezempje zodat ze weer veilig haar weilandje in ging. Een wandelaarster met moddervet hondje aan een lijntje ging uit haar dak....nou komt de dierenbescherming Koe Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:11

Die arme shet...

Scháám je....
Trouwens, de openbare weg is véél veiliger. En waarom zou je de shet tenslotte leren om in haar weilandje te blijven?

Het is uiteraard wèl goed dat die vrouw haar hondje moddervet mest, zodat ie fijn dood kan gaan aan een hartaanval... en zich beroerd voelt door zijn dichtgeslibde aderen...
Sommige mensen snappen er ook niks van....

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:17

Ja als iets echt niet kan, Dan krijgen ze van mij 1 tik!
en als die iets met rijden doet wat ook niet kan.., krijgt die een beste tik met zweep!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:59

En wat voor dingen zijn dat dan?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:11

Ik durf ook, Ik geef ze een duidelijke tik, en ook een tik over de neus als dat nodig is. !! Ja

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:32

Jeetje heb mijn paard vandaag nog 3 tikken met de zweep gegeven Bloos .
Omdat: Ze ineens heel sterk in de mond was niet meer uit haar draf weg te krijgen.
Of ze ging ineens steigeren omdat ik der wouw stoppen.
Gewoon letterlijk haar eigenzinnetje willen hebben na die 3 tikken op der kont heeft ze het
wel geweten Clown .
eigenschuld dikkebult.
(heb de strijd trouwens wel gewonnen) Tong uitsteken
Ze heeft dit 1 keer eerder gedaan was al 3 maand terug ofso.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:17

garny95 schreef:
Uppojono schreef:
Staan met z'n vieren in een groepshok en gaan elke dag even buiten. Elker keer pakken we een andere aan het halster, zodat ze in handen komen en de anderen er los achteraan lopen, welliswaar het stuk naar de wei toe afgezet.

Ik vind dat je de situatie opzoekt zo, je vraagt van een veulen om met een halster netjes achter je aan te lopen terwijl de rest van de vriendjes er richting wei ( stuiterend vul ik even in met dat jonge spul ) achter, voor, naast bij lopen ? Ik zou jou ook bijten.

Tja, zo slim ben ik ook nog wel om dat niet op die manier te doen. Hoe snel er wel weer niet een oordeel wordt gevormd..!! Deze mietjes lopen niet zo graag mnaar de wei toe. In hun stal is het namelijk heerlijk warm en in de wei krijgen ze blubbervoeten. Dus in plaats van ze uit het hok te jagen, krijgt eentje een halster om en volgt de rest. Helemaal niet stuiterend, rennend, maar uiterst beheerst. Nemen we er geen aan het halster, proberen ze steeds weer terug de stal in te gaan. Mevrouw wil niet lopen, maar is uiterst brutaal. Staat het haar niet, bijt ze. Niet alleen aan het halster, maar ook op stal. Dus krijgt ze een klap.

En als jij mij zou bijten, zou je ook een tik krijgen.. Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:23

Ik vind dat je groot gelijk hebt, Uppojono.
Ze moeten toch leren om netjes mee te lopen, en zoals ik hoor, gaat dat meestal gewoon goed. Maar zeker een paard wat brutaal is, en bijt, moet toch op de plek gezet worden.

Bijten is bij mij ook een tik.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:29

Eerst keek ik wel uit wat ik deed.
Maar nu ze zelfs de mensen die werken op stal omver loopt, wordt ze duidelijk op haar plek gezet. Niet echt slaan met een zweep, maar een harde stem en je hand in een 'sla beweging' helpt ook al.
Ook de hengst hier op stal moet je behoorlijk aanpakken als je niet omgebeukt wilt worden, dus ook die krijg soms een flinke tik over de neus.

Opzich ben ik tegen slaan, maar ik zet ze liever 1 keer op hun plek dat alles weer goed is, dan dat je er jaren mee loopt te klóten. Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:30

en zo is het Danelle! beter een keer goed, dan telkens weer een beetje.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:35

Dat is het ook Kim.

Ik heb een grondige hekel, aan voortdurend die kleine tikjes, waar het paard geen bal van snapt, maar wel chagrijnig en ballorig van wordt.

Liever 1 keer duidelijk op de plek zetten (en niet omdat de ruiter het zat is, maar omdat het paard ongewenst gedrag vertoont) dan steeds moeten corrigeren, omdat je blijkbaar niet duidelijk genoeg kunt communiceren naar het paard toe.

Ik sla eigenlijk heel weinig, heb wel eens geslagen, hoor, maar dan gelijk goed. Paard van iemand die op pension stond op de stal waar ik werkte, probeerde me te slaan, die kreeg een knal terug.

Heeft ie nooit weer gedaan, daarna altijd vriendelijk en lief, en ik heb nooit meer hoeven slaan. Allebei happy Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:40

haha zo heb ik gisteren nog mijn excuses aangeboden aan een paardeneigenaar....

Ik reed het dier naar de kliniek (deze is de enige die ik nog doe, ik heb er echt geen tijd meer voor.... maar deze gaat niet op de wagen als ik er niet bij ben)

Deed ik zijn hoefzak af...... doettie gewoon uithalen naar me, uit reflex geef ik het dier een trap in zn pens (op mijn hakken, want ik kwam rechtstreeks van kantoor)

Maar baasje is wat coulanter zeg maar Lachen Lachen dus ik na mijn trap weer in alle rust verder pruttlene met die zak af doen, en toen ik klaar was........ zei ik tegen haar " sorry hoor, maar dat is zo een reflex....... dat zit er zo gruwelijk ingebakken bij me"

Gelukkig vond ze het niet erg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:54

Dat dat ik het ook niet erg gevonden zou hebben Lachen

Denk dat jij heel goed in kunt schatten bij welke paarden je dat kunt doen, en bij welke paarden een stevige "Nee" al genoeg is... (de paarden bij wie "NEE" genoeg is, halen trouwens ook niet uit, dus is het weer niet nodig)

Wat jij doet, gewoon uit reflex, meteen reageren, en daarna weer gewoon verder gaan is imo ook het beste Lachen

Veel mensen blijven zo gruwelijk lang boos, of geven paard een straf die hij helemaal niet snapt (voor straf NU op stal of hele scheldpartijen, of het arme beest lens slaan).

Dat vind ik dan wel weer zielig... wat leert dat paard er nou van?

Imo moet je DAAR vanuit gaan, niet van je eigen gevoel.
Maar:
- wat wil ik duidelijk maken?
- wat is gedrag wat ik niet wil?
- timing van de tik
- timing van de beloning

Dan moet je denken vanuit het paard (hé, da's weer aardig natural) en niet vanuit jezelf.

Ik denk zomaar stiekum dat jij Toronto héél, héél zelden een tik geeft... denk dat dat helemaal niet nodig is.... Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:03

Boos begrijpt een paard niet Lachen zeker niet boos blijven......... op dat moment zeg je gewoon van "ben jij helemaalbelatafeld!!!" en dan is het over......... dan ga je weer verder met waar je mee bezig was......

Ik word ook nooit boos op een paard, want die innerlijke boosheid vangt het paard wel op...... en daar kunnen ze helemaal niks mee..

Ik heb ook gruwelijk veel moeite met mensen die maar schelden op die dieren....... gewoonweg zo een hele tirade ........ vind ik zo, zo veel zieliger dan gewoon een kattaklop indien nodig..

Torrie, heeft hier en daar wat corrigerends nodig........ maar dat komt omdat hij altijd de grens op blijft zoeken in de hoop dattie verschoven is Lachen Lachen dus eens in het half jaar heb je even een daggie dat hij loopt te kl...violen.

Hij heeft in al die tijd, 1 keer een skup gehad en 3 keer een tik......... een keer een skup van de kraker en 1 keer een knal op zn kop van een bezoeker omdat hij haar hard beet, en twee keer van mij.... een keer omdat hij me voorbij liep bij het wandelen, en een keer omdat hij in al zijn lompigheid mij klem zette tegen de muur Lachen Lachen

ach, tis een lekker ding Lachen MET chinees geschreven gebruiksaanwijzing, schit aan alles is zijn motto Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:10

Lijkt me een leuk paard Lachen

Paard met een geheel eigen mening Lachen hou ik wel van... als ie tenminste niet onbeleefd wordt... Lachen

Ach, een doetje past imo helemaal niet bij je Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:13

hahahah zijn mening telt wel hoor.......... mits hij onbeleefd wordt Lachen Lachen inderdaad Lachen

maar het is me er eentje Lachen Lachen geweldige bok, echt Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:06

Nou het meisje wat niet luisterd naar haar paard doet even een update Duivel

Nadat hij me geprobeert heeft te slaan met opstappen en ik hem dus geslagen Bloos!
Zijn we weer vrienden. Nou ja vrienden, ik ben weer de baas. Dat is hij een poosje bijna geweest. Ik kan het aan van alles merken. Met het rijden is hij veel werkwilliger en enthousiaster. Ook op de grond met het poetsen en zadelen is hij veel meer op mij gericht. Hij let op wat ik doe en waar ik heen ga. Terwijl hij eerder overal zijn aandacht bij had behalve bij mij. Oftewel: Ik heb weer een vrolijk paard op stal die weet waar die aan toe is. Dit werkt vele malen fijner en we hebben samen weer plezier in de omgang rijden. Ik heb Wino weer terug en Wino heeft zijn baas weer terug. Ik ben niet van plan om hem weer baas te laten worden. Dus zo af en toe wat strenger op treden en duidelijker zijn.

Ik was imo niet van plan om hier te posten, omdat ik het gewoon weg niet eens ben met de stelregel dat als je paard iets doet wat niet hoort dat je hem gelijk maar door de medische molen moet slepen en vervolgens de zadelmaker er maar bij moet trekken. Wat dus niet wil zeggen dat ik vindt dat je het er maar bij moet laten. Zadel, gebit en gezondheid moet uiteraard goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:40

KiWiKo schreef:
hahahah zijn mening telt wel hoor.......... mits hij onbeleefd wordt Lachen Lachen inderdaad Lachen

maar het is me er eentje Lachen Lachen geweldige bok, echt Lachen

Lijkt me idd een geweldige bok Lachen

WinBinChes:
Als jij er zeker van bent, dat je paard helemaal in orde is, is er niets mis mee om hem eens op de plek te zetten Lachen

Veel dieren kunnen er slecht tegen als ze niet zeker zijn wie hier nu eigenlijk de leiding heeft... als ze het dan weer weten zijn ze over het algemeen een stuk vrolijker, en veel fijner in de omgang...

Aan de andere kant: altijd slaan bij bv een bok klopt ook niet... het paard kan een goede reden hebben waarom hij zoiets doet, en het kan heel nuttig zijn om erachter te komen wat die reden is Lachen

Leer je ook weer bij Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 00:36

Ja daar heb je zeker gelijk aan. Als een paard continue bokt of trapt zal hij daar zeker wel een reden voor hebben. Hij heeft nu 1 keer naar me getrapt bij het opstappen. Toen heb ik hem even weer op zijn plek gezet. Al had ik dat misschien wel eerder moeten doen, maar dat is achteraf redeneren. Ik laat het iig niet weer zo ver komen. Hij is nu weer een stuk vrolijker en fijner. Ondanks dat ie een klap van me heeft gehad.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:38

Het zijn net kinderen, ze hebben regels nodig en proberen af en toe uit hoe ver ze kunnen gaan Haha!

Die van mij krijgt ook een klap oid als hij dat verdient. Ik pijn = hij pijn Haha! (alhoewel mijn mep hem een stuk minder deert waarschijnlijk Haha! )