Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boev

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:29

[quote=Maar zelfs als je soepel opstijgt, belast je het paard nog aan één kant; dus is een krukje eigenlijk wel ooit overbodig?

[[/quote]

En als je een krukje gebruikt belast je wel allebei de kanten evenveel? Je belast misschien minder, maar je belast nog steeds maar een kant.
Ik laat altijd iemand aan de andere kant de beugel tegenhouden zodat er aan beide kanten gelijke druk is en het zadel nooit kan schuiven. Dit lijkt me een betere verdeling van de belasting dan met een krukje.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:33

Gwen schreef:
Voor een paard van 1.84m heb ik een touwladder nodig ipv een krukje Clown .

Misschien is een trampoline een optie? Haha! Maar dan wel zachtjes neerkomen natuurlijk...

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:35

Joepju schreef:
Gwen schreef:
Voor een paard van 1.84m heb ik een touwladder nodig ipv een krukje Clown .

Misschien is een trampoline een optie? Haha! Maar dan wel zachtjes neerkomen natuurlijk...

LOL ROFL
Of een parachutespringen en dan precies netjes landen Vork
Laatst bijgewerkt door Boev op 22-01-08 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:35

Boev schreef:
[quote=Maar zelfs als je soepel opstijgt, belast je het paard nog aan één kant; dus is een krukje eigenlijk wel ooit overbodig?

[

En als je een krukje gebruikt belast je wel allebei de kanten evenveel? Je belast misschien minder, maar je belast nog steeds maar een kant.
Ik laat altijd iemand aan de andere kant de beugel tegenhouden zodat er aan beide kanten gelijke druk is en het zadel nooit kan schuiven. Dit lijkt me een betere verdeling van de belasting dan met een krukje.[/quote]

In een van mijn eerdere reacties heb ik ook al geschreven dat men eigenlijk van beide kanten afwisselend zou moeten opstijgen.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:38

Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar ik stijg op mijn paard van 1.73 de eerste keer op met krukje. Ik krijg hem namelijk vanaf de grond niet goed aangesingeld. Wanneer hij eenmaal aangesingeld is stap ik ook weleens vanaf de grond op. Maar het lijkt mij beter voor de rug met krukje aangezien je dan sneller erop zit. Ik ga even het topic lezen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:00

Op sommige maneges is het verplicht bij lessen en buitenritten.
Iemand op stal doet het ook, ik vind het goed.
Omdat je zo niet teveel aan je paard hangt, zeker als jij groot/zwaar bent of je pony klein is.
Ook als je paard jong is lijkt het mij handig, omdat hij dan beter in evenwicht blijft dan waarneer je eraan gaat hangen.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:52

Ik stap ook op met een krukje. Ik heb namelijk mijn knieschijf 3 keer uit de kom gehad en daarom is het beter als ik niet meer in die banden van de knie ga 'hangen'. Op wedstrijd krijg ik altijd een voetje.
Krijg er trouwens wel vaak rare reacties op. Zo van "Ben je soms te lui of te stijf om zelf op te stappen" of "Kun je dat niet zelf" Sigaar

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:03

kennis van mij heeft wel een knukje nodig Nagelbijten / Gniffelen
last van haar benen en rug

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:12

Op en manege voor gehandicapten werd altijd met een podium opgestapt. Niet aleen voor de ruiters maar ook om de rug va het paard/pony te ontlasten.

Heb eigenlijk al een hele tijd zelf een krukje /opstapje nodig bij het bestijgen van het paard (173).
Heb uiteindelijk een houten opstapje meegenomen naar de manege en ko zo op het paard.
Ben ondertussen geopereerd (nieuwe heup)en ik denk voor de rest van mijn paardrijcarriere aan een opstapje vast te zitten.
Ondertussen zijn er bij ons op de manege veel meer die met een opstapje opstappen en om de wildgroei aan trappetjes tegen te gaan moeten we maar een officieel opstap podium gaan aanvragen.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:23

opstapen met krukje doe ik eigelijk nooit maar het is veel beter voor de rug van het paard. Ookal kom je zo op je paard is het nog beter op te stappen met krukje zo kom je er gemakkelijker op en kost het veel minder voor zijn rug. Als je zo opstapt hang je natuurlijk altijd een beetje om jezelf omhoog te trekken als het ware. Dus opstappen met krukje is het beste ( al doe ik het zelf nooit ook omdat ik altijd alleen rijd kan ik moeilijk het krukje in de bak laten staan ofzo )

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:35

Draflinger schreef:
opstapen met krukje doe ik eigelijk nooit maar het is veel beter voor de rug van het paard. Ookal kom je zo op je paard is het nog beter op te stappen met krukje zo kom je er gemakkelijker op en kost het veel minder voor zijn rug. Als je zo opstapt hang je natuurlijk altijd een beetje om jezelf omhoog te trekken als het ware. Dus opstappen met krukje is het beste ( al doe ik het zelf nooit ook omdat ik altijd alleen rijd kan ik moeilijk het krukje in de bak laten staan ofzo )

als ik alleen ben, of niemand in de buurt die het opstapje kan weghalen, zet ik het kukje tegen het schot nabij de hoek en dan opstappen, heb ik met rijden geen last van het opstapje

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:38

Citaat:
LOL ROFL
Of een parachutespringen en dan precies netjes landen Vork
[/quote]

hahaha of stelten Haha!

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:28

Afbeelding

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:32

Haha! , dat zou één van de paarden geweest kunnen zijn die ik ooit gereden heb Haha! .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:49

Haha! zo belast je alleen de rug van de ruiter en je leert een betere valtechniek.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:22

Ook ik stap op met een krukje omdat...

1. mijn paard 182cm is
2. ik niet één van de lichste ben.
3. beter voor mijn paard.
4. ik erg artrose in mijn knieen heb.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:46

Ik gebruik eigenlijk alleen een krukje als ik op een groot paard moet stappen Lachen Ik kan er ook wel zonder krukje opkomen, maar de rug belast je veel minder doordat je niet hoeft te hangen , en het bepaart jezelf moeite Haha! Tong uitsteken

Elliebelle

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:37

Born2BCrazy schreef:
ik vind het onzin Bloos

stap ook gewoon op mn ene paard van >1.80m en ben zelf 1.70m ofzo..

Al kan ik me voorstellen dat als je vrij klein(en/of wat forser gebouwd bent) van stuk bent en je paard best groot..dat het dan een ander verhaal wordt..
of dat je last hebt van je rug oid.

En een gezond iemand van normaal postuur mag dat niet?
Ik vind jou opmerking belachelijk, want als je met een krukje opstapt is het veel beter voor je paard, voor jezelf, en voor je zadel.
Dus geen enkel reden om het niet te doen.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:14

Het lijkt me wel handig als je zonder zadel rijdt, maar normaal gesproken doe ik het niet;)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:28

Ik vind het toch wel handig om zonder krukje op te kunnen stappen. Probeer maar eens op een jong paard te komen met een krukje.. WÁT IS DAT?? en weg zijn ze..

Kijk, als je last hebt van je rug of iets met je knieën/benen.

Maar ik geloof niet dat mijn paard er nou zoveel last van heeft als ik 'normaal' opstap. Én kunstoffen beugelriemen rekken niet uit... Sigaar

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:44

Zonder, ik kan zo wel op mn paard komen.

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:52

Ik stap eigenlijk altijd zonder krukje op, zou dat toch eens moeten gaan doen. Minder belasting is toch veel beter Nagelbijten / Gniffelen
Moet ik wel weer even zorgen dat die helden op sokken die zochzelf tinker noemen (;-)) ook durven te blijven staan! haha!

Eigenlijk moet je opstappen afwisselen he.. links en rechts. Heb dat een x geprobeerd, maar ben ik nou de enige voor wie dat fysiek ONmogelijk lijkt Rolleyes of is mijn motoriek zo waardeloos Knipoog
Het kwam er bij mij in ieder geval op neer dat ik na een paar minuten op de grond lag en mn paard me aan stond te kijken; WAT ben jij aan het doen?? Vork

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:56

Elan-g ik ben op al mijn onbeleerde en jonge paarden met een krukje opgestapt ook de allereerste keer Haha!

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:03

Ik stap op met krukje, aangezien het een groot paard is, en ik niet te licht ben. Ga ik ook z'n rug niet belasten.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:55

Renee87 schreef:
Eigenlijk moet je opstappen afwisselen he.. links en rechts. Heb dat een x geprobeerd, maar ben ik nou de enige voor wie dat fysiek ONmogelijk lijkt Rolleyes of is mijn motoriek zo waardeloos Knipoog

Nee hoor, dat is ook heel lastig! Maar oefening baart echt kunst; mij ging het in het begin ook moeilijk af (en nu nog steeds niet zo makkelijk al opstijgen aan de linkerkant), maar na een keer of tien on ik ook gewoon opstappen zonder met m'n ben achter het zadel te blijven hangen of m'n pony een schop voor d'r kont te verkopen Knipoog