Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ylva538

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:58

in de wei okey dat is logish maar met rijden niet! hihi :p!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:04

Mijn paard rijd ik nu wel meer met beschermers, hij heeft zich een paar keer kapot getrapt (in de wei) en dan neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Hij staat niet op ijzers maar ik doe wel springschoenen om want toen ik hem net had heeft hij een paar keer z'n hoefballen flink opengetrapt.
Nu rijd ik met springen/buitenritten met beschermers en met losgooien en longeren, als hij op een nieuw stuk land gaat. Dus hij loopt alleen zonder bescherming bij een gewone dressuurtraining en dagelijke weidegang.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:05

R0oszs schreef:
Mijn paard rijd ik nu wel meer met beschermers, hij heeft zich een paar keer kapot getrapt (in de wei) en dan neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Hij staat niet op ijzers maar ik doe wel springschoenen om want toen ik hem net had heeft hij een paar keer z'n hoefballen flink opengetrapt.
Nu rijd ik met springen/buitenritten met beschermers en met losgooien en longeren, als hij op een nieuw stuk land gaat. Dus hij loopt alleen zonder bescherming bij een gewone dressuurtraining en dagelijke weidegang.

springschoenen heb ik inderdaad ook een tijdje gebruikt omdat hij op zijn hoefballen trapte, maar dat doet hij gelukkig niet meer :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:06

Ik heb altijd kapjes om. Zekere voor t onzekere. Voor de mooi koop ik dan kleurtjes. :))

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:11

tja... voorkomen is toch beter dan genezen.. ik zie het probleem er niet van in, wat hierboven trouwens gezegd wordt over bandages vind ik wel een beetje onzin want het is er voor gemaakt. wat ik denk dat ze probeert te zeggen is dat je als je paard echt enorm aantikt je geen bandages moet omdoen maar als een paard in principe geen beenbescherming nodig heeft het dan geen kwaad kan om bandages om te doen.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:19

Ik heb bijna altijd peesbescherming om, kogelbeschermers alleen wanneer het nodig is, die gebruik ik ook niet voor in het parcours.

Aventoe wil ik bij jonge paarden met zadelmak maken die nog geen bescherming kennen en geen ijzers hebben het even laten voor later in het leerproces.
En wanneer mijn bak heel nat is wil ik ze ook wel eens af laten, dat lijkt mij voor een paard niet fijn als de bescherming nat word en zand tussen komt etc.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:17

Tja.... ik heb gewoon een paard wat zijn hele leven al rond rent in de wei, geen ijzers heeft/krijgt, supersterke voeten en benen heeft en die gewoon normaal kan lopen, ook tijdens het rijden. Nergens last van. Voor het plaatje? Ik wil zo min mogelijk op, om en aan zijn lijf, als we rijden. :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:19

Ik gebruik geen beschermers, nergens voor nodig, heb een 3,5 jarige en ga ook gewoon het bos in zonder beschermers, hij kan prima zijn eigen benen optillen. Mocht ik in de toekomst gaan springen doe ik ze dan wel om. In het land heeft hij ook niets om.

Vind het prachtig staan, maar ik denk dat het eerder kwaad dan goed doet.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:52

Met rijden altijd peesbeschermers. Eigenlijk niet nodig omdat de bak goed is. Het is alleen voor een keer wegspringen oid. In de wei/paddock in principe geen peesbeschermers. Alleen als ik verwacht dat ze heel erg uit hun plaat zullen gaan bijv de hengsten als ze los in de grote bak gaan. Die willen wel eens kneiterhard op de omheining afrennen en dan een sliding stop maken (ook al hebben ze geen westernbloed). Longeren ook peesbeschermers vanwege gekkigheid.
Eigenlijk zie ik het net als met een cap, totaal overbodig tot je hem nodig hebt.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:07

DendroFleur schreef:
Met rijden altijd peesbeschermers. Eigenlijk niet nodig omdat de bak goed is. Het is alleen voor een keer wegspringen oid. In de wei/paddock in principe geen peesbeschermers. Alleen als ik verwacht dat ze heel erg uit hun plaat zullen gaan bijv de hengsten als ze los in de grote bak gaan. Die willen wel eens kneiterhard op de omheining afrennen en dan een sliding stop maken (ook al hebben ze geen westernbloed). Longeren ook peesbeschermers vanwege gekkigheid.
Eigenlijk zie ik het net als met een cap, totaal overbodig tot je hem nodig hebt.

Same here. :)

Overigens wat ook al eerder in het topic werd genoemd : mijn stalgenoot doet soms onderlappen, bandages, daaroverheen nog peesbeschermers mét bont en dan springschoenen om.. Dat vind ik dan weer overbodig....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:24

Haha, heb ik ooit een keer gedaan maar dat was bij een paard waar het hele vel van de voorknie afgescheurd was. Die flap moest even goed blijven zitten en de hechtingen zouden knappen als de knie gebogen werd. Ze heeft dus een hele nacht met een dik ingepakt been gestaan zodat ze die niet kon buigen en vastgebonden aan de wand. Liever 2 dagen vervelend dan daarna weken lopen modderen met wildvlees of een gat in de huid.
In de dressuur zie ik ook geen nut in springschoenen. Lijken me alleen maar irritant. Maar in de marathonsport verbaas ik me weer over de paarden zonder bescherming. Dat gaat hard en de dieren moeten zich soms echt op de been zien te houden. Dan lijkt me bescherming niet echt overbodig.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:33

DendroFleur schreef:
Haha, heb ik ooit een keer gedaan maar dat was bij een paard waar het hele vel van de voorknie afgescheurd was. Die flap moest even goed blijven zitten en de hechtingen zouden knappen als de knie gebogen werd. Ze heeft dus een hele nacht met een dik ingepakt been gestaan zodat ze die niet kon buigen en vastgebonden aan de wand. Liever 2 dagen vervelend dan daarna weken lopen modderen met wildvlees of een gat in de huid.
In de dressuur zie ik ook geen nut in springschoenen. Lijken me alleen maar irritant. Maar in de marathonsport verbaas ik me weer over de paarden zonder bescherming. Dat gaat hard en de dieren moeten zich soms echt op de been zien te houden. Dan lijkt me bescherming niet echt overbodig.

Als het een rede heeft zoals nu, oké. Maar als het voor de 'mooi' wordt gedaan vind ik 't niks.