Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dommelschh

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:11

Michelle_x schreef:
Hmm.. 3 jaar, zadeltje op etc zal niet zoveel schade aanrichten.. 3,5 beetje longeren nog niet te serieus.. Misschien keertje hangen, even zitten enz. en vanaf 4 echt wat serieuzer beginnen lijkt mij wel een mooie basis?

ja vind dit ook wel een mooie.. Haha! maar ik denk dat het per paard verschilt.. oftie ook al uit is gegroeid

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:12

Het eerste paard hier op de foto is mijn Wiz. En die is nu vijf. Hij begint nu een beetje de kracht en de balans te hebben om te kunnen lopen met iemand op zijn rug. Hij is dan ook 1.80 en had alles nodig om te kunnen groeien. Die heb ik dus bewust een poos laten staan.

[ITP] Moeder en zoon, lijken ze nog een beetje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:34

Dommelschh schreef:
Michelle_x schreef:
Hmm.. 3 jaar, zadeltje op etc zal niet zoveel schade aanrichten.. 3,5 beetje longeren nog niet te serieus.. Misschien keertje hangen, even zitten enz. en vanaf 4 echt wat serieuzer beginnen lijkt mij wel een mooie basis?

ja vind dit ook wel een mooie.. Haha! maar ik denk dat het per paard verschilt.. oftie ook al uit is gegroeid

Elk paard is pas met 8 jaar uitgegroeid... dus dat zal het verschil niet zijn dan Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:42

Haha, dat zeggen ze niet van vrouwen boven de veertig die vaak wat zwaarder en ronder worden, die worden gewoon te vet gevonden!!! Bij een paard noemt men het uitzwaren en bij een vrouw vraatzucht en tijd voor Sonja Bakker Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:03

Nadya schreef:
detour schreef:
Sommige dravers zijn ook nog in prima conditie als ze oud zijn, die hebben niks opgelopen aan hun baancarriere.

Die zijn soms amper twee volgens mij.

Kennis van mij heeft er eentje uit de VS en die is op zijn 17e helemaal op en versleten. Staat nu al op pensioen, waar ze nooit rekening mee gehouden had, want 17 is wel erg jong.......

Hoeveel KWPN-ers zijn al versleten als ze 8 zijn, nadya? Zat hoor! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:01

suleilitha schreef:
Haha, dat zeggen ze niet van vrouwen boven de veertig die vaak wat zwaarder en ronder worden, die worden gewoon te vet gevonden!!! Bij een paard noemt men het uitzwaren en bij een vrouw vraatzucht en tijd voor Sonja Bakker Haha!

Ik heb het niet over uitzwaren (volgens mij bestaat dat woord niet eens). Ik heb het over uitgroeien Lachen
Da's wat anders als te dik worden Lachen

Mss is er ook wel een Sonja Bakker voor paarden van rond de 15 die te dik zijn Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:54

Hmm ik heb een KWPN-er van 13 die ook slidingstops doet én spins. En heel veel galopswerk doet. Nu heb ik die toevallig rondom op de foto gezet en ze had prachtige hoeven. Geen artrose, geen verwijd kanaaltje te zien

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:54

ja! maar jij bent raar anya!!! Haha! Haha! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:56

oh ja.. ik heb een bijzonder paard, dat is het.
Mijn Lan als Dick Trom Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:57

ROFL ROFL

*een achterstevoren paard* Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:58

Nee, Kim.. Dát is nu een roll back Knipoog Haha!
Doet ze ook.. schijnt heel belastend te zijn voor de pezen volgens sommige 'westernkenners'. Maar die zijn ook netjes een strak bij Lan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:00

Hé ik ben zwart Knipoog Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:00

Dat zeg ik Haha! Haha! Haha! beetje raar!! Knipoog Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:05

Ik kan je alleen maar gelijk geven.
Of misschien is het wel dat ik heel veel aandacht besteed aan warming up en cooling down. Omdat dat bij paarden ook belangrijk is. Of dat ze de hele dag op de wei staat, zodat de doorbloeding van haar hoeven redelijk goed is. Wel op sliding plates op de wei natuurlijk. En dat is weer heel ongezond.

Maar ik denk dat daar gelijk het probleem zit bij inrijden ook.
Er zijn een paar fysieke beperkingen in het skelet. Een jong paard is pas rond een jaar of drie zover dat het skelet het ook kan houden. En hoe volwassen ze er aan de buitenkant ook uitzien.. het skelet groeit bij een quarter net zo hard/langzaam als bij een grote kwpn-er.

Een tweede aspect waar hier vrij weinig over gesproken wordt, is de ruiter. Je kunt als ruiter een jong paard behoorlijk in de weg zitten. En dan kun je wachten tot het paard 5 of 6 is, maar als je ze in de weg zit, worden ze scheef, en scheef is nooit goed. Je kunt ze stuk longeren, of je te pletter join uppen in de round pen en ook dat is niet goed. Dus leeftijd... het is een begin. Maar wat je doet en hoe je het doet, is net zo belangrijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:06

en daar kan ik me alleen maar helemaal bij aansluiten Lachen Lachen

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:59

ik zou rustig eraan gaan beginnen met een jaar of 3 dit omdat het paard dan wat meer volgroeid is en je rond zijn 4e jaar wat zwaardere dingen kan gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:40

Goed gesproken, Anya en Kiwiko!!!!!

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:15

Je kán je pony heel rustig aan een beetje longeren met een jaartje of 2,5 Maar toch is het het beste om te wachten tot 3. En als hij alles goed onder controle heeft enz. Zal ik hem pas inrijden met een jaartje of 3,5 á 4. Dat is denk ik het beste, want het kán op zich vanaf 3 wel. Maar hoe later, hoe beter want dan zijn alle spieren en pezen beter volgroeit Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:17

En als er nu iets slecht is voor een jong paard dan is het wel longeren. Neem ze lekker mee naar buiten naast een ervaren paard aan een touw. Lekker rechte lijnen en ze zijn nog verkeersmak ook voor je erop stapt en mee naar buiten gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:20

en zo is het Haha! Haha! Haha! mensen hebben het altijd maar over het longeren Lachen

de enige reden waarom ik longeer voor ik opstap is om de stemcommando's aan te leren, en deze dan dus in het daarwerkelijke beleren te kunnen gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:21

LOngeren kan nog lang genoeg, inderdaad. Ik ben er ook een voorstander van, wanneer ze oud en wijs genoeg zijn, om ze eerst desnoods aan de hand echt goed verkeersmak te maken!!!!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:23

3 a 4 jaar vind ik een mooie leeftijd om te beleren! ligt ook een beetje aan het paard.. er zijn paarden die lang jong en ielig blijven!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:41

Anya schreef:
En als er nu iets slecht is voor een jong paard dan is het wel longeren. Neem ze lekker mee naar buiten naast een ervaren paard aan een touw. Lekker rechte lijnen en ze zijn nog verkeersmak ook voor je erop stapt en mee naar buiten gaat.

En ze leren omgaan met een mens die hoger zit, wat er anders uitziet, stem die ergens anders vandaan komt dan ze gewend zijn. Dan is het beeld bij het zelf bereden worden ook bekender en dus minder eng.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:27

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:29

Ik vind tussen de drie en de vier jaar de mooiste leeftijd om een paard in te rijden.