Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:11

Jitske_ schreef:
Ik lees hier graag mee, maar stoor me ook aan het 'executieverhoor' van Jasmijn. Respecteer een ander een beetje meer en dring mekaar je eigen regels toch niet zo op: je MOET dit en je MOET dat wanneer je hier wilt posten.

kun je vinden. Ik erger me aan de ellenlange lappen tekst van Lusitana die veel tekst zijn maar weinig concrete inhoud en een discussie die inmiddles behoorlijk concreet en inhoudelijk geworden was aardig verstoort.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:20

Sla je die toch over?

Iemand die op een drammerige manier bepaalt dat zij de regels van het spel bepaald en dat iedereen zich daaraan moet onderwerpen anders mag je hier niet schrijven, vind ik op een negatieve manier de toon bepalen.

Terug on topic

Rien van der Schaft vind ik een hele goede:
Alsjeblieft:

http://www.youtube.com/watch?v=AdYNa-mpFwg

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:22

even een stipje. (sorry.. maar ik krijg geen mails van bokt, en zo kan ik het topic toch nog volgen)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:25

Jitske_ schreef:
Sla je die toch over?

niet als iemand wel de discussie naar zich toe trekt op die manier, precies wat je zelf jasmijn verwijt. Bovendien vind ik het niet netjes als je op een dergelijke in zo'n enorm lang lopende discussie mengt. En anders sla jij die van Jasmijn toch over? Ik vind dat echt zo'n dooddoener, sorry.

On topic:
Ik vond het interview met Rien vd Schaft en een young rider laatst (Hoefslag?) fascinerend. Of dat nu typisch klassiek is weet ik niet, ik vond het ene mooi voorbeeld van goed paard rijden en goed denken over wat je doet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:29

Lielle schreef:
Ik erger me aan de ellenlange lappen tekst van Lusitana die veel tekst zijn maar weinig concrete inhoud en een discussie die inmiddles behoorlijk concreet en inhoudelijk geworden was aardig verstoort.

Dat was ook mijn 'excuus' voor het executieverhoor... Bloos Was misschien wel een beetje flauw van mij Bloos

Maar ik vind het ook getuige van weinig respect voor de medebokkers als je gewoon on-topic vragen die je gesteld worden niet beantwoord.

Kelly_ann schreef:
In dit topic vind ik het juist zo fijn dat dingen uit elkaar geplozen worden en specifiek gemaakt.

Ja, dat vind ik ook. En dan raak dan een beetje geirriteerd als zo'n topic dan zo verstoord wordt. Maar ik zal me weer gedragen goed? Bloos

Esperanza schreef:
Maar wie in de GP is dan een klassiek rijdende ruiter...Zullen we er maar een naam ingooien? Vinden jullie Rini van der Schaft dan een klassiek rijdende ruiter?

Maar wat is dan de definitie van 'klassiek'? Want volgens sommige hier in dit topic hoort wedstrijden rijden dus niet bij een klassieke africhting? Want dan moet je op vaste momenten bepaalde onderdelen laten zien en dan zou het zo kunnen zijn dat je paard er dan niet klaar voor is, en dat is dan slecht voor de opleiding van het paard. En wedstrijden zouden alleen maar gaan om (snelle) prestaties en geld. Dus als je het dan zo bekijkt zou niemand in de wedstrijddressuur 'klassiek' rijden?

Als je het Skala definieert als klassiek, dan zouden wel praktisch alle topdressuurruiters 'klassiek' rijden, hier en daar aangevuld met modernere trainingsmethoden.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:34

Of een klassieker wel of geen wedstrijden rijdt vind ik geen graadmeter.
Je zou immers als klassieker kunnen besluiten om later uit te komen, of een wedstrijd over te slaan, omdat je paard er nog niet klaar voor is.

Wat vinden jullie van het filmpje van Rini?
Persoonlijk zie ik hem liever rijden dan Anky maar dat doet niet ter zake.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:36

jasmijn78 schreef:
Esperanza schreef:
Maar wie in de GP is dan een klassiek rijdende ruiter...Zullen we er maar een naam ingooien? Vinden jullie Rini van der Schaft dan een klassiek rijdende ruiter?

Maar wat is dan de definitie van 'klassiek'? Want volgens sommige hier in dit topic hoort wedstrijden rijden dus niet bij een klassieke africhting? Want dan moet je op vaste momenten bepaalde onderdelen laten zien en dan zou het zo kunnen zijn dat je paard er dan niet klaar voor is, en dat is dan slecht voor de opleiding van het paard. En wedstrijden zouden alleen maar gaan om (snelle) prestaties en geld. Dus als je het dan zo bekijkt zou niemand in de wedstrijddressuur 'klassiek' rijden?

Als je het Skala definieert als klassiek, dan zouden wel praktisch alle topdressuurruiters 'klassiek' rijden, hier en daar aangevuld met modernere trainingsmethoden.

Dat bedoel ik dus ook nu... Kijk Rien is iemand die in mijn ogen heel goed bezig is met zijn paard. Misschien rijdt hij niet zo spectaculai, maar dat is bij hem ondergeschikt aan het proces wat doorloopt doet met zijn paard. Ik denk dat er ook nog veel meer in Madorijke zit.

Maar is dit dan een klassieke ruiter? Of toch modern? Ik vind hem nl niet echt klassiek, maar hij is niet iemand die zijn paard pusht om tot snelle spectakel resultaten te komen. Dan dus toch klassiek? Dat onderscheid werkt imo dus niet. Ik kijk erg grag naar Rini, 100 keer liever als naar Anky.

Als ik daar naar kijk dan heb ik echt het gevoel dat ik wat kan leren...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:41

even een kleine toevoeging, Madorijke is opgeleid en uitgebracht door Madeleine Vrees, die bij Tineke Bartels traint. Filmpje zal ik thuis eens kijken.

Zo vind ik de opmerking die regelmatig gemaakt is nav mijn commentaar op Jerez "Ja maar dat is geen klassiek want een echt klassieke rijder zou dat nooit doen" dus echt onzin. GP is wel duidelijk afgebakend, maar zodra iets niet correct wordt uitgevoerd kan het ineens geen klassiek meer zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:42

Jitske_ schreef:
Wat vinden jullie van het filmpje van Rini?
Persoonlijk zie ik hem liever rijden dan Anky maar dat doet niet ter zake.

De vergelijking met Anky is dan echt een wereld van verschil. Neemt niet weg dat ook hij knap kan rijden. Hij is niet zo spectaculair als Anky, maar is dat dan omdat hij klassiek zou rijden? Of omdat hij gewoon nog niet zo ver is? Wij weten niet waar hij naar streeft. Misschien streeft hij er wel naar net zo spectaculair te rijden?

Maar waar moet je nu IN de ring nu aan herkennen dat een ruiter 'klassiek' rijdt? Daar gaat het om.

Ruiters krijgen het stempel LDR, klassiek, modern whatever omdat men ergens wat over hun manier van trainen heeft gehoord of gelezen. Maar als je dat niet zou weten, hoe zou je dan een 'klassieke' ruiter moeten herkennen in de ring?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:44

Lielle schreef:
Ik vond het interview met Rien vd Schaft en een young rider laatst (Hoefslag?) fascinerend. Of dat nu typisch klassiek is weet ik niet, ik vond het ene mooi voorbeeld van goed paard rijden en goed denken over wat je doet.

Kheb t niet gelezen, maar ken Rien wel. Toch geloof ik niet dat hij een typisch klassieke ruiter is.

Goed nadenken over wat je doet, dat wordt nogal eens onderschat. Op de een of andere manier denken nogal eens wat mensen dat de topsporters alleen maar bezig zijn met geld verdienen, toevallig in dit geval door middel van de sport.

Maar de meeste topsporters zijn serieus bezig met de sport, met als GEVOLG dat ze hoog scoren...niet andersom.

Wel is het mooi als iemand visie heeft en die naar buiten brengt. Leunus van Lieren vind ik daar ook een mooi voorbeeld van. Ook hij is geen klassieker overigens.
Esperanza schreef:
Maar is dit dan een klassieke ruiter? Of toch modern? Ik vind hem nl niet echt klassiek, maar hij is niet iemand die zijn paard pusht om tot snelle spectakel resultaten te komen. Dan dus toch klassiek? Dat onderscheid werkt imo dus niet. Ik kijk erg grag naar Rini, 100 keer liever als naar Anky.

Als ik daar naar kijk dan heb ik echt het gevoel dat ik wat kan leren...

Wie pusht zijn paard dan wél om tot snelle resultaten te komen? Dat vind je misschien terug in de basis, maar op GP niveau valt er weinig meer te 'pushen'. Het moet gewoon voor elkaar zijn om resultaat te kunnen behalen.
Ik zie dat onderscheid dus ook niet...

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:58

Citaat:
Maar waar moet je nu IN de ring nu aan herkennen dat een ruiter 'klassiek' rijdt? Daar gaat het om.

Ik denk wel dat Rien klassiek rijdt.

Misschien herken je dit toch aan: wat meer ontspanning bij het paard, wat meer rust, de indruk die hij wekt dat hij wat minder voor het spectacel gaat en meer de tijd neemt. Dat is wel wat mensen van hem herkennen en wat hier ook genoemd wordt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:01

Opnieuw, als ik dan zie hoe er in Jerez gereden werd, kan ik dat niet onder klassiek vatten (en trouwens ook niet onder goed paard rijden).

Ik kan met zo'n definitie (dat is het ook niet echt) erg weinig. ik vind dat een omschrijving van correct opleiden en paard rijden maar dat is IMO niet voorbehouden aan klassieke dressuur.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:15

Lielle schreef:
Ik kan met zo'n definitie (dat is het ook niet echt) erg weinig. ik vind dat een omschrijving van correct opleiden en paard rijden maar dat is IMO niet voorbehouden aan klassieke dressuur.

Ik denk ook dat je het anders zou moeten definieren. Ook omdat een ´echte´ klassieker volgens mij wedstrijden niet vind passen in zijn wereld. En dus valt Rien daar niet echt onder naar mijn idee. Tegelijkertijd kun je niet van iedere ruiter met gespannen paard zeggen dat het dus maar een moderne ruiter is. En waar ligt dan de scheidslijn?

Wel vind ik de trainingsmethode van Anky niet klassiek (dus modern?) maar is het LDR verhaal niet ook al zou oud als de weg naar Rome? Dus waar blijf je dan? Misschien vind ik het modern als het spectakel belangrijker wordt gevonden als een rijtechnisch correcte uitvoering, maar ik denk dat daar door een moderne ruiter anders naar gekeken wordt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:24

Ik vond deze tekst in een onderschrift van een bokker:

... wanneer je écht klassiek rijdt en blijft rijden, er geen plekje is in de wedstrijdsport. Het is niet of nauwelijks te combineren als je een purist bent...... ( Michel Henriguet)

Dus kennelijk zijn er meer mensen die vinden dat het als klassieker not-done is om wedstrijden te rijden...

Esperanza schreef:
Misschien vind ik het modern als het spectakel belangrijker wordt gevonden als een rijtechnisch correcte uitvoering, maar ik denk dat daar door een moderne ruiter anders naar gekeken wordt.

Ik denk dat er in de 'moderne' dressuur absoluut naar een correcte uitvoering wordt gekeken. Sterker nog; als ik klassieke voorbeelden bekijk die worden aangedragen door 'klassiek' fanaten dan heb ik een beetje het gevoel dat met name de 'klassiekers' hier op bokt een beetje met twee maken meten als het om een correcte uitvoering gaat.

Over spanning, aandribbelen, tactverlies etc. voor een levade oid wordt heel luchtig gedaan, want ja, het is wel een hele moeilijke oefening dus dan mag dat. Maar als Salinero een keer met de staart zwiept, zijn pirouette niet klein genoeg springt oid dan wordt dan wordt de correcte uitvoering wel ineens ter discussie gesteld?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:10

jasmijn78 schreef:
Ik denk dat er in de 'moderne' dressuur absoluut naar een correcte uitvoering wordt gekeken. Sterker nog; als ik klassieke voorbeelden bekijk die worden aangedragen door 'klassiek' fanaten dan heb ik een beetje het gevoel dat met name de 'klassiekers' hier op bokt een beetje met twee maken meten als het om een correcte uitvoering gaat.

Over spanning, aandribbelen, tactverlies etc. voor een levade oid wordt heel luchtig gedaan, want ja, het is wel een hele moeilijke oefening dus dan mag dat. Maar als Salinero een keer met de staart zwiept, zijn pirouette niet klein genoeg springt oid dan wordt dan wordt de correcte uitvoering wel ineens ter discussie gesteld?

Ja, wat mij betreft wel en dit ben ik dus met je eens. Ook een paard met spanning in de klassieke dressuur zoals in die shows vind ik net zo kwalijk. Is ook niet iets waar ik vrolijk van word om naar te kijken. Spanning voor een levade, tja, zou het zonder kunnen eigenlijk? Er moet natuurlijk een kracht explosie geleverd worden en daar moet iets opgebouwd worden... (geen idee eigenlijk) Maar ik heb ook nog geen van die klassieke filmjes gezien waar ik kippevel van krijg.

Maar anderzijds vind ik de verafgoding van Anky soms wel te ver gaan. Natuurlijk is het knap wat zij doet, maar ze staat toch niet op eenzame hoogte qua niveau? En dat lijkt in het punten vaak wel zo. En dat is (denk ik) wat veel mensen in het verkeerde keelgat schiet.

Ik zat in Amsterdam ook op de tribune en heb met verbazing naar de punten zitten kijken. Alleen het halthouden bij binnenkomst wordt al veel hoger beoordeeld als de rest terwijl dat paard niet eens stil staat, dat klopt toch niet? Als ze op andere delen zo goed is maakt ze die punten echt wel weer goed op andere onderdelen. En het halthouden aan het einde werd nog 1,5 punt hoger beoordeeld terwijl het paard wederom niet stil stond. Dat hoort gewoon punten te kosten, of het nou Anky of iemand anders is.

Dat is wat ik een beetje als probleem vind, het staat niet meer in verhouding tot de werkelijke uitvoering, terwijl er andere ruiters zijn met onderdelen (nee, niet de hele proef nee) die aanmerkelijk beter zijn als die van Anky. Als zij een constantere proef neer zet mag ze van mij winnen, maar zwakke onderdelen horen mindere punten te krijgen toch?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:19

Ja, dat vind ik ook, ongeacht je naam. Een eerlijke beoordeling is toch ook wat al jaren als een 'probleem' wordt gezien bij de dressuursport. En dat is ook 1 van de redenen waarom er mensen zijn die niet 'aan dressuur doen' omdat springen veel duidelijker is en objectief beoordeelbaar, ongeacht het type paard dat je rijdt, mooi of lelijk, de (straf)punten spreken voor zich. En dat is zeker een puntje waar 'de dressuur' nog wat van kan leren! Maar, hoe? Dat vind ik erg moeilijk, ik heb geen goede verbetervoorstellen voor een objectievere dressuursport...... Blijft toch in handen van (kundige?) jury!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:25

Het niveau van Anky is toch wel redelijk ongekend vind ik. Het is niet die ene prestatie op zich, maar juist die lange tijd dat zij steeds aan de top weet te blijven met verschillende paarden. Maar ik vind wel dat je nu ziet dat de afstand tussen haar en 'de rest' kleiner wordt. Kijk naar Adelinde Cornelissen; zij kwam op het NK toch heel dicht in de buurt! En misschien had ze er inderdaad wel boven moeten staan.

Op JA vond ik ook dat het verschil tussen Anky en Imke in % veel kleiner had moeten zijn. Maar daarentegen was Anky in Den Bosch duidelijk beter dan de nummers 2, 3 en 4. Isabelle en Imke maakten duidelijk fouten. In Den Bosch was Anky dus wel duidelijk de winnaar vond ik.

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet lang meer gaat duren tot dames als Imke/Adelinde een serieuze bedreiging gaan worden voor Anky.

Aan de andere kant; internationaal gezien heeft het toch een tijd geduurd voor dat Anky/nederland de duitse gevestigde orde van het podium kreeg. Toen werd er juist over gediscussieerd dat Anky niet de % kreeg die zij verdiende.

Amadeo schreef:
Ja, dat vind ik ook, ongeacht je naam. Een eerlijke beoordeling is toch ook wat al jaren als een 'probleem' wordt gezien bij de dressuursport. En dat is ook 1 van de redenen waarom er mensen zijn die niet 'aan dressuur doen' omdat springen veel duidelijker is en objectief beoordeelbaar, ongeacht het type paard dat je rijdt, mooi of lelijk, de (straf)punten spreken voor zich.

Misschien doet 'naam'er inderdaad soms toe. Dat zou dan eigenlijk niet zo mogen zijn. Maar aan de andere kant krijg je alleen 'naam' als je keer op keer goede prestaties neer zet. En die 'naam' ben je ook zo weer kwijt als je er een keer of twee/drie een potje van maakt. Want omgekeerd werkt het ook zo.

Mij maakt het niet uit. Ik heet jasmijn en ik ga voor mijn plezier de ring in (en ik wil ook altijd graag winnen Bloos ). Ik laat mijn plezier niet bederven door mogelijke minpunten van de sport.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:40

Ik wilde net gaan posten, maar het staat er al...
jasmijn78 schreef:
Het niveau van Anky is toch wel redelijk ongekend vind ik. Het is niet die ene prestatie op zich, maar juist die lange tijd dat zij steeds aan de top weet te blijven met verschillende paarden.

Een uitspraak van Leunus van Lieren: Anky is de eerste die kan paardrijden...
Een pagina geleden vertelde ik nog dat ik op het NK mijn eigen proef goed vergeleken heb met die van Anky (op Painted) en Adelinde. Het is echt een groot verschil en mij volkomen duidelijk. Inderdaad, op deze wedstrijd was het verschil tussen Anky en Adelinde niet groot, had Adelinde net zo goed boven Anky (met Painted!) kunnen staan.

Kijk ik dan naar de proef met Salinero op IB, dan denk ik: ja, ze staat echt op eenzame hoogte.
jasmijn78 schreef:
Misschien doet 'naam'er inderdaad soms toe. Dat zou dan eigenlijk niet zo mogen zijn. Maar aan de andere kant krijg je alleen 'naam' als je keer op keer goede prestaties neer zet. En die 'naam' ben je ook zo weer kwijt als je er een keer of twee/drie een potje van maakt. Want omgekeerd werkt het ook zo.

En: iedereen heeft gelijke kansen om deze naam op te bouwen. Zolang er mensen jureren, zullen er enigszins subjectieve beoordelingen zijn.

Misschien kunnen we met méér juryleden werken en de hoogste en laagste score wegstrepen. Ik denk echter dat het in het eindresultaat erg weinig zal veranderen. Bovendien krijgen we dan nóg minder wedstrijden door gebrek aan juryleden...

Het is dus inherent aan onze sport. Iedereen is ook vrij om te kiezen voor springen. Of thuisblijven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:49

Citaat:
Misschien kunnen we met méér juryleden werken en de hoogste en laagste score wegstrepen. Ik denk echter dat het in het eindresultaat erg weinig zal veranderen. Bovendien krijgen we dan nóg minder wedstrijden door gebrek aan juryleden...

dat heb ik ooit een keer gedaan, ik meen het WK in 2006, en het maakte alleen uit voor plaats 24, 25 en 26.

/add
Lielle @ [EV] Grand Prix Special op Vrijdag! (inf op1, geen techn vragen!)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:55

Klasse apart, dat is hoe ik zag met Indoor Brabant.
Echt een klasse apart vergeleken met de rest.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:09

Vido schreef:
En: iedereen heeft gelijke kansen om deze naam op te bouwen. Zolang er mensen jureren, zullen er enigszins subjectieve beoordelingen zijn.

Mwah, geld is wel een heel handig hulpmiddel om naam op te bouwen. En niet iedereen heeft evenveel geld. Is daarom de sport oneerlijk? Weet ik niet... Waarom hebben mensen veel geld? moet je je dan afvragen. Meestal omdat zij het zelf (of hun ouders, of hun grootouders) verdiend hebben door in iets erg goed te zijn. Ook geld moet je 'verdienen'.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:26

Maar ik vind Anky dus niet de eerst die kan paardrijden, daarmee doe je een aantal anderen sterk te kort. Maar dat was Jasmijn zegt is ook wel weer waar. Anky staat wel al lang en constant op niveau. En met verschillende paarden. Nu was het met Salinero beter als nu soms met Painted en vraag ik me af in hoe verre ze nu nog op de naam door drijft.

Op Jumping vond ik diverse onderdelen van Imke gewoon erg sterk en best gelijkwaardig, maar die punten lieten dat niet zien en dat is jammer. En dat vind ik wel eens vaker. Den Bosch heb ik niet gezien, dus daar kan ik niets over zeggen. Er zijn zo veel meer mensen die een mooi staaltje stuurmansschap laten zien. Het geval met Adelinde vond ik ook twijfelachtig...zij was erg goed. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet die jury zat.

Maar ja, dat maakt de jurysport ook moeilijk. Je kunt mensen niet blind laten jureren, maskertje op werkt ook niet, dus je zult dit blijven houden. En ja, dat heb je overal, in de basis en dus ook aan de top. Ik doe ook voor mijn plezier aan dressuur en mij boeit het ook geen biet dat een ander een hekel heeft aan jurysport. Dat zijn vaak ook mensen die er weinig van bakken en er daarom een hekel aan hebben (lijkt hier in de buurt dan zo), maar ik ben me gewoon bewust van het feit dat het moeilijk is om 100% objectief te jureren. Maar daarom moeten we gewoon met zijn allen scherp blijven om het niveau op peil te houden, maar zul je een hoop gezeik houden.

En tja, het geld verhaal speelt ook een rol... Het is wel eens oneerlijk, maar het maakt de sport niet oneerlijk. Als je echt wilt dan kom je er wel denk ik dan maar. Maar je komt er niet met klagen, dat is een ding wat zeker is...

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:28

Nou werd er steeds gevraagd om filmpjes van een klassieker, die heb ik geplaatst in de vorm Rini van der Schaft en nou is er niemand die daar op ingaat?

Dat vind ik jammer.
Wil iemand het filmpje van Rien eens bekijken en beoordelen wat je ziet?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:29

ik kan het niet openen nu.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:33

idem hier. vanavond kan ik het wel zien.